Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 396 ggr
CBA
0

Blivande storlek

Kan man på något sätt mäta sig till ett ungefärligt mått på hur stor ett föl kommer bli ?

Från vilken ålder kan man isf mäta sig till det ?

Sen har jag hört nått om 3 dagar 3 veckor 3 månader 3 år principen…vad är det ?

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Anki113
0

Jag har hört att man kan uppskatta höjden på att titta på hur hög dom är på bakbenen upp till knät. Jämför med stoet och ser det ut som om dom är lika i sina ben blir dom troligtvis lika höga.

Det lät lite rörigt men jag menar mellan kotan och knät.

Mvh anki

Kiara
0

3 dagar 3 veckor 3 månader 3 år det är då man kan se hur hästen kommer att bli som vuxen, hästar växer mycket ryckvis men just vid 3 dagar 3 veckor 3 månader 3 år har dom vettiga proportioner.

Ett föl har ben som är 80% mot vad dom ska vara vuxna, man mäter fölets fram ben och jämför med mamman och kan då på ett ungefär få ut en framtida mankhöjd. (kräver lite matte)

CBA
0

Han är nästan lika hög mellan kota upp till framknä och/eller has som sin mamma…det är inte mycket som skiljer.

Uppfödaren nämde det redan då när jag var dit och han bara var 4 dagar gammal….att just hans ben är inte mycket kortare än hans mammas :o)

Så då kanske han blir som mor sin, runt 152-153 cm ?

Ang. 3 dagar 3 veckor etc teorin så är han ju i skrivande stund 3 veckor gammal och har bra proportioner…det verkar lovande såhär långt :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.