Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: westernnh
Läst 3568 ggr
wewwa
0

Westernsadlar - var finns dom?

Någon som har tips på vart man kan vända sig för att hitta en bra Westensadel? Helst inte längre än 10 mil från Göteborg.
Vi tänkte ringa till Jultorp Ranch i morgon och fråga om dom har några, någon som har gjort det innan?
Finns det några andra bra Westerninriktade butiker.
Vi har varit och letat efter sadlar idag, men i dom "vanliga" hästbutikerna finns det ju tyvärr inte speciellt många.
Skriv alla tips ni har, för nu måste vi ha en bättre sadel..

Elma_vip
0

Du kan ju alltid (om du inte redan gjort det) kolla på annonser, du kan hitta väldigt bra & billiga sadlar där. Ex: hastannonser.se, Hastnet.se, Blocket.se, Tradera.com, Equippa.se m.fl.

Ledin
0

kolla på hästnet där har dom väll några priset det e olika som på alla annant.

wewwa
0

Ja, vi kollar annonser på de flesta tänkbara sidor varje dag.. ;)

wewwa
0

Något speciellt man bör tänka på? Bra/mindre bra märken osv? =)

Elma_vip
0

#4 Dåliga "märken" är de billiga sadlarna från ex. hööks & börjes, utav ren erfarenhet, de ligger inte alls bra på hästen.. :P

Mandysan
0

Det här kanske vore ngt? (har noll koll på w-sadlar)

Ledin
0

vad är det för häst den ska passa? jag kan iget om w-sadlar 0 koll har ridit i dom men jag vet iget hur man ser att den sitter dålit lr bra. det finns ingen westerridningsforum? där du kan kolla?

wewwa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Verkar ok, ska kolla mer på dom sen. =)

#7 Vi har ett korsningssto. 50% halvblod, 25% arab och 25% welsh. 154 cm i mankhöjd. Ganska kort och kompakt, har ganska låg manke. Kan lägga in kort på kroppsbyggnaden.
Jo, jag funderar oxå på om det kan finnas nåt westernforum någonstans.. ;)

Dior
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en westernsadel till salu, (i Nossebro, ca 11 mil från gbg). Riden i tre ggr. Har testat den på alla mina, men ligger inte bra. Helt komplett. Pris 2000 Maila vid intresse. frisegarden@hotmail.com

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

wewwa
0

#9 Ok, det är inte så långt härifrån. Vad är det för märke? Vad kan den passa på för häst ungefär?

Elma_vip
0

#10 Inte för att vara elak alltså men jag tvivlra på att Diors sadel kommer passa din häst, köpte en lika dan till min häst och den passade ej, min häst är väldigt lik din i ryggen.. Jag tycker att sadeln på bilden ser lite ut som en typisk skitsadel.. :O :P

Klasson
0

Jultorp har sadlar vad jag vet iaf..

Ska se.. *rota rota*

Klasson
0

http://www.tumbleweed.se/wpt/view/7/607/607/

http://www.westernbutiken.se/

http://www.sadelmakeriet.com/Westernny.htm

Sen är ju frågan om du vill beställa eller om affären måste ligga vid gbg

Klasson
0

Om inte annat så kan nog dessa hjälpa

http://www.weststar.nu

Ledin
0

finns ju massor med w-sadlar och dom kan ju skickas så då slipper du ju ut å fara. kollade på Hästnet där fanns det priset e förstås olika från billig (antagligen skit) till 3 000:- som såg vettiga ut men jag vet nada som sagkt.

wewwa
0

Tack för alla svar. Har ni mer tips så skriv gärna. Har inte tänkt lägga så mkt mer än 7 000:-, men vill inte heller ha en dålig sadel eller någon märkeslös.

wewwa
0

Fler frågor nu.. ;)
När man läser annonser på westernsadlar så skriver de flesta om det är "full quarterbom", "semi quarterbom" eller liknande.
Kan någon ge förklaring till det? Ungefärlig storlek mm kanske?

jen
0

http://www.bonanzawestern.com

den ligger i nått ställe som heter Kågeröd - Stenestad

vet nån vart det är ?

wewwa
0

Riktnummret går till Landskrona-Svalöv.. ;)

Lorita
0

Vad sägs om att åka till tre hästar dom har både nytt och begagnat och kunskap. Tre hästar ligger vid jordfalls bron, hissingen men ändå nästan kungälv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

wewwa
0

#20 Vi var där för två veckor sedan och dom hade några inne, men ingen som passade.. Får hålla utkik där.. :)

Nån som känner till märket Silver Royal? Bra/dåligt?

Lorita
0

#21 kan dom inte ta hem några?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

wewwa
0

#22 Ingen aning.

Peruken
0

Det finns olika storlekar på olika saker. Framvalvet(gullet) måttet brukar vara från 6½ " upp till 8" . Semiq ,quarter eller full quarter ,eller draft horse bar, är vilken vinkel bladen har. Bar är bladen, detta gäller även längs med ryggen.

Semi är då mot det smalare hållet, gulletvidden brukar var 6 ½

Quarter lite vidare, brukar vara 6 3/4 gullet

Fullquarter brukar vara 7" gullet

OBS att jag skriver brukar, det är olika för olika tillverkare.

Så om man som jag har ett kallblod med bred och platt rygg, så har jag en 7½ - 8" gullet med drafthorse bar.

En quarter kanske har en 7"gullet med fullq bar etc

Men jag har även en sadel med 6½ gullet med x-full quarter bar…

För att sadeln ska passa korta ryggar så får man mäta bommen, skirten har inte någon egentlig skillnad, ändå sägs det att roundskirt passar korta ryggar, men det beror på bommen mm.

En westernsadel bom, ska som alla andra sadlar ligga bakom bogbladen, om den inte har bogfrihet, då kan den överlappa något , så midjan på bommen hamnar bakom bogbladen, en häst med rund manke ska inte ha bogfrihet, den klämmer då bakom bogbladen.

Detta var bara början vad gäller w-sadlar, sedan har vi vilken bomtyp man ska ha och vilken rigging (sadelgjordsfäste), hur lång sadelgjord,om och varför flankgjord,vilken pad etcetc

wewwa
0

Tack för alla svar. Igår köpte vi hästens förra westernsadel.
En Tex Tan. Sadelläget var inga problem att hitta, men att komma på hur sadelgjorden skulle spännas tog mig och pappa nästan 10 minuter.. xD Generad Förhoppningsvis satt den rätt sen. Jag kanske tar kort  nån dag och frågar om sadelgjorden ser ut att sitta rätt.. hehe