Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 732 ggr
gejsa
0

Ang fång!

Du är inte ensam om detta Åsa. Kolla här-http://www.krafft.nu/news_fullpost.asp?news_id=AA3EEB223EBE45A6

gejsa
0

Fasiken kan inte länka nu. Någon kanske vill hjälpa mig? http://www.krafft.nu/news_fullpost.asp?news_id=AA3EEB223EBE45A6

Ha, det gick nu.

Faxlin
0

Tack för länken gejsa. Intressant läsning. Och att veta att man inte är ensam om det är med blandade känslor. Skönt att inte vara ensam men tråkigt att så många stackars hästar har drabbats.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, det var tydligen extra mycket just i år också.

Faxlin
0

Ja, och på fler raser än bara ponnysar. Hmm, undrar vad det beror på.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Den konstiga våren med högsommarvärme och sedan kyla troligtvis.

Faxlin
0

Pratade med veterinären om det i dag. Och hon sa att det verkligen är en fång epedemi och det är veterinärer över hela landet som står fundersamma till vad som orsakat det. Just nu håller de på att kollar upp varje fångfall stenhårt för att med hjälp av infromationen kunna få säkrare besked om vad som är den verkliga anledningen.
Min veterinär hade tre fall av fång till som hon skulle ut på efter mitt besök. En som var en uppföljning som min och så två som var nya fall. Tyvärr hade en av dessa gått två veckor men på beskrivningen lät det som fång. Fast man hade väl inte uppmärksammat det eller tänkt att det skulle gå över. Så tråkigt, stackars hästen.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, herregud vad jobbigt. Vi låter bara våra hästar vara på betet högst 4½ timma nu.

Faxlin
0

Min Flisan står på bete hela dagarna nu. Men peppar peppar ta i trä så verkar det gå bra.
Nätterna då går vi tillbaka till stallet så får hon sova där och umgås lite med Dixi.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo, men hon är ju högdräktig så hon behöver mycket protein. Skrattande När var det som hon skulle föla?

Faxlin
0

Vi är ju inte riktigt säker. men det lutar åt runt midsommar.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ok! Då är det inte så lång tid kvar. Glad Skulle ägaren ta tillbaka fölet och ni får stoet då sedan?

Faxlin
0

Ja, så var det ursprungliga planen. Men nu är det något knas med papprena så antagligen får de inte starta detta föl på banan utan att det kommer kosta skjortan om ens då. Hon örklarade en massa faktiska saker som jag inte kommer ihåg längre. hihi
Kommer bara ihåg det väsentliga liksom, och det är att fölet antagligen blir mitt och att stoet står kvar på henne ett år till så att nästa föl blir hennes.
Eller ja något sådant ;-)
Hur som helst så blir nog fölet mitt.  Men jag försöker tänka mig att det är Petras sto och Petras föl så kanske båda överlever och mår bra. Tror inte det är nyttigt för djur att stå med mig som ägare.

Audiatur et altera pars

[slo]
0

ÅsaF! Hur går det med din fång-pålle?? Trist att det ska bli så, och det är verkligen en hemsk sjukdom :/

jen
0

Åsa! hur går det för dig?  hur mår pållen?

Faxlin
0

Hon fick träffa veterinären igår igen. Det blir fortsatt boxvila och medicin. Men hon har gjort otroliga framsteg så veterinären var nöjd. Men man får räkna med upp till 6-9 månader innan man vet hur det slutar.
Men hon var positiv så det hakar jag upp mig på och håller fast vid.
Tack för eran omtanke, den värmer.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Vad kul då får du ett föl tidigare än du beräknat då. Eftersom du skulle haft nästa föl som hon skulle föda nästa år om jag fattade det rätt.

Faxlin
0

Japp du har fattat det helt rätt. Men detta innebär att jag måste gå igenom samma nervösa tid en gång till, vilket jag inte är säker på att jag gjort om jag kunnat välja. Är snart ett nerv vrak över den kommande fölningen.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Men det behöver du väl inte gå igenom en gång till. Du får ju snart ett föl själv. Och det är ditt då. Nästa ska ju bli hennes. Fundersam

Faxlin
0

Ja men hallå, hon kommer ju vara lika mycket dräktig hos mig och föla hos mig för det. För Flisan är ju min tös nu ju. Jag tänker inte släppa henne.

Audiatur et altera pars

lisette
0

så ni ska betäcka henne i år igen? ska du itne ha henne till att rida på?

Faxlin
0

Joo, jag vill ju det. Men det blir ju inte min tös förns Petra fått sitt föl. ;-(

Audiatur et altera pars

lisette
0

amen jisses det är ju hopplöst. vad var det med papperna som strulade? var han inte godkänd eller?

Faxlin
0

Jag kommer inte riktigt ihåg vad det var. Men det är ju som det är. ;-)
Får hoppas att jag blir mindre nerväs när jag varit med en gång tidigare. ;-)

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo, men undrar om hon inte har lurat dig lite där. Hon kan ju inte betäcka och sedan säga att det kommer att bli fel föl. Du får säga till på skarpen att hon inte ska ha fler föl att du vill börja rida. Det är ju inte billigt att hålla en stor häst som på köpet är dräktig ett helt år utan att ens få rida också.

Faxlin
0

Fast man kan ju rida henne hela tiden egentligen utom på slutet. Eftersom jag aldrig hård rider henne utan vi kör med våra skogsturer vi. ;-)
Det hade att göra med att de var oklart med ägarförhållandena när fölet blev till. Tydligen var de två på henne då eller något sådant och den andra tjejen jäklades väl nu. Eller ja något sådan. hihi

Usch vad luddigt det blir när jag inte kommer ihåg exakt vad hon sa. ;-)
Jag är hopplös på sådant. Jag kommer liksom ihåg det som är av vikt för mig att komma ihåg, sedan anledningen det liksom bara försvinner. ;-)

Tror inte jag blir blåst av Petra på långa vägar. Hon är en riktig ängel. Hon har gjort så mycket och bekostat en massa som hon inte behöver göra eftersom det är mitt ansvar nu. Kör omkring mig gör hon också när jag ska ut och handla foder och sådant. Har haft dunder tur där med henne. Vi har blivit ra kompisar helt enkelt.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ok, ja du vet väl bäst själv.

Faxlin
0

#26: Jag hoppas det i alla fall. ;-)
Men det lär du nog få höra annars. Om du har rätt och jag fel så kommer det nog komma fram till slut.

Audiatur et altera pars