Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 4791 ggr
bubbelbubbel
0

krubbitare ?!

fy vad jag tycker illa om snöblås!! =/
fick in jango i lungt tempo idag, när jag skulle ta dragon ville dom andra också gå och det blåste så jag kände mig som emil när han ska köra alfred till mariannelund….
när jag kom tillbaka tänkte jag, men gud så konstigt att rocky är själv, OCH VAR ÄR LILLAN!!!!??
hon stod på åkern, var väl mycket trevligare där.

när jag väl fått in allesammans så hörde jag att lillstrumpan stog och bet på boxdörren och svalde luft, det hördes ju tydligt.

och vad jag nu har läst mig till, om jag nu förstog det rätt, så tar en krubbitare tag i föremålet den biter på, och sen sväljer luft ? eller ?

det har jag aldrig sett eller hört henne göra.

är detta något farligt ? är det något som hon kanske kommer sluta med, eller är det ett beteende som sitter i livet ut ?

gejsa
0

Luftsnappare kallas det om dom sväljer luft. Tror inte att det går över av sig själv. Har aldrig sett någon göra så. Men då måste man ju ha en sorts rem runt halsen så dom inte kan snappa luft. För i längden är det inte bra.

bubbelbubbel
0

men jag hittade en sida, där stog det att en krubbitare tog tag i nått tex en krubba och bet och svalde.
medans en luftsnappare inte tog tag i nått, utan bara svalde ?

gejsa
0

Ok! Trodde att det var så som jag skrev. Men då hade jag fel då. Har ju inte sett någon som gör så heller så. Trodde att en krubbitare bara bet i allt som fanns. Åt trä alltså.

VeNyRa
0

rastlösa hästar brukar ofta börja krubbita, det finns speciella remmar som man sätter på så att dom inte kan få ner luft, har för mej att det kan bli farligt i längden.

Cilla89a
0

Schrek började luftsnappa när vi precis fått hem honom sommaren -06.. men det slutade han med efter nån månad.. men han var väl mentalt stressad, precis fyllda 4 år, nytt ställe och lämnade kompisarna han vuxit upp med på lösdriften..

krubbitare biter inte bara på krubbor utan i princip allt dem kommer åt och kan ta "stöd" på..
hade ett fullblod på min sista praktik på ridskolan, hon krubb-bet konstant ÖVERALLT utom just när hon åt.. hon hade knappt några tänder kvar :O hjälpte inte heller med krubbitarrem, i så fall fick man spänna den så hårt så hon inte ens kunda svälja fodret..

det är nog väääldigt svårt att vänja av en häst att krubbita.. det gäller ju även luftsnappning, vävning m.m.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Julia
0

min skötponny krubbiter . men vissa hästar kan få kolik av krubbitning

gejsa
0

#6# Ja, det har jag med läst eller hört att dom ofta kan få.

#5# Vävde gjorde ju Gobban i ett par efter att han kommit. Vävde alltså när han kom hit. Men det har han slutat med nu. Höll väl på kanske 2 år efter ankomsten hit. Jag tror att regelbundna tider med allt är A och O när det gäller lite nervösa hästar som inte har något att göra. Gobban reds ju inte dom första 15 åren. Bara stod. Så han hade ju tråkigt.

Ledin
0

#7 jag tror att du har rätt en del hästar måste man hålla på minuten med mat in å utsläpp så dom inte är nervösa. Ett fullblod som fanns i förrastallet där vi hyrde ett hus innan hon vävde massor när hon skulle ut allt var väll en tävling för den damen. Även en unghäst stog å vävde men inte i det stallet men iaf hon gjorde det väldit ofta till henne gjorde vi leksaker till som en foderboll (man har till hundar) lite skaker upphägda osv. Men krubbitning behöver inte breo på att den har det tråkit, hadde en ponny som krubbet även ute i hagen. Mitt tips är att du köper en rem som man ska ha till hästen, det brukar finnas i alla hästaffärer även över nätet. Det är inte bra om hästen sväljer luft den kan som sakt drabbas av kolik.

gejsa
0

#8# Gav du tips till mig? Min häst krubbiter inte. Har ju slutat väva med. Han är faktist 50% fullblod så det kanske är vanligt att just dom lägger till sig en massa olater.

