*sadelstöld - länk*

Usch vad arg jag hade blivit om jag kom till stallet en dag och alla sadlar var borta!
Någon som chippat sin utrustning? Var skickas rapporten isf? Funderar på att göra det..
Hur fungerar det med att chippa utrustning??

chippa utrustning? det låter väldigt kontigt.
isf så bränner man in ngt. sen behåller man alla siffrorna o har det att lämna till polisen om sakerna skulle försvinna.

Vilken tur att dom fick tillbaka sadlarna iaf. Stöld lönar sig inte. *ler*

jag sitter nu o kollar på www.grannsamverkan.se
där står det så här:
Registrera stöldbegärlig egendom, din båt och cykel i de speciella
register som finns för dessa .
Stöldbegärlig egendom
Kontanter Försäkring täcker bara mindre belopp
Smycken Fotograferas, kopieras i kopiator
CD- och DVD-spelare/skivor Märkning; spelare/gravyrpenna, skivor/osynligt bläck
Videokamera/Kamerautrustning Märkning med gravyrpenna
Matsilver Fotograferas
Dator Märkning med gravyrpenna
Videospelare/TV Märkning med gravyrpenna
Konst Fotograferas, ev. märkning med osynligt bläck
Telefoner Märkning med gravyrpenna
Dyrare kläder Märkning med osynligt bläck
Med gravyrpennan graveras personnummer på aktuell apparat. I inventarielistan noteras också att
apparaten är märkt. Märkningen med osynligt bläck måste förnyas vartannat år. I inventarielistan
noteras också att egendomen är märkt med osynligt bläck.
Märkta föremål är mindre attraktiva för tjuven då de är svåra att avyttra. Möjligheten att återfå stulna
föremål ökar också. Tjuvar och hälare kan lättare bindas till brott och därmed lagföras, om man hos
dem påträffar märkta föremål.

Vi har en nyinflyttat tjej i stallet jag står i som blivit polisanmäld för stöld och poilsen kom och hämtade sadelns om hon blivit anklagad för att ha stulit.
Efter det är alla livrädda om sina sadlar och jag hörde en kvinna göra en grov uträkning utav hur mkt pengar man skulle tjäna på det..
Är 30 hästar, de flesta har två sadlar var på 20.000 så 20x2=40.000x30=600.000kr sadlar i stallet om någon bryter sig in!!!
Helt plötsligt på en veckas tid så är väldigt många sadlar fastlåsta numera…

#6 men man kan ändå inte räkna att sadlens värde är 20 loppor nu, de sjunker ju i värde.
men visst, det är heeel del pengar.

#3 har en bekant som sa att hennes sadel hon köpt begagnat var chipmärkt av en id-kontrollant, ett vanligt microchip i sadeln likadant som man har när man chippar hästar. Vågar inte chippa mina grejer innan jag vet var det ska sitta, det låter ju lite dumt, för kanylen lämnar ju ett hål..

Det har du rätt i.
Fast för personen som blir av med sadeln så förlorar man ju de summorna :( Är ju specialutpasade och beställda desutom många gånger och tar tid och bekymer att få tag på igen.
Vi har även börjat fundera mycket på vad för försäkring det finns i stallet om det täcker inbrott… Tydligen måste sadelkamaren hållas låst för att den ska gälla, och det är ju svårt att alltid hålla efter när man är många i stallet.

