Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 806 ggr
lisette
0

pilla i halm eller hö?

jag är inne på att köpa rundbalar hö eller halm och ge hästarna ute i hagen för pilleri.

men frågan är:

är det bäst med hö eller halm?

om halm, vilken sort är det som hästarna gillar bäst?

Believer
0

Hästarna gillar ju havrehalmen bäst hehe. Men ge inte för mkt då bara =P

lisette
0

nej det är just det jag tänker på.

de ska ju ha ngt att pilla i, därför jag vill ha halm. men de ska ju inte bli bukiga heller. 

dilemma.

Believer
0

Men ge vanlig halm då, bara se till så den är fräsch.

Jag har vanlig halm i Kiaras box nu, och hon brukar pilla i den när höet är slut. Hon blir inte bukig.
Hade havrehalm i våras till båda, och Kiara käka som sjutton, så det fick jag sluta med hehe.

[slo]
0

Lisette, har du sett Loritas höhäcksbilder? Be herr sambo att svänga ihop ett par sånna, fast med max 10cm stora rutor… :)

pippa__
0

#2 Fast problemet är att våra hästar gör nog mer än pillar i det så dom blir nog bukiga vilket som ;) hihi

lisette
0

#3 vanlig halm? korn, råg eller vete?  man får kanske ta vad som finns med. har bara hittat havre halm tyvärr.

#4 jo jag har sett dem slo. står ett gäng såna här i byn som jag har funderat på att lägga vantarna på. ;) problemet är bara att brago förmodligen inte fått komma fram för merry. så då skulle man haft två stycken…

Peppe
0

vetehalm tror jag många har till sina shettisar. jag har haft det ett år me. det enda tråkiga med den är att den inte är lika gyllengul som havrehalmen, men ska den bara vara i hagen för lite pill så spelar det ju ingen roll :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Believer
0

#6. oj hehe. Vete. För mig är det "vanlig halm" =)

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 problemet löst, då blir itne Brago bukig iaf ^^

Fast litet tjaskigt  av merry o inte dela med sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

O Merryn

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

haha jo verkligen! =)

pippa__
0

#9 Jag ser en Herkules me :D

lisette
0

o naddis o lovis ;D

pippa__
0

Och en halv Lisettekropp :D

gejsa
0

Vetehalm är ju bäst att låta dom pilla i isf. Havrehalm är inte bra om dom inte tål havre annars.