Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1777 ggr
KallaMigMimmi
0

Pratar med hästarna

En till fråga (frågvisa jag idag)                                                                    Brukar ni prata med hästarna i stallet och/eller när ni rider, och hur?

Jag pratar alltid med alla hästar. Både min och andra hästar.    Jag brukar oftast prata i vanlig samtalston, men ibland blir det guliguli om dom gjort något duktigt. Jag säjer alltid vad jag ska göra ex nu ska vi hoppa eller jag ska hemta sadeln, kommer snart. När jag säjer detta varge gång så förstår hästen vad som kommer att hända och det underlättar mycket.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

muirab
0

Här förekommer både prat och sång under skötsel, körning och ridning. Dock lågmält =)

thilda-
0

pratar alltid :)

Tusen
0

Självklart! Det gör väl alla, oavsett vilket djur man har?!

tessa
0

mest hela tiden.. ;D

Maja
0

Hmm, det beror på vilken kuse det gäller.. Rider jag ut ensam så kan jag prata lite med dem, eller.. Klassar man "Duuuuuktig flicka" och "Nej, men f*n va mörkt det blev nu då" som prata så ja.. ;) När jag rider mammahäst så sjunger jag ibland.. ^^

IdaS-A
0

Ja

Ledin
0

jo jag pratar å pratar får lite svar oxå om hur dom mår och vad dom tycker om saker och ting idag fick jag reda på att en brukar köra förbi stallet i en välldans fart, vägen går förbi hagen och Mango var lite orolig över att han skulle dycka upp jag sa att jag tycker att den borde höras, men det blåser ju fick jag som svar antar att dom blivit rädda i hagen o han kört som en biltjuv på vägen. Kan man lägga ut något på vägen fundera på något rött plast lr något?

IdaS-A
0

#7 Är du hästpratare? Eller hur svarar hästarna?

KallaMigMimmi
0

#3 inte helt självklart för alla. Har träffat på flera stycken som inte ens hälsar på sin häst när dom går in i boxsen. bara smyger in och säjer inget mer en om hästen försöker bitas eller inte står still :(

Sedan finns det ju dom som säjer - varför pratar du med hästen..den förstår ju inte vad du säjer endå.  -nähä vad kallar du det här då… kk lyft på hoven, duktig =)

KallaMigMimmi
0

kunde ju ha använt smak istället för kk :p

gejsa
0

Japp! Jag pratar mycket med dom. :)

IdaS-A
0

# kk? smak.. haha jag fattade inte.

Jag vet flera stycken som inte pratar alls med hästarna, jag gör det utan att ens tänka på det.. Fast jag pratar rätt mycket jämt iofs :D

Zigge-3
0

jag pratar alltid med mina !

Serious
0

Jag pratar med de flesta djur. Något i stil med bäbi-prat och daltning utav dem.

KallaMigMimmi
0

#12 det ska nog vara "smack" du vet det där ljudet som man gör i mungipan. svårt att skriva ganska konstig sak att gör igentligen :/

IdaS-A
0

#15 åå ja såklart, pucko mig :D

freakyH
0

jag pratar lite gulligull å vanligt å även sjunger :D

bubbelbubbel
0

jag pratar mycket med dom alla, mest för att dom ska vänja sig vid mig och min röst, fast i ärlighetens namn så var dom nog snällast när vi lyssnade på teskedsgumman på radion :)

Believer
0

#3. Inte de stumma Flört

ja pratar alltid med mina. eller, nästan alltid iaf =)

MiaMaria
0

Jag pratar med dom allihop, både under skötsel, hantering och ridning, dom är ju mina små bäbisar allihop, känns de oftast som, iaf när dom e snälla o göra som jag vill ;-)

Ledin
0

#8 jadu jag har hört djur framför allt hästar prata med mig sedan jag var liten. Inte alla som vill öppna uppsig. Men jag har inte hört korna prata, jag vet inte vad man kan säga hästpratare njaaa jag hör å jag pratar tillbaka vet att Mango inte gillar barn pga att dom är otäcka och han har blivit slagen av en man som hadde barn där med ser han alla barn som dumma å män är farliga o hårdhänta. Men han tycker att min hovvis är okey som tur är.

Momla
0

Surrar och skrattar hela tiden då jag är runt Reddie,

Virtual
0

Ja pratar alltid! Hela tiden;) Men när jag var mindre o bodde hemma o stog i inackorderingsstall, så var det två syskon o dom pratade aldrig med sina hästar.. Dom sa att jag ar larvig. Deras hästar vr deras leksaker dom bara använde när de hade lust:/

AusaBausa
0

pratar alltid med mina pållar…

Loa-bg
0

Pratar?

Jag tjattrar som sören! Fast bara när det är jag och hästen/hästarna. Casanova är riktigt rolig att prata med, för han vet när man pratar till honom så han tittar på en och mumlar till svars ibland. Mänsklig häst!

