Hjälp! Kontraktbrott?!
Det är så att jag tagit en häst på foder som verkade hur bra som helst och så när jag provred henne men jag gillar henne inte alls längre, vi har skrivit på ett kontrakt på ett halvår. (Obs. ingen prövotid) Ägaren sa att hon var lite speciell och kunde stegra och bocka lite när man krävde för mkt av henne, första gången jag red henne så krävde jag att hon skulle gå i trav & hon stegrade sig. Sen så stannar hon och fryser fast, och lägger man till skänklarna så sparkar hon bakut.
Jag frågade då för ett par veckor sedan om det fanns möjlighte att antingen lämna tillbaka hästen eller hitta en annan fodervärd/köpare till henne. Ägaren va inte glad men sa att det var okej.. Nu vill hon antingen ta hem hästen och att jag ska betala 800kr i månaden till henne eller så anmäler hon mig för kontraktsbrott, är det rätt?
Hon säger att jag inte sköter den bara för att jag inte rider så mkt, och inte sköter om utrustningen + att hästen blicit boxsur och inte trivs hos mig. :S Men det står inget i kontraktet om att jag inte behöver rida henne faktiskt..
Sen var hon boxsur redan när jag var & kollade på henne så det har inte uppkommit hos mig..
Min fråga är om hon kan anmäla mig?
//Diana

Har ni skrivit ett halvår i kontraktet, så bryter du ju det genom att inte ha hästen i ett halvår..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ha ha nej, jag tror nog inte att hon kan anmäla dig. Ord står mot ord. Hur länge hade du haft hästen på foder?
#1 Men bryter jag det verkligen om jag bara frågar om jag kan lämna tillbaka hästen? Om jag inte kan det så har jag ju kvar henne :/
#2Jag har haft den i en månad nu ca.

På en månad så hinner du inte förstöra hästen så där. Fungerar det inte så gör det inte. OM hon är seriös så borde hon ju ta tillbaka hästen eftersom du uppenbarligen varken vill eller kan ha en häst som du inte kan rida. Så stå på dig du.
Står det ingenstans att du tex har en månads uppsägning åt båda hållen?
Nej det ät tyvärr det de inte gör, och hon skaffade en ny häst redan veckan efter att hennes egen åkt till mig.. :/ Det var har vart ute en del som provridit henne men det känns som att ägaren nobbar alla bara för att jävlas med mig.. :S

Håller med #4 , hästägaren låter inte riktigt seriös.. :/
#5 Det lät ju inte bra att hon troligtvis nobbade andra för att jäklas med dig :/
Står det inget i kontraktet om att du måste betala 800kr/månaden tills kontraktet gått ut så kan hon itne kräva det. Det är bara iditoti.
Och står det ngt om att d u ska rida hästen minst si å så många dagar i veckan? DÅ är itne motionen heller ett kotnraktsbrott. Du kan inte ha kvar en häst du inte klarar av, och hur tänkerman när man lämmnar bort en sådan häst på foder?
VÄntar hon sig kanske att du ska ta ut tränare o rida till hästen åt henne? DÅ rör det sig om att du utbildar hästen åt henne och då borde hon betala dig 800kr/månad istället….
varför är en del hästfolk sådana idioter? *ursäkta språket men jag blir rätt trött på en del som tror sig veta allt o dessutom försöker tjäna pengar på det samtidigt som de slipper ifårn ansvar*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Alltså jag är inte helt säker på att hon nobbar folk men det känns så. T.ex igår var det ute en och provred som letade efter en häst till medelsvår hoppning. Denna hästen älskar hoppning och har hoppat 120, men ägaren vill att hon säljs till en person som vill rida henne i dressyr, inte i hoppning., :/ Annars var tjejen som var & provred intresserad av hästen..
#7 Nej det gör det inte men hon sa att eftersom jag inte vill ha kvar henne är jag skyldig att betala henne det.. nej det står bara att jag ska sköta om hästen på bästa möjliga sätt. Alltså jag klarar av hästen och så, hon är inte jätte svår att rida men inte heller speciellt rolig. Har redan haft en häst som håller på så här och vill inte ha en till, men det förstår inte ägaren. Hon klagde nyss på att jag lovat henne att jag skulle rida för tränare och ta med henne rill ridskolan på min ridlektion en gång i veckan. Men jag sa bara att jag eventuellt skulle rida för tränare, och då till våren när det blir bättre i marken. och jag sa att jag tror inte ens jag får in hästen i transporten då hon bara går in med folk hon litar på..

Ja, det låter som du ska stå på dig bara. Inte ska du betala för att du inte kan rida hästen eller vill ha den kvar. Det är hennes hsät och då får hon vackert ta tillbaka den. Hon får väl skylla sig själv om hon redan köpt en ny. Det är inte DITT problem.
Okej.. men jag kan väl inte bara lämna tillbaka hästen? Eftersom jag har skrivit på kontraktet?

Finns det inte någon hästjurist du kan maila eller ringa till? Det lär ju vara billigare att fråga än att betala 800 kronor i ett halvår!?
skriv av kontraktet (utan namn, personnummer o telenr osv) och posta här så får vi läsa igenom det….. SÅ ser vi om vi kan hitta loopholes som friar dig helt så du kan lämna tillbaka hästen utan att behöva betala ngt….
Men som det är just nu verkar hon itne ha så mycekt kött på benen ändå….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Okej, kan göra det ikväll, min kompis har det nu då hon skulle skanna in det på datorn så jag kan maila dte till ridsportsförbundet och se vad de kan göra.

