Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 1302 ggr
LinaN
0

en torr Harry

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För första gången på länge kan jag stoltsera med ett par bilder på Harry när han itne är dyngsur!

Detta var från promenaden häromdagen, innan det blev katastrof.

http://www.ridsport.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=2b07cc69-6825-4eec-8d4d-7c71fd98c48b&Filename=torrkuse.JPG

hans man är helt udnerbar! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

o en till

http://www.ridsport.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=f6c3dcf7-174c-47b4-aeb1-feae69b7ba56&Filename=torrkuse2.JPG

LinaN
0

nyfiken i strut på lektionsponnyerna. o de var rätt nyfikn de med! :)

http://www.ridsport.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=203a6c8b-c7d5-4b56-8c84-d5dae5b17f2b&Filename=ponnysar.JPG

tessa
0

Vilka fina bilder, vad söt han är!!!

- men att du vågar gå med honom i bara grimma.. Denna stora, starke kuse dessutom! =) När jag gick bortåt ridskolan, över vägen brukade jag oftast ha träns utifall att något skulle hända…

Foto på pysen från i somras, på samma väg som Harry går på nu.. ;)

Ledin
0

Söt han är… Å, som sakt han var torr :)

Marija
0

Vad gullig han är!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LinaN
0

Jag anser att ma nska kunna leda sin häst i grimma överallt, även mellan hagarna med ridskolehästar. Kan jag itne hålla honom i grimma kan jag inte hålla honom med något annat huvudlag heller.

Däremot funderar jag faktsit på att knyta mig en repgrimma, som inte har några delar som kan brista OM olyckan är framme.

pippa__
0

OJ dom hovarna vill man INTE hamna me foten under ;) hihi

tessa
0

Självklart ska man kunna det, men eftersom han är unghäst och stor och stark, så undrade jag bara.. Självklart ska en häst kunna passera hästhagar utan problem. - Överhuvudtaget är ridanläggningen en bra plats för miljöträning =)

Jag har sedan jag köpte Yrla, promenerat otroligt mycket med henne och det har alltid fungerat bra.. Hon är tränad en del i NH(-övningar) och är en trevlig och lyhörd tösa att traska med =) men för vår säkerhet, har jag valt att ta träns då vi gett oss ut bland trafik och annat. OM olyckan skulle vara framme, och hon blir skrämd eller dyl, har jag lättare att hålla (kontrollen över) henne i träns, än en grimma. Mycket kan hända med en rädd häst på språng, därav mitt resonemang =)

En repgrimma kan vara en god idé, har själv funderat på att testa men aldrig sett till att verkligen fått skaffat mig en. 

Hur som helst var killen din väldigt söt. man blir sugen att hoppa upp på honom, han blir säkert behaglig att rida på =)

KallaMigMimmi
0

O vad söt han är och stilig och torr!

Om det är en trygg häst, som stora hästar oftast är så ska det väl inte vara någon större fara att gå med den i grima som mindre hästar. Den är ju fortfarande starkare en andra hästar om faran är framme. Oandra sidan vem kan hålla en häst som får full panik?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

IdaS-A
0

#6 Håller med dig.

På utställning tex visas många hästar i grimma, det är en miljö med mycket hästar men det är sällan någon sliter sig.

Har alltid grimma i princip när jag leder mina hästar, jag vet hur de är att hantera, har alltid ett längre grimmskaft dock.

Tusen
0

#6 Håller med och dessutom måste man ju faktiskt träna på det man vill att hästen ska kunna så självklart ska man göra som du. Börja tidigt så blir det i allmänhet inga större problem. Att ha hästen tränsad ger ofta en falsk trygghet. Vill hästen slita sig å gör den nog det ändå.

tessa
0

Min avsikt var nu inte att starta en diskussion om grimmans vara eller icke vara under promenad, men är det ok för dig Lina, så gör det ju förstås inget men det var inte alls meningen med min fråga till dig =)

Jag menade heller inte att på något sätt kritisera Lina eller tycka till om Harrys "grimmeri".. =) Fick bara tanken och "undringen", då jag själv haft hästarna där Harry står nu, och reflekterade över att jag själv ofta valde att ha träns på min häst då vi promenerade i trakten, där trafik och dyl ofta förekom.. När vi var ute och traskade i skogen eller till/från sommahagen som låg mellan ridanläggningen och stallet, var det alltid grimma på..

