Ni med barfotahästar!
Har ju länge varit intresserad av att låta min isis gå barfota då hon inte ömmar och vintrarna blivit så korta.
Problemen som fått mig att tveka är att hon sliter så tokigt att hon måste verkas var fjärde vecka för att hålla benställningen. Detta är inte problemet i sig utan det att inte någon vill komma ut för att verka en häst så ofta. Det om min häst, nu till mina frågor:
1. Hur ofta verkar ni era hästar?
2. Är det en vanlig hovslagare eller en som är inriktad på barfotahästar?
3. Undviker ni att rida då det är halt ute?
4. Har ni stött på några problem?
5. Ger ni något extra i fodret för att stärka hoven?
6. Har ni märkt någon skillnad på hästen sen ni skodde av?
Något annat ni känner att ni vill kommentera som kan vara bra/intressant att veta?

1. Hur ofta verkar ni era hästar?
_Så ofta det behövs. i början 4-6 veckor mellan vanligtvis. efter ett par gånger 8-12 veckor beroende på hästen. Peppe gick 9 veckor.
_
_inriktad på barfotaverkning självklart om man vill ge det en ärlig chans. Peppe verkades av en vanlig hovslagare första tiden när vi köpt honom och han kunde inte gå barfota, däremot kan han det när han verkas av AANHCP.
_
nej jag red som vanligt. tog ingen hänsyn till underlag för hovarnas skull. och jag bor ändå i Småland
4. Har ni stött på några problem?
_Nej Peppe funkar super barfota. sliter sina hovar själv jättebra så den som verkar behöver bara putsa till lite.
_
_nej det har jag aldrig gjort. de fixar hoven själv när man ger den förutsättningar för det
_
_Peppe fick mycket bättre steg, avslappnat och mjukt.
_
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
1. Lika ofta som den andra pållan verkas och skos, ungefär var 6-8 vecka beroende på årstid och slitage.
2. Vanlig hovslagare, med "bra öga" för "korrigering", då min arabgosse är lite sned i fossingarna/benen.
3. Nix, hittills har vi haft det otroligt snö - och isfattigt här hemma men jag upplever inte att de oskodda hästarna i stallet går så mkt sämre än de skodda. Kanske lite mer försiktigt och vill gå där det är som minst halt.. Kan ju ha med intelligens att göra också ;)
4. Det kan jag inte påstå, har haft pållen sedan i slutet av maj och hittills har allt funkat bra. Dock rids pållen lite, så hur det fungerar med mer ridning/slitage kan jag inte svara på.
5. Nix. Däremot tjärar jag hovarna emellanåt, undertill samt stryker på en slags hovsalva längs kronranden, som ska vara bra och stärkande för hoven. Detta gör jag på båda pållarna.
6. Den oskodde grabben var skodd då han kom, i början av sommaren. Eftersom jag tog av skorna strax efter att han kommit, har jag tyvärr inte så mycket att jämföra med.. Men han går fint och luftigt och dt känns "sunt" att låta honom slippa skor. I vinter har jag märkt att arabens hovar har varit lite ljumna medan pållans hovar med skor, varit iskalla. Man kan ju hundr hur genomströmningen är i de skodda fossingarna jmf med "fria" hovar.
Skulle gärna låta båda pållarna gå barfota, men min Yrla rids hårdare och behöver sina skor. Tyvärr.
En tjej i stallet som äger en isis, har låtit henne gå barfota. Hon har själv gått kurs i verkning, och verkar hästen själv. Nu rider hon såpass mycket och på hårt underlag, att hon måste sko isisen framtill. Annars tror jag att hon har varit nöjd med barfotapållan.

Slitageproblemet du skriver om behöver du nog inte oroa dig för. när hovmekanismen sätter igång så växer hovarna så mycket som behövs
#3: Svarar du sussi eller mig? =)

Så du Peppe menar då att man inte alltid behöver verka så ofta som man behöver i början?
Småland? Är där varm eller kallt? Kommer ju själv från de finska urskogarna ;)
Kan man rida då på alla underlag? Här finns vägar som är delvis stenkross som vi måste skritta över, inget trevligt underlag.
Kan ju bara svara för mig själv men som sagt, tjejen i stallet som har en isis, väljer nu att sko henne spålla framtill, just för att hon sliter ojämnt och verkar behöva skor. Plus tunna/ömma sulor gissar jag på..
Vi rider mycket på grusväg och blandat, även en del steniga partier. Men testa vettja!

