Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: övrigtridningträningbeteendeallmänthästhantering
Läst 97 ggr
Lona
5

Att lyssna på hästen

Jag vill bara dela med mig av ett av mina senaste ridpass med Tindra.
Planen var ett "drällpass", ett avslappnat pass i barbacka i skritt i paddocken.
Hon brukar tycka att det är kul med koner och en balansmatta och det blir lite variation.
Men nä, det stämde inte. Det kröp i hela kroppen på henne, hon ville inte skritta, inte lyssna, inte samarbeta. Jag hade kunnat "visa vem som bestämde" och för några år sedan hade jag nog gjort det, dessutom hämtat sadeln för att kunna jobba henne korrekt. (Jag är ingen hejare på att rida barbacka, vi brukar bara göra det vid våra drällpass i paddocken.)

Istället satt jag av, tog av tränset och släppte henne.
Tjohoo! Iväg for Tindra, full galopp, bockningar och glada frustningar.
Efter några varv kikade hon lite på mig, "Vill du nåt?" och jag bad henne byta varv.
Vi hade en så härlig upplevelse, hon sprang lös i tjugo minuter och vi var helt eniga om vilken gångart och vilket varv det skulle vara. En liten smackning, en viftning med handen, ett "whoa" och hon lyssnade, för hon bjöd på det och jag bad henne.

Jag tänkte på vilken läromästare hon har varit när det gäller samarbete, när jag började med henne tyckte jag att hon var en häst som behövde "styras upp". Det händer fortfarande men för det mesta har vi en helt annan kommunikation numera.

Att avsluta ett träningspass med en kompis som frivilligt går lös jämte mig och blåser lite varm luft i mitt öra i stället för en trött häst som jag mer eller mindre tvingat till att lyssna - vilken skillnad det är! ❤️

Våga lyssna på era hästar, hitta ett samarbete där även de har något att säga till om. Man kan inte låta hästen styra allt men jag anser absolut att den kan få ha en åsikt och egen vilja! 🐴

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2024-11-19 17:27 av Lona
Magi-cat
1

Det låter underbart och så klokt! ❤🤗

"Våga lyssna på era hästar, hitta ett samarbete där även de har något att säga till om. Man kan inte låta hästen styra allt men jag anser absolut att den kan få ha en åsikt och egen vilja! 🐴"

Blir så glad och önskar att den inställningen till hästar och ridsport som ett samarbete skulle sprida sig ännu mer … 🙂🐴❤

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
1

Tycker det är så självklart att ett samarbete bygger på tvåvägskommunikation. ❤️ Vill man aldrig bli emotsagd så borde man se sig om efter hästkrafter på två eller fyra hjul istället. 😄

I stallet vart jag jobbade fanns det gott om, låt säga, starka personligheter med lika starka åsikter (uppfödning av främst dressyr men också hopphästar för tävling i högre klasser, nästan uteslutande ston bodde på gården). 😅 Hade man bara tillräckligt bra 'argument' (+ tålamod) så var de en fröjd att jobba med, även de dagar då de vaknat på fel sida av boxen eller fått raketbränsle i frukosten. 😂

// Harley

Lona
1

#2: Hehe, märrar!
Men vad mycket fler nyanser hästlivet har fått sedan jag ändrat inställning. Jag har aldrig varit en särskilt "hård" människa mot djur, vare sig rent fysiskt eller mentalt, men själva grundinställningen har ändå varit den traditionella "Jag bestämmer och du ska göra som jag säger".
Sen har jag varit mjuk i att få igenom det och fått beröm för min "fina hantering" och känt mig jätteduktig… 😉

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com