Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3854 ggr
Sussi
0

hästkött

Är återigen intresserad av era tankar.

Skulle ni kunna tänka er att ge bort hästen så att köttet tas tillvara? Nu menar jag inte slakt utan att hästen avlivas hemma och sedan låter man "slaktare" komma och ta den döda hästen för att ta vara på köttet.

elin
0

aldrig,aldrig o åter aldrig!

/Elin

Sussi
0

Kan du motivera svaret?

tessa
0

#1: samma här!!!!

Kiara
0

Jag skulle kunna tänka mig att köpa svenskt humanslaktat kött, det är väll det minsta man kan gör för att få ordnig på slakttransporterna söder ut. Jag är rädd att när det blir dags för avlivning av mina är det för mycket mediciner i dom, annars varför inte.

Sussi
0

Förr skulle jag har protesterat men jag känner att jag "mognat" ur dom tankarna nu. För mig är det huvudsaken att hästen lever och dör värdigt och framförallt humant. Så jag tänker som kiara.

Pratade med en som avlivar med bultning idag och han skulle gärna ta köttet och jag tror faktiskt att jag kan låta honom göra det.

Tinka
0

instämmer med 4 och 5

gejsa
0

Inte jag. Man äter inte sina vänner tycker jag. Nej, mina hästar ska brännas efter sin död.

tessa
0

klart att man ska motivera sitt svar =)

Själv ser jag det som att människor och djur är lika mycket värda, och för mig är en häst en familjemedlem med lika stort värde som övriga i familjen, oavsett antal ben. Därför skulle jag aldrig drömma om att låta någon äta min häst som är en kär vän, - alltså pga. etiska skäl.

Jag anser dessutom att människan mår minst lika bra utan att äta föda från djurriket, så jag ser ingen "vinst" i att låta hästen föda andra.

Sedan tvivlar jag på att mina åsikter handlar om "mognad" då jag alltid känt som jag gör, och faktiskt tror att jag även i framtiden kommer att göra det.. - men visst kan jag hålla med dig Sussi om att man ständigt genomgår en mognadsprocess där tankar och funderingar förändras..

hm, hoppas jag gav en god motivering =)

elin
0

Jag e vegetarian och äter inte djur.
Och skulle jag inte varit vegetarian så skulle jag ändå inte ätit en hästbit.
En häst är en vän, t o m ens bästa vän.
Djur och människor e lika mkt värda.
Ska vi ätas? nej!
Då ska vi inte äta våra vänner djuren heller!

/Elin

Sussi
0

#8 Jag skrev mognad med " tecknet just för att ingen ska missuppftta det, men jag ser att du förstod hur jag mena.

Jag har  alltid tidigare jämfört häst med hund, inte låter man ju sin hund bli till mat efteråt men jag ställer mig ganska neutralt till om vad som sker hästen efter sin död. Bränning skulle också gå för sig men om min häst kan vara till nytta efter sin död så ok.

Jag förvånar mig själv hela tiden härr nu! Jag har aldrig tänkt så här tidigare.

Men som sagt så är huvudsaken för mig att hästen mår bra sålänge den lever. Och när den är död är den bara ett kadaver, en kropp, och i denna kropp finns inte min personliga älskade häst längre.

NinaToy
0

Håller med #8 totalt ! Kunde inte sagt det bättre själv. :P

Kiara
0

Om man låter en häst gå till mat, då minskar man ju en ko som går till slakt. Jag tror att det ger mer mening, ett steg närmare naturen. Vi lever så skyddat fisken är fyrkantig köttet är malt och mellan två bröd. Även om man nu valt att vara vegetarian sju dar i veckan, varför kan man då inte låta en sjuk häst donera sig till mat och rädda en ko.

Jag vet inte men vi lever nog i en skyddad värd långt från att behöva överleva, allt finns på snabbköpet vackert förpackat. Jag tror att mina hästar när dom dör vill donera sitt liv till en ko, likt jag vill donera dom organ som någon behöver och kan ha nytta av när jag dör.

gejsa
0

Ha, ha tror inte att en ko slipper dö för att du slaktar en häst inte.