#8 det är väl i såfall om man öppnar upp under till i bommen o petar in ett chip i sömmen. men jag hade nog kört på någon form av bränning i sakerna.
#9 jag vet på många ställen att de har egna skåp där det är plats för sadel, träns osv o man har ett eget lås. smidigt. fast det tar ju stor plats.
#10 visst tar det stor plats, men det innebär också att det tar längre tid för någon o stjäla saker o ting.
Jag vill ju ha en sadelkammare med skåp i mitt framtida stall, så att alla kan låsa in sina sadlar (dvs ett fullhöjds skåp med 90 cm dörrar så att sadlar går in.) Och sen lås på sadelkammarens dörr, så man måste bryta upp först en dörr, o sen varje dörr för sig in till saadlarna. Dessutom ser det myket prydligare ut än att ah en halv miljon sadlar hängandes över en vägg.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#11 vad jag menar med stor plats är att alla inte har plats för det i sadelkammaren. stallet jag tänker på som har gjort på detta viset har byggt ut för att kunna göra så här.
fundera kring detta med att märka sina prylar vad skulle då inte det kosta? Men iaf en ridskola dom kunde ju ha ett eget nr man bränner in i allt som sadlar,selar,träns men träns gösses det kostar ju inte jättemycket om det inte är märkesträns men det är väll inte så vanlit att ridskolor har råd med sån utrustnig. Fattar inte att folk har hjärta och ta saker…

det kostar inte speciellt mkt att köpa en maskin som man kan bränna med.
jag köpte en penna på biltema för 70:- som jag gör boxskyltar med. där kan jag byta ut till olika stift, där finns nog ngt som man kan använda för att märka med.
men jag håller med dig…

Alla sadlar har ju ett inprentat sadelnnummer. Men om jag köper en begagnad sadel så brukar jag ju inte ge numret till polisen för att se om den är stulen, så det är nog inte mkt tll hjälp :/
Fy vad trist! Kan man inte få ha saker ifred! Tar någon mina sadlar har jag inte råd att lägga ut lika mkt igen…

Vi hade inbrott i sadelkammaren förra hösten.
Två sadlar försvann, båda till lika stora hästar. Den ena betydligt dyrare än den andra. Mitt skåp hade inget lås så ur det knyckte dom min nya säkerhetsväst…
Ingen som vet om det var låst på kvällen, men det var öppet på morgonen…
Väldigt skumt alltihop, de tog bara två sadlar av över tio, och inte de närmast dörren, utan mitt bland alla…

#16 Var det fina, dyra sadlar de andra? För de som stjäl vet nog vilka märken som är finare osv, vilka som är lättast att sälja vidare. Typ en sliten ful sadel från börjes i 1000 kronorsklassen är nog inget kap direkt.

De tog inte de finaste sadlarna. Min 12000-kronors sadel hängde kvar. Den billigare av de de snodde var nog i 1000-kronorsklassen.
Hade det varit en planerad stöld så hade de självklart plockat alla sadlar, inte bara två. Jag gissar att den som gjorde det tog en sadel under varje arm och knallade iväg.
Fräckt ändå!

#18 mm verkligen trist, tur för dig att din sadel var kvar ändå, inte roligt att behöva pröjsa för en ny.
Så onödigt med stöld av alla slag tycker jag

#19 Verkligen! Särskilt eftersom det inte var min, utan min foderhästs ägare. Så hade jag behövt köpa en ny hade jag inte ens fått behålla den själv..
Nu är det sadellås på mina egna sadlar. Kanske avskräcker lite iaf…

#20# Låter som det vore någon som kanske har stått i stallet förut. Som kanske visste att dessa sadlar passade till hennes häst.
Hur har ni nyckeln liggande? Om någon flyttar från stallet och ni har nyckeln liggande så borde ni ju byta plats varje gång.

#21 Det finns starka misstankar om vem det var, men det går ju inte att bevisa.
Nyckeln är flyttad så det ska väl inte behöva hända fler gånger.
#14 jag funderade kring ett nr på sakerna så man kan regga dom någonstans jag vill inte skriva S.L på mina saker med tanken på att jag kanske säljer lr byter prylarna Och här är det ju ingen ide bor ju på landet och det e inte några dyra prylar förutom en finsele o vagn jag har kommit över billit. Sadlarna jag hadde till min vbl är sålda annars hadde dom vart väda att märka. :)

#22# Ja, jag förstod nästan det. För varje gång någon flyttar härifrån mitt stall byter vi plats med nyckeln. Så kan inget sånt hända.

#23 ditt personnummer eller ngt annat nummer fungerar.