gör så här.
ta bort namnet på dokumentet när det är inscannat, sen lägger du upp det här!
Jag undrar hur mycket du provred hästen innan den kom hem till dig. Jag skulle misstänka att det skulle kunna vara en springande punkt… Att hästen inte gör som du vill att den ska göra är ju inte trevligt men ägaren har ju faktiskt upplyst dig om att den kan göra så.
Så som jag ser saken - hur trist det än är - så har du skrivit på ett avtal att ha hästen ett halvår framöver och hästens ägare har inrättat sin egen planering efter det.
Du har frågat ifall det skulle vara okej att häva avtalet. Om ägaren går med på det så är allt frid och fröjd. Men så är ju uppenbarligen inte fallet.
Ägaren vill ha uppstallningskostnaden betald av dig om hon ska ta hem hästen - vilket jag kan förstå eftersom hon inte räknat med att ha den kostnaden detta halvåret. Att ägaren hotar med att stämma dig tolkar jag som att hon skulle ta hem hästen och att du inte står för kostnaderna. DÅ kan man kanske börja prata om avtalsbrott.
Alternativet är att du har kvar hästen och står för dess kostnader hos dig. Kanske kan du komma tillrätta med problemet med hjälp av en ridinstruktör? Jag har MYCKET svårt att se att du ska kunna bli stämd för avtalsbrott om du har kvar hästen, så som det står i avtalet. Sen finns inget som reglerar hur mycket du måste rida hästen.

det måste ju stå ngt om uppsägning av kontraktet?

#16# Precis! Sånt skriver man ju alltid in utifall om det inte fungerar. Uppsägning från båda håll på en månad eller två.

vi har 4 veckors uppsägningstid på Peppe från båda håll
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
asså shit.. man måste ju få avbryta kontraktet när man vill… :S funkar de inte så funkar de ju inte.. hon kan ju inte "tvinga" dig att behålla pållan i 6månader..
VIKTIG FRÅGA! hur gammal är du? Om du är under 18 år vem skrev på kontraktet?
Du har rätt att fråga.. en fråga är ingen hävning så hon kan inte stämma dig för kontraktsbrott..
I övriga frågor kring hästen så ska hon kunna bevisa att du har gjort ngt fel samt allt annat ska stå med i kontraktet!
Jag måste säga att jag håller med Anna också.. du fick informationen om att hon kunde vara svår så det kom ju inte som en nyhet för dig, detk na vara så att du får bita i det sura äpplet och antingen ha kvar henne till tiden löpt ut eller betala för henne hos ägaren fram tills hon blir såld eller de 6 månaderna gått..
Det är ju inte heller lätt för ägaren att hitta köpare nu vintertid och en häst är dyr att ha:O(
Om du är under 18 år och ingått ett avtal så är det i sig ett brott då man inte får lov att ingå avtal med någon som är omyndlig.. Då ska det inte vara ngr problem alls att få lämna tillbaka hästen… Men är du äldre eller förälder skrivit på så finns det inte mkt att göra..
#19 - GISSA varför man skriver ett avtal? Just för att man inte ska få hem hästen några veckor senare när man har räknat med att inte ha den hemma på ett antal månader… Ett påskrivet avtal är bindande. Sen är det hästägarens goda vilja som avgör ifall det kan hävas i förtid.
Om jag våre du så ring en advokat det kostar iget att ställa några frågor och få svar. Men du har skrivit på ett kontrakt på 6 månader som du vill bryta genom återlämmna hästen detta ger henne rätt till att du kan få stå för kostnaden av foder tills alla 6 månader gått ut. Efter 6 mån kan du ge henne fingret men inte innan. Men ring en advokat jag har själv vart i liknande sits fast då var det försäljning om häst å jag var säljaren.
Stå på dig!
Nästa gång du lånar en häst på foder ha då skrivet att du ska kunna återlämna hästen men ha en uppsägning på typ 3 veckor dels så ägaren ska kunna ta in hästen i ett stall om man inte har eget eller att man hittar en som vill ha hästen på foder. Säg att hästen inte mår bra alls inte trivs i stallet å med dom andra hästarna du får väll ljuga lite vita löngner. Men ta kontakt med en advokat å säg hur det är och vad som står i kontraktet.

#22# Det är ju därför som det är så bra att skriva att man kan häva kontraktet med en månads frist eller något sånt. Fast hon verkar inte ha det heller.
#15 Jo hon sa att hon kunde göra så om man krävde alldeles för mkt av henne, jag krävde trav? :/ Jag provred henne två ggr, en gång ihop med ägaren och en gång själv. Först gick hon med på att jag skulle ha henne tills hon hittat en annan fodervärd åt henne, men idag sa hon typ lämna henne hos mig & betala annars anmäler jag dig.. Inte riktigt så men nåt liknande.
#16 Det står inget om uppsägningstid eller prövotid, jag som var dum nog att inte kolla upp det :/ men man lär sig av sina misstag.
#20, #21 Jag är 18 Och hon är runt 20 så det går inte att bryta pga det.
#23 Ska ringa en advokat och även kolla med ridsportsförbundet.
En sak jag tänkt på, om det står i annonsen att hästen är otroligt snäll i all hantering (aningen huvudrädd), och hästen nu är grinig & vänder baken till i boxen, samt har bitit en tjej, kan man häva kontraktet pga det?

#27# Nej, det tror jag inte att man kan häva för en sådan sak. Det kan ju bero på skötseln i ditt stall där hästen står nu. Att den inte trivs eller sköts på fel sätt. När en häst flyttar kan den bli som förbytt på ett bra eller dåligt sätt.
#27 Okej, tack.

#29# Observera jag skrev "tror jag inte" men det betyder inte att jag har rätt. Kolla det du när du ringer dom. Man vet ju aldrig…..