Däremot om du börjar slakta 100-1000 tals hästar så minskar kanske koslakten något. Men det försumbart. Eftersom inte så många vill äta hästkött om det skrivs att det är hästkött. Äter hellre kokött än hästkött.

Sedan borde väl sussis finnhäst vara full av medicin så att köttet eg inte ska ätas.

trex
0

Med tanke på hästslakt, vad används köttet till?

Det enda hästkött som finns att köpa i affärerna är ju hamburgerkött ( Wiilys har av häst). Har alltid undrat men ingen annan tycks heller veta.

Och ja,jag skulle nog tänka mig att sälja köttet,hästen avlivas hemma.

tessa
0

håller med Gejsa angående inlägg nummer 12. Det känns väldigt naivt att tro att man "räddar" en ko genom att hästens kött går till hamburgare.. eller vad som helst annat.

Vill man rädda liv tycker jag att vegetarian och vegan är ett väldigt klokt val - som faktiskt gör skillnad på många olika sätt!

tessa
0

#11: Kul! =)

kacka
0

JA.

Kiara
0

#13 Nu var det frågan om en häst kunde gå in i ekosystemet och ingå i kött produktion. Ja vist om man slakta och tar till var på köttet och sen komposterar det för att ingen vill äta, då slaktas en ko, men om köttet går in i livsmedels produktionen då (om vi inte ökar mängden kött vi äter så räddas en ko) så även om jag skulle vara vegetarian skulle mina hästar få rädda en ko om det gick.

Hamburgare ska vara 100 % nöt (ko) men hoppsan salami? Och häst är lika gott som vilken kossa som hälst i stekpannan : ) Jag tror nog att ingen här skulle märka skillnaden i smak mellan oxfilé och hästfilé. Jag vett inte hur många meter häst jag har skivat upp till smörgåspåläggFlört

MiaMaria
0

Jag tror jag skulle göra det, men när det väl kommer till kritan kanske man "fegar" ur, vet inte riktigt. Har jobbat på styckeri så man har sett en del men själva slaktandet avstår jag gärna ifrån…

Men av nån konstig anledning så har jag sån otur med skador (osv) så ingen av dom hästar jag haft eller har skulle kunna gå till slakt, alldeles för mkt gifter i dom…

Tycker Kiara har rätt i #4, gärna allt för att stoppa djurtransporterna!!

NinaToy
0

Min familj består av människor, katter, hästar och ormar. Alla är lika värda så att äta en häst för mig är som att äta en människa/katt/orm. Kor är jättesöta men inte användbara… hade inte gått så bra om jag hade försökt tävla en ko i en 140 klass ? :) Vill man rädda kor kan man lika gärna bli vegetarian. Jag kan tyvärr inte tycka att de är lika mycket värda som en häst… iallafall inte min egen. Hade jag haft en ko som husdjur hade jag säkert tyckt om kor mer än hästar. Det är ju var o en som får välja vad de vill äta och uttrycka sin egen åsikt. Min brossas kompis har ätit häst… Han sa att det var VIDRIGT och han märker mycket väl skillnad på vad som är ko och häst. Vet någon här förresten om det är hästkött i McDonalds eller Burger King hamburgare?

bubbelbubbel
0

nej, det ska inte vara hästkött i mcdonalds eller burger kings hamburgare, dels så står det ju att det är 100% nöt, sen är dom ju i sånna fall skyldiga att skriva ut vad dom har i burgarna, för det finns ju vissa som inte äter det, precis som vissa inte äter gris.
det är bara ett rykte. iaf hoppas och tror jag det. :)

jag skulle inte heller kunna äta min häst, om jag hade haft en, och av samma anledning som många andra här, jag äter inte mina vänner. inte heller skulle jag kunna äta min hamster, som iof hade varit väldigt lite mat, för han är min vän. det blir fel i mitt system helt enkelt.

och jag vet att hade jag sysslat med kor, eller med grisar hade jag förmodligen haft lika svårt för det med. den enda skillnaden, och ja, det är nog en dålig skillnad, är väl att kor föds upp till att bli mat, det gör väldigt sällan hästar.

