Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2733 ggr
PimTheGreat
0

Nu är jag förbannad!!!!

Vilka människor det finns!!!

Där vi har våra hästar är det en bonde som har hand om. Eftersom våra hästar gått på bete så gott som hela förra månaden, så är det annat pris vi ska betala bonden, vi använder ej stallet nu. Så när jag i fredags kom och skulle hämta Pim för att köra honom till Nävragöl sa bonden till mig att han vill ha pengar. Absolut svarade jag, men vi vet inte hur mycket du vill ha i månaden för betet, inte fått svar då vi frågat. Vi bestämde att han skulle skriva det på en lapp i stallet och vi betala dagen efter.. jo jo..där fanns ingen lapp. Vi försökte ringa honom, han svarar inte, vi går in och knackar på hans hus. Hans båda bilar är hemma, hans sons och hans tjejs bil + 2 ytterligare bilar, så visst tror man de är hemma….nej, det var ingen som öppnade i alla fall. Vi har ringt honom flera dagar nu utan att få tag i honom. förrut har han alltid ringt upp när han sett missat samtal, men ikke denna gången.

Igår när en av oss kommer upp till stallet har han låst hela stallet!!!!!!  Ena tjejen fodrar sin häst….kommer nu inte åt sitt foder. Vår stallkatt är inlåst…kan ej få mat (hon kan inte ta sig ut heller) + alla våra saker så vi kan inte ta ut hästarna då grimmorna finns i stallet. Han har skrivit en lapp på stalldörren "obehöriga äga ej tillträder. Gäller även hyresgäster som har obetald skuld" SNACKA OM ATT BLI FÖRBANNAD ELLER!!!!! Vi kan ju inte mer än att jaga honom för att få reda på hur mkt vi ska betala. Kan ju vara ganska svårt annars!!! VAD GÖR MAN NU??? Han svarar ju oss inte?????????????? Vi måste ju flytta våra hästar till annat bete för det har vi inget längre, uppbetat och grimmorna får vi ej tag på….. Vi har skrivit ut ny annons alla 4 att vi söker ny stallplats och sommarbete för vi orkar inte ha det så ha satans oseriöst längre och inte kunna få tag på bonden och sen bara få skit för det…….. HJÄLP OSS!!! Hur gör man i ett sånt här läge?????????

Mangafreak
0

Vad sägs om att kontakta polisen och förklara situationen för dem? Visserligen kan det kännas lite extremt men eftersom ni inte har fått tag på bonden fast ni har försökt, så kanske det är enda utvägen.

/Carola

PimTheGreat
0

en sak till. Vi har inte kontrakt på stallet. Vi har bett att få det och han säger att det kommer, men vi har inte sett röken av det…

Mangafreak
0

Ännu större orsak till att kontakta polisen med andra ord…

PimTheGreat
0

jag var mer rädd att vi inte fick tillgång till våra saker eller nåt

Zigge-3
0

Ursäkta mig, var ligger stallet? Du vet väl att ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Hoppas att du har ett vittne på detta.

MiaMaria
0

Jag håller helt med Mangafreak, kontakta polisen! Dels är det era saker som är inlåsta och ni behöver komma in där för era hästars bästa (eller hur jag ska uttrycka de, hoppas du förstår va jag menar) samt katten, ska den vara där utan mat? Det är han som har gjort fel, inte ni, glöm inte de!

PimTheGreat
0

#5 vi är 4 st som har hästar där… ligger i Kallinge

PimTheGreat
0

#6 jag förstår vad du menar…. försöker hitta polisens nr nu

Zigge-3
0

Var i Kallinge? Jag är ursprungligen ifrån Kallinge, och kan denna by utan och innan. Jag kanske kan hjälpa dig, om du säger vem bonden är!

Linda
0

#9 Inget person angrepp här inne, så den fakta får ni ta via era personliga sidor.

Pim: Huvaligen, känner med dig och hoppas att det hela bara är ett obehagligt missförstånd som ni kan reda upp.

-Men kontkta polis/djurskyddsnämnd om ni inte får ut katten snarast.

Vänligen/Linda

PimTheGreat
0

#10  skriver man i gästboken då menar du?