Så självklart ska ens häst kunna uppföra sig och gå i grimma, i olika miljöer och situationer. Jag fick som sagt bara en undring när jag såg Linas tråd och min egen tanke handlade som sagt om det jag nämnt här ovan, med olika "riskmoment" med i bilden.

Jag säger egentligen inget alls, i somras var jag många gånger och promenerade med både Eneldo och Yrla - det var en utmaning som heter duga, men gick faktiskt över förväntan - och var nyttig träning för oss alla!

Här är ett foto som visar hur jag red Eneldo i början av sommaren, utan sadel och träns. Ska inte berätta vart jag red iväg.. ;D

Mixie
0

Hellre en häst som slitit sig med grimma och en lina släpandes än träns.. livsfarligt med tränset dom sliter ju sönder munnen hur lätt som helst!!

//Mickan

tessa
0

Om det är kommentar till mig, så har jag delta och grimskaft till tränset. Men tanken är ju att lättare bibehålla kontrollen över hästen och på så vis förhoppningsvis förhindra att hästen sliter sig från början.. men visst, blir hästen alltför rädd så hjälper det antagligen inte vad man än har för utrustning och självklart kan hästen då skada sig på utrustningen. Däremot tror jag att det är relativt vanligt att hästen trampar sönderna tyglarna, om det bär iväg av någon anledning - med träns och tyglar slängandes.

Jag kan ju bara tala utifrån mina egna erfarenheter och jag vet att detta är att föredra på min häst, - och inte andras.. =) Varje situation och varje hästekipage är unikt och det jag skriver i denna tråd, gäller generellt och icke i något specifikt fall. Har som sagt själv gått många gånger med pållan i grimma, där Lina och Harry promenerar kring anläggningen.. Om det sedan är "rätt eller fel", är en annan femma.

Som en rolig parentes, kan ju nämnas att jag promenerade så ofta och mycket med min pålla, att privatryttare på ridskolan blev konfunderade över detta besynnerliga beteende och tyckte att jag kunde skaffa en hund istället (!). Fick dessutom ofta frågan om pållan var skadad, eftersom jag gick med henne…. Varför red jag annars inte?!"

Vad det gäller visning på utställning, vet jag inte ett jutta om eftersom det inte är något som har intresserat mig. Trodde att man visade i träns..?

Helt appropå: Brukar det inte vara vara en allmän regel på tävling att man inte får transportera ur hästen i annat än träns? - Vad kan det bero på?

gejsa
0

Får man överhuvudtaget visa en häst i grimma? Får man gå ur transporten på tävlingar utan träns? Jag har ställt ut mina hästar och då var det träns som gällde. För säkerhetens skull. Det finns ju även hingstar då bl a.

IdaS-A
0

#15 Ja på utställning, säkert inte alla raser men iaf de raser jag har, arab och shettis. I holland visas hingstarna i grimma  I vissa andra länder med, men inte här.

pippa__
0

#15 För shettisar gäller träns på hingstar över 2 år. Annars får du ha grimma om du så vill. =)

gejsa
0

Nu menar jag ju fjording. Eftersom jag ställt ut båda två. Där hade alla träns även nordsvenskarna och ardennerna som var med.

Tävling då? Var en som lånade min fjording och tävlade i dressyr. Hon påstod att man får inte gå ur transporten om inte hästen hade träns på sig. Stämmer inte det?

IdaS-A
0

#18 Vet inte vad som gäller för fjordingar på utställning, men om alla hade träns så kanske det är krav på det.

Det stämmer att man inte får lasta ur hästen på tävling om den inte har träns.

gejsa
0

Ok, då var det rätt upplysning jag fick då.

LinaN
0

Alltså, jag tar itne det som kritik Tessa :)

Men jag säger som så att har du träns på din häst o den blir skrämd, du håller i tyglarna eller i ett ledgrimskaft med eller utan delta, hästen slänger sig, vad gör du? jo du håller kvar i tyglarna/grimskaftet och vad händer? jo hästens kast gör att den blir dragen rätt så hårt i munnen och man riskerar att skada hästens mun.

Då stannar din häst inte kvar hos dig utan stannar endast kvar pga den hastigt uppkomna smärtan i munnen. och det är ju itne direkt det man vill.

