behövs bygglov?
Tänkte bygga en slags lösdrift till mina hästar här hemma. Den kommer att vara på ca 30 m2 med en port på framsidan så jag kan stänga igen om jag vill ex vid storm och liknande, kommer att bygga den på marken och inte gjuta en platta….behövs bygglov? kommer i princip bli ett stort skjul som är "stängbart" någon som vet?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
jag skulle tro att det behövs OM inte redan skjulet finns där.
har för mig att det var så det sas, när jag funderade på att bygga om min plast-svärfars maskinhall till en lösdrift, att det inte behövdes bygglov eftersom hallen redan fanns där.
men finns den inte, så borde det ju behövas.
lättast är ju att ringa kommunen.

Är ni jordbruk? då behövs inte bygglov (om det inte är skyddsområde på något sett) annars så behöver du bygglov.

däremot måste du visa ritningar (förprövning) hos miljö och hälsoskydd för att få ha hästarna där.
Om du ska ha bygglov, sätt det som ett kallgarage. Men utan platta tror jag kan vara svårt….. är det inte krav på lösdrifter att de ska ha platta ? *osäker*
#3 det kostar ju pengar. Säg att ni byggde carporten till bilarna, men det blev inte bra, men att det tydligen passade hästarna finfint, och lösdrift är ju bättre för hästarna än ett stall…..
Annars, ring anonymt till kommunen o fråga vad som gäller. dels till miljö/hälsa och dels byggansvarigt i kommunen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#4 klart det kostar pengar men när set är i drift så kan man få riva och betala samma summa i böter, ofta bedrar snålheten visdomen 
#5 jaja, då har de kanske ändrats litet i "stadgarna" då, för förr, när jag bodde emd mitt ex så kunde man "komma undan" på det viset ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Men det beror väl på hur många väggar man har va? Om det bara är två så behöver man inget bygglov har jag för mig, men är det fler så…
Jao, du behöver nog bygglov. ; )

#6 nej det har inte ändrats men folk är så dumsnåla att dom riskerar att bli tagna med byxorna nere.
#7 man får om man har jordbruk bygga ekonomibyggnader (lador mm) utan bygglov.

krävs tom bygglov att sätta upp staket som är över 180 cm högt OM det inte är så man kan se igenom det.
zahara, jag hade sökt bygglov. det kostar inte så mkt.
#5 behövs bara om det är mer än 4 hästar som ska använda lösdriften/stallet. sen är det en fråga om att man ska göra det ändå.

#9 lite olika fån kommun till kommun, vi kom lindrit undan då det var miljö och hälsoskydd som kläckte idén så vi fick beslutet på plats
och gratis 

Du måste ha tillstånd från läns styrelsen och sen om du har fler än 4 hästar måste du ha tillstånd från kommunen, annars kan du får goa böter o ej få hålla hästar…
men bor du så det inte stör närliggande boende får du säkert bygga, men det är djurhållningsreglerna som styr.. man måste söka förprövning hos läs stryrelsen… visst det kostar pengar, men får du en kontroll av djur o hälsa så får du nog mer i böter än vad tillståndet kostar..
lycka till !
Här kan du läsa om vad som gäller för hästar. Massor att länka vidare till.

Ja, bygglov kommer att behövas..
Tyvärr är det nya regler… Förut behövde inte jordbruksfastigheter ansöka om bygglov men från och med 1 januari 2008 är det nya regler om detta, alltså gäller samma sak för jordbsurksfastighet som för privathushåll.
Det är lika bra att söka bygglov, det är surt att behöva riva det bara för att det inte var godkänt…
#13 - Detta skulle jag vilja veta mer om, har nu någon källa att hänvisa till?

#10 nu är jag förvirrad. vad är olika från kommun till kommun?
# 15 så tolkar jag det också!
Har bygglov på mitt bygge här hemma! Den är på 28kvadratmeter. Vi behövde för vi bodde inom detaljplanerat område…annars behövs det inte…(tror jag)