Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1699 ggr
Zahara
0

KVARKA i skåne!

Läste i tidningen i förrgår att ridskolan i Lomma är igenbommat pga Kvarka! Tänk på det alla ni med hästar i närheten!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Kitty41
0

oj, oj, oj :/
hoppas att det går bra med hästarna, det är ju trors allt ganska allvarligt…

Zahara
0

mmm hälften av hästarna på ridskolan hade fått det! :( under jullovet med så allt ställdes in men eleverna kom och hjälpte till med sköttsel så stallet gick runt då det krävs mer bemanning nu ju :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Kitty41
0

okej, men vet du om dom har separerat de friska och de sjuka hästarna? det är ju så himla smittsamt :/

LinaN
0

#3 ingen idé o separera dem, de som inte är sjuka kommer troligtvis bli sjuka…… iaf så har jag förstått det här med kvarka, att isolera de sjuka fungerar dåligt. har en det så bär alla på det i stallet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Kitty41
0

jo, men bättre att ta det säkra före det osäkra vettu!
det finns faktiskt chans i ett tidigt stadium, och om din hästs "granne" var sjuk, skulle du ta risken att låta din hästa vara kvar för att kanske dö? ;/

gejsa
0

#5# HAR kvarka brytit ut i ett stall så FÅR INGA HÄSTAR lämna stallet. Det är väldigt smittsamt nämligen. Stallet stängs och bara hästägare får gå in där. Helst ska man byta kläder osv också. Sanera hela stallet också sedan.

Kitty41
0

men jag menar till en annan del eller nåt, fast iofs, många stall har det nog inte så ;/

gejsa
0

#7# Spelar ju ingen roll. Det är ju smittat hela stallet. Och vem har en massa boxar tomma i en annan del?

Cilla89a
0

ridskolan där jag hade Japp uppstallad innan vi flyttade till gård fick kvarka, dock var det bara 2 hästar som drabbades av bölder och skit, några andra fick bara feber, Japp klarade sig fint..
ridskolan var avstängd flera veckor, hästarna fick inte lämna anläggningen, det togs prover och ja, när hästarna var behandlade och friska sanerade det hela stället! :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

freakyH
0

inte så bra om dom tar dit eleverna för att sköta för de finns alltid ngn slarvig elev som glömmer ex tvätta håret elr byta strumpor efter den varit där å sedan kanske häldar på ex sin kusin med hästar så vipps finns de i denns stall oxå :S

Kristina-
0

För några år sedan hade vi kvarka i vårt stall. Av tio hästar blev endast tre sjuka. Vi isolerade inga hästar i stallet.

IsaHolm
0

det viktigaste är ju att inte flytta hästarna från den smittade anläggningen

sanne
0

Kvarka är anmälningspliktigt och hästarna ska isoleras, det finns väldigt strikta regler för hur man får gå till väga,

man ska verkligen inte låta stalltjejerna sköta hästarna, det ska bara vara vissa som har tillträde o dem måste ha separata kläder, skor mm, fotbad ska finnas mm all utrustning o grimmor, borstar ALLT ska saneras innan isoleringen hävs. Tänk på att det är som sagt mycket smittsamt o kan ligga latent i upp till 6 månader…

hoppas det blir bra för dem snart !

[myslaa]
0

Jag bor inte i skåne, men på ridksolan där jag rider hade  min förra sköthäst Kvarka, stallet stängdes av, men akta er! får hästen dte blir man helt fötstöd. Man ser att hästen har "ont" , Sköthästen har flyttat till ett nytt hem nu, ( kvarkan had ehan för 1 år sen)

gejsa
0

Allt detta talar ju veterinären om. Man behöver inte vara orolig för att inte få veta hur man ska gå tillväga. Eftersom det är så smittsamt menar jag.