[slo]
0

Jag skulle inte kunna låta min häst gå till köttproduktionen, av den enkla anledningen att JAG tycker inte det är gott med hästkött, jag har faktiskt gett det flera försök, men det funkar helt enkelt inte.

Dessutom vet jag om att många hästar som skickas till slakt fraktas levande till typ Italien, och slaktas först där. Och det är inget som jag känner att jag vill utsätta min kompis för…

Hästen är för mig en familjemedlem.

ThereseW
0

Jag äter ytters lite kött, men nej jag vill inte kalla mig vegetarian.

Jag ser inte något fel i att använda hästkött på samma sätt som vi idag gör med bla. gris & nöt. Har man levt ett bra liv och avslutar det på ett bra sätt så kan jag inte se varför man skulle ta skada av att gå till mat?

Dock skulle jag aldrig äta mina egna djur. Det handlar inte om värde i mina ögon, då jag anser alla vara lika mycket värda, men det handlar om en emotionell kontakt.

Dessutom tycker jag att hästkött smakar illa.

Kiara
0

Jag tänker vara med den dag som mina hästar ska somna in, så att sätta hästen på en hästtransport och vinka av den det är otänkbart. Men om man avlivar humant och sen tar tillvara köttet det har jag inga skrupler om alls. Nu tror jag ju inte att köttet kommer att vara användbart när den dagen kommer, så frågan är hypotetisk. Sen skulle jag inte vilja äta just min häst, men jag kan tänka mig att köpa (dyrare) och äta svenskt humanslaktat hästkött, just för att jag vet att det åker många hästar söder ut varje år. Nu köper jag ofta nötkött från en eko-bonde som har mycket god djurhållning och man känner en markant smakskillnad på kött och kött, man känner även smakskillnad när på året som slakten skett.

Nej rökt hästkött är ingen är ingen hitt, men läs innehållsförtäckningen på många salamikorvar och andra korvar för den delen, man kan säga att man ofta inte vet vad man äter.

Hamburgare är varuskyddat namn och är 100 % nöt + kryddor och får inte vara annat, men förväxlingen i ord kommer av att rökt hästkött heter hamburgekött och är något helt annat och är inte speciellt gott. För mig är ett liv ett liv, jag anser att det inte är vad jag har för nytta av djuret som är avgörande i min moral. Så länge djuret lever då har jag tagit på mig ett extra ansvar men för mig så lämnar själen kroppen direkt när någon dör och kroppen har då inget återstående värde utan är förbrukad. Det jämställer jag med att alla mina organ om dom är användbara ska doneras, en dag jag dör har jag inte nytta av min kropp och kan jag hjälpa någon till ett nytt liv så är det ju bra.

lisette
0

det finns ofta hästkött i ölkorvar. tänk på det ni som gillar det… :D

fijja
0

Jag skulle kunna tänka mej det. Man får ju ändå inte begrava hästen (väl?) Den har haft ett underbart liv (min iaf) och avlivas lugnt å stilla hemma när den tiden är kommen.

För min del, så bryr ja tex inte om vad som händer med min kropp när ja e död. Skänker gärna mina kvarlevor till forskning å liknande (för ja antar att ingen är intresserad av att äta mej)

Sehvrin
0

#26 Jo, jag har för mig att man får begrava hästar (på egen mark, så klart) Kommer inte ihåg om man måste ordna tillstånd eller ej, dock.

Jag äter inte hästkött och jag skulle nog inte kunna låta någon ta köttet från mina hästar (iafs är det väl inte så mkt kött på en shettis) Det är inte för hästarnas skull (uppenbart), utan för min egen skull, det kommer vara känslomässigt hårt att skiljas från dem, det blir nog bara värre om jag vet att de kommer att bli mat…..

Sen har jag inget emot att folk äter hästkött så länge det kommer från Sverige.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Terrierlina
0

Avlivade en häst för många år sen. Sa speciellt till att han inte skulle bli mat…. Dröjde några veckor innan det kom ett utbetalningskort på posten - pengarna för köttet. Suck!

