Är det bra? *höanalys*
Jag sitter här och kikar lite grann på foder annonser, förhoppningsvis kan vi flytta hästarna snart (bara stallplatsen som saknas ;)). Men iaf. Stötte på en annons på hösilage med följande värden:
MJ: 6.3 smrp: 28 TS: 65 Ca: 2 P:1.4 Mg: 0.7
Är det vettigt, det är lågt vet jag men våra hästar är ju otroligt lättfödda, Corall behöver bara titta på maten för att bli smällfet. De flesta här runt har såpass låga värden, men räcker det för våra hästar? Jag vågar inte lita på hippocampus, det programmet överskattar hur mkt våra hästar behöver.
Det är ett 13 årigt sto som vanligtvis rids 5 dagar i veckan á 40-60 min, hon väger 500 kg och är hyffsat lättfödd. Den andre är en connemaravalack på 450-480 kg som blir fet av att titta på maten. Han rids vanligtvis lika mkt som stoet. (Bägge är skadade just nu).
/Amanda

Det kan ju fungera om du ger lite kraftfoder med. Det är en kvot på 4,4

Jag hade hellre haft det hösilagets värden än mitt eget.. mitt är för bra 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hippocampus snarare räknar med för LÅGA värden. Dom underskattar mer än överskattar.
#3 har jag aldrig varit med om, men samtidigt så räknar jag bara med lättfödda, kanske är skillnad om man räknar med normal/svårfödda?

#3# Ja, det har jag också märkt. Så jag räknar hellre lite själv än litar på det programmet.