Bakskygg unghäst?
Idag kom lille Basse tillbaka till stallet efter att ha varit utlånad på foder. Han är ett varmblod, och är 2, snart 3 år gammal och ägaren, jag och en tjej till ska börja hjälpas åt att rida in honom till sommaren. Verkligen en jättesnäll häst som är försiktig.
En sak med Basse är att han är väldigt bakskygg, antagligen har han väl blivit det tidigare under inkörning eller så… Kommer träna mycket ledarskap nu i början i repgrimma och försöka få klappa honom på rumpan utan att han ska bli så rädd. Det är inte så att han sparkar men han kryper ihop och försöker smita undan, vilket kan bli lite jobbigt när man täckar av och på, sen är det ju inte kul för honom om han ska vara rädd. Hur kan man träna bort det? Vet inte hur han är att köra, om han är rädd då också eller inte.
fortsätt som du planerat, sedan när han är bekväm med din hand och är det riktigt illa kan du göra en löshand av en pinne, en vante och en avklippt tröjärm, som du surrar fast runt pinnen, eftera tt du stoppat ärmen och vanten med resten av den nu sönderklippta tröjan.
DÅ kan du stå på säkert avstånd, och ändå klappa den känsliga bakdelen.
Sedan när det fungerar, med både förlängd arm och din egna hand kan du börja rykta (eller kombinera), samt sedan börja göra samma sak med en handduk, och när det fugnerar så gå över till en plastpåse…..
börja med små rörelser o gör sedan större o större. märker du att hästen reagera, gå tillbaka ett snäpp. det låter redan som om du har bra ideer för dig.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Okej bara att fortsätta då alltså. Att rykta och så är ju inga problem nu heller tror jag, bara man tar det lungt och försiktigt, det är mest när man rör sig bakom honom, och när man tar av/på täcken. Men det ska nog gå bra :).
Men det är bara o fortsätta i den takt som hästen själv bestämmer.
lycka till! och håll oss gärna uppdaterade om vad som händer…..
en pinne med en handduk kan man okcås använda, och vifta försiktigt bakom honom…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Köpte själv en bakskygg travare för ett antal år sen och hade jag då kommit med en pinne och försökt ta på honom där bak så hade han blivit jätteorolig och rädd och förmodligen förknippat detta med ett spö,
så ta det lugnt och känn in hur mycket hästen klarar. Min hade stora problem med att bli tömkörd för så fort det hände något bakom honom så "drog han häcken till sig" och blev orolig. Det gick heller inte att rida honom med spö på väldigt länge. Men mycket träning runt rumpan utan att han blev vettskrämd så har detta rättat till sig. När det inte händer några farliga saker "där bak" så lugnar han ner sig så småningom, ska du se! Kämpa på!

Är inte hästen så pass rädd så att det än så länge stör något vid hantering och vård skulle jag bara låta det vara. Unghästar kan växa ur det och lära sig få mer självförtroende och förtroende för människor bara man tar det lugnt och gör saker och ting på ett vettigt sett.
Tänk på att tala om för honom vart du är så att han inte plötsligt blir rädd utav att någon dyker upp bakom honom, det kan förvärra det.
Har jobbat med flera baksygga hästar och precis som tidigare inlägg säger så är det viktigt att gå långsamt framåt. Något som är särskilt viktigt då det gäller flyktdjur är att om det skulle bli lite fel någon gång eller hästen verkar rädd, ska man låtsas om som om att det var meningen. Alltså, behåll ditt lugn oavsett vad som händer. Djur är riktigt duktiga på att läsa av oss människor.
Okej, tack för alla tips och råd! :)
Kan i alla fall berätta att han igår fick gå på promenad med sadeln på och "fastspänd" för sörsta gången, och det gick jättebra! :)