Bomlös sadel
Tänkte köpa Pfiffs bomlösa sadel http://www.ridsportonline.se/product_info.php?products_id=94
Passar hööks padd till den?
Eller behöver man ha såndär special padd till den sadeln?
jag har hööks-padden till min. men ska köpa en annan. dock passar den.

Du kommer att behöva en padd till den sadeln ja. Hurudan är ryggen på hästen sadeln är tänkt till?

på den sidan hittar du säkert en padd som passar, grandeur-padden i vojlockmodell (den kortare) ser ut att kunna passa sadelns modell.
Förlåt att jag frågar, men vad är en bomlös sadel? Har aldrig riktigt förstått och har aldrig, tyvärr, läst mig till det. :/
/ Sara & Casper
den är utan bom helt enkelt :). den ser liksom "platt" ut där bommen skulle ha varit, vissa säger att det är skönare för hästen, andra inte. är inte expert på dem, men det är det jag vet iaf ^^
här har du ett exempel;
http://www.stallvra.com/Trekkhast.gif

#4 utan bom, alltså nästan lika flexibel som ett schabrak och kan därför följa hästen bättre. men eftersom den inte har någon bom så måste man oftast använda speciella paddar för att ge ryggraden frihet så att hästen inte får tyngden där utan på ryggmusklerna istället. vissa bomlösa har paneler som ska gör specialpaddarnas jobb.
hon har ju tänkt att köpa en padd till den, hon undrade ju bara om just hööks-padden passade. den är tryckavlastande med ryggkanal och passar sadeln.

#7 jag svarade tidigare på cevir som undrade vad en bomlös sadel var för ngt och det tror jag kitty41 svarade på också
yes, det gjorde jag :)
jag antar att man kan läsa lite mellan raderna och förstå att inlägget är skrivet till den ovanför om man inte har skrivit något annat nummer? ;P
Aha nu förstår jag. :) Är inte så hemma på sadlar! ;P
/ Sara
/ Sara & Casper
hur känns det egentligen att rida i en bomlös sadel ?
har funderat på det mycket sista tiden…
nån som kan förklara ? :)
Jag har inte hört något gott om just hööks pad till bomlös sadel.. Beror iofs kanske lite på hur hästen som bär sadeln, är byggd men skulle absolut rekommendera en mer kvalitativ pad, som finns på t.ex stall Vrå. Meningen är ju att skona ryggen, inte skapa obehag eller skada och när det gäller just paden, så tror jag att man får det man betalar för.. och paden är grymt viktig!
#11: jag har en FitForm och den är sjukt bekväm, som att sitta i en fåtölj ;)
Slänger med ett foto på min kompis som red ut med oss för ett tag sedan, med Eneldo och den bomlösa. Man behöver ju sedan nödvändigtvis inte ha sådana fula oranga band, som jag satt dit.. ;D

#12 Håller med om hökks pad, därför länkade jag också till stall Vrå eftersom de har mera prisvärda produkter där :) Skulle därav vilja veta hurudan rygg hästen har som padden är tänkt till.
Har du köpt en ny sadel eller har du alltid haft FitForm sadeln? Du gick ju i köptankar här för en tid sedan.
#11 Det är svårt att förklara hur det känna att rida i en sån. Man känner ju hästens rörelser väldigt bra och så är den himla skön och mjuk. Min iaf :) Men något helt extra ordinärt är det ju inte, tror att det varierar mycket från sadel till sadel. Mindre stöd har man ju i en sådan men man vänjer sig med tiden.
#13: Jag har fortfarande FitForm-sadeln.. är fortfarande väldigt nyfiken på London-sadeln, men har tyvärr inte pengarna… Är du fortfarande nöjd med din?? =)

#14 Okej, trodde du köpt en ny när jag inte kom ihåg vad för sadel du hade.
Jag är supernöjd med min, jag skrev en uppdatering åt dig i min tråd som hette "Bilder!" där jag visade sadeln, kanske du har missat den? Där skrev jag iaf vad jag tyckte så långt om den. Jag kan putta upp dn åt dig.
#15: jag har nog missat den men har skrivit där nu… =) Vad kul att du är så nöjd, då är säkert pållan din det också..
klart det är svårt att förklara sussi :D
jag tänkte mest att det kanske skulle gå att förklara lite :P
men känns det inte vingligt ? jag vet inte varför jag fått för mig att det skulle göra det, men typ som att rida barbacka med stigbyglar ? haha. jag tror jag måste testa en bomlös.

#17 Mycket svårt ;) Du måste nog testa själv någongång :)
Njae, inte känns det vingligt, fast om du gungar i den från sidorna så känner du att den är mycket "lösare" "ostadigare" eller hur jag nu ska förklara det, då märks det bra att den inte har en bom. Men det känns absolut inte som att rida barbacka med stigbyglar, mycket mera stöd än så har du nog.
hha, det lät ju bra att du kunde ta bort några av mina fördomar.
men jag tror jag måste testa, frågan är ju var ? :P

Nästa gång du besöker Finland så kan du ju komma via mig ;)
Haha. Ja det kan jag ju alltid göra. :)