Danuta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min systers russ ä krubbitare och honom har vi krubbitar-rem på (inte på vintern)

gejsa
0

#10# Varför har ni inte det på vintern? Behövs det inte då?

fridak
0

en häst i stallet krubbiter, han har rem på sig i stallet. men jga funderar på om han egentligen behöver den. han brukar itne krubbita förrän man tar fram remmen, då tar han tag och sväljer luft ett par ggr innan man hunnit få fast den. men innan han ser att den är på väg så kollar han runt i halmen….

Danuta
0

#11 Jo den behövs men han har problem med luftrören på vintern

Ledin
0

#7 nej nej jag gav inte dig tips sa ju att du har så rätt vissa behöver man hålla på minuten så dom inte börjar väva :)

gejsa
0

#13# Ok då förstår jag.

#14# Du skrev till mig först och sedan i samma textinnehåll skrev du ett tips. Därför trodde jag att du menade mig? Ursäkta. :)

Ledin
0

haha lätt hänt :)

gejsa
0

#16# Precis! Det var ju därför som jag frågade också. *ler*

Zahara
0

Har en krubbitare i stallet men när hon blir riden och stimulerad på ett positivt sätt slutar hon helt att bita. Hästarna brukar (inte alla) bita när de är uttråkade eller det är o ordning i flocken ett uttråknings/oros symptom! Det är inte bar då hästen bygger upp felaktiga muskler i nacken som blir till ett hinder i framtiden och självklart är det inte bra och svälja en massa luft :) sen tycker nog inte tänderna så bra om det heller :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

pippa__
0

#0 Hahaha "Som när Emil skulle köra Alfred" hihi tänkte exakt samma tanke idag när jag stod ute i stormen och fixade me vagnen *fniss*

Believer
0

Men om hon aldrig krubb-bitit förut, så kanske det bara var något tillfälligt?

freakyH
0

till krubbitare finns det ngn spray eller ngt som man kan spraya på men om de sväljerluft vet ja inte vad man ska göra åt det.

LinaN
1

Min erfarenhet av krubbitarremmar är att de gör mer skada än nytta. Vi har haft ett antal hästar som cirkulerat i stall och närliggande som har krubbitit, och alla med rem är mycket mer stressade än de som inte har rem.

För de biter ändå.

tänk er att ha stress/ångest eller vad hästen nu lider av, och du har hittat ett sätt som lindrar litet av den ångesten/stressen/whatever och så kommer någon och sätter fast en rem om din hals bestående av en metallbit och läder. Som sedan dras åt så du kan med nöd och näppe krubbita, och som sedan hindrar dig från att äta och dricka ordnetligt, så att när du sväljer så blir det obehagligt… detta ökar sedan ångesten över att inte kunna lindra känslan som hästen har.

Jag rider hellre med bett än sätter krubbitarrem på en häst som krubbiter! Krubbitarremmen sitter på större delen av dygnet. bettet bara en kort stund.

JAG tycker ärligt talat väldigt synd om de hästar här på iFokus som måste ha krubbitarrem, det är rentav grymt. Har hästen itne slutat bita med rem efter någon vecka kommer den fortsätta oavsett vilket.

Och jag har hört fårn båda annat hästfolk och av vetrinärer att vävning/krubitning/luftsnappning INTE SMITTAR från häst till häst OM INTE alla hästarna är lika understimulerade, för då tar de och härmar den hästen som har stallovanan.

Hästar som sparkar i dörrar o väggar är samma sak, det smittar inte om inte andra hästar blir uttråkade, eller understimulerade av sin situation. vi har en häst  istallet som sparkar för att få uppmärksamhet, o det låter förjäkligt…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

bubbelbubbel
0

#20, ja vi får väl hoppas det.
samtidigt som om dom ska börja så måste dom ju börja nångång, detta är ju knappast nått man föds med…

hjullan1
0

#22. bra sagt.

jag tycker också att det är grymt att sätta på en rem för att dölja att hästen mår dåligt, för det är precis det man gör. Hästar krubbiter för att de är stressade eller uttråkade, de trivs inte och istället för att förstå det så sätter man på nåt som gör att hästen inte kan protestera eller göra sin röst hörd.

släpp ut hästarna!!!