Calico
0

Jag både pratar och sjunger när jag umgås med alla mina djur. Är nog faktiskt väldigt sällan tyst ute hos djuren. Min älsklings häst som jag red förut brukade jag sjunga disneylåtar för när jag ryktade, det märktes att hon älskade det och hon slappnade alltid av lite extra då. :) Min ena kanin är ganska rädd av sig och är lättast att lugna om man sjunger vaggvisor, så när jag klipper klorna sitter jag och sjunger det för henne. En del har skrattat lite åt mig men jag tycker att det är mysigt. :D

/Matilda

LinaN
0

Jag pratar rätt mycket, samtidigt som jag akn vara väldigt tyst.

Tycker de tär viktigt o prata, spec om man är på väg in i boxar o dylikt, sedan när jag rider brukar jag prata, precis som när jag övningskör. Och så tar vi och motorbromsar, växlar ner, blinkers, sväng, upp med kopplingen, gasa ur svängen….. osv

Fast emd häst blir det, sitt stilla, titta åt höger, försiktigt, rama in bakdelen… osv.

men pratandet är viktigt….. som ajg sagt innan så tror jag att hästar akn läsa bilder från vårt huvud, så jag tänker som vanligt i bilder väldigt mycket…. när ajg säger att nu går vi, så ser jag för mi ninre blick hur vi börjar gå…. o det verkar fungera. några få gånger har mina tidigare hästar svarat mig emd bilder tillbaka….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sehvrin
0

Jag pratar en hel del och sjunger även, blir en del egna texter till kända låtar. Fast jag tror inte Nickolina uppskattar min sång särskilt mycket: Igår när jag var ute och körde släde så sa jag till slut: "Nu ska jag ta och sluta sjunga" Varpå Nickolina frustade nöjt. Jag kände mig riktigt förolämpad ^^' (den hästen frustar på väldigt passande ställen, nästan skrämmande passande…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

assar_master
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag pratar jämnt med hästarna. tycker det är trevligt och dem lyssnar ju oftast. min favorit häst brukar faktist svara på sitt sätt.

Neywaz
0

jag pratar med dem hela tiden Förvånad mig är det svårt att få tyst på… Generad

svampi
0

Pratar gör jag, men kanske inte så mycket. Säger saker som, " Kom nu gubben, nu går vi" eller "Duuuuktig". Han har faktsikt lärt sig att han ska komma när jag säger kom.

hjullan1
0

min vanligaste replik : Duuuuuuuktiiii Guuubbbbäääääään!

mest pratar jag med berta (marsvin) härhemma, hon följer efter mig hela tiden o vill prata så då måste man ju prata tillbaka.

KallaMigMimmi
0

Nå vad söt jag tycker marsvin låter så härligt, tänk å ha en sådan springades efter sig :) du får titta var du sätter föterna

KallaMigMimmi
0

Jag är ganska bra på att härma "hästprat" och pratar med dom på deras språk ibland. Dom svarar oftast men jag förstår ju igentligen inte vad dom säjer, bara gisningar.

Jag hälsade på en häst en sommar och sedan gnägade den på mig så fort jag gick förbi hans hage. undra vad jag sa??

gejsa
0

#34# Du sa väl att du hade socker eller så. Och så fick aldrig hästen det. Då gnäggade han óch sa att du ger ju aldrig mitt socker ju. *fniss*

KallaMigMimmi
0

hihi ja så var det nog. om jag vetat det skule jag sakt att "det är inte nyttigt med socker vet du väl". men då kanske han tolkar det som "du får massor i morgon, jag lovar" humor jag har:P

Kristall
0

Tja, i stallet pratar jag nog inte såå mkt, men nog pratar jag lite med hästarna alltid :)
Pappas katt Pallerino, han är en riktig pratkvarn han! När man sitter i soffan och kollar på TV t ex, så "pratar" han alltid på sitt egna vis. När man säger "Hej Palle" så svarar han genast och börjar "prata" för fullt :P

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

fridak
0

jag pratar rätt mkt med hästarna, så mkt att de andra i stallet undrar vad jag sägerGenerad. jag sa till roger "men ät då" när han fick morgonhöet inne i stallgången och hellre tittade på annat. samtidigt mätte en annan upp betfor för blötläggning och trodde jag sa till henne….hon tyckte inte att det var så smart att äta torr betfor så hon lät bli iaf:)

jag pratar alltid med pållarna när jag leder dem. men med nerviga pållar så blir det mest "lugn,lugn…och titta där! vad är det för nåt?" osv. och en massa "duuktiiiiig!", "så fiiiiiiiin du är"

Molla
0

Jag tror att mitt ständiga prat med hästarna gör det lättare för dom att veta vad som händer och pratet gör dem trygga.
   Jag tycker det känns bra att i en mjuk mening kunna göra rösten sträng om hästen är påväg att tex flytta på sig om den inte ska det. Jag menar övergången från mjukt prat till skärpt röst är bättre än tystnad till skarp röst… Nån som förstår…?!

Molla
0

Kan ju tillägga att jag håller på mycket med unghästar och föl. Prat gör det hela mycket enklare för dom och för mig! =)

KallaMigMimmi
0

håller helt med dig molla. om man bara säjer till hästen när den gör fel hur ska den då veta vad som är rätt? och då kommer den ändå bara göra det felaktiga, för då får den uppmerksamhet.