Faxlin
0

Exakt ur djursynpunkt kändes det riktigt hemskt med katten inlåst i stallet utan fodringsmöjligheter.
Sedan anser jag resten vara rena vansinnet. Sakerna ni har i stallet är inte gratis, självklart förstår jag om ni inte vill vara kvar, men se till att ni får hjälp av polisen att hämta era saker.
Är ni 4 stycken som är drabbade på samma sätt så är det erat ord mot hans. Då borde erat väga rätt tungt, kan jag tycka.
Hoppas du håller oss informerade om hur det går för er.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

PimTheGreat
0

#9 har du msn? kan säga det där i så fall. ge mig adressen i så fall så adda jag dig

gejsa
0

#11# Du klickar på Zigge.3 så du kommer in på dens sida. Sedan klickar du på kontakta. Då mejlar du privat till den personen.

PimTheGreat
0

#14 ok. tack

Zigge-3
0

Du kan kontakta mig på min sida här. Klicka på kontakt, har tyvärr inte msn

PimTheGreat
0

#16 har skrivit under kontakt på din sida. Hur ser jag när du skickat till mig sen då?

PimTheGreat
0

#12 jag ska hålla er underrättade.

Kiara
0

Om ni inte betalar kallhyra för stallet på sommaren då hyr ni det ju inte, så varför använder ni det och har era prylar där? Om ni inte vill betala för stallet då ska ni inte heller använda det…det är ju utrymmet ni betalar för inte att hästarna sover över natten.

Jag tror att han inte vill skäfta längre utan visa er att ni veklingen behöver och använder stallet, eller vill ni ha en hyres fri vecka i en lägenhet om ni åker på semester ni sover ju inte där. Klart att ni ska betala för stallet under sommaren också om ni vill ha tillgång till det.

gejsa
0

Det är ett mejl där det står inkorg.

PimTheGreat
0

Kiara lilla söta du har nog missuppfattat allting. Förra sommaren hade vi gratis där och undrar nu vad han vill ha denna sommaren, men inte fått tag på honom. Vi kan inte betala en summa som vi inte vet hur stor den är. Han måste ju kunna prata med oss och tala om hur saker och ting ska vara, inte bara bomma igen stallet helt utan vidare. Förstår du nu

gejsa
0

Om hästen bor där året om och sedan får gå på bete så borde det väl bli reducerat pris om hästen bara är på bete. På många ställen så ingår det ju hö och halm, in- och utsläpp osv. Även om det är kallhyra även vintertid så man sköter allt själv och även köper in maten själv så borde man väl iaf få ha sadlar och sånt kvar i stallet och även kunna ställa hästen i gången och ev boxen någon gång emellanåt.

Kiara
0

#21 Jag är varken liten eller sötOskyldig

Jag är helt övertygad om att han vill ha samma kallhyra året runt, så är det i alla stall som jag känner till. Och vad jag förstod på ditt inlägg vill ni inte betala samma.

En kompis till mig hon var hästlös några månader och fick i det stallet betala full stallhyra för att behålla boxen, vilket är helt rätt då hon när som helst kunde sätta dit en häst. Det riktiga är att ni betalar samma kallhyra året runt.

Sehvrin
0

Låter som ett allvarligt missförstånd, men att låsa in katten är ju inte riktigt klokt, det är väl bättre att låsa ute den då… är ju inte kattens fel…

Hoppas ni löser det

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

PimTheGreat
0

Pratat med polisen. De kan inget göra säger de. Vi skulle ringa en advokat…..Förvånad

Sehvrin
0

#25 Inte ens för katten?

PimTheGreat
0

#23 Då kan bonden tala om att han vill ha det så. Han har inget sagt alls till oss.

PimTheGreat
0

#25 tydligen inte..inte förrän om några dagar. Helt sjukt

Tinka
0

jisses vad obehagligt! Hoppas att det ordnar sig.

Kiara
0

Går du till en advokat så kommer han säga att ni inget kan göra, om man har en hyres tvist ska hela hyran deponeras (kom inte ihåg vart) sen får ni tvista om hyran. Räkna med en 10-15 tusen i alla fall. Glöm nu inte att en hyresvärd får ta hästarna och sälja om ni ligger efter med hyran. Ni har inte heller rätt att flytta hästarna utan att betala stallhyran.

