Bra häst godis?
Köpte detta godiset till medryttarhästen idag.
Är det något bra att ge?
Som belöning nån gång ibland då
Billigare att ge en morot skulle jag tro.
Man ska vara försiktig med "färdigt" hästgodis av den typen då det finns risk att det packar in sig som sement i tänderna (sett flera bilder från hästtandläkare som varnar för det).
Själv har jag alltid med äpple som jag skär i bitar. Under vintern finns även morötter i stallet, där jag är, att använda (bryter/skär i mindre bitar).
Framåt hösten kan man även plocka nypon att torka och ha som godis.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det bästa är att ha en dialog med hästägaren över vad som är bäst att ge. Denne har förmodligen en dialog med sin veterinär/odontolog om vad som är bäst för hästens mun- och metaboliska hälsa.
Mina hästar hade inte fått detta godis, just för att en av mina är nästan tandlös och har svårt att tugga dem. Generellt är alla mina hästar av den lättfödda typen och då undviker jag socker och stärkelse pga risk för ex fång. Morötter och äpplen går dessutom också bort för min ponny har lätt för att utveckla karies. Jag ger granngårdens hästgodis som är små, mjuka pellets och låga i både socker och stärkelse.
Med det sagt så säger jag inte att det är ett jättedåligt val av godis, för här måste man ta med frekvens i beräkningen också. Mina tränas med godis så de äter ganska många om dagen, tränar man inte med godis/ger dessa vid speciella tillfällen så kan man nog ge nästan vad som helst. Men som sagt, prata med hästägaren om vad som är bäst för den här hästen!
Tack allihopa
Tror jag kör på morotsslantar istället,men ska prata med ägaren först :D