Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 925 ggr
Cilla89a
0

OT uppkörning..

usch, så nervös jag är :O biter på naglarna här hemma xD tisdag är den stora dagen, gud nåde kontrollanten om h*n kuggar mig, har väntat på denna uppkörning sedan OKTOBER! aldrig att jag väntar 3 månader till..
vad jag har förstått skiljer det sig enormt mycket från körskola tiill körskola hur det går till. en kompis till mig körde 20 min, genom stan ut på landsväg, motorväg och tillbaka till stan och parkera där hon började :O thats it!
hur gick din uppkörning till? hur lång tid tog det och vad fick du göra?

jag lovar, jag kommer säkert få en riktig skit kontrollant som kommer pressa skiten ur mig..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

Vi håller tummarna att det går bra. :)

Cilla89a
0

#1 det gör jag med, men så jag biter på mina naglar har jag snart inte mycket till tummar kvar xD

gejsa
0

Hihi det går nog bra ska du se. Var lugn bara och kör som om du bara övningskörde.

Maja
0

Det kommer att gå bra!! =) Lycka till!! :)

Cilla89a
0

ingen här som har kört upp eller? :P ^^

Ledin
0

nop har inget körkort :) ska ta men det e ju så sablans dyrt :P

hjullan1
0

jag har kört upp tre ggr. sista gången va det en ny snygg ung kille som jag körde upp för.. de andra var gamla o bittra o kugga mig.

Cilla89a
0

#7 men hur gick det till? vad fick du göra? hur länge körde du?

Nitro
0

Jag kör upp den 29.. Huh!

hjullan1
0

först är det antingen inre eller yttre besiktning, man ska kolla så allt funkar på bilen. sen gav dom mig en adress som jag visste, som jag skulle köra till, sen va det klart. fick backa runt ett hörn också vid nåt tillfälle. ingen avancerat, det handlar mest om vem man kör upp för, o på vilket humör dom är på. jag körde lika illa varenda gång.

LinaN
0

#10 en adress??? Då är det kört för mig, jag hittar bara hem ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fridak
0

#11 till mig sa de "vi ser att du bor en bit utanför kalmar, hittar du här? hittar du till coop?"  och de kan inte kugga ngn för att man inte hittar, om det inte är skyltar man ska följa…

jag hade en enkel uppkörning direkt på morgonen. Jag fick köra till coop, backparkera(helt tom parkering), köra ut på landsväg, stanna för tåg och stänga av bilen, sen fortsatte vi och gjorde en effektivbromsning(som jag aldrig hört talas om innan tills jag fattade att det var panikbromsning de menade) sen fick jag vända på valfritt sätt i villaområde. valde dumt nog backa runt gathörn, det hade jag svårast med men tänkte att klarar jag det så klarar jag uppkörningen. sen for vi hemåt. tog max en halvtimma och jag klarade det!!!

hjullan1
0

#11. jo jag fick min egen adress en gång också :P så de säger en plats o frågar om man vet vart det ligger, vet man inte så får man nåt annat ställe helt enkelt.

Cilla89a
0

gud vad det skiljer sig :O
men enligt min körlärare jag kört för typ 18 ggr säger att kommer klara det om jag inte får hjärnsläpp vilket jag får ibland speciellt när jag är nervös :l

hjullan1
0

det ordnar sig bara du gör ett bra intryck på den du kör för. visa inte hur osäker du är, utan låtsas som att du har mer koll, istället för att skrika typ om nåt händer.. va iskall bara, men trevlig! :) jag håller tummarna, det ordnar sig.

bubbelbubbel
0

jag hade en kul uppkörning.
min övningshalvtimme med körskolan tillbringade jag på volvo för att byta en lampa, så jag fick inte köra nått den halvtimmen.
kom nog upp till vägverket på minuten efter att min körskolelärare kört som en dåre dit :P

till råga på allt övade jag på en "typisk uppkörningsrunda" dagen innan, och fick SAMMA runda igen ! :D
gubben var inte härifrån heller så han hade ju inte så bra koll på vart man skulle åka.

jag gjorde vänstersväng på 90väg, körde över obevakad järnväg, bromsade för ett rådjur, körde om en postbil, backade runt ett gathörn, start och stopp i backe, och massa annat såntdär.

jag satt i stort sett hela våran lilla resa och tänkte -såhär känns det att ha körkort, jag har fått körkoooort :D
så hade han kuggat mig, så tror jag inte att jag hade fattat det. haha !

men det kommer gå bra cilla, om du bara håller dig lung !

