Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 2402 ggr
Thorsson
0

hemtar hem hästen i januari! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, nu har vi fått ny häst! :) Hon var urmysig både i stallet och att rida. Hon lyssnade jättebra på tygeln och var mjuk i munnen. Men böev lite stelare i traven. Hon gick ner i traven så hin gick i form, men ibalnd hoppade hon ur den och kom in i travartrav. Men det var en ganksa skön. Den va inte stötig på något vis. Dom hade inte paddock, men det va en som hängde med ut och red en runda med oss. Och vi pratade jättemkt med henne. Hon va okomplicerad i alla lägen, lite studsig ibland när den andra hästen hoppa till, men inget svårt att hålla när hon skutta fram eller åt sidan. Hon va lätt att kontrolera i traven, men vi galoperade inte. Ville bara känan lite på henne. Hon är rätt mager, men de va hon när hon kom från travet med, hon kom till sin nya ägare för ca 3 månader sen om jag fattade rätt. Hon kan galopp ute, men då va det visst snabb galopp. Hon är rätt ung, född-00 så hon blir 8 nu i årsskiftet.
Det vi får med henne är:
Täcken
träns
grimma
grimskaft
benskydd
Ej sadel, om hon inte ändrar sig om det. Men det ska köpas ny iaf :)
Här är en bild på henne, kom ihåg. hon är mager, men vi ska sätta hene på en stor diet, mamma ska få lägga upp det. hon snacka om minst 10 kg hö om dagen. men men :)

Thorsson
0

blöt, men ändå kanske lite nöjd ;)

Maja
0

Trevligt!! =)

gejsa
0

Varför sätter dom ut hästen på foder efter så kort tid? Ägde dom den när den travtränades med?

SofiaGenne
0

Skall ni inte veterinärbesiktiga?
Eller gör man inte det med travare som gått ur travet?
Kan i princip ingenting om travare, så ta inte frågan dumt x)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Thorsson
0

få ingen chock nu!

Peppe
0

aaah shit Linda ska ni verkligen köpa den där!!? Ni kommer få lägga ner mycket jobb på att få upp hullet och sen få den att stanna där. Den borde inte ridas i det skicket. hoppas ni betalar vad det är värd och inte mer med det skicket..

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#3. tjejen som äger henne nu, har ingen tid för henne, hon fick nytt jobb som försäljare 1 månad efter. så hon hinne rinte med hästen. hon är ju otrligt frin, så hon tycker att det är tråkigt om hon bara får släpa.

Thorsson
0

#4. Vi ska ta henne på provfoder tills sommaren, för att sedan se om vi ska ha henne. ska vi ha henne blir det väl att vi veterinärbesiktigar henne.

gejsa
0

#5# Men gud, har du inget foto från sidan. Det där såg verkligen smalt ut.

gejsa
0

Tänk er för. Den kan vara sjuk eftersom den är så smal. Frågade du hur mycket mat hästen fick dom 3 månader som hon stått hos ägaren?

Ska ni köpa den? Trodde det var fodervärd ni skulle vara.

Thorsson
0

#6. Vi ska ha henne på provfoder först. sedan ev. köpa henne. Hon är jättepigg. men vi lär ju bara skritta henne, lite då och då. gå promenader. longera för att få upp musklerna på henne. sedan ska hon få massa mineraler, vitaminer hon ska få alger m.m sedan får vi se hur det går.

Peppe
0

jag tycker inte ni ska sitta på henne alls om hon är så mager som det verkar på bilden. ni kommer sitta på skelettet

SofiaGenne
0

#8 Ah, okej! Lycka till!

MVH

Thorsson
0

#9-10. Ja hon är smal, men lider inte av det. Hennes förra ägare brydde sig inte om henen för hon sprang inte in mkt. Så hon fick en tuss hö då och då. Hon får 4.5 kg korn kross tror jag det hette om dan, samt ½kg betfor mineraler. hö. Så hon får inte lite mat. sedan går hon med täcke så hon inte ska frysa bort allt igen. hon går med län-täcke när man rider henne. Vi ska ha henne på provfoder, sedan ev. köp.

[slo]
0

Det var det benigaste jag sett på länge! Och vadå, 10kg hö får min 2åring, jag tycker inte det är speciellt mycket…

Cilla89a
0

jag hade absolut aldrig ens satt mig på den hästen och provridit när den ser ut så :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Thorsson
0

#12. Hon är mager om rumpan, magen är inte farligt. man ser bara små konturer av revbenen, men det verkar inte bli något nu. ägaren tvekar nu..