#6 Att det skulle slita för mycket tror jag inte är ett problem för min isis eftersom hennes hovkvalitet är god men just det där att hon sliter ojämt, snett, är ett problem. Därför har det varit enklare med skor.
Funderar på att testa nästa sommar och se vart det bär vägen. Måste göra lite research först :)

#7# Min islänning har också jättebra hovar och jag försökte ju vänta med att sko så länge som möjligt i våras. Men var tvungen till sist att sko honom för att han hade slitit ner sina hovar något för jäkligt. Sedan hade han början till stengallor. Han blev jätteömfotad av att bli riden på vårt grus som vi nästan bara har här hemma. Så det var bara att sko honom om vi skulle fortsätta att rida.
Vi har haft våra ponnysar utan skor en period varje vinter. Olika länge för varje individ.
I somras gick jag en kurs i barfotaverkning och fick dels lära mig verka hoven naturligt (det är inte så svårt som man tror) och dels fick jag veta som #3 skriver att när väl hoven vant sig vara barfota så växer den lika mycket som den slits.
Jag var tveksam men verkningen har gått utmärkt (man behöver ha ett proffs emellanå,t som kollar att man gör rätt) men slitningen på hoven är fortfarande ett problem.
Eftersom en av våra russ blev skadad i våras har hon gått barfota hela tiden fram till nu. Och tyvärr är det så att hon sliter hemskt mycket på sina hover. Hovarna är annars av mycket bra kvalitet men eftersom hon tränar 6 dagar i veckan, 1-1,5 mil/gång och mycket av träningen sker på asfalt, så håller inte hoven för det.
Då det gäller fästet i snö och på is är det också olika mellan varje individ. En del halkar nästan inte alls trots blankis, andra halkar för det minsta.
Då det gäller verkningen så ses hoven över och raspas till lite då och då för ev korrigering. Annars gör hästen själv den bästa verkningen genom självslitage av hoven.
Vi har nu kommit fram till följande lösning då det gäller våra hästar. De är barfota så mycket det går. Då vi konditionstränar dem går de med boots (easy boot - en slags gympadoja för hästar) och då de börjar intervallträna dem måste vi tyvärr sko dem då hovarna är fööör slitna. Trist men sant.
Annars är vi för barfota hästar då hovarna plötsligt bli levande igen, dvs blodet pumpas runt i hela hoven och därmed får den en bättre tillväxt och tålighet.
Det säger sig väl nästan självt att det måste vara bättre för hästen att få gå barfota så mycket som möjligt, för inte skulle väl ni vilja sova med skorna på?

Kom på en sak till som du frågat om och det är fästet på olika underlag.
I allmänhet får hästar som är barfota mycket bättre fäste på alla underlag än de som är skodda. Det är väl bara blankis som kan vara ett problem och där måste jag nog säga att det känns säkrare med en broddad hov. Men det är det enda undantaget.
Gräs, grus, asfalt,berg, sten ich snö är ingen som helst svårighet för en barfota häst. Mycket säkrare faktiskt.

#10# Ja, det har inte jag kommit fram till iaf. Att det är säkrare att rida utan skor vintertid det skulle jag inte ens våga pröva faktist. Jag är livrädd att dom ska fläka sig och då vara tvungna att avlivas. Så jag behåller iaf skorna på även när dom sover. :)
Min barfotahäst som står här i stallet har ju knappt ridits pga halkan. Så vill inte jag ha det. Jag ska kunna använda mina hästar när jag har lust och inte behöva titta på vädret.

1. Hur ofta verkar ni era hästar? när det behövs, vi har en hovis i stallet.
2. Är det en vanlig hovslagare eller en som är inriktad på barfotahästar? vanlig hovis
3. Undviker ni att rida då det är halt ute?rids ej (skadad shettis)
4. Har ni stött på några problem? nej
5. Ger ni något extra i fodret för att stärka hoven? nej
6. Har ni märkt någon skillnad på hästen sen ni skodde av? har aldrig haft skor

