Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4698 ggr
LinaN
0

Drömstallet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur skulle ditt drömstall se ut? rita och förklara hur du tänker! :)

Jag hade litet att göra idag så jag satte mig och grejjade litet och kom fram till att ett stall om 6 boxar, med en bred stallgång på ca 3 meter, en spolplats i anslutning till insläppet och en stor foderkammare är nog min drömlösning.

Stallet har inkusive spolplatsen 6 uppbindningsplatser, 3 ytterdörrar plus en med tnake på den i foderrummet. whiteboard sitter innanför öpningen på långsidan på väggen som vätter in mot foderrummet, där kan man skriva meddelanden och så. Telefon sitter här också. Man lägger några kronor varje gång man ringer.

Tyckte att ha spolplatsen vid insläppet vart smidigt, för då spolar man av benen på hästen direkt den kommer in. Vägarna ut till hagen är väldränerade och med välpackad grus så det aldrig blir sörjigt. 

gödselstacken är lättåtkomplig utanför ena porten (som man inte behöver öppna med bägge dörrhalvorna.) Vi har torv i stallet men torven förvaras i logen en bit bort, me n i logen finns det två säckakärror man kan använda så man slipper kånka å slita med balarna över gårdsplanen.

foderkammaren har en stor dörr så man kan köra in en bal med hö/silage direkt in. Det finns handfat och sedan förvaras fodret i stora plastbingar med lock. Mellan foderkammaren och stallet är det bara ett valv, men denna öppning spärras av med 3 kedjor/rep på 50. 100 och 150 cm höjd nattetid så inga utbrytare kan äta. Och allt foder förvaras inne i foderrummet, även det som är fördigblandat, karftfodret ska stå på en hjulkärra så man slipper bära, och höet förvaras i blå ikeapåsar med hästarnas namn på, och hänger på krokar på väggen så det itne står en massa på golvet.

Sadelkammaren har 6 st stora låsbara skåp, där man kan låsa in sina sadlar och andra tillbehör. Skåpen är fullhöjd så man får plats med massor av grejor ^^ I sadelkammaren finns ett stort bord med 6 stolar att ha stallmöte vid eller sitta och putsa grejor. Det finns en liten toalett kombinerad med en liten dusch. (toastolen ej inritad på bilden.) Sedan finns det kyl och frys, samt en microugn i sadelkammaren. En whiteboard sitter på ena väggen. dörren in till sadelkammaren är låsbar och låses nattetid. Bokhyllor med min häst tidnignar, hästfocus mm finns om man har tråkigt.

hagarna är belägna runt stallet, och har slussfunktion ut till grindarna, varje hage har två grindar så när det blir för äckligt i ena öppningen kan man byta. mellan hagarna finns det rep som man sätter upp om man är själv o ska släppa ut eller in hästarna, så man stänger av de delar av stigarna så hästarna inte kan förvirra sig iväg… ^^ de tre närmsta hagarna är vinterhagar, men det finns möjlighet att öpnna upp hagarna så de blir större. 2 små sjukhagar finns och en litet större sjukhage. sommarbetet ligger i anslutning till vinterhagarna. vinterhagarna används i turordning ett par månader åt gången så de inte blir helt södertrampade. I vinterhagarna är det fri tillgång på hö/silage på två ställen så alla hästana har möjlighet att få mat i sig. I de största hagarna finns det uppvärmda vattenkar.

Litet såhär kan jag tänka mig att mitt drömstall ser ut ^^

rutinerna skulle då vara som följande:

• kraftfoder på morgonen vid 6.30 (ej hö, fri tillg. ute)

• utsläpp 7.00 (eller så snart de ätit upp)

• Tillsyn ett par gånger på dagen (jag ska vara egenföretagare o jobba hemmifrån ^^)

• Mockning någongång under dagentill de som köper till dentjänsten. insläpp vid 17-20 beroende på väder, hö serveras vid insläpp i box.

• kraftfoder 20.00

• natthö mellan 22-23.00

Menmen, man får väl se…. nångång i framtiden kanske! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

hjullan1
0

Mitt drömstall är en lösdrift som är en lada, delad i två delar, ena lösdrift andra stallgång sadelkammare osv.

Det viktiga är hagen som skulle vara 100 hektar skog och berg och ängar. det skulle vara en naturlig källa mitt i så hästarna fick rent vatten jämt.

Jag skulle även ha ett stort fyrkantigt ridhus. Terräng bana och fina ridvägar skulle ju såklart ingå.

Cilla89a
0

#1 låter underbart.. men tänk när man ska hämta hästarna i hagen ;) det blir ju värsta långa vandringen ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

bubbelbubbel
0

jag tror faktiskt jag helst hade haft ett litet ombodat sött stall än ett stort och pampigt, man ska ju känna sig som hemma och inte liten och förvirrad :P vilket jag skulle göra i ett stort pampigt stall.

men en lösdrift hade ju inte varit tokigt det heller.
lösdrift med ett litet ombonat stall, som det vi hade till perle.
det var mysigt ! :)

thilda-
0

Stort och pampigt så klart :) + en massa bra tränings vägar.. typ, Rakbana intervallbana osv :) och massor av träningsvägar och valmöjligheter… Köra långt.. eller kort? Hmm :P och gärna ett ridhus och hinderpark ute för att få så varierad träning som möjligt!