Peppe
0

Linda man ska inte se revbenen. hon kan ha en buk neråt men hon är ändå fasligt tunn. magen som hänger är bara bukfylla

gejsa
0

Hur vet man om en häst inte lider av att vara smal?

Ja, sorro och gobban får 12 kg varje dag och det är bra värden i det. Och på 3 månader hinner man nog få upp hull rätt så bra om man ger rätt mat. Korn är inte mycket protein i. Och det behöver denna häst mycket av ser jag. Stackars häst.

Thorsson
0

#15. Vi ska börja med det, vi får ju se hur vi lägger upp foderstaten. Vi pratar ju fortfarande om det. Vi har ju inte skrivit kontrakt ännu, så vi kan ju fortfarande säga nej. vi pratar om alla för/nackdelar.
#16. hon ser benigare ut på bild, ddet kan jag lova. men visst va hon inte alltför rund om rumpan. hon va en typiskt travare, en tanig med litet huvud och bak..

Peppe
0

har du ingen tydligare bild?

När jag skulle fota de magra hästarna i vårat stall så tyckte jag tvärt om att det var svårt att få på bild hur magra de verkligen var

Thorsson
0

Frida, jag vet. Men hon är inte så farligt tunn om magen,. men det blir nog inget med denna hästen, för ägaren verkar ju misstycka det nu.

Gejsa. Hon är pigg och glad. jag tror inte en häst som är sjuk skulle vara det.. Det som de ger de kross kornet är bra för hullet. men jag vet inte om det va kross korn. hörde bara kross.. sredan hörde jag inte mer..

gejsa
0

Om hästen alltid sett ut så där så länge som den var travtränad var det kanske inte så konstigt att det inte gick bra för den.

Och hur mår den hästen inuti? Jag tycker nog att ni ska titta efter en annan. Den har inte fått rätt foderstat när den var ung och det kan visa sig med att den får en massa krämpor då. Att den inte håller vid ridning etc. Säger inte detta för att vara elak nu utan i all välmening.

Thorsson
0

#21. nej tyvärr.

gejsa
0

#22# Magen är stor pga kornet.

Pigga kan dom vara pga fel foderstat också. Min var ju överhet när vi började rida honom.

Peppe
0

Det finns många travare till salu som är i mycket bättre skick än denna, jag skulle se mig om efter en annan

gejsa
0

Verkar ägaren misstycka? Är hon här på ridsport med?

Thorsson
0

#23. Jag förstår det..

Ägaren har ev. ångrat sig nu. Hon vill inte låna ut henne så länge. Hon vill helst sälja hene på en gång. vadjag ser i det hela. Sedan en sak som jag inte våga säga att hon har ett hjärtfel så hon höll inte för travträning. Men jag ska disskutera detta med jessica för hon blev gla åt hästen. Men vem vet om hon håller för ridträning. Så vi ska nog leta på en annan, men de blir ju hennes häst så hon bestämmer ju.. Tro nu inte att jag vill slippa disskutionen, men hon ringde nyss ohc sa det, hon skulle berätta att vi skulle ha henne, men nu får vi ev. inte det..

SofiaGenne
0

Ska jag vara helt ärlig skulle jag inte heller köpa/låna denna häst. Det är väldigt mycket jobb.. Och kan vara svårt om man inte är väldigt hästkunnig. Och som #26 säger, så finns det många andra travare, i bättre skick!

MVH

Lorita
0

#25 stor mage på grund av kornet???? Bukmage kan komma av undernäring det är en speciell uppblåsthet, att det skulle vara kornet i sig som är orsaken betvivlar jag.

Thorsson nu kommenterade jag inte din häst för ingen bild gav mig så mycket bild av hur hästen egentligen ser ut att jag kan kommentera den.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Thorsson
0

#27. vet inte varför. nej de är hon inte..
#26. men de är så svårt att hitta ridtravare, som inte är triangelmärkta, eller kan galopera, eller som är utbildade…

SofiaGenne
0

Hjärtproblem? Å fy vad hämskt! Vad jobbigt :/
Jag skulle nog aldrig våga att köpa en häst med ngt sådannt.