Believer
0

Lycka till!

Jag har kört upp 2 ggr. Första gången kuggade jag.. Då körde jag för en sur gammal gubbe som är känd här i stan för att kugga alla tjejer första gången SUCK. Då körde jag säkert 45 minuter. Fick nog göra allt man kan tänka sig. Och det komiska var att han kuggade mig inte för att jag gjorde något fel, utan för att jag kunde gjort två saker bättre. Men jag klarade det ju, men men.

Andra gången hade jag också en gubbe, men han var inte från stan. Han bad mig köra hem till mig, fast vi körde inte ända fram, sen upp på motorvägen. Fick fickparkera inne i stan sen va vi klart. 15-20 min tog det bara.

hjullan1
0

#17. den gubben hade jag också första gången.. *hata* jag va livrädd.

Cilla89a
0

Hoppas min kontrollant är snäll då ;)

Cilla89a
0

inga fler som har kört upp? :O

Peppe
0

en jag känner blev kuggad för att hon hade vindrutetorkarna på. gubben hon körde upp för sa att han blev stressad och störde sig på dom så hon fick försöka igen en annan gång…. (och JA, det regnade!)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cattiiis
0

Va sjukt, att kugga folk på det där sättet :O

Johanna
0

jag körde upp i solna, körde nog ca 30min…. fick köra på motorväg,enkelriktad, rondell samt parkera, genom att backa m.m

den kontrollanten jag hade var riktigt bra, men helt utryckslös.. haha… man kunde inte se på han ifall det gick bra lr dåligt….

men jag fick mitt körkort så jag är nöjd… det var första gången jag körde upp o jag körde upp som privatist.

Cilla89a
0

#21 haha, vissa är helt konstiga Fot i munnnen det har nog inte så mkt med körningen att göra, allt hänger på vilken kontrollant man får.. det är helt sinnes vilka idioter till kontrollanter det finns.. Madde jag praktiserade hos, hon höll på att köra upp när jag var där, och hon körde riktigt, riktigt bra.. Hon körde upp på 3 olika ställen när jag var hos henne på praktik, den första sa att Madde var den bästa han kört med, men kuggade p.g.a att hon inte kunde säkerthetskontrollen.. Den andra kontrollanten klagade på ALLT! Och den trejde tyckte allt var bra utom att hon låg i 60 på en 70 väg :O

guuuud nååååde om min kontrollant är en tjuris imorgon då ska jag slå h*n om h*n kuggar mig..

hjullan1
0

#24. Lycka till! Det är onödigt att oroa sig onödan (lätt att säga) det du kan, det kan du. Mer kan du inte göra. Och sen kan du bara hoppas på att det är en trevlig kontrollant!

Loa-bg
0

Men vädret på vägarna är väl betydligt bättre nu?:)

När min syrra körde upp för E-körkort gjorde hon ganska många fel, bl.a. slirade hon på bromsen. När kontrollanten påpekade det sa min syrra att hon iaf bara körde automatare, så hon fick godkänt ^^

[slo]
0

#26 Det är inte speciellt smart att säga när man kör upp för B iaf, med lite otur får du som villkor på körkortet att du bara får köra automatlåda… ;)

RubHel
0

Jag tycker uppkörningen var lätt :) Visst, jag var nervös men kände att jag hade kontroll över allting. Fick följa skyltningar genom Gävle centrum, körde på motorväg, start i backe. Enda anmärkningen var vid ett ljuskorsning när jag hade svårt att bestämma mig om jag skulle stanna eller inte då det var på väg att slå över, men jag hade en lastbil bakom mig. Jag stannade men kontrollanten tyckte jag kunde ha kört istället för att minimera risken att få en lastbil i baken på bilen.