Tränset ger en falsk känsla av säkerhet för människan som leder, för man har "mer kontroll" men i själva verket så har du ytterligare en variabel att räkna med. Om din häst blir skrämd i grimma, får den ett jämnt tryck över nacke, nos o ev om sidorna av huvudet, då har den ett stöd från grimman och inget som gör direkt ont.

Med bett i mun får den både tryck om huvudet och tryck/ryckj i mun som orsakar smärta, då blir den först rädd, smärtan i munnen förstärker sedan rädslan för det den blev rädd för från början… Sen har man ev en riktigt ond spiral på gång.

Kan man inte hålla en rädd häst i grimma kan man definitivt itne hålla en rädd häst i träns som dessutom får ont! Det är min tanke.

Men han är en fin liten kille, bara han ger fanken i att trotsa så förbenat ^^

Loa-bg
0

Nu måste jag också kasta mig in i diskussionen :)

#21 Tanken med att leda häst i träns är ju att stoppa den ifrån att smita. Och jag tror att vem som helst förstår att det gör ont i hästens mun när den försöker smita och det rycker till i munnen. Fast kanske är det bättre att ha ont i munnen än att ligga påkörd på vägen?

Jag tror inte heller att hästen i paniktillstånd tänker särskilt mycket på det lilla tryck man ger genom grimman.

Man använder endast bettet och smärtan när det verkligen behövs, för att förhindra ngt annu värre. Sedan tycker jag givetvis att man ska sträva efter att ha en uppfostrad häst och att hästen ska kunna gå utan träns, men OM det skulle hända något kanske det inte är dumt att leda i träns. Att sedan träna ledövningar med unghästar (och andra hästar såklart) att ledas i bara grimma och grismkaft, att uppmärksamma på ett mildare sätt är ju super, det är självklart!

Jag ger ingen kritik till hur du sköter din häst, jag leder själv mina hästar i grimma, jag bara spånar i ditt svar ;)

LinaN
0

#22 jag förstår hur du tänker, men i min "hästvärld" så går det inte ihopa med mina övriga värderingar. En häst som sliter sig i träns eller grimma blir lika påkörd oavsett vilket… :S krasst men sant.

Hästen kan inte tänka i ledet jag får ont i munnen nu, och det är bättre än att jag springer upp på vägen och kanske blir påkörd av en bil. Hade de kunnat tänka på det viset så hade vi sparat både oss själva och hästarna mycekt besvär.

Men eftersom hästen är ett djur, som saknar de logiska tankeföljderna som vi har (dvs att planera långt in i framtiden, jag tror ju personligen att hästar KAN planera men inte i samma utsträckning som oss. varför skulle annars hästar vänta tills stallet ä'r tomt innan de öppnar boxdörren o lever rövare? ;P) så upplever hästen först något läskigt, och sedan smärta är den försöker fly från det otäcka. smärtan blir en förstärkning av att det farliga är farligt.

exempel:

Hästen blir rädd för en stor grön soptunna som blåser omkull när du leder den. Hästen slänger sig och du försöker stoppa hästen genom att hålla kvar den i tyglarna.

hästen tänker "oj hjälp! den tänker käka upp mig! (soptunnan)" o hästen försöker fly undan den blodtörstiga tunnan, men matte i sin välgärning håller kvar i tyglarna som drar hästen i munnen. "AJ! Aj! det gör ont! tunnan är farlig! aj! aj! jag kommer ingen vart! jag måste stanna, det gör så ont." typ… 

Hästen stannar inte för att dne inser att tunnan inte är farlig, hästen stannar för att den får ont. men vi kan förlänga scenariot ytterligare…. 

ästen tänker "oj hjälp! den tänker käka upp mig! (soptunnan)" o hästen försöker fly undan den blodtörstiga tunnan, men matte i sin välgärning håller kvar i tyglarna som drar hästen i munnen. "AJ! Aj! det gör ont! tunnan är farlig! aj! aj! jag kommer ingen vart! jag måste stanna, det gör så ont. jag kommer att dö! den komemr käka upp mig!" hästen får mer panik av smärtan och sliter sig när matte inte kan hålla hästen längre, och hästen flyr "det gör ont! men jag kan springa! jag är fri! nu måste jag klara livhanken! rädda sig den som kan!"

Hoppas ni kan följa min tankegång ;) o jag bara spånar vidare i dina tankespår Loa ;) 

Jag tror på en bra grimma som håller, ett långt grimsakft (minst 4 m) med bra hake på är det bästa att leda en häst i. För OM hästen blir skraj, kan man släppa ut 2 m extra på grimskaftet och på så vis få hästen att stanna kvar hos en samtidigt som den ges möjlighet att "fly undan" den värsta chocken.