Virtual
0

#0 Jag hade en snappare för nåra år sen. Henne opererade vi så hon inte kunde svälja luft, går även att göra på krubbitare. Vi opererade för mitt sto fick kolik så ofta, även att hon hade krubbitar rem om halsen…

Marija
0

Har läst att krubbitare tar stöd mot något med överkäken och rapar in luft baklänges.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

gejsa
0

#24# Visst är det grymt med rem. Men om jag fick välja att ändå "bara ha rem" mot att ständigt få kolik på min häst. Så hade jag ju valt en rem.

Men min gobban vävde ju när han kom till mig. Detta har vi avhjälpt genom rutiner som en häst behöver. Kanske att det skulle kunna gå med en som krubbiter med. Jag vet inte! Har tack och lov inte haft en sådan eller ens i mitt stall.

bubbelbubbel
0

#26, det var så hon gjorde, du beskrev det väldigt bra :)

MalinSandman
0

Krubbitar remmen är till för att när hästen sväljer luft, så skall luftstrupen täppas igen, vilket ger en obehaglig känsla för hästen och därför vill den inte göra om det, så fort hästen kommer ihop och trycker ganachen mot luftstrupen . vet inte hur jag ska förklara. så täpps den också igen . ,
Men , när hästen återgår i "sitt normala " hals och huvud possition så kan hästen andas..

MEN det finns också en annan lösning på det ..
Krubbitar medel ^^¨, smakar skit och är en bitter smak som sitter kvar i munnen på hästen!  smörjs på det stället där hästen biter..

En häst som krubbiter eller luftsnappar, behöver inte vara stressad eller ångest för att börja krubbita..
Sanningen är det att trivs inte hästen i stallet, eller med sin boxgranne. eller ären helt enkelt bara tjurig eller "dum", så kan den börja .. det är en dålig vana för en häst, tex en häst som stått själv mkt . hittar ofta på saker, som vi ej vill att den ska göra ..
Vi kan ej påverka mer än att sätta dig våra "hjälpmedel"
Då luftsnappning och krubbitning är mycket farligt för en häst, så måste man göra någonting för att hästen skall sluta…
Eftersom , vi människr, kan rapa , så kan vi svälja luft utan att det är farlig .. men hästar kan inte rapa , utan dom kan bara prutta, och skita då så klart. men att svälja luft kan också göra att det blir propp i magen .. och då orsakar det kolik, och annat .. eller tarmvred. eller tarmförändringar :/

Min sköthäst avlivades pga nånting med tarmen och vätskefyld buk.
Hon avlivades den 1/1 2008 klockan 21,22 14 år gammal :( .
Mamma till min andra sköthäst/medryttar häst på 5 år..

Vila i frid skrotis

Hoppas ni löser krubbitandet på något sätt :D KRamar malin

gejsa
0

#29# Stackaren! Var det för att hon var krubbitare och svalde luft?

MalinSandman
0

#30 .. 
Nej det var hon inte . hon stog ute från 7 på morgonen till kanske 11 på kvällen.. stog bara inne under natten.. :), veterinären vet inte heller :/  vrf hon var så dålig :/

Jossaa
0

Jag har en fråga. Har hört att andra hästar gärna tar efter krubbitare?

Någon som vet någonting om detta.

Vi har nyss fått en krubbitare till stallet vill helst inte att de andra ska 'ta efter

fridak
0

Citerar LinaN "Och jag har hört fårn båda annat hästfolk och av vetrinärer att vävning/krubitning/luftsnappning INTE SMITTAR från häst till häst OM INTE alla hästarna är lika understimulerade, för då tar de och härmar den hästen som har stallovanan." (#22)

Jossaa
0

aah tack, läste det mesta innan men orkade inte igenom allt, rätt så trött nu snart läggdags Skrattande

men jag förstår inte det dära med  "OM INTE alla hästarna är lika understimulerade, för då tar de och härmar den hästen som har stallovanan"

LinaN
0

#27, jag måste nog säga att det beror på individen, inte ALLA får gaskolik av att svälja luft, vissa sväljer ju itne ner i magen utan det stannar kvar i strupen o "bubblar" upp igen innan det kommit ner i magsäcken. för om jag itne missminner mig helt (reserverar mig för fel) så är det magmunnen som inte kan öppnas medan struplocket kan det…. och har luften hamnat mellan magmun och struplock kan den komma upp igen. itne helt säker som sagt…..

