Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 681 ggr
svampi
0

Efter lerig ridtur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute på en långtur med Krabat och när jag kom hem igen var han alldeles svart på magen och benen. Det hade stänkt upp så himmla mycket lera!

Det jag undrar är hur ni gör efter ni har varit ute och hästen är helt lerig?

jn84
0

Jag brukar borsta. Och är det blöt lera så brukar jag nog låta det torka tills det går att borsta loss..

Snuttan2
0

Borsta eller svampa och torka med trasa.

Min är alltid lerig och sandig efter ridtur numera…

-Japp-
0

Jag spolar alltid..

Mixie
0

spolar också..

//Mickan

thilda-
0

Duschar eller "spolar" :)

Akerberg
0

Låter det torka in och sen borsta bort. Ingen ide att borsta på blöt lera =S

Zadeira
0

Bulan blir minst lika lerig, eller rättare sagt, ännu lerigare när han är i hagen, och eftersom jag alltid rider på förmiddagen och sen släpper ut han igen bryr jag mig inte om leran från ridturen… Tyvärr står han ofta med leriga ben/mage över natten, men det har hans ägare sagt att det är ok eftersom hon bara är glad att jag kan rida när det är ljust…. Det viktiga är ju att han inte är lerig under sadlen/tränset/benskydden när man rider….

gejsa
0

Är det sand på magen från ridbanan så borstar jag bort det mesta. Är det lera så får det torka sedan borstar jag bort det då.

[slo]
0

Har man spolspilta inomhus är det väl klart att den används :) Spolar av fötterna nästan dagligen efter hagen också.

Star
0

Spolar eller väntar tills det har torkat.

Loa-bg
0

Om hästen har mkt lera på sig sköljer jag av det. Kanske inte magen, men benen iaf. Har fått för mig att det inte är bra för hovar och ben att vara så hemskt leriga.

lisette
0

hovarna torkar ut av leran.

fridak
0

jag borstar nog av trots att leran är blöt, för det mesta försvinner ändå och resterna som finns klvar torkar fortare. har jag tid så väntar jag och ta bort det sista också men annars får han ha det lite halvlerigt, han blir ju likadan efter 2 sek i hagen ändå…

svampi
0

ok, tack för alla svar. Det är en sån fråga jag har stört mig på länge för alla säger olika. Men om det är ganska kallt ute, kan man spola av då också?

thilda-
0

vi har varmstall med spolspilta.. så för mig funkar de utmärkt att duscha hela pållan fast det är svinkallt ute… hon torkar innan morgonen :)

svampi
0

#15 Vad lyxit!

tessa
0

Samma svar som #2

thilda-
0

#16 ;)

Flaxii
0

Spolar av om vädret tillåter. Annars borstar jag bort om det är trorr lera. Annars låter jag det vara och borstar bort det när det är torrt.

The-Photo
0

Spolar

Cavello
0

Låter leran torka och borstar sedan av. På vintern är det inte så bra att spola med slang utomhus på en häst som går på lösdrift.

hjullan1
0

vi gör ingenting. är det blöt lera så är det dumt att borsta in det i pälsen, mot huden. det får ligga tills det torkar.

Sussi
0

Eftersom vi inte har splspilta låter jag det vara, ingen ide att börja borsta på blöt lera. Skönt med minusgrader nu så man slipper det.