Men det är bara min tanke och hur jag försöker göra. ;)

Peppe
0

#22 exakt mina tankar. Det är sällan jag går promenader med mina hstar, men är det i skogen så har jag grimma, är det i samhället har jag träns.

smärta i munnen kan få hästen att ge den som leder hästen uppmärksamhet nog för att den som leder ska kunna hindra hästen från att fly. men drar hästen på riktigt så kan ju givetvis inte ett träns stoppa den, men det kan stoppa en häst som blir skrämd men inte panikslagen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Loa-bg
0

#23 Riktigt bra förklaring! Det är faktiskt så jag och mina syrra brukar resonera… FAST, jag tror att man i vissa fall, med vissa hästar KAN stoppa hästen bättre med hjälp av träns än med grimma.

Och sen kan man ju ta min knäppa häst som exempel när det gäller att sticka när man känner för det och inte när man blir rädd. Då måste jag tyvärr berätta att jag har fått använda stigbett för att få kontroll över honom. För han kan helt plötsligt få för sig att gå åt ett annat håll (oftast stegrar han innan).

Jag måste faktiskt urskulda mig genom att påpeka att hans förra ägare inte klarade av honom, fast det visste jag inte när jag köpte honom. Det är nog ingen som fattar hur mkt tid jag har lagt ner på honom, men numera kan jag peka på transporten och han går upp i den, istället för att han stegrar, går omkull och sticker.

Men i vilket fall, jag tror nog att vi båda har rätt, om man blandar det båda sagt med förnuft ;)

Rita-S
0

Sen får hästen panik när den känner man sitter fast. Blåser tunnan omkull och hästen slänger sig baköver kan man ju bara fölga med hästen. "bara" säger jag, inte alltid det är så bara, men om hästen inte känner den sitter fast slår ofta inte panikkjänslan inn, jag säger ofta, inte alltid, för det är trots alt ett fluktdjur, man får inte glömma det.

Men jag håller inte med dig i det LinaN, att VI rycker i hästens munn om det är hästen som slänger sig baköver. Det är inte som att vi rycker i tyglarna, det är faktisk hästen själv som slänger sig baköver. Visst, den smärtan i munn skulle inte kommit om man hadde grimma, men nånstans får faktisk hästen ett ryck även med grimma. Nosrygg, nacke, eller munn(träns). för en mycket känslig häst kan även det va obekvämt med grimmans ryck. Man får välga vart. Och det är fortsatt hästen själv som stutsar baköver, inte personen som rycker med flit.

Även om hästen inte tänker logisk att "bättre ont i munn enn överkörd" så kan hästar fortfarande dra en logisk slutsats (självklart inte när den är redd, men när den tex testar gränser). Alla djur klarar det. "jag hoppar bakåt, det va inte så bekvämt där, jag gjode det igjen, det va obekvämt igjen" osv. För eller senare klirrar poletten ner och hästen konkluderar med att det blir obekvämt nånstans om den gjör så. Presis som dom lär sig av elstängsel. Man får bara hoppas att sådana ryck och napp, oavsett om man använder grimma, bettlöst eller träns händer under trygga förhållande under ledeövningar på tex en ridbana.

Bara mina små tankar i snövädret. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[MatildaW]
0

Jag leder min Danne ensam på promenader i grimma jag också, då är jag en person på 1.54, väger 37 kg, och min häst är 1.65 mkh och väger några hundratals kilo och kan lyfta mig utan problem med huvudet, jag vågar ändå ^^

Måste säga att Harry är riktigt fin! En sån ståtlig häst :D

Tusen
0

En underlig sak gällande grimma är att ridhästar måste enligt gemensamt reglemente lastas ur transporten med träns på. Däremot behöver inte travhästar det. Hur ska man tolka detta? Är travare snällare och mer uppfostrade än ridhästar?Fundersam (Tror inte det.) Och om jag med min ponnytravare åker på en hopptävling får den då lastas med grimma?Fundersam Hmmm. Visst blir det knepigt om man ställer olika hästsporter mot varandra. Vad gäller för galoppörer, Westernhästar och Islänningar? Har de också olika regler gällande lastning i transport?

