Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1559 ggr
Anna-hfg
0

Monster

Har lite problem med min femåring. När jag är ute och rider ser hon monster överallt och ibland tvärstannar hon och vägrar gå, men så fort jag sitter av blir hon lugn som en filbunke och följer mig som en hund.

det är lite jobbigt att hon hoppar åt sidan och tvärstannar. Den enda gången jag har trillat av henne var när hon såg ett monster bak en buske och tvärnitade( i galopp). Det var inte alls trevligt.

Kan det vara att hon agerar beskyddare och hon inte litar på att jag har koll på otäcka saker?

Annars är hon totalt lugn, trafiksäker och ibland reagerar hon inte alls på saker som jag kunde tro hon skulle reagera mot.

Linda
0

Det kan mkt väl vara så att ni behöver lite mer ledarskaps övningar på marken.

Vänligen/Linda

gejsa
0

När du hoppar av så blir ju du ledaren då blir hästen trygg. När du sitter på ryggen ser inte hästen dig.

sweet_candy_
0

Egentligen ska du ju inte hoppa av om hon stannar och vägrar gå tex. för då har ju din häst vunnit.

Believer
0

Såna där problem hade jag med Lucky förut. Han blev rädd för nästan allt, mest stenar hihi. Likadant var det med diken, han ville inte alls hoppa över. Flera gånger ville jag bara hoppa av och få det "överstökat" (eftersom han gick jättelungt om jag gick framför). Men jag gav mig inte. Kan ta ett exempel med det här med dikena. Jag väntade ut honom helt enkelt. Till en början försökte jag inte ens få över honom, utan bara få fram honom till diket (han hade en tendens att backa så fort han kom fram till dikeskanten). När han väl stog stilla framme vid kanten berömde jag massor. Drev på och om han började backa igen tog jag om processen från början. Till slut hoppade över självmant. Efter några såna "träningar" släppte det. Nu hoppar han över utan problem, även när jag tömkör. Samma sak med allt farligt. Träna träna träna. Det hjälper inte att bli arg och irriterad på hästen, då tar det ännu längre tid (nu säger jag inte att du blir det men tyvärr finns det väldigt många ryttare som blir riktigt förbannade på hästen när den blir rädd), behåll lugnet så det smittar av sig på hästen. Hästen blir lugn om du är det.

Eve
0

Sweet_candy_ - fast så tycker inte jag att man kan säga.. För varöfr har hästen vunnit? Varflr ska man bråka när hästen känner sig otrygg? Om du börjar bråka med hästen då den 'r otrygg kommer den antagligen bli ännu mer otrygg eftersom att det är ett beteende den inte förväntar sig av sin ledare. Jag skulle nog säga att ingen vinner på att bråka, hästen blir bara rädd och du blir arg.. Vad man måste tänka på är att hästen är ett Bytesdjur och människan en jägare, det ligger i hästens natur att tänka så. Om du börjar bråka med hästen så kommer du inte vinna hästens förtroende. men om du däremot visar hästen att det inte är farligt så förstår den snart det och monstrerna försvinner.

eller, har jag fel?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[slo]
0

Eve, låter korrekt i mina öron :) Det viktigaste är att man håller sig totalt lugn själv…

Eve
0

Slo - preciis..

Anna-hfg
0

Det där med att hon stannar och vägrar gå har blivit bättre men det händer nån gång då och då. Och då, mina vänner, är hon värre än en åsna!

Det är snarare monstren som "ligger på lur" överallt som är problemet. Man får verkligen var på sin vakt om man ska trava och särskilt galoppera. Rätt vad det är kan hon tvärnita eller kasta sig åt sidan. Jag får mest rida själv för de andra i stallet är aldrig där när jag är där och så har de inte tid. När man är med andra ryttare händer inget.

Det gör ju så himla ont att trilla av. Jag var totalt handikappad i en vecka efter den gången jag åkte av. Där låg jag på en hård grusväg och hästen i full galopp bort. Jag var i panik för jag trodde att hon skulle springa ut och bli överkörd så jag  skrek på henne tills hon stannade. Hon väntade på mig tills jag kunde ta mig upp på benen med jisses vad jag hade ont. Jag trodde jag hade brutit bäckenbenet för jag landade på sidan.

Jag vill ju att hon ska lita på mig till 100 % att det inte finns nåt att vara rädd för. Och att hon slutar med sidokasten och tvärnitarna.

Eve
0

Anna - Det kommer.. hon är ung och utforskar världen, klart att allt är lite läskigt då. Min 6 åring var sådär när hon var 5 också, men nu reagerar hon knappt på nånting längre, inte så skarpt. Gör mycket NH övningar från marken och för över de till ryggen.