Betalar ni för hö och stall i ett eller har ni en kallhyra. Betet bör ju också kosta då det är mat till hästarna. Juridiskt sätt så är det stallägaren som har rätt så jag skulle ta förra månaden (normal hyra) och nästa månads och gå och säga förlåt och ha med mig ett färdigt kontrakt och be honom(?) om att ni skriver ett, så ni får reglerat uppsägningstid mm. Ibland får man svälja stoltheten och glöm inte att ett bete med stall är dyrare än ett utan stall och att stall ägaren betalar sin avgifter året runt för stallet mm.

Sen kan ni flytta om ni villSkrattande

Tummelisa
0

Har du och bonden varit på kant på något sätt tidigare? Har ni gjort något som bonden kan ha blivit irriterad över? Det är fördjävligt när det blir sähär när man inte vet vad det beror på. Jaga på tills du får tag i "gubben"

Zigge-3
0

Pim the great jag har svarat till dig

Tummelisa
0

Det kan tänkas att du inte tycker ni gjort något fel, men man ser ju oftast inte sina egna fel och det går heller inte att döma varesig bonden eller dig förrän man hört bådas versioner. Det är lätt att man dömer innan man vet hela sanningen.

PimTheGreat
0

Vad jag kan komma på har vi inte gjort något som irrierat honom och vi har aldrig haft något innan kommit på kant eller något. vad jag menar är bara att man måstekunna prata. det blir ju inte bättreav att han håller sig undan och inte svarar när man ringer eller knacka på. vi vill givetvis betala men vi får ju ej tag på honom…det e ju det som känns så hopplöst

Kiara
0

Jag tror han höll sig undan för att ta reda på sina rättigheter, anars hade han låst med en gång. Nu vet han vad han har för rättigheter och en obetald hyra är inte så rolig. Kan ni inte skicka någon annan att prata med honom någon som är bra på att medla, men själkart ska ni betala för stallet även om ni har det ut blåst och oanvänt, ni har ju tillgång till det. Det är ju lite bortom med missen på fel sida, men jag tror att han kommer att släppa ut den ganska snart, just nu så pressar han er med katten. Han tänker nog inte riskera ett besök av miljö och hälsoskydd. Han vet helt uppenbart sina rättigheter, får man fråga vilken sallhyra ni har?Flört

PimTheGreat
0

Men du förstår ju inte vad jag skriver!!!! Vi har sökt honom för att ge honom pengar!!! Men inte fått tag på honom. Vi lägger inte gärna denna summan pengar i stallet utan att veta att han får dem!! Vi vill ge dem i handen, men inte lätt när man inte får tag på honom! Jag kan inte se vi gjort fel. Vi vill bara veta att pengarna kommer i rätt händer! Klart hyran blir försenad då han håller sig undan! Vi har bett att få ett kontonr där vi kan föra över den aktuella summan varje månad med det vill han inte ge oss för då måste han betala skatt! hur ska man då lösa detta! vi ska väl inte behöva jaga sverige runt för att kunna betala hyran i tid! Och svara en telefon är inte så svårt! hoppas du förstår detta nu! HANDLAR INTE OM ATT VI INTE VILL BETALA ELLER INTE HAR PENGAR! VI HAR INGEN ATT GE PENGARNA TILL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PimTheGreat
0

#36 var menat till Kiara. Glömde skriva det

lisette
0

#36 du låter verkligen panikslagen, vilket jag förstår…

Kiara
0

Klart att du ska ge pengarna till honom direkt, men det är ju så att han innan, som du skrev frågat efter hyran och att du då ville ha lägre hyra på sommaren. Jag tror att det är där missförståndet ligger. Han vill ha samma hyra alla månader och han vill nu vissa vad som händer om ni inte har tillgång till stallet.

Skriv en (snäll) lapp i brevlådan och be att få betala stall hyran kort och enkelt och inga under toner. När han sen dyker upp så förklara att det inte var er menig att det skulle bli så här utan att ni trodde att det var en lägre hyra på sommaren.

För om jag var han så hade jag förväntat mig att ni skulle haft med hela stallhyran när den skulle betalas och att ni då möjligen skulle ha frågat om den var samma eller lägre på sommaren.