MVH

thilda-
0

Hmm så farligt mager var den ju inte om man ska jämnföra med min fd medryttar häst ….

Peppe
0

nej det är inte svårt! det är bara att viska att du vill ha en travare med dessa krav så har du flera stycken säljare som sliter i dig

Thorsson
0

#29. Ne, men nu ska vi ju ev. inte köpa den.. Sedan har ju ju mamma som är hästkunnig. hon har ridit in ridtravere m.m Sedan henne vi hyr stallplats av. vi käönner henen, våra hästar har stått där inna, hon är jätteduktig på hästar.

#30. ok

Thorsson
0

#32. ja. men vi ska nog inte köpa den. mamam tvekar, och det bästa vore att lyssna på henne.. emn jobbigt det är det..
#33. ok
#34. härligt ;) du vet inte någon som ska sälja sin häst lite billigt?

SofiaGenne
0

#36 Okej :)   Aja, titta dig runt! Lycka till!

MVH

elin
0

Alla vill ju bara väl med att ge råd o tips vad du ska tänka på men sen ska ju du (thorson) och din familj avgöra det hela..

Jätte vackert huvud hade hon, såg snäll ut :)

/Elin

Thorsson
0

#37. ja det ska jag göra tack! :D
#38. ja, ska prata med de imon.. ja, hon har litet men fint huvud. hon är jättesnäll! :)

Lizzan
0

Oj! så smal hon var…

Marija
0

Hon var jätte fin, fast väldigt tunn.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Scandi
0

hon va en typiskt travare, en tanig med litet huvud och bak..  vadå typisk travare? alla travare är inte taniga med litet huvud och bak..dra inte alla över en kam. Är det en typisk travare för dig?

Johannna
0

Det blir säkert mycket jobb men jag tycker ni ska henne så hon blir "räddad" och får ett förhoppningsvis bättre liv.

Maja
0

#42 - Travaren i vårat stall har stort huvud och stor rumpa.. ^^

Ledin
0

ingen ovanlig syn att travare ser ut så där… Kolla inlägger om hur får jag upp min häst i vikt lr något sådan där tas det upp massor med bra tips. Tror hon kommer blir kanonfin med lite mera hull men hoppa över ridandet tills hon gått upp i vikt. Jag tyckte hon såg bara ut fast som sakt mager. Om hon har gått på travet kan jag säga att dom gör vetrinärbisikning rätt ofta iaf för 5 årsen var det så, men tror dom är rätt hårda på ha koll på sina travhästar. Mitt vbl var besiktad gång på gång ua ( 2 gg per år) fast hon startade aldrig. Sålde henen i sommras till en bra tjej.

gejsa
0

Jag tror att ägaren kör en rövare där. Först låtsas att ni ska få ta hästen på foder och när ni sedan nappat och vill ta den så vill hon sälja den. Med förhoppning om att ni ändå vill ha henne kanske.

Har hästen hjärtfel också så är det ju stor risk att den inte orkar att bli riden ens. Vad för hjärtfel? Vet du det?

Stackars häst. Men vill ni bara promenadrida så kanske hon duger till det ändå. Svårt att säga beroende på hjärtfelet.

electra
0

Hon kan inte ha haft hjärtmuskelinflammation nån gång? Rätt vanligt på travhästar.

Eve
0

Vad kul med en ny kuse, grattis! Hoppas dock att du är medveten om arbetet med denna.. ridningen kommer att dröja, första fokus hoppas jag komemr vara att ge henne ett värdigt liv och lite hull.. så småningom muskler, men det tar tid.. fast det är ju alltid kul att se att det går bättre på ett djur som inte såg så rolig ut där det kom.. bara man har tid och tålamod till det..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Thorsson
0

#40-41. Ja hon är fin, me jättetunn. Men vi ska inte ha henne.

#42. De va inte menat att någon skulle ta illa up.. det finns jättefina travare, men många travare är idag taniga. inte alla förstårs. En typisk travare för mig, är det kanske inte för dig. Alla ser saker olika.

#43. Ja men eftersom hon har hjärtfel, vet vi nte hur mkt hon klarar. Jag tror inte vi orkat med allt det jobbet. Det är bättre att hon kommer till någon annan, men visst vill man rädd ahenne, häva i henne massa mat.. men det går inte..

#45. skulle kollat in den, men planerna har ändrats vi har sagt nej.