Kiara
0

Man ska ha tillstånd för att begrava hästar hemma, jag har två hästar och en hund begravenFundersam

#28 så får det ju inte gå till, ägarens vilja ska ju gällaSkrikandes

ThereseW
0

#24 Jag äter inte salami ;)

#26 Jag tycker som du, är jag död så är jag dör och då får folk göra vad de vill med min kropp. Helst vill jag dock att mina organ ska komma till nytta. Vill nån käka mig så får de väll det Fundersam

lisette
0

när jag får hem passen tänker jag inte fylla i att hästarna inte går gå till slakt. hellre att de slaktas här hemma än går till italien.

CBA
0

Jag äter inte mycket kött utan mer fågel och fisk isf och jag skulle inte kunna låta min vän hästen gå till kött, det känns för fel för mig. Som så många andra sagt så vill jag inte äta mina vänner..

Hästkött har aldrig och kommer aldrig komma innanför dörren här hemma.

Min gamle blev kremerad och ska begravas…..nu var han ifs full med mediciner så destruktion var enda alternativet i vilket fall och jag valde då att enskilt kremera honom. Men oavsett mediciner eller ej i kroppen så skulle han ha kremerats enskilt.

Nötkött har jag inte lika stora problem med då biffdjuren avlas just för syftet att bli kött men ändock så äter jag inte gärna nöt heller. Korvar har jag väldigt svårt att äta efter att ha sett på tv hur de gör korv *uäk*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

bebbe
0

Jag tvekar inte att låta mina hästar bli kött,  och jag har ätit en del hästkött oxå, i konsistens är det likt oxkött, men smaken skiljer sig på så sätt att hästkött är lite sötaktigt i smaken, med rätt tillagning och kryddning är det jättegott,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

jen
0

jag skulle inte vilja ha mina hästar till kött, när jag avlivade min gamla häst fick hon somna in hemma och avblodas, sen tog de kroppen med för att brännas.   blodet har vi begravt hemma och jag går dit på hennes födelsedag och sätter blommor.

sen gillar jag inte hästkött.

Tinka
0

#34 är inte detta väldigt kostsamt? ett fint alternativ dock.

jen
0

#34 nej, inte så farligt. det kostade väl ca 1700 tror jag det var.

bubbelbubbel
0

jag brukar faktiskt läsa på innehållsförteckningen på diversegrejjer, och hittills har jag inte hittat något hästkött i varken ölkorv eller salami, inte heller i medwurst (stavn.?), men det finns ju annat äckel i, så man tappar ju matlusten av att läsa..haha.

lisette
0

det kanske är olika från olika tillverkare? jag har nämligen själv ätit ölkorv (på den tiden då jag åt både kött och korv), när jagl äste hästkött så slutadej ag med korven.. :D

[slo]
0

#36, ja jag har också för mig att vi betalade något liknande. Dock var det för en shettis, kanske är andra priser beroende på storlek =)

bubbelbubbel
0

ja lisette, det kanske det är. man vet ju aldrig, ska hålla lite koll, sambon äter ju en del. jag brukar köpa en och en annan, men det är alltid han som äter upp dom ;P haha

elin
0

har ni kollat innehållet i Bullens varmkorv..
Jag ska säga såhär att när jag inte va vegetarian så åt jag av  den, MEN en blick på innehållet, fick magen att vända sig ut och in. *må illa*

/Elin

CBA
0

#35 och 39 - Att kremera enskilt kostar kulor. Jag fick betala ca 10.000 när jag gjorde det med min gamle. Först tog dom en hanteringsavgift för att transportera hästen sen tog dom betalt per kilo häst och han vägde 550 kg.

Hans aska fick jag hämta dagen efter han somnade in och den ska jag begrava och göra en fin plats med blommor och ett fint japanskt träd vid.