Min kontrollant (en man) var riktigt trevlig :)

Cilla89a
0

får man ha nån anmärkning? jag menar ju inte att köra mot rött, eller nått sånt grovt :P men liksom, ja, nått annat litet?

fridak
0

det beror nog på vilket humör kontrollanten är på;)

bubbelbubbel
0

lycka till idag då cilla !

och ja, du får ha anmärkningar, eftersom det är ett prov på att du kan köra bil, betyder ju inte det att du bör kunna köra som dom som haft sitt i flera år.
man utvecklas ju mycket mer när man väl fått körkort och testar sig själv, så du behöver inte vara felfri.

jn84
0

Jag hade en riktig glidaruppkörning.

Började med säkerhetskontrollen. Jag var beredd på att kolla igenom hela bilen så när han sa att han ville att jag skulle kontrollera färdbromsen så blev jag helt paff och visste inte vad eller hur jag skulle göra. Men efter nån sekunds hårt tankearbete insåg jag att det finns två bromsar, en handbroms och en "fotbroms" och en av dem måste det ju vara. Så då var det inte så svårt längre :)

Körde genom Sollentuna, upp på motorvägen, av vid nästa avfart. Då tutade nån på mig och jag blev helt paff för jag visste inte vad jag gjorde för fel. Så jag frågade uppköraren vad jag missade och då sa han att jag inte gjort nåt fel och att den andra bara var dum i huvudet ^^.

Sen körde jag tillbaka till vägverket, backade upp på en parkering och därefter var det klart. Jag fick papprena och sen drog han på studs. Misstänker starkt att han behövde gå på toa akut eller nåt sånt ;)

Var väl ute i kanske 15-20 min…

bebbe
0

Håller tummar o tår för dig i dag

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

steffy
0

hur gick det??????

Cilla89a
0

#34 jodå, numera har jag körkort :D

Mandysan
0

#35 GRATTIS! :D

steffy
0

35# stort grattis

DojoKelder
0

Ett jätte grattis till körkortet!!!!!!!

Mande
0

Jag körde i 45 min tror jag. Fick köra lite stadskörning, i villområden, i rondell, start & stopp i backe, backa runt gathörn, vänstersväng på 90-väg, ja lite blandat.. Fick godkänt trots att jag fick motorstopp 2-3 ggr, & körde på 2 trottoarkanter. Men min kontrollant var trevlig som tur var. Han frågade om jag brukade köra på trottoarkanter, & jag sa att det brukade jag inte (det var sant), jag gjorde det pga nervositeten.. Om han inte hade varit trevlig så hade jag inte fått G, det kändes som om jag fick körkortet på nåder liksom.. Så jag kände mig helt misslyckad efteråt (för att det gick så dåligt), trots att jag klarade det.

Cilla89a
0

jag var helt förvånad igår hur lätt det var ;) hon bad mig bara göra den innre säkerhetskontrollen.. sen började vi köra, hon satt och tittade ut genom fönstret hela tiden och pratade lite, körde genom stan, fickparkerade en gång, och det tog lång tid för mig att stå "okej" och då stod jag 3 dm från trottoarkanten xD hon tittade inte ens ut, utan bara okej, då fortsätter vi :P sen genom ett villa kvarter, fick vända en gång, sen ut på motorvägen och sen tillbaka till stan där vi började, thats it! hon bara "ja, men du är godkänd" haha, jag var helt chockad, där satt jag och tänkte på hur länge det skulle att ta innan jag kunde köra upp nästa gång xD

haha, jag trodde det skulle vara vänstersväng, backa runt gathörn, landsvägskörning, start och stopp i backe m.m :P