**1. Hur ofta verkar ni era hästar?
**När det behövs, har ju inte stenkoll på hur ofta det är.
Vet inte. Tror det är en vanlig.
Nej, har aldrig märkt att oskodda går sämre än skodda av det? Men självklart tar jag hänsyn till underlaget.
**4. Har ni stött på några problem?
**Nej, inte pga att hon är oskodd.
Nej, men använder en vätska att stryka under hoven.
**6. Har ni märkt någon skillnad på hästen sen ni skodde av?
**I början var hon lite öm men det gick snabbt över. Har ju inte så mycket att jämföra med då hon skoddes av ungefär när jag kom.
Det är alltså min medryttarpålla.
1. Hur ofta verkar ni era hästar? Ca var 7-8 vecka.
2. Är det en vanlig hovslagare eller en som är inriktad på barfotahästar? Vanlig hovslagare.
3. Undviker ni att rida då det är halt ute? Vi rider på stubbåkrar och ridbanan, inget halt där :)
4. Har ni stött på några problem? Nja, hovarna blev för långa när vi inte motionerade dom, men nu slits dom lite mer..
5. Ger ni något extra i fodret för att stärka hoven? Vi smörjer på Linfröolja och ger det även i maten.
6. Har ni märkt någon skillnad på hästen sen ni skodde av? Hästarna har aldrig haft skor, gått barfota hela livet.
Hästarna är två shettisar på 14 år. De rids/körs 3-5 ggr i veckan, hoppas och går dressyr, går mkt i skog och mark, sliter hovarna bra..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
1. Hur ofta verkar ni era hästar? Fram verkar vi varje vecka, bak nästan aldrig.
2. Är det en vanlig hovslagare eller en som är inriktad på barfotahästar? Barfota- Lasse plockade av skorna, verkar våra hästar två ggr om året, vi underhåller hovarna själva.
3. Undviker ni att rida då det är halt ute? Vi skulle inte rida på is oavsett om vi hade skor eller inte.
4. Har ni stött på några problem? Ja, mycket påhopp från folk i början. Tur att vi aldrig viker oss ;) men det va jobbigt och tog mkt energi.
5. Ger ni något extra i fodret för att stärka hoven? ABSOLUT INTE något extra! Det är extremt viktigt vad man ger till hästarna när de är barfota, eftersom man ser alla matproblem i hovarna. Så fort man ger fel (för mycket) mat så blir hästen öm i hovarna. jo förresten.. om det räknas som extra, så ska hästarna ha fri tillgång till bark/grenar. Riktigt grov grovfoder. Även halm. Aldrig kraftfoder.
6. Har ni märkt någon skillnad på hästen sen ni skodde av? Spänningar i hals/bog/manke/nacke försvann på en gång. Stegen blev mjukare/större/avslappnade/fria. Gladare hästar.
#7.Sliter hon ojämnt skulle jag verkligen rekommendera att låta en hovvårdare som vet sin grej plocka av skorna så att han kan verka hovarna så att dom är i balans. Då sliter hästen hovarna normalt och när den väl är i balans sliter den inte inte mer än nödvändigt. Tillväxten är lika stor som förslitningen.
Därför vi nästan aldrig verkar bak på våra längre, det behövs helt enkelt inte.

#16# Det stämmer ju iaf inte med Fille. Eftersom han inte ens hade skor innan. Men när vi sedan började rida honom så slets det ner för mycket fram. Och grovfoder är det enda vi ger honom. Kraftfoder får han inte eftersom vi har så bra hö. Så han blev öm iaf. Det där som du skriver gäller nog bara på få hästar. För varför skulle dom bli ömfotade för att dom får kraftfoder? Sedan har det nog roll hur mycket man rider. Du rider ju inget längre på din häst har du skrivit. Vi skulle rida ca 6 ggr i veckan. Då slits dom verkligen ner på gruset.

#17 du missar den allra viktigaste biten gejsa. Fille verkades av en vanlig hovslagare
#11 Om du är rädd för att dom ska fläka sig och ändå vilja ha dem barfota kan man använda sig av boots (gympadojor för häst) något som jag tror vi diskuterat i en annan tråd. Då får man det bästa av världar. Dessa boot går nämligen att brodda. Det har vi gjort.
Sen skor vi också hästarna ibland. Tyvärr klarar de inte alla våra att gå barfota jämt. Så jag låter nog våra sova med skorna på ibland jag också.
Men på övrigt underlag är hoven mycket väl anpassad. T.o.m på blötgräs och regniga bergshällar har de ett bättre fäste än med skor.

#19# Att använda boots är jag för bekväm för. Jag hade en inackordering som hade boots och vilket jobb hon hade. Det fick ju inte vara lera på hovarna när dom skulle på. Och på hösten är det ju väldigt lerigt. Hästen kunde tappa den om hon gick i lera ute. Så hon fick hoppa av för att sätta på den ute i skogen tex. Dom där broddarna som skulle sättas på nöttes ju ner efter bara några ridningar. Det var som en liten lödplupp bara. Nej, boots verkar inte bra vad jag har sett.
Skulle gärna ha mina barfota eftersom det är både billigare för mig och man slipper tappskor då och då. Men eftersom jag inte ens kan ha mina unghästar som jag börjar rida in utan skor så….
#17. Jag rider min häst en eller två ggr i veckan, resten av tiden arbetar jag henne på annat sätt. Ottino rids varje dag, på grus!
mm, antagligen var inte filles hovar i balans.
frågorna jag svarade på gäller hur jag gör med mina hästar.

