Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 189 ggr
Maria_95
0

Hjälp med hästköp

Hej!

Jag är ny här och har ganska lite erfarenhet med hästar så jag skulle behöva lite hjälp. För ett tag sen köpte vi en häst till min lillasyster (12 år) som blivit intresserad av ridning, och mannen vi köpte den av lovade att den skulle vara lugn och bra för en nybörjare. Men det visade sig ganska snabbt att något med den inte stämde. Den beter sig jättekonstigt och min stackars syster vågar knappt gå i närheten av den.

Jag vet inte hur man tränar om den för att bli lugnare eller om det ens går, så kan vi lämna tillbaka den eller något?

Mycket tacksam för svar

Maria

• Redigerat 2024-05-31 20:41 av Lona
erika1982
0

Hej Maria! Jag hade definitivt kollat upp om det finns en grund att häva köpet? Jag hade också en häst, såld nu.. Men där jag lämnade tillbaka den för att den inte stämde överens med den beskrivningen säljaren hade lämnat? Jag behövde inte gå den rättsliga vägen som tur var, är väldigt tacksam för det. Men har förstått att det inte alltid går att lösa det så.

Har du någon dokumentation sedan köpet eller läst något om hur det går till att häva köpet?

Zadeira
2

Vill också tipsa om att ta hjälp av tränare och andra hästkunniga i stallet och er närhet. Ni verkar inte så kunniga själva och då behöver man hjälp!

Maria_95
0

#2: Haha, ja. Det var ju min syster som blivit hästintresserad, själv kan jag inte så mycket. Får nog ta och åka ner till stallet nu i helgen för att höra med någon

Maria_95
0

Länk borttagen

Men Gud det verkar ju jättekomplicerat. Jag fattar inte riktigt var jag ska börja ens. Har du några tips?

Inlägget redigerat och länken borttagen. Du är välkommen till iFokus men den typen av reklam är inte ok här. /Lona, Medarbetare på Hästar & Ridsport

• Redigerat 2024-04-26 13:15 av Lona
Maleficum
3

Hur är det med era föräldrar? Har de kunskap om hästar? Hur mycket kunskap har din lillasyster av hästar (innan ni köpte hästen)?

Vet att när det kommer till reklamation så är det viktigt att direkt meddela säljaren att något inte stämmer. För övrigt vet jag att det kan vara väldigt krångligt att häva köp och det är olika beroende på om man köpt av privatperson eller om man köpt av näringsidkare (tex hästhandlare).

När det kommer till beteenden är det extra svårt då det kan vara svårt att veta om det faktiskt är felaktig beskrivning av hästen från säljarens sida eller om det är omställningen, flytten och nya ägarna som "orsakar" problemen. En del hästar landar relativt fort i nya hem medan andra kan behöva lång tid på sig och kan bli som en helt annan häst efter flytt.

Bäst är att ta hjälp av kunniga människor speciellt då det verkar finnas lite bristande kunskap hos er. Kan man inte hästbeteende och hur man ska bete sig och hantera hästen i vissa situationer kan man tyvärr lätt göra situationen värre.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2

Tråden är låst och "Maria" och "Erika" är blockade från sajten eftersom de är spamkonton.
/Lona, Medarbetare på Hästar och Ridsport

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Inlägget är låst för nya kommentarer