LinaN
0

#26 säger: att VI rycker i hästens munn om det är hästen som slänger sig baköver. Det är inte som att vi rycker i tyglarna, det är faktisk hästen själv som slänger sig baköver.

Men om vi inte höll i tyglarna skulle det aldrig uppstå ett ryck alls. Det är nästan hårklyverier att säga att det är hästen själv som drar i tyglarna så den får ont, eller att det är vi som rycker när den slänger sig. Det är bara petitesser o ord, summan av kardemumman är att hästen kan få ont i munnen. men den är inte den enda som akn få ont i en sån situation…

Men jag håller emd dig att oavsett om hästen har träns eller grimma ska man FÖRSÖKA följa med för att själv inte riskera att få ett hårt ryck i armen som kan i värsta fall ge ledskador (stukning, vrickning, skadade senor o muskler mm), det blir bekvämare för både hästen och mig.

Jovisst kan en häst dra en logisk slutsats, av att prova och se. Precis som du beskriver, men en blåsande tunna är inte något som kommer upprepastills hästen vant sig…. om du förstår hur jag menar? Den situationen bereder hästen inte möjligheten att upprepade gånger lära sig av sina egna "misstag".

Hästar lär genom upprepningn och ibland testar de o ser om det fortfarande gäller genom att göra samma konster som den gjort innan, för o se om reglerna gäller som sagt. 

Inom dressyr o hoppning visste jag att det var så. Ska fårga en väninna som håller på med western vad som gäller vid avlastning på tävlingsplats, om ingen annan hinenr svara först.

Måste säga att det har lbivit en väldigt intressant diskussion ;)

IdaS-A
0

#28 Nej på hopptävling måste hästen lastas ur med träns, vet inte varför det inte är samma regler på alla typer av hästtävlingar egentligen. Vad det gäller de andra grenarna, western osv, ingen aning om det heller.

Vet bara att på utställning för vissa raser behövs endast grimma på ston, hingstar under 2 år. Och på ridtävling, hoppning, dressyr krävs träns för att få lasta ur.

thilda-
0

#28 på travet gäller det inte

Tusen
0

#30 och #31. Ja, jag vet om dessa regler. Men visst är det underligt att det är olika?

Ett exempel bara: Vi säger att jag har en travare som tävlat i trav och då fått lastas utan träns. Hästen omskolas och åker på en hopptävling och plötsligt måste han då ha träns på sig vid lastning och urlastning. Det är ju ändå samma häst.

Tycker inte ni också att det är knasigt med olika regler. Själv tycker jag det borde vara valfritt för jag tror man känner sin häst bast av alla. Sen tror jag inte det är säkrare med träns. Drar hästen gör den det oavsett vad den har på huvudet. Träns ger en falsk säkerhet.

Tusen
0

Förresten, måste säga att din häst är jättegullig, LinaN.Kyss

IdaS-A
0

#32 Ja visst är det konstigt :p

LinaN
0

Jag frågade min väninna som rider western o hon tror itne det finns någon sådan regel o hon tyckte det hela verkade väldigt fånigt…. (Vilket jag bara kan hålla med om)

Har för mig att när jag var på Täby med hingsten Sunny France så lastade vi av honom o ledde honom bara i grimma. Så tror itne tränskravet gäller på galoppen heller. (var flera år sedan o jag följde emd som hästskötare, väldigt spännande o vara med om. Men tyvärr ställdes loppet in pga för dåligt underlag… o det var innan jag börja tycka illa om baksidan av sporten.)

Loa-bg
0

#31 Konstigt… Syrran jobbade på Jägersro ett tag och red in fullblod, och hon sa att man inte fick leda en häst där utan stigbett. Inte samma sport, men ändå, samma anläggning.

thilda-
0

#32 #36 jao visst är det… skulle aldrig falla mig in att gå runt o leda med träns då det finns grimma och grimskaft…

Loa-bg
0

#37 Beror väl ändå på vilken häst? :)

På Jägers är det ju ändå fullblod, jag har ju träffat alla syrrans fullblod och kan mkt väl förstå att det känns tryggare med ett träns. På offentlig plats kan jag förstå att man har det som regel, andra kan råka illa ut också.

Loa-bg
0

Förresten, ang. träns vid hopptävling.

