Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2029 ggr
KallaMigMimmi
0

Vägrar lyfta hoven

Jag var och hälsade på min polle som är hos fodervärd för ett tag sedan och han hadde blivit änu värre med att vägra ta upp höger framhov när man ska kratsa hovarna.                                          Jag fick trilskas med han endel när jag hadde honom ochså. men nu trycker han värkligen ner hoven och lägger hela sin tyngd på den.

Jag tror att det kan ha uppkomit när en medryttare gav honom godis för att lyfta hoven men det var länge sedan nu.

Jag har funderat på om han kan ha ont men han vissar inga täcken annars och han lägger ju hela sin tyngd på den hoven så att man inte ska få upp den.

Vad tror ni? ont eller "bara" trots? tips?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

fridak
0

svårt att säga när man inte sett det "live". min foderpålle gör så, men det är bara trots. han förstod att han kunde vägra lyfta när jag sprayade medel mot strålröta, trots att jag aldrig gav med mig en enda gång!!!

försök få honom att vila på de andra tre hovarna och se om han väger tillbaka när ni lyfter hoven. de kan nog vara ngt som inte stämmer om han inte kan väga över på de andra tre benen.

SofiaGenne
0

Jag tror inte att han skulle ha ont, näe.
Men man vet ju aldrig. Men jag tror nog att han retas lite :)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

davidia
0

sådär gör min ena med….skit tråkigt.får stå och butta …han har blivit lite bättre nu,men det går i vågor.

LinaN
0

Jag brukar börja emd den svåra hoven, går det inte, så ta nästa, tillbaka till den svåra, går det inte, ta nästa…. när du tagit alla de tre andra, fortsätt att lyfta, ömsom rykta och göra iordning hästen.

Det krävs tålamod, och om hästen baa så mycket som skiftar vikten över till de andra benen ska han ha massa beröm, men nästa gång så vill du ha ännu mera viktskiftning, och öka kravet innan berömmet kommer.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Loa-bg
0

Det kan ju vara att han har ont i andra benet och inte vill lägga tyngd på det. Fast iofs, om han verkligen inte vill lyfta skulle han ju vara tydligt halt, tycker jag.

Fast…

Jag märkte på Peppe långt innan han började visa hälta av något slag att han hade mkt svårare att lyfta v. bak än h. bak. Så kanske han har ont än då? Något annat som känns konstigt? I ridningen eller så?

I ridningen skulle det ju kunna komma upp svårigheter med böjning, galoppfattningar, skänkelvikningar osv osv.

hjullan1
0

#0. vilar han vänster bak när du lyfter upp höger fram?

Molla
0

Jag är inte mycket för att slita och dra. Lyfter inte hästen brukar jag trampa den på hoven, inte alls hårt från början till att lägga endel tyngd på foten. (Inte så det skadar såklart) Dom brukar lyfta rätt snabbt.

Våran hovslagare brukar knacka lätt med trähammaren om en häst inte lyfter. Då lyfter alla med en gång. Och jag har inte sett nån häst bli upprörd av denna metod.

Ledin
0

nja jag tror inte att den behöver ha ont en smart häst som fått godis i samban med hovlyft vet mycket väl hur han/hon ska gå tillväga även om det var ett tagsen. Men hur gör ni när hovslagaren kommer? Lufter han inte då?

Ledin
0

Tycker LinaN har smarta tips ge inte godis bara utan beröm.

Kristall
0

En ponny som jag red i cirka ett halvår vägrade lyfta hoven. Han viftade med benet tills man tappade taget om hoven och satte sedan direkt ner hoven i golvet och vägrade lyfta den på nytt. Han hade inte ont eller nåt utan testade bara en massa i början. Då lutade jag mig mot hans bog (så att vikten vilade på andra benet) och sa "LYFT" åt honom bestämt, då lyfte han snällt på hoven ;P Efter ett tag orkade han inte bråka nå mer så han slutade med det :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

KallaMigMimmi
0

tack för era tips! ska tästa nästa gång jag är där och hälsar på. Om han inte tröttnat på sina fasoner då :P

Han villar inte på något ben och man kan putta honom så att han söder på deom andra benen.

När hovslagaren är där tror jag inte att det varit några problem..han sover när hovslagaren kommer :)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW