Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 3998 ggr
lisette
0

täcke till helklippt häst?

undrar vad ni har för täcken på era helklippa hästar just nu, samt vad ni har för väder?

hur tänker ni när ni lägger på täckena?

lisette
0

jag menar givetvis varför ni väljer just det täcket ni lägger på hästen! hur tänker ni då?

Cilla89a
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp är helklippt, men det är ganska mycket utväxt.. Han har när det är runt +5, 240 g thermo master från Hööks.. När det är under under +-0 har han ett 300 g Pessoa.. Nu när det har blååst så sörens kallt och snöat så har han haft 200 g Jacson stalltäcke + Pessoa täcket på 300 g..

Han har samma täcke ute som inne då det är nästan samma temperatur i stallet som utomhus..

bild på Japp idag ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

pippa__
0

#2 Är det 2 regntäta på varandra då eller?

Cilla89a
0

#3 nej, 200 g Jacson är ett stalltäcke..

Virtual
0

Just nu hemma, ett par plussgrader o snålblåst. Ute har de dubbla halstäcken med 200+400grams fyllning i. Det översta är regntätt. Inne har de halstäcken 400gram, inte regntätt. Ska ju dra ner till belgien igen. Men om ja skulle vara kvar hemma skulle de om de mot förmodan blev -20 ha 1500grams täcken+lindor runt om. I Belgien står de för det mesta i 300grams utan hals…

pippa__
0

#4 Ok, så insatt är jag i täcken ;)

Believer
1

Vi har väl nån minusgrad här.
Kiara står naken i stallet, ute har hon ett tunt fodrat regntäcke. 100g eller vad det är. Det kanske t.om. är mindre än 100 g. fodring.
Hon behöver egentligen inte täcke, har alltid klarat sig utan, men eftersom hagen hon går i nu är helt öppen, så har jag ett tunt fodrat regntäcke, hon har ju ingenstans att ta skydd vid blåst/regn/snö.

Believer
0

oj, sorry. glömde att det bara gällde helklippta hästar.. =/

Eve
0

Pepson har ett stalltäcke med 200 g fyllning inne och ett vintertäcke med 300 g ute när det är minusgrader. Annars det innetäcket + ofodrat regntäcke. Ska köpa ett 200 g täcke till honom också som han kan ha ute

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

PonnyAnnie
0

tickle är helklippt, har dock växt ut lite nu, han går med 400g m. helhals.Det är ca -1

stinadrugge
0

Små-Snål är helklippt, har dock växt ut ganska mycket nu men använder ändå ett halstäcke med 300g fyllning när det är -5 eller kallare, eller om det blåser kallt.

stinadrugge
0

bild

Mandysan
0

Foxen är helklippt. Just nu har vi ngn minusgrad till +5.
Inne: HP Alaska (Eg utegångstäcke men andas och funkar alltså även inne) 250g
Ute: Innetäcket+Horse Guard övergångstäcke som är TRASIGT, Hål överallt typ x) Totalt 350g (250+100)

När det blir kallare kommer hon att ha ett stalltäcke på 220 g underst.

pippa__
0

Men är det inte simplast att ha ETT tjockt täcke istället för 2 lite tunnare?

Peppe
0

#14 pengar…. och sen blir det faktiskt varmare med 200g+200g än bara ett 400g…

Mina har just nu när det snöar och blåser 400g respektive 400g+300grams hals.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Loa-bg
0

Peppe är helklippt och har ett ganska rejält vintertäcke med halv hals. Men det sitter inte riktigt bra, så jag ska köpa ett vintertäcke med hel hals.

Inne har han ett thermotäcke som sitter super.

I Skåne har det varit en hel del regn och inte vatt särskilt kallt, bara ruskigt och fuktigt.

Mandysan
0

#14 Visst är det de, men det är lättare att variera sig om man har flera tunna…:)

Bobby
0

Sunshine klipptes i går. Ida hade han fleece med helhals, 400 grams utetäcke med halvhals och regntäcke med halvhals. Vi har det blåsigt och ca -2 grader.

Colt
0

Så LITE täcke som möjligt tänker jag!
När mina ponnyer är klippta så räcker det med ett ofodrat regntäcke för att dem ska hålla värmen.
Sen har dem en fleecefilt på natten i början.

pippa__
0

#19 När dom är helklippta?????

fridak
0

#15 men ju fler täcken desto mindre luft som är det som isolerar har jag hört.

roger är inte klippt överhuvudtaget men har gått täckad ett tag men har nog ändå mest päls av de täckade pållarna i stallet. han går nu med 300g täcke, har ett 360g att varva med eller om det blir kallare.

MalinSandman
0

På min häst har jag ett innetäcke på 600 gramm från Domani ..
Över det har jag ett Rambo täcke, ett grönt med röda kanter.. 2006 årsmodell ..
Det har han när det är 10 + till 30 - grader..
då han fryyyser väldigt lätt :P

När det är över 15 plus har han ett blått termo master regn täcke :D ,

Han är hel klipp och ingen vinterpäls alls ^^ ,
och han fryser väldigt lätt ^^

pippa__
0

Hade jag kunnat få en bra beskrivning på hur era hästar ser ut när dom fryser? Hur ser ni det?

fridak
0

#23 roger har inte frusit än vad jag vet:) men fryser de riktigt så står de och skakar precis som vi gör när vi fryser.

Cilla89a
0

#23 japp kurar ihop sig och skakar :O

pippa__
0

#24 Ok man har ju oxå hört att skakningarna är bra för då håller dom värmen eller hur de va :/

gejsa
0

#26# Nej, skakar dom så fryser dom ju. Däremot om hästarna har tillgång til hö ute så fryser dom inte lika mycket. Dom tuggar sig varma.

pippa__
0

#27 Mmm Herkules har nästan fri tillgång ute nu =)

Mixie
0

Min häst är inte klippt än.. går ändå med vintertäcke med halvhals ute vet inte hur tjockt det är men det är bara för att hon inte ska kyla ner ryggen har haft lite problem.. hon står ju i utebox så hon har samma täcke ute som inne, någon gång mellan januari-mars kommer hon flytta in i stallet och i samband med det ska jag raka henne, då får hon ett till täcke under att ha i stallet under natten och sen ute under andra täcket :)

//Mickan

Peppe
0

#21 nej det är tvärt om. fler täcken = mer luft som isolerar. det blir ju luftlager dels närmast hästen och dels mellan täckena, till skillnad från ett täcke där det bara blir ett närmast hästen

Colt
0

#19 Jag klipper dem på kroppen lämnar ryggen och benen och huvudet.

fridak
0

#30 fast är det översta täcket tyngre än det undre så plattas de under till=mindre luft=mindre värmeisolering.

Flaxii
0

Mandelman är helklippt och nyklippt. Han har ca 500-600 g på sig, ett 400 g stalltäcke och ett 100 g regntäcke, och så ett fleecetäcke underst. Det är mellan -5 grader till +2 grader här ungefär, snö och regn. Han har hals på regntäcket. Jag kör då lager på lager.
Jag är alltid noga med att kolla när han har kommit in om han är varm eller kall under täcket. Är han kall så kanske jag behöver lägga till något, är han för varm/svettig kanske jag ska ta bort något.

Peppe
0

#32 senast jag kollade så var 200g lättare än 400g.. Flört ett 400grams borde alltså trycka ner mer än ett 200g över ett annat 200grams om man nu ska spåna vidare på det du skrev…. förstår inte hur du tänker nu riktigt?

fridak
0

#34 detta lästa jag på agrias hemsida

"Dubbla täcken värmer inte mer Många hästägare väljer att lägga på flera täcken på sin häst. Dubbla täcken ger inte dubbel isolering eftersom de pressas samman och blir tunga. Man bör istället eftersträva material med luftskikt, vilket ger bättre isolering och bidrar till att behålla kroppsvärmen nära hästen."

gejsa
0

#35# Ja, det har man ju märkt att det är varmare på ryggen när man tar bort ett bra nytt täcke som fortfarande är fluffigt men ändå inte så tjockt. Mot två gamla tjocka täcken.

Jag skulle aldrig sätta på min häst två täcken samtidigt.

fridak
0

detta från en artikel på hippson

**"Dubbla täcken både onödigt och riskfyllt **- Att lägga på hästen ett extra täcke ger bara tio procent bättre isolering, säger Karin. Det är dessutom tungt för hästen och kan ge ryggproblem. För varm täckning kan också leda till att hästen ökar sin fuktavgivning under täcket och får svampangrepp. Tänk på att vädra pälsen varje dag, ta av täckena, rykta och visitera hästen. Kan hästen ha samma täcke på sig inne och ute, trots temperaturskillnad? - Ja, hästens komfortzon för temperatur är ganska vid, cirka 20 grader, så det går bra. Tänk bara på att det måste vara regnsäkert, så att hästen håller sig torr när den är i hagen, svarar Karin."

Lyrik
0

Här i Uppsala är det +3, mulet och blåsigt.

Lyrik är nästan helklippt, har bara kvar päls på rygg, rumpa och ben. Ska snart klippas igen, när han är igångsatt efter skadan.Ledsen

Har nu ett tunt vintertäcke (Börjes gamla sort) + ett thermotäcke under. Samma inne som ute pga kallstall. Eftersom han står i en liten sjukruta med dåligt med lä i (blåser mkt på Uppsalaslätten…Ledsen), så får han ha thermotäcket eller ett fleecetäcke under. Har även fri tillgång på hö i sin ruta.

Lyrik är en fryslort. I lördags morse blåste det full storm runt stallet (var -5 då ca), så allt Lyriks morgonhö flög in till tanten. Stod Lyrik och skakade, hade då vintertäcke +fleece på sig. Så det var bara att ta in honom och byta ut fleecen mot thermot. Skaffade en murarbalja till höet så det inte flyger i väg.

Hade även frekvällsfodringen. Blåste då med, var runt -5 då. Lyrik  var varm och go, även Mysan (hade thermotäcke) och Proppen, men inte tjockisen i stallet, Blenda. Hon stod och skakade så tänderna skallrade…Förvånad Blenda är en MKT fet arabsto som "hon behöver inget täcke, för hon fryser inte…" säger ägaren. Därför var hon naken då när jag tog in henne. Slängde på hennes täcke - ett gammalt vintertäcke med ingen impregnering kvar. Hon ska ha det när det regnar/snöar - men det är genomblött efter 5 min…