Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1417 ggr
lisette
1

sadelinpassning vs bettinpassning

har faktiskt funderat på en sak ett tag nu.

det är såååå otroooooooligt viktigt med sadlar som passar, man tar ut speciella människor som provar ut en sadel som (i bästa fall) passar.

varför finns det inte liknande för bett/tränsinpassning?

det är ju oxå superviktigt att ha rätt bett/träns. tänk så många det är som tränsar hästarna fel!

gejsa
0

Det hjälper ju tandläkaren till med om du åker till en bra sådan.

[slo]
0

Fast jag tycker det är mycket lättare att passa in ett bett… Och bett är ju billigare och oftast har man en hel uppsjö :) Nej, cykla hem till skåneland igen, för nu är du långt ute och yrar :P

lisette
0

men frågan är om du verkligen VET vad du gör jonas!?

[slo]
0

Det gör jag väl ytterst sällan iofs… :)

[slo]
0

Och dessutom, även om det hade funnits, så hade det bara varit dom som anlitar sadelprovare som skulle använda sig av bettprovare också… Och det är, iaf enligt min uppfattning, väldigt få.

lisette
0

ja förmodligen är det så.

jag tycker bara det är så lustigt att det itne finns, för ett bett är minst lika viktigt som en sadel.

hur många tror du inte rider på bett som är helt fel för hästens mun?

[slo]
0

Antagligen inte hälften så många som rider med sadlar som pajjar ryggar ;)

gejsa
0

Ja, sadlarna förstör nog mer än ett bett i längden. natti natti

tessa
0

Jag tänker på det hela tiden..

lisette
0

#7 förmodligen är det så. men likväl en viktig sak.

Serious
0

Det är väldigt mycket lättare att passa in ett bett än en sadel. Det är inte ens nära samma svårighetsgrad, utan på helt olika dimensioner.

Att passa in ett bett kan man lätt skriva en manual för så att vem som helst, även ohästkunnig kan passa in och välja rätt bett till en häst.

Att passa in en sadel krävs det kunskap både om häst, ryttare och sadel för att kunna passa in och det är inte bara att sadeln ska se ut att ligga bra på när hästen står still, utan framförallt under rörelse och det är inte en lika exakt vetenskap så som med bett.

Ett bett är heller inte nära likta viktigt att det är rätt då det inte sitter 50kg och tynger ner bettet på hästen så som på en sadel och bett förhindrar inte rörelse och kan ge smärta lika lätt som en illapassad sadel.

Mandysan
0

Håller mec #11 till fullo, det är mkt lättare att passa in ett bett, inte riktigt lika många faktorer att se till :)

Peppe
0

min tandläkare hjälper till med det. man får beskriva hur hästen är att rida (många gånger har han talat om för mig innan jag hunnit säga något hur hästen är, och det har stämt) och sen provar han storlekar samt talar om ifall det är nåt jag ska tänka på. Peppe t ex har liten mun och hingstbetar så hans bett får inte sitta så löst som man egentligen skulle önska osv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~