Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 555 ggr
steffy
0

ang morötter

är det farligt att ge hästarna frustna morötter?.

Peppe
0

ja

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Virtual
0

Oj.. hade inte ja en aning om… Men om d tinat igen sen då? Är de farliga då med? Och tillsist. VARFÖR är det farligt??

steffy
0

Ok. då får vi sluta köpa morötter nu.

Peppe
0

Hästen kan få fång av det. jag minns inte hur det är med morötter som varit frusna men som tinat. tror det är samma sak som med frostgräs

Virtual
0

När det ändå handlar om morötter… Om de tex har mjuknat eller är fula pga ålder. Är de farliga då med? Hela moroten, eller den delen?

Mina hästar har glatt tuggat i sig även"fula" morötter o även halvfrusna… Aldrig haft nåra problem, men kan vara ide att sluta…

Peppe
0

jag har inte hört något om att mjuka skulle vara farligt :)

Virtual
0

det stog ngt att ämnet Karoten som finns i morötter förvandlas til xxx som KAN framkalla fång…

Kul att lära sig! Eller kul o kul, viktigt iaf!

gejsa
0

#3# Kan ni inte ha morötter i en filt eller halm om ni inte har tillgång till varm sadelkammare?

Flaxii
0

Om dom fryser så typ utsöndrar dom nåt slags gift :P Och ang. mjuka morötter så är det inga problem, bara man skär bort eventuella fula delar.

Mandysan
0

Man kan undvika frusna morötter genom att packa in dem i halm eller ha en filt runtom samt inte lägga dem direkt mot marken.

Sungria
0

Men hur är det med frusna morötter som har tinat? Är dom också "farliga"? Hur stora mängder frusna morötter måste man ge innan det blir "farligt", eller räcker det med en?

Hehe, mkt frågor, men vi har det problemet just nu (frusna morötter) medan vi väntar sadelkammare med värme.

gejsa
0

#10# Jag skrev ju precis det i #8# *ler*