[slo]
0

Anna, hoppas du rider med väst och hjälm, det är rätt klokt i början. Och är det så att det är någonstans ni verkligen inte kommer förbi, så fundera lite över om det är värt att börja bråka, eller så kan du testa backa henne förbi, det brukar faktiskt funka :)

Eve
0

Slo - Det lät intressant, backa? haha..

[slo]
0

Det kanske bara var ett halvblod jag red för några år sen som var så korkad så han gick på det Fundersam

Eve
0

Slo - hahaha, det måste jag testa ^^

Faxlin
0

Det där med att backa förbi är inte en helt dum sak att komma med. Har också stött på en häst där det fungerade. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

fisa-lisa
0

# 0 Det låter som min Isa var förut. Hon hoppade runt som en groda och bockade av mig när hon såg sina spöken. Mamma och Jag har tränat henne hela hösten och vintern med de 7 lekarna och gått med henne i skogen. Nu kan man nästan släppa en bomb utan att hon bryr sig. SKÖÖÖNT. Men hon är fortfararnde en liten busa när hon känner för det.

Kiara
0

Varför inte som ryttare kliva av hästen gå före och vissa att det är inget farligt, man har ju inte "förlorat" man bara visat att man är en värdig ledare som själv vågar gå för bi. För mig är all ridning ett samarbete och man bör aldrig börja bråka med hästen man ska visa den vägen. Ridning bygger på att även hästen ska tycka att det är roligt och då finns ingen anledning för hästen att protestera, vågar den inte gå fram så är det för att den ser eller luktar en fara. Hästen har alltid rätt ätt bli rädd, vi måste visa att vi inte kommer att sätta hästen i en situation som är farlig, vågar vi gå fram vågar hästen. Så småningom så får vi en så trygg häst att den aldrig behöver vara uppmärksam på fara när vi är med, vi sköter den delen åt hästen.

Anna-hfg
0

Javisst har jag hjälm, det har jag alltid även om hästen anses "säker". Men väst har jag inte, tycker det ser klumpigt och varmt ut (?). Men man ska kanske inhandla en sådan.

Backa är hon inte så bra på så jag vet inte om det skulle funka. det är ju det där med hennes envishet också. Värre än en åsna. Hon blir totalt nergrävd på stället.

Jag funderade på om man kanske kunde sno lite från polisens övningar med deras hästar. Inte det allra värsta men nåt lite lätt. de måste ju få sina hästar att lita på dem när de ska in i en folksamlig som kanske kastar sten och värre grejor.

Men ni har alla bra förslag. Tack! Jag ska testa och köra lite mer övningar med henne.

sweet_candy_
0

Eve- men Anna skrev ju att han bilnad också stannar och vägraar gå, då är det ju inte säkert att det är av ren rädsla? Fasst, okej.. jag medger att jag säkert har fel i jusst den här situationen, men annars, när det gäller att hästan bara är trotsig, så tycker jag att den har vunnit,om man sitter av:)

fisa-lisa
0

#16 Jag red inte på ett tag när jag blivit avkastad, vi tränade från marken, bla de 7 lekarna som är ledarskapsträning, vi var ute och gick och tittade på allt farligt. Det har lönat sig, hon är rätt så lugn nu, men alla faror är inte över ännu, men hon tar nya saker mycket bättre nu.

Kiara
0

#18 varför skulle hästen vilja trotsa, ryttaren ska få hästen att tycka det är roligt och lita på ryttaren varför ska den då trotsa. Trotsa det gör man ju bara om man inte förstår eller blir illa behandlad.

sweet_candy_
0

Och hur ska jag kunna veta om hästen inte förstår vad hon vill? Jag har inte sett det med egna ögon!  Eller så kasnke hästen är i trotsåldern? ;P

Eve
0

Sweet_candy - Men en häst gör väl aldrig nånting bara för att vara dum? Det har den inget motiv till.. nånting är fel om hästen stannar, den följer sin instinkt för att överleva, det måste den få göra.

jen
0

min fjording var så där fjantig och rädd för allt och ville hem så fort det var nåt otäckt. men med ledarskapsövningar (NH)och skogspromenader då jag ledde henne i den otäcka skogen blev det bättre efter ett tag.jag skippade ridningen i flera månader i skogen för att hon hade dåligt självförtroende, och det var trygghet och tilliten till mig som behövdes byggas upp samt att hon lärde sig att lita på mig. i paddocken var hon trygg iallafall…

det tog ca 10 månader innan jag var "färdig" med henne.

men jag tror på att skynda långsamt .