Att han "varit borta" det tror jag beror just på att han tagit reda på sina rättigheter och dom har han.

När det gäller katten kan ni be/muta några barn att gå upp och säga att dom hört en katt jama från stallet, då tror jag den kommer att släppas utFlört

PimTheGreat
0

#38 Ja detta är fruktansvärt frustrerande när man alltid skött sig och betalat i tid…..

Faxlin
0

#36: Lider med dig och de andra tre verkligen.
Ring djurskyddet, de måste åka ut. Då får ni åtminstone ut katten därifrån vilket måste vara första åtgärden. Berätta även för djurskyddet vad problemet ligger i så kan de kanske få honom att förstå att ni måste träffa honom för att kunna betala. Sedan om han säger vad ni ska betala är ju inte heller helt fel. ;-)

Audiatur et altera pars

Kiara
0

#40 därför borde detta kunna lösas, jag ville med det jag skrev påpeka att det är han som juridiskt har rätt, vad man än kan tycka. Så ska du bli arg så bli arg på lagen inte på migGenerad

PimTheGreat
0

#39 vi har flera gånger frågat honom vad som ska gälla under sommaren men inte fått något svar av honom då. När jag frågade då han bad om pengarna sa jag till honom att säg vad du vill ha så får du pengarna direkt, men han visste ju tydligen inte då heller. Vill han ha samma hyra året runt så är det ju bara för honom och säga det, så man vet vad som gäller annars är det inte så lätt för oss att veta vad som gäller heller.

MiaMaria
0

Kolla med djurskydds myndigheten ang katten. Som någon skrev, advokat kostar en rejäl summa och han vill se kvitton, kontrakt osv…

Kiara
0

Gå till honom med vinter hyra och betala den, det kan vara svårt och jobbigt för honom att säga det. Det är faktiskt jobbigt att känna att dom som hyr stallplats hela tiden vill pressa ner hyran…du har ju faktiskt inget att förlora på det eller hur…Flört

PimTheGreat
0

#42 Inte arg på dig, men denna gubben är det många som haft problem med, men vi gav det en chans och allt har gått bra hittintills…….bara för vi ej fått tag på honom, blev det åt helvete! Vi kan inte mer än söka honom, som sagt

lisette
0

jag tycker iofs att om man ska betala för själva stallplatsen under sommaren, då ska den vara billigare…

PimTheGreat
0

#46 vi har aldrig sagt vi vill ha lägre hyra, men förra året bjöd han oss på hyran för betet för vi hjälpte honom att beta ner och gjorde i ordning hela stallet, därför ställde vi honom frågan vad som gäller detta året. Vill han ha samma året runt hade vi accepterat det, men vi ville veta vad som skulle gälla. Frågar vi kan han väl svara men då har han inget vetat hur det ska bli. nu får vi ej tag på honom….då kan han inte klandra oss heller. vi är bara människor inga tankeläsare eller siare som kan spå oss fram vad gubben vill

PimTheGreat
0

#47 håller med för vi utnyttjar ingel elekticitet och bonden har inget jobb med utsläpp och fodring. Men orkar inte bry mig nu. Vi ska ändå flytta hästarna för vi orkar inte ha det så här stökigt och inte få tag på honom vid betalningstid och sen är det vi som får skiten. Inget seriöst någonstans

PimTheGreat
0

Nu ska vi åka upp igen och försöka få tag på gubben…… se hur detta går…Fundersam

Sehvrin
0

Om jag förstått det rätt hyr ni det svart? (du sa att han inte ville betala skatt på pengarna, och jag antar att det blir svarta pengar då) Då har väl han eg inte några rättigheter, eller hur? (inga skyldigheter då heller, menmen) Och om man vrider lite på det så skulle jag iaf få till det att de inlåsta sakerna som stöld Oskyldig 

Vad jag egentligen vill säga är att han kanske inte alls har några rättigheter…. Kämpa på, och som sagt, jag hoppas att det löser sig

Kiara
0

#51 Man får ha en viss inkomst utan att betala skatt (jag har för mig det var 30 000 kr) så betalar dom under 2500 kr i månaden så gör han inget fel

[slo]
0

#52 jo, men om det stämmer att han vill ha pengarna i handen och inte på bankkonto, för att slippa betala skatt, som PimTheGreat skrev för några inlägg sedan, så tyder det ju på att det är svarta pengar han vill ha.