Jag är helt övertygad om att du inte kan hava kontraktet och är väldigt snäll om hon tar hem hästen och låter dig bara betalla 800kr i månaden.
Jag tror det är din ridning som brister, så skaffa en bra tränare och lägg pengar på att lära dig rida och förstå hästen. Att ge upp är ju aldrig bra då lär man sig ju inget.
Detta är föresten en av anledningarna till att jag aldrig skulle lämna ut en häst på foder.
hon kan INTE kräva att du ska lämna tillbaka hästen och betala annars stämmer hon dig.. Om hon säger att du MÅSTE lämna tillbaka hästen då får hon betala själv.. Annars kan hästen stå kvar hos dig och du betalar för hästen fram tills det att kontraktet löpt ut..
Kräver hon hästen tillbaka eller bara kommer och hämtar den så är det hon som begår kontraktsbrott, då ska du inte betala för hästen.. Får du alltså inte ha hästen kvar?
Hur vill du göra?
1.Lämna tillbaka hästen och betala för henne tills kontrakttiden löpt ut?
2. Ha kvar hästen fram tills det att kontrakttiden löpt ut?
#30 Okej, ska göra det.
#31 Nej det är inte min ridning det brister i, jag kan rida hästen men den kommer att hålla på så här hela tiden, när nu ägaren vart ute i stallet där hon står, har hon haft med sig en tjej som ridit hästen hela sommaren, och hon sa då att hon fått "bråka" hela sommaren med hästen, och jag tänker inte göra det, har ingen alls lust till det en gång till. Så då får la hästen stå hos mig tills hon hittar en annan eller att kontraktet går ut..
#32 Jo jag får ha den kvar. Men hon klagar på allt jag gör, hur jag sköter om hästen(vilket hon inte har en aning om hur jag gör) att jag inte rider, att den får för mkt mat osv… Men ska kolla upp det när jag pratar med en advokat eller liknande..
Du kan ju alltid leta efter någon som orkar att rida denna hästen.
Jo det är bara det att ägaren till hästen har sagt att jag inte får ha någon annan som rider… :S Men min medryttare jag hade till min egen häst har jag bett rida hästen nu, några ggr i veckan och jag skiter faktiskt i vad ägaren säger om det, för det står inget i kontraktet att jag inte får det.. Det är bara något hon sagt
rid med sitsen.
Men vilken hemsk ägere. Självklart borde hon låta dej lämna tillbaka hästen eller att ni hjälps åt att hitta ny fodervärd eller köpare. Men hon hoppades nog på att du skulle ha henne ett halvår och rida till henne så hon får sålt henne för några pengar efter de.
Vi har ju ute Casper på foder. Och vi har 3 månaders uppsägning från båda håll. Men självklart tar ja ju hem han tidigare än så bara ja kan.
#36 Det är då hon krånglar och om jag inte vill eller orkar med en sådan häst till så spelar det ingen roll om jag rider med sitsen eller inte.
#37 Jo.. :/
Idag sparkade hästen mot min medryttare när hon skulle ta ut hästen ur boxen.. :/

#38# Har du inte ringt advokat i dag eller någon duktig och frågat hur du kan gå tillväga?
Usch vilken jobbig och tråkig sits - för er alla!! Inget kul att ha en häst som man inte trivs med eller fungerar tillsammans med, inget kul att ha lånat ut en häst på foder, och få veta att det inte fungerar och att fodervärden vill lämna tillbaka hästen.. om man nu inte har möjlighet att ta tillbaka den innan avtalstiden är slut. och framför allt - ingen kul situation för hästen, som inte kan må så bra av allt detta… Hästar är ju mer känsliga och lyhörda, än vad man kan tro.
Du skriver att hästen krånglade redan första gången du red, och att ägaren påtalade att hon gör detta.. Om du nu redan har haft en "krånglig" häst och inte vill ha en igen, varför ta en häst som redan från början tydligt visar sådana tendenser? Bara en tanke, tänker att du gör dig själv en otjänst..
Jag tycker inte att det är konstigt att ägaren inte vill låna ut hästen till en hoppryttare, om det är dressyr hon vill att hästen ska inrikta sig på.. Det kan ju ha sina orsaker. Däremot tycker jag att det är väldigt synd att hon inte är villig att diskutera ev. fodervärdar eftersom det vore bäst för alla - du kommer ifrån hästen, hästen får ett nytt, förhoppningsvis gott hem och ägaren behöver inte få hem hästen.. om det funkar bra hos den nya fodervärden, kan den ju ev. stanna längre där om ägaren önskar, och det vore ju gynnsamt för alla inblandade. Inget bra att hästen får vandra runt..
Hoppas det löser sig för er! hade själv en ponny på foder - Ellis - som var en MYCKET bestämd dam, korsning mellan arab/welsh dessutom ;) Hon kunde bara gå åt ett håll på uteritter, om hon var ensam - hemåt.. Annars stegrade hon sig och höll på.. Tokig häst egentligen att ha som sin "första häst" men hon hade ett hjärta av guld, och förändrade sig mycket under det år som jag och mina två kompisar hade henne.
På den tiden "fanns inte" NH, men det hade nog gjort susen på denna dam..! Om det blir så att du har kvar pållan, vore det kanske något att pröva?? I synnerhet när pållan verkar ha en del "fasoner" för sig, kanske märker hon också att ni blir lite rädda för henne, när hon hittar på sådana olater.. Aldrig fel att stärka ledarskapet och jobba hästen från marken i första hand - på så vis kan det även bli lättare med ridningen.. - Detta är mitt bästa tips!
Lycka till, hoppas att ni kan föra en diskussion med ägaren - ni borde ju alla vilja hästens bästa..
Av ren nyfikenhet,,, vad är det för pålla?? - Ålder, ras, storlek…?
#39 Hur många advokater finns det att ringa nu? Speciellt dagen före julafton.

#42# Tja, du började tråden den 21:a så nog hade du fått tag på någon då om du velat. Och när jag skrev så hade du ju haft en dag till att ringa på. Men det är ju du som är fodervärd inte jag.
#43 Jo det gjorde jag, men det kan ju vara bra att kolla upp allt innan man ringer..
Elma_vip: Det finns en anledning till att man skriver kontrakt… Håller med Anna.Lundin och Lorita, mkt bra skrivet. Förstår dock att du tycker att det är jobbigt att stå här med en häst du inte klarar av. =( För ägaren har ju faktiskt även den ett ansvar, inte mot dig utan mot hästen att hitta den ett vettigt hem…
#45 Jo jag vet varför man skriver ett kontrakt, men tycker att ägaren bör tänka på sin häst i detta fallet. jag klarar av den och så, det är inte själva problemet.. Hon kanske skulle väntat med att skaffa sig en ny häst, hon köpte en en ny veckan efter att den jag har hade åkt..