Att låta hästen gå till massdestruktion kostar bara vad själva transporten kostar har jag för mig, dvs runt 2000:-

mazze
0

Min dam ska jag själv vara med o se så hon verkligen avlivas. Vill inte att hon hamnar på dessa hemska djurtransporter utomlands. Sen har hon blivit behandlad med olika medel, så hon har livstids karens o papper på att inte få gå till mat.

lisette
0

#42 ah så det är därför du undrat om hur dom ser ut de japanska träden??? ;)

CBA
0

#44 *skratt* Jo det är väl lite därför jag har tjatat om dom på trädgårds sidan ;o)

Jag hade nämligen sett ett så fint litet träd i flera trädgårdar och kände att ett sånt vill jag ha till min gamles grav, men visste inte namnet på just det trädet :o)

hjullan
0

jag håller helt å hållet med kiara här!

gejsa
0

Ja, gott folk ser att alla tycker olika. Och tur är väl det. Flört

Det vi alla kommer överens om är iaf att slakt utomlands är otänkabart. Då för att vara riktigt säker så är det ju bara hemmaavlivning som gäller tycker jag. För då vet man ju iaf vad som händer. Ang priser så är det ju helt olika i Stockholm tex verkar det svindyrt att avliva och skicka iväg hästen på bränning. Här är priset med avlivning ca 3-3500 kr allt som allt.

Sussi
0

#13 Sedan borde väl sussis finnhäst vara full av medicin så att köttet eg inte ska ätas. JA se det hade jag inte ens tänkt på ju! Jag måste nog ta reda på om köttet överhuvudtaget kan tas tillvara.

#24 Vi tänker helt lika i detta ämne. Jag har också skrivit under att jag donerar alla organ som duger när jag dör, ung som gammal. Man kan ju faktiskt rädda liv!

Så här allmänt kan jag också säga att vad man gör efter hästens död gör man inte mera för hästens skull utan ens egen, så alla som vill ha de kremerade (vilket jag också skulle vilja ha men det är för dyrt) osv gör det för att man själv ska må bra/bättre. Jag ska nog plantera nåt i minnet till min häst men kremering har jag tyvärr inte råd med.

#47Håller med, bara trotjänaravlivning borde det vara. Jag äter inte hästkött för jag gillar inte ens att hästar skickas till slakt, skulle jag säkert veta att hästen jag äter av inte behövt lida nåt under avlivningsprocessen skulle jag kunna äta.

Jag är också glad att jag har bestämt mig för bultning även om det är otäckare att uppleva men för hästen är det absolut bäst!

lisette
0

jag skriver inte in i hästarnas pass om de får användas till livsmedel eller inte. jag vill ha den möjligheten öppen. skulle det hända ngt med hästen och man står där utan pengar för destruktionen, ja då är man illa ute…

men jag är inte främmande för att begrava hästarna hemma heller…

gejsa
0

Förstår inte varför du är illa ute lisette? Vet du hur mycket det kostar att avliva hemma och dom tar med kroppen för bränning hos dig?

fisa-lisa
0

Vi kan inte tänka oss att just våra hästar ska bli mat. Men det är nog för att man umgås så mycket med dom. Däremot är jag van vid jakt och slakt. Har en mamma och en låtsaspappa som jagar och jag har till o med varit med en natt när mamma sköt ett vildsvin. Har ätit hästkött och jag tyckte det påminde om hjortkött. Min morbror jobbade en gång på ett slakteri och han berättade mycket om alla hästkorvar och hästfransyskor och sånt som såldes som kokött. 

Men inte låta våra hästar bli mat till oss eller någon annan.

gejsa
0

Det kanske var ett tag sedan din morbror jobbade i slakteriet. Numera är det nog lite mer kontroll vad för kött som är vad.

Till alla nu!

Hästkött är väl dyrare än ko eftersom det slaktas så lite häst i Sverige? Är inte hästkött mycket mörkare än ko också? Så man borde väl kunna se skillnaden?

fisa-lisa
0

Jo det var ganska länge sedan han jobbade där och det är nog inte så längre, iallafall inte med det som kommer från sverige. Men vad vet man om korvarna eller filén som kommer från utlandet? Men så länge inte någon vet eller märker nåt så spelar det väl ingen roll. Är det inte hästkött i hund och kattmat?

gejsa
0

Nej, det tror jag inte att det är. Mer kadaver som inte går att göra något av till människor.

bubbelbubbel
0

men elin, neej säg inte att bullens är äckligt, jag gillar ju bullens korv. ååh suck..nu blir jag ledsen (haha) jag som ätit två st inatt….

lisette
0

#50 det lär inte kosta lika mkt att få en trotjänaravlivning som att lämna iväg för destruktion… eller har jag fel?