Mandysan
0

Vårat drömstall har vi diskuterat mkt, det börjar faktiskt närma sig att drömmar ska bli verklighet ;)

Det ska vara i murbruk, lite spanskt över det. Stort, hästsko format. Hästarna ska ha luckor som man kan öppna in mot innergården där det ska vara en mysig liten gräsplätt, med ett träd kanske?! Ridhuset ska vara i liknande stil, 20x50 m. Ihop med ridhuset ska det finnas en liten ridsportsbutik. Hagarna ska vara relativt stora, grus vid en bestämd foderplats och in/utsläpp. Sadelkammaren ska innehålla förutom det vanliga ett litet fika hörn med micro, kyl/frys och en soffa med tillhörande bord. Alla hästarna ska stå på spån eller torv. Vi ska även ha en paddock som är upplyst samt rn gigantisk hinderpark :)

Se skiss --->

Mandysan
0

Hepp, skissen funkade inte :S

Virtual
0

Där jag jobbar är mitt drömstall! Det är en hästskoformad byggnad. i ena "flygen sitter ridhuset som är 25x80. Mittendelen är belammrad med sadelkammare o foderkammare. I foderkammaren är det en dörr ut där fodret körs direkt in. i den andra flygen bor hästarna. boxväggarna är murade med små fönster emellan för att hästarna ska få ngt umgänge. framtill är det ekvägg halva vägen upp o sen är det galler. boxdörrarna som är skjutdörrar har öppningsbara galler. Det är jättehögt i tak! Det finns 50 boxar som är fördelade i tre rader 15, 15, 20. Mittenraden har baksidan på boxarna murade, o där finns det täckeshängare. Endast grimma+grimskaft hänger på boxen. Det finns tre uppbindningsspiltor. Alla har solarium o varmvatten. På innergården står det en skrittmaskin som är 30m i diameter o rymmer 6 hästar. Det finns även två gåband. Det finns ävenen ridbana i gräs på 50x100m. En enormhinderpark. Runt ridbanan finns en galoppslinga. Det enda neggativa är att det inte finns mer än två hagar som är 50x50m. O de får inte användas vid regn. :/

AusaBausa
0

#1 det gillade jag det stallet o den stora hagen…samt fin ridterräng. Den köper jag! Vad kostar det??? hihi!

Cattiiis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mitt :)

Har inte orkat tänka på allt, men så här ska det se ut i alla fall. Men så ska man nog ha fikarum och lite sånt också, och allt det där smarta som ni redan sagt ;) Förklarar lite mer också:

Hagen ni ser är verkligen inte hela hagen, bara ett litet hörn av den. Där ska hästarna kunna vara i en naturlig miljö med allt vad det innebär. En liten å med friskt rent vatten skulle inte sitta fel.

"Skogen" är perfekt att rida i, med mjuka fina ridstigar och backar att klättra i. Stigarna är i lite naturmaterial och väldigt mjuka och dämpande. Perfekt för både en lugn skrittur och snabb galopp.

Ridbanan är visserligen inte så stor, men har väldigt bra underlag, så man kan rida även fast det är regn eller liknande.

Sen är det skrittavstånd till ridhus och terrängbana, och man behöver inte rida i närheten av vägar på väg dit.

Och så bor jag ju, såklart, precis vid stallet.

Lizzan
0

Låter fint :)

hjullan1
0

#8. det bästa med allt är att den reas ut för endast 100 000 kronor, det gör det ännu mer till ett drömstall.

#2. hästarna kommer ju såklart när man klingar med ringklockan, det ingår.

Virtual
0

#11 Hahah=) När ja flyttar till eget ställe me sånna hagar ska ja oxå se till att ringklockan ingår;)

hjullan1
0

#12. ja, det är ett krav nästan. :P

LinaN
0

Ni är ju bra roliga ;)

Fast att lära hästarna att komma när man plingar eller busvisslar är en bra grej….. om man nu kan busvissla dvs ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cilla89a
0

Jag har försökt med Japp i 10 år, ICKE att han kommer när jag ropar, skramlar med mat o.s.v. nejdå, han bara rå blänger på mig "du får GÅ hit och hämta mig" Hemlis har dock funnits undantag när det är riktigt skitväder, då passar det minsann ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

hjullan1
0

#14. jullan kommer om man ropar hej lilla gumman.

AusaBausa
0

#11 ja självklart kommer de om man plingar…det är ju drömstallet ;-D

Ludde o C:O kommer om man ropar på dem i full galopp…men så slkriker jag bra också på dem;-D Gubben säger jag väcker hela byn m mitt galande..hihi!

ew
0

Gud vilken rolig tråd!! Jag å min kompis har ritat stall uppifrån som vi kallar de sen i var pluttar, när dom andra barnen ritade blommor och häxor ritade vi stall å hagar:D å hitta på va de stog för hästar i vilka boxar å skrev namn, ras ålder m.m:D Inte för att de hade så mycke å göra med just drömstall kanske..

lisette
0

mitt drömstall är faktiskt lösdrift för upp till 5 hästar. samt tillgång till box, uppbinding. sadelkammare o foderrum. möjlighet att spola av hästen, varmt vatten.

annars har jag nte så stora pretationer.

tycker faktiskt om mitt stall som det är. men jag vill gärna ha vatten i stallet o en ordentlig sadelkammare o möjlighet att förvara hörundbalar inomhus!