Opps! Var det inte en travare som du har på foder? Pris 55.000 kr!!!
Eh nej.. det är ett halvblods sto på 8 år :P

Ok! Fick precis för mig att det var en travare. Kanske pga ägarens ointresse att ta hem hästen när det inte fungerade hos dig. Konstigt att hon inte försöker hitta någon annan medans den står hos dig nu då och när du ändå inte vill ha den kvar. Jag menar eftersom den var så dyr så borde det väl verkligen vara av ägarens intresse att någon kan rida och sköta den som hon vill.
#51 Jo man tycker ju det, alltså hon letar efter köpare men det känns som att hon säger nej till alla när de väl provridit.. :/ men men..

men du har skrivit under att du ska stå för alla omkostnader utom försäkringen, ägaren kan ta tillbaka hästen men då pratas det igenom först. Jag tror inte du kommer undan att betala ägaren för hästens omkostnader även om hon skickas tillbaka.
#53 Okej, men det står ju inte någonstans att jag ska fortsätta betala för hästen om hon tar hem den, och om hon tar hem hästen så bryter ju hon på sätt och vis kontraktet, eller?

Eh.. Nu lägger jag mig i lite igen.. Ni vet en sak va!!
ATT INGA KONTRAKT ÄR GILLTIGA, IGENTLIGEN..
Du kan bara dumpa hästen hos henne å hon får bara tacka å ta emot, Hon kan inte sejja något eller göra något!
Då först å främst, Kontraktet är ett privat gjort, alltså inte gilltit..
Jag har varit i kontakt mycket med advokater när de gäller hästar, bla Cleo va de välldigt struligt med!
Så..
Föresten skrev du under med hela ditt persson nummer?
Okej.. Men varför har man kontrakt då?
Har hört att egengjorda kontrakt inte alls behöver vara giltiga men har aldrig vart säker..
Nej jag skrev inte med något av mitt person nummer…
Har mailat en advokatfirma här i stan idag, så vi får hoppas på svar från dem..

Men då har du ju igentligen inte skrivit på kontraktet gilltigt heller.. Så igentligen så gäller de itne, utan bara är en trygghet mellan er..
Lämna tillbaka den, Hon kan inget göra mot dig.. Bara hota..

Kontrakt gäller muntligt gäller också om in det är en fastighetsaffär det är tal om.
Jag fattar bara inte hur man först kan ta en häst och sen tro att man kan lämna tillbaka den mitt i vintern. Hon talade ju om för dig att hästen var jobbig att rida och nu vill du sätta ägaren i knipan att stå med två hästar……ja ja jag vet varför jag inte gillar foder.
Många skaffar ju just foderhäst p.g.a att dom kanske inte är säkra på om dom klarar av att ha en häst osv, därför skaffar dom ju foderhäst så dom kan lämna tillbaka hästen om dom inte klarar av det, inte trivs med den eller någon annan anledning, därför har hon ju ingen rätt att anmäla hästen p.g.a att du inte haft hästen i ett halvår.
Dessutom kan man inte totalt förstöra en häst på bara en månad.

som hästägare är det ju vansinne först låna ut en häst som kan komma tillbaka mitt i vintern med risk att den är felriden. Jag fattar inte att man lämnar hästen på foder och jag fattar inte att man inte som foder värd tar sitt ansfar och har hästen tiden ut.
Om jag skulle ha en häst ut lånad på foder och få till baka den mitt i vintern skulle jag hamna i knipa, jag måste nämligen boka all hö för vintern redan i augusti. Vad gör man då i januari med en häst till och ingen mat till den? Egostiskt av fordervärden tycker jag.

#61# Hö finns alltid att få tag i. Men jag tycker det är värre att hästägaren inte bryr sig mer om sin dyra häst. Hade det varit jag hade jag hämtat hem hästen omgående om det inte fungerade med fodervärden. Finns ju ingen anledning att den stod där om den ändå inte blev riden eller skött som man vill.

det kvittar väl om hästen är dyr eller inte!

#63# Nej, det gör det inte. Eftersom hästägaren sa att hon tyckte det var fodervärdens fel att den blivit så där på bara en månad. Då lär hon ju inte få samma pris om den tex blir förstörd.
Ligger det inte i ägarens intresse att hästen har det bra? Menar inte att tjejen sköter hästen dåligt!!!!!! Men tjejen trivs ju inte med hästen. Jag hade hämtat hem direkt! Eller mycket aktivt ordnat med köpare eller ny fodervärd!!!

#65# Precis! Jag hade gjort samma sak. Eftersom även hästägaren kan förlora pengar på att den hanteras fel osv.

man förlorar pengar oavsett om hästen är "dyr" eller "billig". jag fattar inte alls hur du tänker nu faktiskt så du fär gärna förklara utförligt.
Men det är väl så att ju dyrare hästen är ju mer kan den falla i pris, om man då jämför med en ridtravare som är värd kanske 10 000.
Det är väl enkel matte, eller är jag ute och cyklar?

Det är lika synd om en billig häst som en dyr.
Håller med!

Hade jag lånat ut en häst, så hade jag såklart tagit tillbaka den om det inte funkat mellan ryttaren och hästenäven om vi skrivit att det skulle vara si och så lång tid.. det blir ju varken kul för ryttaren eller hästen när det inte funkar.. och speciellt om ryttaren är sån att skita i att att hand om hästen om det inte funkar det finns ju risk för det också..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#69 har du helt rätt i, men själva prislappen sjunker mera på en dyr än en billig…
#54 det står i kontraktet att du ska stå för kostnaderna för hästen under kontraktstiden. om du väljer att lämna tillbaka hästen så har du ändå skrivit under att betala för hästen under kontraktstiden, alltså kan ägaren ta betalt trots att du inte nyttjar hästen.

