Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 4468 ggr
steffy
0

häst som är rädd för

våran ena hästa är rädd för kossor. hur kan man lära han att de ej är farliga. rider man går han förbi korna efter ett bra tag.
är det dumt att skicka honom på ett bete med kor (och kanske fler hästar). vad gör ni?

Lorita
0

Kan man skicka honom på bete med kossor så är det perfekt Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

davidia
0

varför är hästar rädda för kossor?jag red en häst en gång,och jag visste inte att hon var rädd för kor så när vi skulle rida förbi så slutade det med att hon fick rus och vi hamnade i taggtråden….men allt gick bra som tur va

[myslaa]
0

När jag hyrde min mosters ponny var han också rädd för kossor, men vi  stannade framför kossorna och lät han stå där, varje gång vi hade ridit så hoppade vi av och gick förib kossorna och luktade på dem, vi gjorde det i 1 vecka, sen tog vi in nalle (som han heter) till en kalv och de började nosa på varanda. han börjad elita på oss och slutade att vara rädd för kossorna.. PROVA!

zettan
1

Alla mina hästar har varit rädda för kossor. Ja fattar inte varför för ja älskar kossor. Men ja tror det är doften som gör att dom inte vill gå förbi. men ja tränar varje dag på sommaren då kossorna är ute. Men de tycks inte hjälpa

Momla
0

Reddie var rädd för kossor när han kom till mig. Men efter att nästan dagligen ridit förbi 50 långhåringa kossor med enorma horn så är han inte rädd längre

KallaMigMimmi
0

Här är min ko-räddsla-berättelse: Min häst var rädd för kor förut men är väl enu räddare nu.

Jag tyckte förstås att han var jätte fjantig och stannade lite varge gång för att han skulle se att det inte var farliga och sedan var han inte så rädd längre. Tills det att vi en dag gick förbi ko hagen och han blev panik slagen och försökte dra. Jag fattade ingenting. men när jag tittade backot kom det en ko i full fart imot staketet på andra sidan och försökte hoppa på mig och min häst men fick en stöt och ryggade tillbaka. Har alldrig hört om någon ko som gjort så förut?

Så nu har han i alla fall en anledning till att han är rädd för kor :O

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
1

Så mitt tips till dig är att vara säker på att korna är snälla innan du släpper in din polle. Men jag tror det är väldigt ovanligt att dom beter sig så. men läskigt var det!

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Colt
0

#0 Det är ju perfekt då lär han sig att dem inte är farliga.
Våra hästar har gått med 18 tjurar det gick alla tiders! :)
Mitt ena lilla russ på 1.20 bestämde över allihop ^^,

malin-nilsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa ridskolehästarna stod på sommarbete med några kor . sommaren 2006 ;) det funka bra :P   antar jag

joytick
0

Delay är också rädd för kossor xD Men låter man henne titta på dem en stund så går det i alla fall att gå förbi xD

pippa__
0

Min kille är inte rädd för kossor..han tror det är släktingar så han stannar mer än gärna och pratar en stund :/ hihi

fridak
0

#11 är han en tvåspråkig pålle? ;)

jag var medryttare på en pålle som var livrädd för kor. inte särskilt lätt när man bor på landet, särskilt itne när en skock kor, minst 50st, rusade fram för att hälsa under en tur.

pippa__
0

#12 Hihi han är minishettis me jättelång lugg! :D Han trodde nog att kossorna var nått i hästväg ;)

fridak
0

#13 eller tror han att han är en tjur;P

steffy
0

jag vill så gärna träna av våran häst att inte vara rädd för kossor, men det finns lite problem. för det första har vi bara en kohagen i byn (på en väg vi aldrig rider) och för det andra så vill mamma ha hästen på bete på gården, så då får han nog vara rädd för kor då. någon som har bra tjat tips?

AusaBausa
0

ludde bryr sig inte mkt om kor men JÄTTE rädd för grisar!!!!!!

berry
0

haha min travpolle är dörädd för kossor, tihi,

mazze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bus har varit livrädd för kossor fram till i somras då hon gick på bete med kossor som grannar. Innan så har hon fått näst intill panik när hon sett kor/tjurar.