Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterridningislandshästargaloppponnytipssäkerhethjälp
Läst 109 ggr
Anonymanvändare
0

Rädd för att rammla av

Som rubriken lider har jag plötsligt blivit livrädd för att rammla av. Jag vet inte riktigt vad det kommer ifrån men det har kommit ganska plötsligt. Jag har rammlat av några gånger, inte ofta man några gånger utan att bli skadad. För ett år sedan blev jag avkastad då hästen sparkade upp bakbena i en galoppfattning. Jag blev verkligen inte skadad men lite skakig men klev upp direkt och har ridit utan rädsla efter det. Men nu har jag blivit väldigt orolig. Jag går panik och kan börja skaka bara jag tänker på att rammla av eller bara att rida snabbt eller hoppa. Tror att det blev värre efter min hopplektion för inte så länge sen. Då gick det väldigt snabbt och jag var hela tiden rädd att rammla av. Minns att varje gång tänkte jag nu dör jag. Det jag är rädd för är mest att bryta något eller få hjärnskakning. Hjärnskakning är jag livrädd för. Min syster bröt båda armarna för några veckor sedan när hon skulle göra en bakot volt inom gymnastiken. Detta gör mig också orolig. Vill inte att det ska hända mig. Jag vet ju att jag för eller senare kommet rammala av och då kanske skada mig. Jag har ju kraftig emetofobi och det triggar också rädslan (där av är jag rädd för hjärnskakning då man oftast kräks då) men det är inte bara kopplat till just att jag är rädd att spy. Jag är rädd för och skada mig ordentligt eller till och med dö… snart har jag ridläger i en vecka långt i från hem utan någon jag känner. Vi kommer rida, galoppera snabbt som in i och hoppa högt. Vet inte hur jag ska klara detta. Har vart på detta läger innan så vet att det inte är så försiktigt utan går väldigt snabbt samt höga hinder. Vad ska jag gör för att bli av med denna rädsla?

PS.jag har ridit i ca 6 år och aldrig kännt sådan här stark rädsla för detta

Sajtvärld på "ödehus ifokus".

[Undertaker]
0

Tänker kanske börja lite från grunden igen. Börja med låga hopp du vet att du klarar och känner dig trygg med. Om du har möjligheten så rid en lugnare häst. Arbeta dig sakta uppåt igen. Tror framförallt så många hopp som möjligt som går bra och där du känner att du har kontroll är viktigt.

Samt bär hjälp och väst/ryggskydd. Se till att det är en lugn miljö, att du kanske har någon som är med dig så att du känner dig tryggare.

Och känner du under ridlägret att du inte klarar nivån så var ärlig, berätta för ledaren. Även om du kan hoppa så är ju risken att något händer större när man sitter och är rädd och spänner sig. Så om du fortfarande då är rädd: Berätta det. Be om att få sänka nivån och tempot efter dina behov.

Har du lektioner där det går för snabbt fram för dig och där du börjar få panik, istället för den lilla rädsla som man kan ha och som är normal, så säg till. Våga berätta. Det är inget fel med att sänka farten om man tycker hinderna blir högre för fort. Det ger inget om du konstant bara tänker på att du inte vill ramla. Så våga anpassa det hela efter dina behov och det din kropp behöver.

Nephi
0

Jag var ridrädd en period, speciellt när det kom till galopp och hopning.
Då bytte jag fokus och började på travskola istället för att rida kvar på ridskolan, och vara rädd var och vartannat pass.
Jag hoppar fortfarande inte och det krävs en hel del tillit till hästen jag rider för att jag ska kunna tänka mig galopp. Men att köra häst är ibland det roligaste som finns. 😁 Nu har jag tyvärr varit ifrån hästar under några år, men hade jag haft tid och råd hade jag definitivt skaffat mig en ny häst som är inkörd.

Kan definitivt rekommendera att testa trav en termin och se om det skulle vara lättare för dig 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