Det är inte alla som har möjlighet att bara plocka hem en häst så här mitt i vintern, det kan vara ont om stallplats och framförallt tid, det finns ju en anledning att man först lånar ut sin häst?
Och till dig som är fodervärd… Hästen står under ditt ansvar, och dui visste om hur den var innan du tog hem den. Sånt här måste man fundera länge över, och verkligen väga för och nackdelar. Enligt min uppfattning gick det inte så bra när du provred den heller, och då kan ju känslan omöjligt stämt till 100 procent?
Jag har tyvärr sett för många sådana här fall med foderhästar och har svårt för att vara positiv. Jag tycker att kontraktet var trevligt skrivet, ägaren erbjuder sig även att hjälpa till! Jag förstår ägaren fullständigt, faktiskt.
Att vara fodervärd och ha en häst på prov tycker jag inte är samma sak.. Däremot kan det bli så under tiden att man lär känna hästen och verkligen vill köpa den. DET, är en annan sak. Foderhäst för eventuellt köp står det ofta i annonser.. Antingen säljer man hästen eller så lånar man ut den, that´s it.

Peppe nu förstår jag inte varför du opponerar dig om vad jag skriver. Både Molla och Fridak har ju skrivit vad jag menade. Vill du inte förstå vad jag menar eller? Jag har för det första inte ens skrivit något om hästen. Att det är synd om hästen eller inte. Det gjorde ju du. Och klart att det är synd om hästen om fodervärden inte kan hantera den men det är ju en helt annan sak mot vad jag menade.

"Men jag tycker det är värre att hästägaren inte bryr sig mer om sin dyra häst"
"Opps! Var det inte en travare som du har på foder? Pris 55.000 kr!!! "
"Jag menar eftersom den var så dyr så borde det väl verkligen vara av ägarens intresse att någon kan rida och sköta den som hon vill. "
Jag tolkar det som att du tycker att det var viktigare för ägaren att se till hästens bästa bara för att det är "dyr". Det är därför jag frågar vad du menar, precis så som du själv ofta gör.
om det skulle handla om ett sto för 5000:- så tycker jag den är värd lika mycket som en för 55 000:- det handlar ju om en häst ett liv man har ansvar för. Och det e klart att kontraktet gills gösses ska man säga så om en lägenhet lr hus man hyr nee det där gills inte jag tycker det e fula tapeter i sovrumet… Elma har du fått svar än från advokat skicka du kontraktet till dom med ? det skulle vara bra. Och sen kan man inte bara dumpa en häst hos ägaren utan vidare, så gör inte det du kan bli skyldig massor dom kan hitta på en massa fel som du senare får stå för man vet aldrig vad vissa människor hittar på.

Du gör allt för att försöka hitta fel i det jag skriver märker jag!
Svar till första meningen: Eftersom den var så dyr så tyckte jag det var konstigt att hon inte hämtar hem hästen direkt. Eftersom hon förlorar pengar om den blir felriden. Eller vad tycker du själv? Det borde ju ligga i hästägarens intresse. Det är ju hennes pengar. Hade det tex varit en travare som är värd säg 5000 kr så kanske hästägaren inte är så noga. För hon förlorar ju inte lika mycket pengar då. Innan du skriver något hätskt mot mig nu så tänk efter. Det är inte JAG som gör så, utan kanske någon annan. Själv hämtar jag hem min häst oavsett pris om fodervärden inte klarar eller vill ha min häst kvar. Man skriver kontrakt för att vara lite säker bara att den sköts rätt osv.
andra: Blev förvånad på priset. Trodde hon hade blivit lurad totalt. Något fel i att jag skrev det? Fick jag inte skriva frågan för dig eller?
tredje: samma svar som i första.
fjärde och sista då: Ja, jag tyckte det var konstigt att hon inte agerade direkt. Hästägaren alltså eftersom hon kan förlora pengar fortfarande pga fodervärden inte kan rida hästen och den kan bli förstörd. OM den blev felhanterad och felriden alltså. Hästägaren skrev ju att den inte tex hade varit argsint i boxen förut. Hon trodde att fodervärden förstört den redan. Och tror man det så hämtar man väl hem hästen. Eller hur?
Jag har inte varit elak mot någon utan bara tänkt som om jag hade varit hästägaren. Förstår inte varför du opponerar dig i allt jag skriver. Och framförallt är det ju hästen som lider om den inte trivs eller blir felhanterad.
Nu förklarar jag inte mer. Hoppas du förstod nu. Har skrivit så lättfattat som jag kan.
Ska försöka svara alla här:
#59 Hon talade om för mig att hästen var speciell ja, och att den kunde bocka & ibland stegra om man krävde alldeles för mkt av den. Jag krävde TRAV och den stegrade sig då, sen bockar den titt som tätt vilket inte hon informerade mig om innan!
#72 Jo givetvis, omjag lämnar tillbaka den ja. Men om hon tar tillbaka henne måste väl ändå inte jag betala, då är dte ju hon som nryter kontraktet.
#73 jag anser inte att jag fick tillräckligt med information nej. Hon sa och skriver att hästen är otroligt snäll i all hantering, dock lite huvudrädd. Jag tycker inte att en häst som bits, sparkar mot en, vänder baken till när man kommer in i boxen, är sur när man ska ta av täcket, och ej går att klippa, det är ingen snäll eller lätthanterad häst, anser inte jag. Och vid provridningen gick allt bra, har inte skrivit något annat, det är just därför som det känns som jag blivit lurad.
#76 Nej jag har inte fått något svar än tyvärr, och försökte även ringa ridsportsförbundet men de har stängt över jul så. Sen så kommer jag aldrig att bara lämna hem en häst så, det är trots allt ett djur och på grund av människors dumhet ska ALDRIG djuret fara illa!
Hoppas det var svar till allt som var riktat till mig.

