Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hästjuridik
Läst 91 ggr
emely9797
0

Hästtvist (hästjuridik)

Hej! Söker någon som har erfarenhet av att vara i en hästtvist. Vill gärna höra andras erfarenheter? Vilken advokat har ni haft? Rekommenderar ni?

Jag sålde en häst (både köpare och säljare var privatpersoner).

Köparen fick röntga men valde att endast göra klinikbesiktning och provridning.
Säljaren friskrev sig ifrån alla fel såväl dolda som synliga, på grund utav säljarens livssituation och prissänkning på hästen.
Efter drygt 6 månader kommer en reklamation, då har hästen tydligen kastat med huvudet sedan första veckan men först nu har röntgen gjorts och Kissing spines upptäckts.

Vem bär ansvaret? Finns det risk att jag (säljare) förlorar detta i rätten?

Maleficum
2

Är ni båda privatpersoner så borde det vara köplagen som gäller och där står "Köplagen är dispositiv (inte tvingande lag, säljaren kan friskriva sig från delar av den som t.ex. fel på ”varan”) och innebär att avtalet gäller framför lagen. Det som överenskommits i avtalet är också det som gäller och inget annat."

https://rattsakuten.se/hastkop-enligt-saval-konsumentkoplagen-som-koplagen/

Vidare på samma sida jag länka till så nämns detta: "Om säljaren har ombett köparen att undersöka hästen i ett speciellt avseende men köparen, utan någon rimlig anledning, inte gör detta får köparen som grundregel inte hänvisa till fel som skulle upptäckts vid undersökningen. I avtalet ska det anges vilka undersökningar som köparen har utfört."

Vilket väl innebär att om du har på papper att du friskrivit dig från alla eventuella kommande problem (och har dokumenterat att du påtalat att röntga men det nekats inför köp) så borde du som säljare stå säker (så länge du varligt ärlig i din beskrivning av hästen och dess eventuella sjukdoms historik och problem).
Dessutom att hästen blivit prissänkt borde vara säljaren till gagn. Men bäst är ju såklart att kontakta en jurist som är insatt i hästfrågor och ge all information du har plus hur avtalet är skrivet mm.

Sen är ju en fråga också om 6 månader kan räknas som "skälig tid" att reklamera det felet (om hon upptäckt problem redan första veckan men inte nämnt något förrän efter nästan ett halvår).

https://hastjuridik.com/ en hästjurist som du kanske kan kontakta och fråga? (Återkom gärna hur det går).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ladda ner gratis mallar för ditt hästköp enligt konsumentköplagen och köplagen. Gör kloka val idag och undvik kostsamma misstag.
emely9797
0

#1: Tack snälla! Jag har en jurist som anser att jag har en bra sak.
Men jag är så jäkla rädd att förlora en rättegång. Jag har sålt en häst för 110 000kr för att jag skulle studera och få barn. Och nu direkt efter min föräldraledighet och studier kan jag bli skyldig att betala nästan 250 000kr.
Tycker detta är helt sjukt och jag förstår inte att folk vågar sälja hästar idag.. vet inte om jag någonsin vågar köpa en ny häst, ska man då avliva om man inte kan ha kvar den?? 🙄
Tack för att du svarade, jag vill mest höra vad andra tror eller har erfarenhet av.

Maleficum
0

#2: Brukar också tänka på det där att man knappt skulle våga sälja häst i dagsläget!
Hoppas allt löser sig bra och utan massa strul och uppdatera gärna hur det går (kan ju vara intressant för andra i framtiden att veta hur det gått och kanske veta vad de själva ska tänka extra på inför hästförsäljning eller om de hamnat i liknande situation).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vixxen
0

Tycker det låter som om du skrivit ett avtal som håller.
Märkligt också att höra av sig efter så lång tid måste jag säga.

emely9797
0

Enligt motpartens advokat så kan man alltid göra anspråk på ett avtal och det kan bedömas som oskäligt om hästen är i väldigt dåligt skick i förhållande till vad köparen hade kunnat förvänta sig.
Så enligt detta så kan man aldrig sälja en häst säkert..
blir jag då skyldig att betala stallhyror osv så ska väl jag vara tacksam att dom inte hade hästen mitt i Stockholm på fullservice stall tex, hade kunnat bli fullständigt skuldsatt för livet.. 🙄