Kiara
0

#54 kadaver är förbjudet i katt och hundmat

gejsa
0

Kadaver kallar jag för sånt som inte går att göra något åt till oss människor. Sånt gör dom hund och kattmat av. Vad menar du är förbjudet? Menar du ben eller vad? För det menade inte jag utan allt äckligt som blir kvar när dom karvat bort det mesta av djuret.

elin
0

Det är grislunga eller något i bullens varmkorv blad annat.
Om jag inte minns helt fel.
*spyyy & må illa*

/Elin

Kiara
0

#58 det är kött bi produkter (läs på vissa korvar igen) Kadaver är självdöda djur och förbjöds i hund och kattmat i början av 80-talet innan så fanns det Tex. i mjau och vov maten, båda svenska märken.

Linda
0

#4 Då har vi samma tankar om ämnet.

gejsa
0

Jag är ingen slaktare eller kan så mycket om kött eftersom jag eg inte gillar kött att äta. Men jag kallar allt som inte görs människoföda för kadaver. Visste inte att det betydde självdöda djur. Men jag menar det du kallar för köttbiprodukter det är kadaver för mig. Äckligt som fasiken iaf.

bubbelbubbel
0

men sånt äckel är det väl i stort sett alla korvar, så det är nog inte bara i bullens…..eller ??

Kiara
0

Ordet korv kommer tydligen från det tyska ordet för gömma (vet inte vad det heter då jag inte läst tyska) och det betyder i storts sätt gömt det vi inte vill se att vi äter. Köttbiprodukt = kött som inte går att stycka och sälja rent, kadaver = as, en viss skillnad.

Nu skriver nog inte alla ut vad det är i korven utan nöt/griskött kan nog var vilken del som helst från djuret, sen kan man ju fråga sig varför inte ta hand om allt från ett slaktat djur.

gejsa
0

Jag skulle nog inte vilja äta slamsor, hjärna, mage etc….Penga mun

bubbelbubbel
0

nä, vem vill egentligen det, men va fasen, haha, bullens korv är godast…helt enkelt. även om det är en massa äckel i…hm..

Kiara
0

Slamsor, ja det var rätt namn…undra hur det skulle se ut i innehållsdeklarationen Skrattande

30% grisslamsor och 25% nötslamsor + En massa stabilisatorer och andra kemikalier Fundersam

bubbelbubbel
0
bebbe
0

I dag finns det inget som heter "nödslakt", ett djur som av någon anledning dör utanför slakteriets portar får inte slaktas upp och andvändas till NÅGONTING inte ens djurfoder, utan de räknas som kadaver, och går direkt till förbränning, så om en bonde har en tjur som bryter benet måste den avlivas hemma, och sen hämtar kadaverbilen den, det är för dj-ligt med tanke på att allt utom det brutna benet är fullt dugligt till människoföda,

gejsa
0

Vad konstigt! Har hört att man kan välja om djuret som avlivas hemma ska gå till kött eller inte. Om dom ska gå till kött och självklart inte självdött så avblodas dom direkt vid dödsögonblicket. För annars kan dom inte användas. Är det inte så?

bebbe
0

Jo det stämmer att djuret måste avblodas, med det som jag skerv här ovan är gällande i dag

gejsa
0

Men dom som inte ska gå till kött avblodas inte. När kom den lagen då?

[slo]
0

#69 nja, som sagt så ska djuret avblodas och tas om hand direkt, och om det inte görs på rätt sätt (på ett slakteri) så vet man aldrig vad som kan frodas i kadavret. Så det går inte att kvalitétssäkra köttet, det är därför det blir odugligt som föda.