62, ja vist går det att få tag på hö, men dyrare och sämre än det jag paxar i augusti……sen är det ju inte säkert att man har stallplats heller för hästen. Tar man hästen på foder så är det för att ha hästen under kontraktstiden inte som någon *sensur* slit och släng leksak heller.
Jag tycker att det bästa är att lämna till baka hästen betalla 800 kr i månaden le och skämmas en del för att man inte klarade av hästen. Då har man i alla fall betalat för sina dumheter. Det är faktiskt väldig bra av ägaren att ta tillbaka hästen och ta det mer jobb det är, nu har ju ägaren kostnader för en ny häst och alla kanske inte har råd med två hästar.
#79 Visst hade jag kunnat det men det har jag inte råd med. Som sagt, jag klarar av hästen och får i värsta fall stå ut med den tills kontraktet går ut, men jag gillar inte hästen och jag trivs inte med henne. Och uppenbarligen trivs hon inte hos mig så.. Tycker egentligen att hon borde väntat med att köpa ny häst, för att kolla så att allt verkligen fungerar..

#80 och jag tycker du skulle ha tänkt dig för innan du tog hästen, det är ju ett ansvar man tar på sig. Tänk vad lurad hon måste känna sig när du inte menade alvar och var seriös.
Ägaren skriver i kontraktet att om du skulle få problem så skulle hon hjälpa dig… Säg som det är till henne att du behöver hjälp för att hästen inte sköter sig. Vare sig i ridningen eller i stallet. Vill hon inte hjälpa dig att lösa problemen är det hon som bryter kontraktet.
#82 Hon har vart ute och hjälpt mig en gång men hon kom bara då med en massa dumma saker, klagade på mig osv. Jag har förklarat precis hur hästen är för henne och svaret jag får är att hon inte vart så förut.. Och jag vill inte ha kvar hästen, jag gillar henne inte. Det är nog inte så lätt att få bort att hon bits och sparkas precis..

#77 jag tycker det är du som opponerar dig. jag ställde en enkel fråga och genast antar du att jag försöker hitta fel. jag antar att jag också har rätt att fråga här på forumet?
ja sa väl inte så farlit om att hästen var värd 5 lr 55 sa bara att är jag ägaren så ser jag till att den sak ha det lika bra oavsett vad den är värd i pris. Och ja jag håller med om att ägeren bör ju vara mån om att den ska bli riden rätt och att den ska trivas för annars lär den hitta på mera dumheter å värdet lär ju sjunka. Eller det kanske inte va mig du mena :P ? Hoppas inte det iaf. Jag hoppas iaf att det löser sig för både Elma och hästen ägaren bör någ fundera kring att låna ut sin häst. Skaffa en skötare är ju lite bättre om man inte hinner lr kan rida.

#85 menar du mig? jag skrev till #77 som är gejsa

#83# Jag tycker att det låter som om hästen har ont någonstans. Kunde ägaren trava utan att den försökte resa sig?
#86# Peppe, jag orkar inte tjafsa mer med dig. Det blir ju alltid så här när du eller jag skriver direkt till varandra. Vi kanske ska sluta med det?! Finner ingen glädje att tjaffsa faktist.
När jag var och provred så sa hon att hästen endast gjorde så när man krävde väldigt mkt av henne, men nu när hon vart ute & ridit när andra ska provrida har ho gjort likadant med henne och hon säger då att hon gör så ibland..

#87 det är ju du som tjaffsar nu, jag har fortfarande bara ställt en fråga som väldigt många faktiskt gör här på forumet. ja sluta skriv du till mig om du nu känner för det, mig kvittar det.
undrar vad denna stackars häst varit med om :'(
Den mår ju uppenbarligen inte bra.
/Elin

#78 hon bryter itne kontraktet genom att ta hem hästen. det står i kontraktet att hon kan ta hem hästen när som, men det pratas igenom först - alltså bryter hon itne kontraktet om hon tar hem pålla. däremot bryter du kontraktet om du inte rider henne som det var sagt innan för du ha skrivit på att du ska ge hästen den motion hon behöver.
#78 Ne men det står ju inte att jag är tvungen att betala för hästen om hon tar hem den. Det gör jag ju inte, motion behöver inte ske i form av ridning, vill man inte rida så kan man träna den från marken.

Det står att du ska ta han om henne på bästa sätt och betala alla utgifter fram till den 18/5 2008 det är faktiskt skrivet att du får tävla henne och det är ju svårt att motionera henne på bästa sätt till tävlingskondition utan att rida henne.
Så upp och rid och ta hand om hästen på bästa vis, en tränare skulle inte vara fel så du kan få tips om hur du ska kunna klara av hästen. vem vet om du ger henne en möjlighet så kanske du gillar henne så småningom. Du får du bara gilla läget och ta hand om det du har åtagit dig.
Ja det står att jag frå tävla henne ja, men inte att jag måste och då behöver hon heller inte vara i tävlingskondition. Så nej jag tänker inte rida henne överdrivet mkt, så det bara blir fel eftersom jag stör mig på små saker som jag i vanliga fall inte alls stört mig på, och dåt bycker jag personligen att det är bättre att låta bli, då kanjag aktivera henne på annat sätt.

Jag tolkar kontraktet att det är tänkt att hon ska ridas och det ordenligt. Sen vad har ni sagt muntligt?
Okej. Jag sa att jag eventuellt skulle träna för tränare och kanske tävla, men då först till våren, och om jag skulle tävla sa jag att det inte blir förrän jag känner hästen och har ridit den ett bra tag. Så jag har inte lovat att jag vare sig ska tävla eller träna.

#96 det var sagt att du skulle rida henne?
varför är ingen intresserad av att ta reda på orsaken till hästens beteende?
måste allt handla om människornas vilja??
kanske hästen har ont el nåt?

