Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 446 ggr
lisette
0

rid med hjälm

måste bara berätta vad som hände igår.

jag gick med en röjmaskin bakom stallet när min 20 åriga svägerska madde kom och frågade om hon fick rida calippo. hon har ridit sedan hon var liten och jag litar på 100% på henne. så jag sa ju ja givetvis.

när jag var klar med röjningen så gick jag runt stallet, träffade på hennes pojkvän som kom gåendes med tränset i nävarna. sedan gick det ett par minuter, madde kom gåendes med tårar i ögonen, smuts på sin vita tröja.

calippo hade blivit rädd när hon satt på ryggen. hon hade inget träns, ingen grimma, ingen HJÄLM, hon satt helt naken mao på hästen. när calle blev rädd så tog han ngr galoppsprång, hon slog en volt över häcken på honom och landade på skuldran/nacken/bakhuvudet.

till en början så märke vi inget alls, vi skulle åka och bada. sen helt plötsligt så mindes madde ingenting av vad som hänt under kvällen. hon fick panik och mindes ännu mindre.

det var riktigt obehagligt, men efter jag pratat med hennes mamma så bestämde vi att inte åka in till sjukhuset med henne. skulle hon få mer ont i huvudet och bli illamående hade vi åkt in. men  1½ timme efter hon ramlat av hade hon inte ont i skallen längre, men minnet, det var borta..

nu gick detta ändå relativt bra, men var smarta och använd hjälm ni som inte gör det!!!

madde får skylla sig själv för att detta hände. calippo blev rädd för något så det är itne hans fel. hon är vuxen o vet bättre. hon sa själv sen att hon var dum i huvudet som hoppade upp utan hjälm.

detta var dessutom första gången hon red utan hjälm. i hela sitt liv…

Linda
0

Det var ju faktist väldigt oklokt av henne, se inte kunde du lite till 100% det kan man varken med hästar eller människor..ju..

Jag/vi kommer bli hårdare med bildpublicering med hjälmkrav.

Eftersom det är många yngre vill jag välja att vi alla ska gå med gott exempel.

Så tyvärr kan det bli som så att bilder med ridbilder utan hjälm automatiskt sorteras bort.

-Vad tycker ni om det?

Vänligen/Linda

Ps hoppas att det är bättre nu med Madde.

lisette
0

man ska kunna lita på att en person använder hjälm, allra helst när man är en hästmänniska. det är idiotiskt att skita i det…

men, jag tycker det är ett bra förslag linda, ett hjälm är ett måste. varför visa dom "idioterna" som inte använder hjälmen? eller låta dom visa sina bilder…

och ja, det är bättre med henne. vet inte hur det är med minnena från igår, men hon har inte ont längre…

[slo]
0

Tur att det inte blev värre än så! Men av en vuxen människa ska man kunna förvänta sig att använda huvudet på rätt sätt…

Linda, mycket bra förslag!

Linda
0

Lisette hoppas ok att jag gjorde ett inlägg om hjälm iFokus.

Vänligen/Linda

Eve
0

usch, vad hemskt.. Vissa straffar gud direkt :/.. Nu har hon väl lärt sig att använda hjälm i alla lägen i alla fall.. Hur är det med henne nu?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Tummelisa
0

Det där kunde ha slutat mycket illa, hon hade verkligen tur!

fisa-lisa
0

Jag är glad att jag hade hjälm och säkerhetsväst när Isa kastade av mig när jag red henne i början, min nya hjälm sprack då och säkerhetsvästen blev helt uppskrubbad på ryggen. Vad hade annars hänt med mitt huvud och rygg?

gejsa
0

Jag använder alltid hjälm också. Men tycker nog att det är lite för hårt att ta bort foton om någon rider utan hjälm. Vi är vuxna så vi borde veta bättre ändå tycker jag. Även dom unga här är ordentliga och vet att man ska använda hjälm.

Linda
0

Är inte så säker på det….

Tex "rökfri" anläggning som de flesta ridskolor anslutit sig till så har det varit ett jätte bra exempel på vad föregå med gott exempel kan göra.

ha det så gott!

.Ska gå och sova nu..

fisa-lisa
0

#8 men menade inte Linda att det var i artiklar som det inte skulle finnas foton utan hjälm? Annars fick man väl sätta in ridbilder här i trådarna utan hjälm? Så fattade jag.

gejsa
0

Jag vet inte. Trodde hon menade på alla bilder som sätts in här på ridsport.

fisa-lisa
0

Jaha,. Ja jag rider ändå alltid med hjälm och väst, det gör mamma också.

gejsa
0

Ja, det förstår jag att du gör. Det är klokt av dig. själva har vi bara hjälm men inga västar när vi rider min dotter och jag.

bubbelbubbel
0

hjälm är ett måste, men västen, tyvärr inte, skulle känna mig på tok för instängd.

fisa-lisa
0

Ärligt, tycker inte om västen men jag är en fegis. När min tränare är här så rider vi i paddocken och då använder jag inte västen. Men i skogen alltid.

lisette
0

#4 absolut, det är ju ett viktigt ämne… det har ju varit snack om det. det var därför jag skrev vad som hände min svägerska…

Talismana
0

Ibörjan när jag fick min väst använde jag den alltid, nu är det sämmre med det! Men när jag ska hoppa eller rida barbacka i skogen använder jag alltid :) Hjälm har jag alltid men .. det har hänt att jag "råkat" suttit upp på shettisen när jag inte hade nån hjälm ;) Men jag satt inte på särskilt länge :)