#46 Det är så vi också tänkt, hur mkt träning orkar hästen med hjärtfelet? Den kanske håller ½år. Vet inte vad det är för hjärtfel, men hon kunde inte gå på travet med det hjärtat iaf.. Men vi har sagt nej nu iaf.. så.. de va väl det bästa eg.

#47. Det vet jag inte..

#48. Ja, men nu har vi sagt nej. Vi är nog inte redo att ta det ansvaret för eb häst och sedan har hon hjärtfel. Vi vill ju kunna träna och ta en och annan tävling. Hon kommer not inte hålla för det..

SKRIVER SÅ ATT ALLA SER, VI HAR TACKAT NEJ TILL HÄSTEN DÅ ÄGARN INTE VERKAR VARA KLAR MED DET HON VILL.

Scandi
0

ja jag tycker då rakt inte d är många travare som är taniga.. många som jag ser/sett är väldigt fina. Så som du beskrev lät det som om dem är fula…

E_hjo
0

#50 Håller med! : D

Cavello
0

Jag skötte och red travare i 1,5år dels i travstall och dels mer omskolade ridtravare och det var ingen häst som var tanig som du beskriver. De flesta var välmusklade och speciellt en hingst var riktigt läcker med mycket muskler och perfekt hull.

Scandi
0

tycker inte man bara kan säg att det är travare som blir taniga med litet huvud och rumpa det kan alla hästar bli och få om de INTE få den rätta omvårdnaden så som rätt foder och rätt mängd eller om dom är sjuka. Förstår ärligt talat inte hur ägaren kunde låta er provrida.. men d vore kanske bra om hon kom till ett  bra hem där hon får bra omvårdnad för det kan säkerligen bli en jätte fin häst. Så d kanske var synd ändå att ni inte fick hem henne för åd kanske hon hade fått ett fint hem, förhoppningvis så får hon det hos nån annan också om det nu inte blir hos er.

fridak
0

men travare som kommer direkt från travet brukar se lite taniga ut jämfört med travare som omskolats och fått "ridmuskler".

Casper
0

Det är faktiskt skillnad på en tanig häst och denna magra stackare! Jag köpte en tanig travare för 5 år sen och han såg då inte ut på det viset! Det kan vara hjärtfelet som spökar på vikten också, faktiskt… Ser ut att vara en snäll och trevlig häst annars men problem får man räkna med ändå utan att behöva köpa dem till!

Thorsson
0

#50. Nej, jag tycker varken hon eller någon annan travare är fula, jag är rätt svag för dem.

#52. Alla är inte det, jag sa inte att ALLA va det. läs helheten i det jag skriver…

#53. Nä visst är det inte bara travare som har småbakar, eller små skallar. Nä, de förstår inte vi heller. Men vi tänktem ja vi testar. vi skritta mest och tog ett par travsteg. Men hon har ett hjärtfel som gör att vi inte sak ha henne..

#54. Det är typ det jag menar med taravre, kanske skulle formulerat mig bättre, :/

#55. Ja jo..

thilda-
0

men det kan oxå va varför hon är taning (?).. men nu vet jag inte hur länge sen hon kom från travet (?)…..

Oftast så är det ju då man skolar om en travare så blir dom ju lite magrare.. det blir ju en annan sorts träning för dom! vet inte hur jag ska förklara det på bästa sätt men..

Thorsson
0

#57. för ca 3 månader sen tror jag de va de sa.

IdaS-A
0

#5 bor den i skaraborg nu? känner igen stallet tror jag, men vet inte varifrån. Lycka till med nya hästen och ge den lite extra gott att äta :)

Thorsson
0

#59. Nej, 3 mil söder? om borås.

Ledin
0

har den hjärtfel gösses å hon skulle ha vad då för den? Kolla vad det är för hjärtfel gör en vetrinärbesikning och be dom kolla upp hjärtat det kan vara allvarit, dagarna kan vara räknade tyvärr…. Men det kan oxå visa sig vara ett mindre blåsljud men kolla upp allt hon kan inte kosta mycket den där hästen.

Peppe
0

Hon ska ju inte ha hästen

Thorsson
0

Tack Peppe

Ledin, utan att vara oartig är. så missar du ett flertal ggr i de ndre svaren. Att vi inte ska ha hästen. va snäll och läs igen lite lätt.

Ledin
0

missa visst allt du skrev forsatte skriva för andra hade gjort det…. sorry .