Man tänker kanske också på att om man lastar ut med grimma måste man sedan byta till träns, och bara att byta "huvudbonad" (Gud vad bra jag är på att föklara) är en risk i sig för hästen smiter ju lättare. Tänk er om alla skulle stå där mitt på tävlingsplatsen och byta från grimma till träns!
Det handlar ju inte bara om träns+bett heller, man får ju tävla i Hackamore.

En tävlingsplats är åndå en tävlingsplats. Där man tävlar.

[slo]
0

#23 Inga hakar, mycket bättre att knyta/splitsa ihop grimma och grimskaft :) Inget som kan göra ont, inget som kärvar för att det är skitigt ;)

#28 Intressant tanke, här kommer ett litet tillägg: på lite högre reiningtävlingar vet jag att man efter färdig ritt sitter av hos domaren och tränsar av hästen för att dom ska kolla bett och mun… :) Galoppen minns jag inte faktiskt, men jag har för mig vi gick runt i bara grimma och grimskaft.

LinaN
0

#40, rent generellt använder folk hakar o hyskor, men efter att Harry drog itu spännet på longerlinan så blir det inte fler sådana linor, hädanefter tänker jag använda det korta paret tömmar jag har. för om de går sönder så måste han bräcka mycket läder först ^^

Men jag håller med, inga hyskor o hakar som akn kärva, fastna eller vara obekväma för både häst o människa.

gejsa
0

#39# Dom byter väl i transporten till träns antar jag innan bommen fälls ner tex.

En del kanske har träns på med grimma över. ja, jag vet inte.

Tusen
0

Verkar som att det är mest inom hoppning och dressyr som man tror att man har bättre kontroll på hästen om den går med träns.

#39 Även en travtävling är en tävlingsplats och då används endast grimma.

#40 Kul att höra att western har en sådan koll. Det är ju bra för alla.

gejsa
0

En länk till bukefalos där dom pratar om vad man får och inte får på tävlingsplatser bl a att inte ha grimma på hästen.

Hoppas jag får länka nu: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=761848&highlight=grimma+vid+t%E4vling&page=10

AusaBausa
0

Vad fin han var, pållen din, LinaN!

LinaN
0

Måste passa på att säga tack för alla fina komplimanger om min lelle kille! :)

Tack! Det värmer! ;)

Loa-bg
0

#42 Jo, men då tränsar man ju hästen innan man tar ut den :P

Träns med grimma över är tillåtet.

#39 Tydligen, men jag förstår inte varför reglerna är olika. Jag håller inte på med trav så jag kan inte tänka mig in i situationerna där, endast hopptävlingar där jag själv håller till :)

LinaN
0

#47 men då finns det två varianter, att ha hästen tränsad när ma nleder på o åker hemmifrån o på med grimman över. alternativ två att ma ntar av grimman i transporten, tränsar o sedan på med grimman igen.

Men litet töntigt i längden, för har man grimma utanpå så kan man ju ändå inte hålla hästen i tyglarna så vad är då poängen?

Loa-bg
0

#48 Snacka om att man kan krångla till detta i en evighet… :)

LinaN
0

#49 klart man kan ;)

Men så töntigt, man ska ha hästen tränsad på tävlingsområdet men det är ok o ha grimman över, men sliter sig hästen med grimma träns o allt så har den ju ändå slitit sig….. då kunde den lika gärna ha haft bara grimman på liksom….. jaja. .. vem har sagt at thästsporten alltid är logisk?

Loa-bg
0

#50 Fast det är ju inte bara det att hästen kan slita sig, just det att man rider med träns och lastar man ut hästen med grimma måste man sedan byta. Det är ju en risk i sig!

Innan tyckte jag regeln var knasig, men nu tycker jag den är bra när jag kom på ännu ett argument för ^^

Om man har grimma utanpå tränset byter man ju aldrig, man drar ju bara av grimman.

KallaMigMimmi
0

Jag har alltid kedjegrimskaft när jag går på mycket trafikerade vägar. annars bara grimma och långt grimskaft på lugna vägar.

Visst risken är lika stor att olyckan ska vara frame om man går med grimma eller träns. Men jag tycker endå att det är mycket säkrare. Om hästen får för sig att den inte alls vil gå fint brevid så känner den knappt om jag drar i grimskaftet och jag måste kanske rycka för att den ska lyssna.

Men om jag har kedja behöver jag bara dra till lite och hästen fattar derekt att den inte ska göra så. förutsat att dom känner igen kedjan sedan förut och inte blir rädda för den.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW