Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 775 ggr
Klasselover
0

Smidigt läder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gjorde/gör ni för att få tränset/annan utrustning mjukt och fint? Jag har smörjt min remontgrimma säkert 10ggr men den blir inte mjukare, fortfarande lika stel, nu ligger den i oljebad (har gjort i 2 dgr) och nu ikväll ska jag torka av den och smörja med sadeltvål ^^

Fick tipset från en vän när jag kommenterade hennes underbart mjuka träns ;) Får hoppas det funkar..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

lisette
0

et bör det göra. låt den gärna ligga lite längre än två dagar.

Klasselover
0

Jag tog upp den nu, den var jättemjuk. Så det funkar bra med två dagar, nu ska den få torka lite och sen ska jag smörja den med läderfett för att få den vattentålig :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

gejsa
0

Jag har hört att läder inte alls ska ligga i vatten. Då blir det skört.

fridak
0

#3 men den har ju inte legat i vatten, i olja för att få det mjukt och sedan ska det smörjas med fett för att bli mer vattentåligt.

Klasselover
0

#3 - Jag har inte lagt det i vatten? Förvånad

Cattiiis
0

Vad är det för olja? Vill ha ;)

Klasselover
0

Ekol läderolja :) Finns i enliters flaskor, halvlitersflaskor och dunkar på 5 liter :) Den är ofärgad står det, den är typ gul! Vi tog en sprayflaska och hällde i olja, så sprutade vi på sadlarna - funkar perfekt.. Jag köpte min på Hööks. Funkar på allt i läder, sadel, sele, träns, skor, MC-ställ m.m. 

Till ett träns (om man knölar ner det ordentligt i typ yogurtburk) behövs det ca 5-6dl olja.

Molla
0

Lägger mina lädersaker i ett bad av ekol olja en gång om året. Sen hänger jag upp det över baljan så det droppas torrt. Sen är det klart!! =)

Sussi
0

Oljebad några dagar skulle jag rekommenderat men det har du ju gjort redan så :)

Fick nyligen hem en tygel, smörjade in den direkt men den sprack innan jag ens hann använda den, sånt skit de säljer…

pippa__
0

Hihi gejsa…:D

svampi
0

Oljebad+mycket smörjning= Smidigt och mjukt läder! Jag smörjar Krabats grejer minst en gång i veckan med lädertvål och typ en gång i månaden tar jag isär allt och smörjer med läderbalsam.

Peppe
0

först stübben glycerintvål och sen effax läderbalsam på det så mår iaf mina träns prima :) är lädret torrt så tar jag på överdrivet mycket balsam och låter det vara några timmar, sen torkar bort det överflödiga

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mixie
0

ekololjan använder jag med :) Kalasbra :)

//Mickan

Klasselover
0

Mm, alla Ekols produkter tkr jag är bra, och billigt :) Har hästschampo, olja och sadeltvål :)

Cilla89a
0

Dyon träns :D finns nog inget finare läder.. det är så mjukt och smidigt..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

Haha jag trodde ni menade vatten och olja. Inte 17 vet väl jag sånt. Jag smörjer mina som vanligt ju.

Cattiiis
0

Ekol olja har ju jag här nånstans! Ska letas upp genast ;)

zettan
0

Håller med 12. Stubbens grejer är perfekt. De blir mjukt och skönt firekt efter smörjning.

thilda-
0

haha där finns det en anledning till varför jag använder syntet saker ^^  fast min sele är då läder ;S men den har aldrig varit stelt