Krav på säkerhetsväst
jaha. Då var det här.
Kravet på säkerhetsväst i hoppning för ponny- och juniorryttare.
Upp till och med 18 år måste man bära klass 3 väst på hopptävling.
Vad tycker ni?
Själv tycker jag att det är djupt tragiskt att barn/ungdomar och föräldrarna till dessa nämda fråntas rätten att bestämma själva.
Västen är säkert bra till en del, men det är inget universalskydd. Vanligaste skadorna på tävling torde vara hjärnskakning och brutna hand-& fotleder..

jag tycker det är bra :) säger jag som är 18 ;) haha..
men ja, man måste ju ha i fälttävlan så varför inte vid hoppning?
Från vilken nivå gäller det? från vilket datum?

1 januari 2008, skulle tro att det gäller från scratch, dvs alla tävlingar. Man kan läsa mer på ridsports nättidning
#3 Skönt… Jag har ingen väst och ska tävla nästa månad….

Tycker det är bra! Varför skulle det vara dåligt? Du får ju rida utan om du vill hemma. Men på tävling är det offentligt och andra är inblandade om du skadar dig, andra kan åka på det hela om det händer ngt.
Så många ponnyryttare som trillar av på tävlingar idag, så illa, kan gott ha väst på sig!

#5 Att andra kan få ta ansvaret för konsekvenserna av dina egna beslut har vi ju redan sett ifråga om den skånska? ridklubben och kvinnan som blev sparkad i ryttargången..
Sen kan man tvista i evighet om just det var rätt.

#6 Det förstås. Men jag förstår om tävlingsarrangörer vill ha en säker tävling, en skada är inget någon önskar och vid en större händelse kan det ju ge dålig reklam för klubben.
Även klubbtävlingar?
Helena

#8 Detta gäller väl i TR, så om det i klubbens proposition står att det kommer följa TRs regler är det väl så. Annars tar väl klubben upp deras regler. Sv ridsportsförbundet har inte med klubbtävlingar att göra.
Jag är lite kluven till det här =/
På ett sätt så är det väl bra, man kan säkert förebygga olyckor med det här men samtidigt så vet jag många (tex jag) som inte klarar av att rida med väst, jag har provat många modeller, alltifrån Racesafe till sånna här tjocka saker… Men jag känner mig instängd och ett sånt här tvång kommer göra att jag kanske inte kommer kunna tävla…

tkr det är bra. :)

Tycker också det är bra :)
Jag tycker att det är bra.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

jag tkr det är bra, men jag är ju varken under 18 eller ute och tävlar. men när jag rider så har jag alltid väst, varför skulle jag inte skydda mig när jag har möjligheten?
Woho, vad skönt att storebror kommer in överallt och bestämmer vad som är bäst för oss blott boskapsliknande människospillror 

Jag tycker det är ett bra beslut. Som någon skrev, ridklubbens försäkring gäller väl för olyckor som inträffar på tävlingar och då är det väl lämpligt att man ber de som deltar att skydda sig så mycket som möjligt..
Klokt men jag gillar det inte…

vissa kan ju bara inte rida i väst, det är ju obekvämt om man aldrig vant sej vid att ha den. hur gammal är man om man är junior?

#18 18 och under ;)

Ur sammhällsekonomisk synvinkel är det ett politiskt korrekt beslut. Även jag skulle ändå önska lite större ansvarsfrihet men eftersom "folk" är så duktiga på att smita från sitt eget ansvar och "bara" skylla på "alla andra", allra helst då hårt ideellt arbetande styrelsemedlemmar så får det väl lov att bli på detta viset.
Nä, jag är inte bitter. 
#20 Mycket sunda värderingar 

Kul med fler som orkar tänka. Kanske finns hopp för mänskligheten..

Min dotter kom just från EM i karate, där var det en som diskades för att hon inte hade skydd (han sätta på dom i tid efter påpekande) alla idrotter har ju krav på att man ska ha skydd.
Kanske lite dumt att det inte gäller vuxna också. Så är det ju i andra idrotter

Skydd är bra, men hur långt ska man gå. Risker finns överallt. Vi måste tyvärr lära oss leva med dom, eller ska vi bädda in oss i bomull, sluta gå ut och sen se vad som händer?
Visst säkerhetstänket är jättebra, men det måste vara i proportion. Det verkar inte vara obligatoriskt med hjälm på framridning. Hur många ryttare ser man inte på högre nivå som tar på sig hjälmen i ryttargången in till banan och att den åker av så fort dom kommer ut igen? Vore det inte bättre att börja där?

#24 eller så tvingar man på dom så mycket skydd att dom måste ha dom på på framridningen också för dom hinner inte i ryttar gången.
jag tror man får börja med dom unga och hoppas dom tycker hjälm och säkerhetsväst är naturligt i framtiden. jag kommer aldrig kunna rida så bra att jag kan slarva med hjälmen…..däremot säkerhetvästen har jag svårt för, för jag har inte använt den från början. Det är svårt att lära gamla tanter sitta 

#25 haha xD

ååh, det är ju faktiskt helt sjuk. det finns ju risker överallt, vi är väll nog bevakade som vi är. Kan man inte ens få bestämma över sitt eget liv?!

tycker det är bra.. det känns åxå lite rättvisare i stilhoppningar tex GP-ponny, man rider ju faktiskt snyggare utan (a)

jag hörde att man krävde att västen var beta-godkänd också, stämmer det?
Det är bra visst visst, men tänk på oss som inte står ut att ha en fyrkantig knölig klump på sig :P Vi måste köpa väst för 2500 kr ._.