#98 jag håller med och om Elma_vip skulle kunna ta reda på det istället för att tycka illa om hästen och bryta ett kontrakt, då hade jag stått bakom henne helt. Stackars häst som ingen vill ha
och nu ska hon bara nödtorftigt motioneras fram till maj 
Jag förstår också ägaren, det här var ju inte tänkt att få tillbaka hästen mitt i vintern med kostnaden för två hästar och hästen har ju tydligen blivit grinigare hos fodervärden med.
om du vill lämna tillbaka hästen och betalar 800kr/månaden så är väl det bra om ägaren går med på det?
för känner du inte alls för att kolla upp hästen och hålla på med henne så har hon det bättre hos ägaren.
i inlägg nr 80 så skrev du så här
Visst hade jag kunnat det men det har jag inte råd med. Som sagt, jag klarar av hästen och får i värsta fall stå ut med den tills kontraktet går ut, men jag gillar inte hästen och jag trivs inte med henne. Och uppenbarligen trivs hon inte hos mig
hur kommer det sig att du ej har råd med 800kr/månaden vid återlämnandet? Hur tänkte du betala omkostnader till hästen när den är hos dig? Då räcker inte 800kr..

#92 du har skrivit på att betala för hästen under tiden kontraktet gäller, om hästen är hos dig eller hos ägaren under kontraktstiden kvittar så länge kontraktet är giltigt.
#97 Ja
#98 Tog upp det ägaren idag och jag ska eventuellt kolla upp henne.
#99 Jag förstår också ägaren men jag hade heller inte räknat med att bli lurad.
#100 Därför att jag fortfarande får stå för boxplatsen jag har hemma, då jag inte tänker säga upp den eftersom det är svårt att få tag på boxplatser.

#102 men att du måste fortsätta betala för boxplatsen hemma spelar väl mindre roll.. 800:- går snabbt åt till hovslagare mm. Och har du inte pållan kvar så har du ju inte dem kostnaderna… 
samtidigt så har du skrivit på kontraktet så du får kanske bita i det sura äpplet-lära av läxan och säga upp stallplatsen, skicka hem hästen t ägaren och betala henne!

#103# Hon kanske vill få hem en annan häst eftersom den inte var som hon trodde. Då har man inte råd med både ock.
Jag tycker uppriktigt sagt synd om dig. Att du hade sådan otur. Men du kanske borde ha provridit hästen flera ggr innan du tog hem den. Och kanske haft en månads prov innan det trädde i kraft för både hästens, ägarens och din skull.
Det är inget brått att sfråga om man får lämna tillbaka henne men vill ej ägaren så har du inget fval , kontrakt är ett kontrakt. Men vrf tog du henne om du visste hon krånglade ?

Jag har inte orkat läsa allt.
Hur länge har du haft hästen? Det kan ta lång tid för en ny häst att känna sig hemma i flocken och med människorna runt den. Det är inte alls konstigt att den uppför sig annorlunda än vad den brukar och det kan den göra länge.
#103 Jag vill ju givetvis ha en annan häst, annars blir jag ju helt hästlös i ett halvår.
#105 Jo tack jag vet, har otur med allt nu, min egen häst som också är utlånad på foder har ingenstans att ta vägen, då den fodervärden inte kan ha kvar henne + att hon kanske är dräktig.Visst borde jag gjort det, så lätt att vara efterklok. och det ångrar jag att jag inte tänkte på när jag skrev på kontraket, att jag ville ha en prövotid.
#106 Som sagt och som jag skrivit tidigare, hon krånglade inte när jag provred och inte heller sa ägaren det, mer än att hon bråkade om man krävde för mkt av henne, och då tycker inte jag att hon ska bråka när jag kräver henne att gå fram i trav.
#107 Jag har nu haft hästen lite mer än en månad och problemen började redan efter en vecka och håller fortfarande på.
min häst behövde 2 månader på sig att aklimatisera sig i den nya miljön när jag köpte honom. han var inte alls samma lugna lyhörda häst som hos förra ägarna. jag trodde jag köpt en jobbig häst först, men jag gav honom 2 veckors lugn för att bli van vid allt nytt innan jag började rida och göra annat med honom. samma sak när jag tog hem hästarna hit, då blev han oxå lite galen och behövde vänja sig vid det nya i lugn och ro. jag tycker du ska låta hästen vara i fred ett tag i den nya miljön,utan att kräva saker av den som tex ridning.

#108. Det är inget konstigt alls. Hästen har nog inte acklimatiserat sig ännu. Ge det mer tid och ta hjälp av en tränare. Skaffar du en annan häst i stället kan det bli problem med den också. Hästar behöver oftast tid att vänja sig vid sin flock och nya miljö.
jösses vilket tjafs det var här då. stackarn frågade en sak o ni (endel)hugger som kobror!!! såå typiskt!!
kontraktet är "hemmagjort" o kan tro inte det gäller så. O har du inte skrivit under med ditt person nummer heller så…ja åk o dumpa hästen. tycker ägaren kunde ta sitt ansvar åxå om det nu inte fungerar med ryttare o häst!! Jag skulle aldrig låta en häst vara kvar hos någon som den inte fungerade hos!
(skelle iofs aldrig ha ut en häst på foder heller, men det är en helt annan sak!)
Ring en advokat annars tycker jag!!
Lycka till!

