Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterskötselvård
Läst 93 ggr
Pilspets
1

Hovvård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu under sommaren är det bra att pyssla om hästens hovar lite extra. Hovarna kan lätt bli torra o spricka.

Hur sköter ni hästens hovar under sommaren?
Givetvis är det bra att fråga ens hovslagare, som känner din hästs hovar. Men har du någon kur?

Pilspets
0

Jag läste att rapsolja var bra till hovarna. Men vissa hävdar att hovarna blir beroende och inte tränger in fukt.

Vad säger ni om rapsolja?

Maleficum
1

#1: Hört att rapsolja (eller annan matolja) är mycket bättre än många av de färdiga köpegrejerna som finns.

Att se till det är fuktigt runt vatrentråg ute i hagen ska också vara bra (speciellt under torrare perioder när reset av hagen är torr). Är det regnig sommar och hästarna går på gräs brukar det vara tillräckligt fuktigt för hovarna (kan bli för blött till och med).

Har man riktigt torr sommar (eller torra hagar) kan man även träna hästen att stå i låg hink med vatten (men räcker en liten stund och kanske en gång i veckan max). Man kan även lägga blöta handdukar runt och låta stå en stund. Kan vara extra bra att göra en stund innan hovslagaren kommer om de har väldigt torra och hårda hovar så det blir lättare för hovslagaren.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

thistletoe
0

Är det torrt kör jag med hovfett, den är riktigt dryg. Mina hästar står även inne några timmar för att äta sina mineraler och att vila från insekter, då blöter jag igenom bädden ordentligt och fettar in hovarna innan de går ut, då drar hoven åt sig fettet bättre när den redan är fuktig upplever jag.

Väta är största problemet tycker jag, eftersom det är allt som oftast riktigt blött hos mig på sommaren. Då ser jag till att bädden är torr så att hovarna får torka när de står inne och i förbyggande använder jag stronghorn på de med sämre hovkvalitet och får jag in röta är det silvetrasol och hoofstuff som gäller. Tyvärr säljs inte silvetrasolen längre, tycks mig minnas att det är en remiss på EU beslut som ligger bakom, så jag är rädd om min sista flaska. Redhorse, som gör både stronghorn och hoofstuff, har en variant som heter Sole Cleanse som jag tror kan vara ett alternativ, om än kanske inte lika bra.

I övrigt är det underhåll med rasp och hovkniv mellan hovslagarbesök (7v intervall) som gäller nu när alla mina hästar är barfota. Hovarna växer så otroligt fort på sommaren!