go och glad

en STOR anledning =)
hoppas nu dt går bra med Oskar & de andra 2 me såklart ;)

3 hästar nu lisette!
Gött :)
/Elin

kan säga att det inte var lätt att lasta honom. både jag och bebbe flög som vantar, han är stark som en oxe…
men ack så vacker.
vad roligt att du fick din "gamla" älsklingspålle iallafall!!
han ser ganska nöjd ut han med 

Lycka till! O härliga bilder!

Härliga bilder. Ser ju riktigt "pöt" ut med den långa luggen. Vad mycket maskrosor det ser ut att vara i hagen. Och fler blir det eftersom dom blommar nu.

#16 jag har de upp över knäna när jag går och de dras i sidorna på brago så de är hööga. hade behövs in fler hästar där och betat ner lite.

Problemet var inte att lasta honom, det gick bra, men när Lisett och jag ville ha fram honom till lastbilen, ville han åt andra hållet, med följd att vi två höll i grimskaftet och Oskar drog oss med en bra bit innan vi var tvugna att släppa, är ju lite svårt att springa lika fort som en häst, särskilt för mig, "den gammla" 
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Gamla och gamla hördu du du. Jag är bara 5 år yngre än du. Tycker inte att man är gammal heller. 

Kul att det gick bra iaf.

Åh så söta och härliga bilder på era föl…..
…..grattis till tillökningen allihop….
Va skönt dom ser ut att ha de tillsammans! 

GRATTIS tjejen, förstår att du är glad nu.
Mysiga bilder på dem alla ihop.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#21 hmm är det ngn som skrivit i fel tråd måntro?

oh well. imorse försov jag mig så jag såg bara oskar och brago, får ringa grannen och se om hon har sett calippo…

Nu liknar du mig lisette. Det räcker inte med en och inte med två utan man måste ha tre hästar….haha..

Nej, eller jag som har 4 hästar.

Vad kul det måste va att ha fått hem din häst tillslut. Lycka till! Hoppas han får leva länge och vara frisk o gla!

Två är så lagom
någon som vill köpa en New Forest som hoppar bra 
Härligt att du nu fått hem honom, jätte fina bilder hörru!

#26 djursamlare vettu… :D
Åh gud så söt den där lilla snuttekorven är med hela pannluggen full i maskrosfrön
Måste vara härligt att ha sin barndomsfavorit tillbaka :)

snuttekorven var det ja, men visst ser det tött ut? han är så söt så jag vill äta upp honom ibland… :D
det känns speciellt faktiskt. var ute och tittade till dom innan. calippo tycker inte om oskar för fem öre. han lägger öronen bakåt och driver bort honom. och dom ska stå brevid varandra i stallet… usch.
brago och oskar är pals däremot. när oskar blev bortkörd så började brago att tröstgnägga och oskar svarade med den mesigaste gnäggning jag någonsin hört…
ska låta honom vara idag. sen får jag se om jag kan ta in honom i stallet och klippa till manen. vill inte ha en lös fjording i trädgården. vet inte om han klarar av att vara ensam. och hovis måste ut, han har en lös skor där bak…

När hovis är hos dig ska du be honom ta bort alla skor, hästar ska inte vara skodda när dom går på bete ihop med andra hästar, det kan orsaka stora skador vid ett handgemäng.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#34, det beror väl på vad för slags bete det är. Om dom rids och behöver skor för det, så ser jag ingen anledning att plocka av skorna…
alla hästar på vårt bete där nisse går har skor
/Elin

Ja, inte behöver man ta bort skor för att dom går på bete. Man rider ju nästan varje dag ändå. Då blir dom ömfotade. Däremot ston som ska föla och gå och beta med sitt föl behöver inte ha skor en period. Men det är inte bra att ta bort skorna för några månader säger min hovslagare. För dom hinner inte vänja sig att gå utan skor innan man sätter på dom igen.

Min tös har gått utan skor i flera månader nu för att vänja sig, vill inte att hon ska skada fölet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mitt sto har gått utan skor i 145 månader nu
men det är som gejsa skriver inte bra att ta av skorna tillfälligt antigen har man dom skodda eller så har man dom inte skodda. Men när dom ska få föl är det bra om skorna kan vara borta.
Men Lisette var han inte ny köpt? Som säljare brukar man ju ha gått över hovarna på hästen innan leverans. Det är ju en skaderisk med en lös sko och fläker han upp den så kan det ju lossa en bit av hoven och det är ju onödigt. Hoppas hovslagaren kan komma snart, sitter skon mycket lös kan man ta av den själv för att undvika att hoven skadas.

calippo går itne att rida nu pga han har så ont när vi rider på grusvägar. han stapplar fram, när vi hade skor på fram så var det inga problem. oskar ska oxå ha fram tänkte jag.

Min fjording kan inte bara ha skor fram. Då blir hon halt. Skulle ju bara sko fram när vi skulle ställa ut henne som 3 åring. Sedan skulle jag ta av dom hade jag tänkt. Ville ha henne oskodd så länge som möjligt. Men si det gick inte. Så fort hon fick skor fram så började hon halta. Då kände hon att det var ju skönt med skor. Så jag var tvungen att ringa efter hovslagaren så att han fick sätta på även bak. Så efter det så var jag tvungen att ha skor på alla 4 hovarna jämt.
jag har alltid skorna kvar vid bete, men i år så tog hovis bort bakskorna eftersom vi skulle släppa ihop alla som ska gå på bete. det var tur det, för min arab och en annan ranghög häst slog som fasiken på varandra
men när det har lugnat ner sig åker bakskorna på igen så jag kan ut och rida igen.
mathildas nya häst går alltid barfota förutom på vintern när det behövs broddar och sulor.

Ja, mina två unghästar tänkte jag försöka ha oskodda så länge som möjligt. Och går det så ska dom bara ha skor vintertid. Men jag tvivlar att det kommer att fungera. När det inte ens gick med fjordingen min.

#39 det beror ju på vad man kommer överens om? ;)
jag kommer inte ihåg om oskar hade skor runt om när jag red honom för många år sedan. men jag tror knappast det.