#21# Jaha, det är bara din häst som får ont i hovarna om du ger kraftfoder?! Trodde du menade allmänt.
Har precis för mig att du skrev att du inte red din häst pga att den var skadad och skulle troligtvis inte bli ridbar mer.
Hur menar du med att han är i obalans på hovarna?
#22. Nej, hon blir aldrig någon ridhäst och ridhäst är väl en definitionsfråga.. men för mig är det en häst man kan träna på. Hon tål inte belastning på ryggen allt för länge.
Allmänt vet jag inte, Frida gav väl kraftfoder till peppe utan att han brydde sig? Men Jullan är känslig, hon får lätt tendens till fång. Så hon får varken bete eller kraftfoder mer.
Att hovarna inte är är verkade så som de är formade. Så som fille vill att hans hovar ska se ut. Att de är verkade efter en modell som hovslagaren använder sig av.

#23# Ja, om din häst fått fång så förstår jag att det syns på hovarna om du ger kraftfoder. Många hästar tål ju inte det då.
Skillnaden på den hästen som står här i stallet är att det är väldigt långa hovar fram. Ser inte alls fint ut. Fast hon kanske inte kan verka själv så bra. Vet att hon gjorde det häromdagen själv. Men att ha gått en kurs gör mig inte färdig att våga hålla på och verka mina hästar själv. Det är i mina ögon för viktigt för att våga det. Har ju tex gått en tappskokurs men vågar ändå inte sätta på en sko. Mer än vid nödfall.
#24. Det kan mycket väl vara så att hon inte verkar så bra, eller tillräckligt mkt, eller tillräckligt ofta :) De ska inte ha långa hovar. Jag skulle gärna vilja se den hästen!! :)

Du är välkommen har jag ju sagt. :)

kan någon förklara för mig hur man kan lära sig att verka barfota på en kurs på helg eller så? vad ja har hört så är d inte så långa kurser på barfotaverkning?
När man ska utbilda sig till hovslagare är d ju utbildning på 3 år eller mer….. d e ju viss skillnad på tid.
Jag har aldrig förstått mig på barfotaverkning…

#27 barfotaverkningen är enkel

Hjullan, kan ni verkligen underhålla hovarna själva? De måste ju inte finnas så mycket att göra på de då.
Angående slitningen; hon sliter så att det på fram blir en tå inåt och den bildas snabbt. Men om hon har en benställning som gör att hon sliter hovarna snett så kommer hon väl att göra det oavsett om hovarna är i balans eller inte? Eller hänger de ihop på nåt sätt?
1. Hur ofta verkar ni era hästar?8e vecka har bara skor fram visserligen
2. Är det en vanlig hovslagare eller en som är inriktad på barfotahästar?vanlig har ingen bra erfarenhet av de som varit inriktad på barfota då dom offta 4punkts verkar villket förstörde min hästs fötter :/
3. Undviker ni att rida då det är halt ute?har jätte bra grepp oavsätt underlag öven när han gått utan skor fram,tycker att barfota ger bättre grepp än brodd.
4. Har ni stött på några problem? inte hittills =)
5. Ger ni något extra i fodret för att stärka hoven? nix=)
Något annat ni känner att ni vill kommentera som kan vara bra/intressant att veta?behöver aldrig tänka tanken på tappskor,brodd av/på kan gå längre utan verkning än om med skor :)
#27 Jag har gått en sån där barfota verkning under en helg och den visade just hur enkelt det är. Att vanliga hovslagare behöver gå i flera år är för att de bl.a. får lära sig smide. Fråga din hovslagare får du se. Det han kan om skoning och verkning lärde han sig teoretiskt på mycket kort tid, och resten är erfarenhet. Sen ska man aldrig ge sig på att verka själv om hästen har sjuka hovar. Då får man ta till proffs.
Vill du läsa mer om detta kan jag tipsa dig om en sia som är rätt bra att läsa.
#29. Ja, vi kan göra det själva. Det finns inte mkt att göra när hovarna är i balans, det sköts av sig självt. Why fix something that aint broken?
Dock var Lasse här idag och fixade och slipade min kniv :D Vi ringde han mest för att liva upp stämningen och få ta del av allt han kan.
Benställningen och hovar hör ihop.
Sliter hästen fel så avbelastar hon nån annan del av hoven som den har ont i. Jag är inte expert på hur man korrigerar såna fel, jag vet bara hur man underhåller friska hovar. Ring en hovvårdare och boka tid, är du missnöjd så sätt på skorna igen, inge mer med det.