Jag tror att om man inte får bukt med beteendet inom en månad med rem eller medel så är det kört, då kommer hästen fortsätta, OM det inte är rutinerna det är fel på som sagt. 

#34 tex om hästarna står inne och bara får komma ut 2-3 timmar om dagen, elelr rids alldeles för sällan så kan de börja krubbita och svälja luft och ha sig.

Vi hade en häst i stallet som krubbet, vi provade emd rem, men det blev nästan bara värre, och sedan provade vi med medlet so msmakar fy sjutton. o det fungerade en dag eller två, sedan började hon bita igen. DÅ provade vi att spraya på gris-anti-bit-spray och det funkade några dagar sen var det samma sak igen.

tror det är som det här medlet man penslar på naglarna på barn som ska sluta bita på naglarna. smaken är vedervärdig, men vanan att bita gör att man kanske fortsätter bita. antingen får man verkan direkt eller så fortsätter man (jag var ett av de barnen som fortsatte bita trots medel, till slut tyckte jag det smakade gott!) 

Det här stoet jag pratar om var en fullblodsdam på 4, haft en senskada o stått konvalescent länge. Hon bet tills hon började få komma ut i hagen regelbundet (ägarna brydde sig itne om dem, det var sällan hästarna kom ut mer än på bara en kort promenad kring stallet.) jag började släppa ut henne tillsammans med min vallack o travare för jag tyckte så synd om henne….. o hon blev bättre med bitandet mycekt mycekt bättre faktiskt….. hon var helt enkelt understimulerad.

MalinSandman
0

varför inte låta hästarna stå ute till sent på kvällen ? , allt blir mkt ättare och sedan kan man ha en löstagbar krubba ,  :D

LinaN
0

#36 löstagbar krubba fungerar om de inte kommer på att man kan bita mot ev kanter i boxen….

Sen finns det de hästarna som även krubbiter i hagen…. där vet jag inte hur man ska lösa problemet….. kanske mer motion, men det är kanske itne det som är problemet i grunden.

gejsa
0

#35# Ja, som vanligt finns det undantagsfall. Så är det ju alltid. man kan inte dra en tråd och säga att alla gör så. Men många ggr får dom följdsjukdomar. Och då måste man kanske ha en rem för att förebygga att det inte händer. Resten av livet då. Jag skrev aldrig en månad eller så. :)

Och som sagt, min gobban slutade ju väva så………

Ingen följde efter vad han gjorde i boxen. Dom säger ju att unghästar gärna tar efter. Jag hade mitt fjordföl bredvid honom i flera år. Hon gjorde inte en ansats att härma honom.

Mirandablom
0

Hej jag hästen krubb biter tydligen och det brukar oftast bero på att hästarna har tråkigt. Dem tar tag i ett föremål te.x en krubba och sväljer luft. Då kan det vara så att dem får mycket gaser och pruttar. Om du har möjlighet att hålla henne sysselsatt tillexempel sätt in en saltsten

Hoppas att jag kunnat ge lite tips

MVH Miranda

Mirandablom
0

Just det det kan vara farligt för dem kan få kolik om dem inte får ur gaserna tror jag att det var så ialafal

bubbelbubbel
0

hon har saltsten och en leksak, men det är väl inte tillräckligt…

Jossaa
0

Tack för svaren. Min ponny står nu i boxen jämte en krubbitare. Hon är ute från 7,8 på morgonen till runt kl 4 nu på vintern när det blir mörkt så fort. Annars går hon ute till 6 ungefär.

Just nu tränas hon inte då hon har vila, men ska börja tränas om ca 1 månad, då tränas hon ungeför varannan dag. Tror ni jag behöver vara orolig att hon ska ta efter krubbitaren?

MalinSandman
0

#42 , det är som alla nämt tidigare, det är olika från häst till häst.. men ett tips är att sätta upp en filt eller något. så din häst inte tar efter, för har den en gång börjat kanske den aldrig slutar :S