Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2132 ggr
Cilla89a
1

för mycket morötter?

kan en häst äta för mycket morötter?
vi köper sånna fodermorötter hos lantmännen, och dem måste ju ätas upp ganska snabbt, så vi brukar ge varsin 10 liters hink med morötter till Schrek och Japp vid lunch och varsin 10 liters hink med morötter på kvällen..
kan hästar få för mycket morötter? Japp och Schrek ser ut att må bra i alla fall.. Och dem tycker dte är väldigt gott xD

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

Friska hästar är det nog inte farligt med. Fånghästar däremot ska man kanske inte ge 20 liter åt på en dag ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

Blir dom inte lösa i magen? När du ger så mycket så måste du räkna in morötterna i foderstaten och jag vet inte fång riskan ökar ju om dom få så mycket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cilla89a
0

#2 nej, dem är inte lösa i magen..
hur ska man räkna in morötter i foderstaten? vad innehåller det som är så speciellt?

Peppe
0

tror det har nån likhet med betfor. inte samma värden givetvis men vissa liheter

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

paronskrutten
0

jo, det är väldigt sött, snabba kolhydrater

Helena

Lorita
0

#3 Allt som du ger hästen som foder ska räknas in i foderstaten, det är ju frågan om en helhet. Jag har tyvärr inte värdena på morot på rak arm nu då mina foderböker och klipp ligger ner packat i garaget då vi håller på att renovera i källaren.

Det var ju inga små mängder som du ger hästarna och för mig larmar fång klockan direkt.

lisette
0

Brago fick 5-6 morötter förut, men han blev lös i magen så jag fick dra ner på det.

lisette
0

Brago fick 5-6 morötter förut, men han blev lös i magen så jag fick dra ner på det.

gejsa
0

Ja, det är lite väl mycket som ni ger. Har för mig att man kan ge rätt mycket men säger som dom andra. Dina hästar borde bli lösa i magen.

Cilla89a
0

#9 dem är inte det minsta lösa i magen :O

Lorita
0

#10 du ska ändå inte ge så mycket utan att räkna på det, här är näringsvärdena på morötter föresten Flört

Kristina-
0

Jag har läst / hört att man inte ska ge mer än ett kilo per dag, så det har jag tagit fasta på.

Flaxii
2

Jag ger typ 1 kg, men det är bara för att min pålle bara får 2 dl svarthavre, 1,5 dl mineraler och 5 dl betfor per dag. Ger honom rätt mkt morötter för att han ska något att pilla med.