Tyfon
0

den va väl inte så mager bara omusklad

Thorsson
0

#64. Det är lugnt ett flertal som gjort det :)

#65. Nä, muskler hade den inte heller. men ajja. vi ska hur som helst inte ha henne..

denisesalomonsson
0

Jag ska snart få en häst :d tydligen denna :) ett korsningssto :)

Thorsson
0

debisesalomonsson. Riktigt läcker! :) Hoppas det går bra med henne! :)

jen
0

konstigt att en del människor låter hästarna bli så där magra!!

likadant med våran Kalle ju :/

gejsa
0

#69# Jag tror att dom inte förstår hur mycket mat en del hästar behöver. En del tex kräver ju mer mot andra osv. Sedan blir nog många hemmablinda och kanske inte ens ser att dom är tunna.

AusaBausa
0

#70 ja det stämmer nog! att man inte inser eller blir hemmablinda..

Tyvärr var jag det m krabat "krabbe"( min shettishingst) jag tyckte oxå han magrat men kanske inte så mkt men sen kom gubben ner o han hade inte sett honom på länge…han höll på o tappa hakan! Gubben är ingen hästmänniska men även han insåg att det var dags för hästen att flyga vidare..han var ju också 37år så det var ju inte konstigt, men jag VILLE inte se hur illa det var för han skulle alltid finnas hos mig tyckte jag…men så blev det inte utan bokade rätt snabbt vet. o hon tog väck honom…gud så jag saknar honom den envisa, sura, hingstiga gamla gubben som alltid rymde m en…man hade alltid sönderbrända händer efter grimskaftet…

jaja..nostalgi blev det..hrm!

MEn vad jag menar är att vissa hästar kan behöva oerhörda mängder mat o allra helst hästar som är gamla, sjuka el av annan orsak behöver det! Vårt gamla sto på 22 år hon börjar också tunna ut o kräver grymt mkt mat…och tillslut hjälper inte all mat i världen för dem kan inte ta åt sig näringen längre när de blir gamla…då MÅSTE man inse att man ska ta väck dem…

Krabbe fick 2liter betfor, 2liter korn och 1 liter Luzernpellets, mineraler  morgon o kväll men inget hjälpte…gav även matolja i maten för det skulle hjälpa t o få bättre hull på hästen. Det hjälpte inte på honom o han var en shettis på ca:200kg…hö kunde han inte äta då han bara tuggade bollar o spottade ut dem..

gejsa
0

#71# Precis! Det är ju oftast också tänderna som gör att dom inte kan äta när dom är gamla. Så tror en del att hästen är nog bara mätt och behöver inte så mycket mat också.

AusaBausa
0

#72 ja när vi tagit bort krabbe så kollade jag faktiskt tänderna riktigt (han var mindre glad o låta ngn kolla tänderna så vi överlät titten åt han som raspade hans tänder, vilket också behövdes oftare när han var gammal…) och ngn tand hade ramlat väck o ngr var lösa…

Loa-bg
0

Bara för att man ser revbenen på hästen betyder det inte att den mår dåligt.

Nu menar jag inte att hästen inte behöver komma upp i vikt, det behöver den verkligen (!) Men om hästen gått på trav är det kanske inte så konstigt. Syrran tar sig an en del avdankade fullblod så jag har sett en del innan.

Casanova såg väl ut ungefär som denna hästen när jag köpte honom. Jag red, men väldigt lite. Sedan satt jag aldrig ner i trav eller galopp på honom. Casa är svår att få upp i vikt, han har fri tillgång till hö men har aldrig varit tjock.

Fast man bör väl kolla över hästen med veterinär, kolla tänder osv. och göra en ordentlig foderstat :)

Daisymink
0

mitt förra halvblod var ungefär så där smal, det ända våra veterinärer och sadelprövare sa RID INTE! vi gav han massor ensilage och annat för att han skulle få hull, när han fick hull var det ända vi fick göra va longering, markarbete, ut i skogen och gå, upp och ner för alla backar vi kunde hitta, tömkörning m.m. när han satt muskler, fick vi börja skritta ut (barbacka med någon under).. så att rida skulle jag aldrig göra på den hästen, gör du det nu kan det bli komplikationer och då kanske du aldrig kommer kunna rida sen.. så ta det lugnt, för hästens skull..

// Vanessa