sweet_candy_
0

Min förra häst, Cachette, bröt benet och vi var tvugna att ta bort henne. Hon avlivades och sen brändes. Det varvad jag ville, för jag skulle aldrig klara att gå i en mat affär någon vecka senare, och få syn på en köttbit i i hyllorna där det står "hamburgekött" och veta att det kan vara den varelsen som har betytt mest för mig någonsin, och som jag har gjort så mkt tillsammans med. Och så kanske det kommer en gubbe och går förbi, lägger köttbiten i sin korg och senare på kvällen kanske jag ser honom sitta och grilla med sin familj. Visst, detta kanske var lite väl långsökt. Men det är iaf vad jag tycker. :)

lisette
0

#74 jag har fått höra att det hästkött som slaktas där man bor inte säljs på samma ställe, utan det skickas på annat håll. just för att man itne ska äta sin egen häst-

sweet_candy_
0

#75 Det har jag faktiskt inte hört tidigare. Men det var ju faktiskt ganska smart.

gejsa
0

#75# Har också läst det på bukefalos. Men undrar ja, om dom verkligen bryr sig om det. Tror att det bara är skitsnack för att man ska tro det bara. Det blir ju bara dyrare för dom att hålla på och frakta kött till höger och vänster.

lisette
0

#77 kan säkert vara snack, men det hade ju varit bra om det varit så…

sweet_candy_
0

#78 håller med:)

tessa
0

#75: Det tror jag inte en sekund på! Inte att det skulle ske pga en sådan anledning i alla fall. Tvärtom strävas det ju ofta åt att kött ska vara "närproducerat" och hej å hå..

fast å andra sidan - om ni kan tänka er att låta andra äta er häst, så borde ni väl vara medvetna om att det KAN vara just er häst ni självaäter om ni äter köttprodukter innehållandes häst..?!!

Faxlin
0

Jag är så hemsk att jag nog skulle hålla mig borta från alla hästköttsprodukter ett år frammåt för att inte riskera att äta min bebis av misstag.
Usch vad man är tvetydig, jag vill inte äta henne men andra får. :-(

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tinka
0

Ställer en fråga gällandes avlivning på hemmaplan, vart vänder man sig om avlivning och avblodning, var hittar man denne person, sedan är det väl en annan som kommer med kadaverbilen? vart förbränns kroppen? Får man hem askan? hittar inget i telefon katalogen…jag vill kolla upp allt sånt så att jag vet hur jag ska gå tillväga den dagen det blir aktuellt.

lisette
0

hur har det gått med din häst tinka? har han blivit bättre?

CBA
0

#82 När min kompis var tvungen att låta sin häst somna så kom det en karl som gjorde det med bultpistol, sen satte han en vajer runt bakbenen och hängde hästen upp och ner och tömde den på blod.

Denne hästen gick till kött och hon fick några slantar för köttet.

När jag lät min gamle somna in så skedde det på klinik (Strömsholm) och han var full med mediciner så destruktion var enda valet.

Han skickades till Ultuna djurklinik där de har stora krematorieugnar och jag tror att det är det enda krematoriet, möjligen att det finns på någon större klinik i södra Sverige oxå.

Jag ville ha honom enskillt kremerad och fick själv hämta hans aska (jag bor ifs bara någon enstaka mil där ifrån så det hade varit onödigt att få askan skickad hem) i en stor hink/mindre tunna som säkert väger runt 15-20kg om inte mer.

Jag fick en faktura hemskickad (ca 10000:-) på kremeringen och själva destruktionen gick väldigt fort….dagen efter han somnat in kunde jag hämta askan.

Ring Ultuna Djurklinik i Uppsala och fråga om de är de enda som har krematorie och hur det går till om man inte kan komma personligen och hämta askan.

Mvh CBA

Faxlin
0

Finns ett krematorium i Forsbacka också. Ligger mellan Gävle och Sandviken. De tar emot djur av alla storlekar.

Audiatur et altera pars

lisette
0

det finns ett i skåne oxå. utanför kävlinge… vet inte vad det heter bara.

gejsa
0

Ett i Örebro. Vet inte om dom tar stora djur. Men dit skickades mina sista två hundar och katter. Sedan om dom avlivas på Strömsholm har dom eget krematorium. Usch inte roligt samtalsämne precis.

Faxlin
0

Nej det är inget skojigt ämne det här. Över huvudtaget så är det aldrig skoj att prata om döden.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej, man vet ju aldrig när det ska ske. Tack och lov!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.