Herregud, det är ju så att man blir mörkrädd….
Du visste att hästen var lite speciell redan innan du tog hem den, så vad är det att klaga på när den sedan visar sin rätta sida? Och självklart blir det lite värre när den får flytta till ett nytt stall, ny ryttare, nya kompisar, vad är det som är så konstigt med det?
Och sen, alla hästar testar sina ryttare förr eller senare. "Hur många gånger måste jag slå innna hon ger upp?" "Kan jag skrämma henne genom att sparka mot henne"? Alla borde rida shettisar i 10 år innan de skaffar sig en häst, man lär sig ganska mycket av dem :)
Är så trött på alla som ger upp efter så kort tid. En månad! Jag köpte min första shettis när jag var 10, och det tog 2½ är innan jag kunde rida honom en hel ridtur utan att han bråkade med mig. Det fanns inte en tanke på att ge upp och låta honom vinna!
Men men… Det finns alltid folk som byter hästar som andra byter strumpor…

håller nog faktiskt med #112 där..
#111 jag dumpar inte bara hästen där, då jag tycker att det är enormt fel mot hästen, men jag ska försöka häva kontraktet på något sätt i alla fall, och ska ta kontakt med advoket efter nyår.
#112 Visst att den var speciell men hon sa att den bråkade när man krävde för mkt av den, hon sa inget om att den bråkade när man krävde trav! Jag vet att hästar testar sina ryttare, helt dum är jag inte. jag brukar inte ge upp speciellt lätt, jag har själv en egen häst, en f.d travare som jag kämpat med i 4 år, aldrig gett upp utan bara kämpat vidare, men nu kände jag att jag inte orkade hålla på mer, så därför lånade jag ut henne på foder. Och tror du då att jag vill ha en likadan häst i "utbyte"? nej jag skulle inte tro det! Och jag hoppas inte att du menar mig när du skriver att det alltid finns folk som byter hästar som andra byter strumpor, för då har du inget att göra i denna tråden längre. jag frågade några enkla frågor och jag vill inte att ni (du) antar saker. Jag byter inte hästar ofta! Mitt "motto" är att har jag skaffat mig ett djur, så bor det hos mig tills det dör eller av t.ex allergi måste flyttas!

#114 Jag menade människor generellt, inte specifikt dig eftersom jag inte känner dig.
Men jag förstår fortf. inte varför du lånade den här hästen när du visste att den var speciell, varför letade du inte reda påen bra "nybörjarhäst" istället som du inte skulle behöva lägga någon energi på att få det den att fungera som du vill?

#111 kontraktet gäller det är påskrivet av båda om det är hemmagjort spelar ingen roll, det gäller.
kontrakt är väldigt lätt att bryta har jag lärt mig av vissa personer som gjort så mot nig t.ex! Och fler!!
O då var det RIKTIGA kontrakt, det finns alltid hål att krypa genom o särskilt om dom ser ut som det här kontraktet, men jag orkar inte med erat tjafs här längre nu, ni gör som ni vill!!
#141 o jag sa dumpa hästen behövde du inte ta ordagrannt!!! Men du ville bli av med hästen….??? Kanske tolkat allsammans helt fel, vad vet jag!

#117 det är inte lätt att bryta ett kontrakt som är skrivet även om det är skrivet av en amatör, det är under meningen som betyder något. Synd nu bara att det är ett djur som får sitta emellan
Som Lorita skriver så gäller även egna skrivna kontrakt exakt lika mycket som de färdiga.
man kan till och med skriva en överenskommelse på en servett…
även ett muntligt avtal gäller, men det kan vara svårt att bevisa om det ej finns vittnen.
Signerar man ett ogiltig kontrakt accepterar man juridisk att kontraktet är så. Visst går det att få upphävd vissa punkter eller hela kontrakter men det är svårt. Man står själv ansvarig för att kolla upp om inneholdet i kontraktet är legalt eller inte, eller ens föreldrar i fall man inte är 18.
Men det är oavsett en svår situation man hamnar i, som du säger själv elma, du borde kanske begjärt en provtid. Det är så lätt att se allt man borde gjort sen, och så svårt om man inte har nån att rådfråga när det gjälder kontrakter. Mitt råd till dig är: Ge det några månader med hästen, den kanske behöver tid att lugna ned sig i nya stallet, forsök träna, rida så mycket som du kan, och fråga gjärna folk runt dig om hjälp att "träna bort" olater som du stör dig på, Få en veterinärkoll på hästen så du vet den inte har nån skada som ger bockandet och sparkandet, prata fortlöpande med ägaren och forsök komma till en enighet. Att ägaren begjär du skall gjöra som du signerat på är inte kontraktbrott, att du ångrar dig är ju inget lagbrott, men det står tyvärr inget om "ångerfrist" i ditt kontrakt, så om du lämnar tlbaks hästen måste du stå för det du signerat på, men du kanske kan komma till en enighet med ägaren om ni bara pratar om detta tilsammans hur ni bäst kan lösa detta till det bästa för er alla, inkluderat hästen!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#117 Men herregud, ta det lugnt. Ja jag vill bli av med hästen. Men när du skriiver att jag ska dumpa hästen hos ägaren så menar du ju på något sätt att jag bara ska åka dit och lämna den. Och det tänker jag inte göra, det är ju inte hästen som gjort fel och då ska heller inte hästen lida.
#120 Okej, tack så mkt. Ägaren är väldigt svår att ha att göra med, blir sur väldigt lätt och allt jag gör klagar hon på, så det går inte att komma överrens om så mkt, mer än att vi ska hitta en ny fodervärd eller köpare till hästen.
det är så att om du inte kommit överens att du kan lämna tillbaka hästen innan om du inte klarar av den så har ägaren rätt att anmäla detta..
#122 Nu förstår jag inte. Vad ska ägaren anmäla? Att Elma inte klarar av hästen? Har hon synpunkter på det borde hon väl avbryta kontraktet och ta hem hästen. Finns väl inget att anmäla?
Tycker synd om Elma och hästen, ägaren borde hjälpa till att snarast hitta ny fodervärd eller nåt… Knepig situation Elma! Du får väl se det som att du lär dig nåt om kontrakt och prövotider… =S
#122 Vad har hon rätt att anmäla?
#123 Hon vill anmäla mig för kontraktsbrott då hon anser att jag brutit kontraktet, fast jag inte gjort det.

Haha det blir ju bara värre och värre här.
Hur har det gått för dig Elma_vip?
undrar jag med??