Dessutom, Pim, får ni inga kvitton så kan ni nästan räkna med att det är svarta pengar. Då har han varken rättigheter eller skyldigheter enligt lagen och har således stulit era saker. En polisangelägenhet helt enkelt, och går säkert att få polisen att anstränga er om ni lägger fram det på rätt sätt.

Sehvrin
0

#52 ah, ok, nåja, jag tycker fortfarande att han verkar ha lite fel (men som någon sa så kan man inte bedömma sånt här utan att ha hört båda sidor) dock tycker jag att det verkar konstigt att han inte vill ha in dem på kontot för att han inte vill betala skatt på dem. Om han nu har inom den tillåtna summan, varför gör han så då? *skakar på huvudet* Dessutom om han inte är tillgänglig då han vill ha hyran betald så är det ju inte deras fel….

lisette
0

#52 är det så mkt som 30,000? när jag sommarjobbade var det betydligt mindre innan man behövde betala skatt.

men det låter ju verkligen som han inte vill betala ngn skatt

PimTheGreat
0

Nu har vi pratat med honom och detta är över min vildaste fantasi. Vi måste betala honom ytterligare mer pengar perhäst senast imorgon om vi ska vara kvar juni ut, men vi får ingen annan hage. Vår hage är totalt nerbetad och hästarna har gått ner i vikt. Inte intresserad att betala för något som inte finns. Ska jag betala för bete ska det också finnas bete, men nej vi får ingen annan hage. Och betalar vi inte senast i morgon så ska hästarna och varenda pryl vara borta från stallet idag och vi har inte fått tag på annat bete än…….. stallet blir heller inte upplåst förrän han fått de andra pengarna eller om vi sticker idag skulle han låsa upp……. Hur Skrikandes ska vi lyckas lösa detta på 1 dag!!!! Det är ju inte klokt hur han är. Hade ni velat betala ett bete som inte finns. De pengar vi var skyldig har han nu fått……..men nu ska det vara ytterligare mera pengar……….

lisette
0

varför betala för mer än vad man får??? ta ert pick och pack och gå med detsamma. det hade jag gjort! betesplatser finns det gott om…

PimTheGreat
0

#57 vi har sökt hela dagen men inte fått napp. Vi drar idag om någon bara ge oss tillgång till bete. Kosta vad det vill men hästarna ska ha mat och bort från den gården….

[slo]
0

#56 vad var anledningen till det då? Och vad sa han angående att han låste stallet och inte varit kontaktbar…

lisette
0

tyvärr har jag inget att erbjuda, jag hoppas bara det löser sig snart för eran skull!

PimTheGreat
0

#56Han svarade inte på att han inte var kontaktbar utan menade på att vi ljög och stallet för att vi inte betalat i tid, vilket varit omöjligt för oss när vi ej fått tag på honom

Tummelisa
0

Det kanske inte är så lätt att bara dra med flera hästar, hur många det nu var. Ni kanske får räkna med att till en början dela på er om ni har otur. Vi vet ju inte om huruvida det finns gott om bete i era trakter. Minns jag fel eller var det inte meningen att du skulle vara i Shirleys stall, du hade väl en tråd om det? Har inte hon bete till någon av er?

Hade inte bonden någon förklaring till varför ni inte fick någon annan hage eller någonting? Eller varför det skulle betalas mer. Det låter ju som om han är arg för något? Hur mycket pengar vill han ha?

gejsa
0

Hur mycket mer vill han ha i betalt då? Är det rimliga priser?

Sehvrin
0

Jag önskar jag kunde hjälpa er, men jag bor på helt fel ställe för dte =( Kan inte vara lätt att hitta nått på så kort varsel, men ni kanske kan hitta nån liten tillfällig lösning som en paddock eller nått? (känner att jag inte var till mycket hjälp XP )

PimTheGreat
0

#62 vi är 4 hästar. vi har kollat runt de vi kommit på och hört oss runt och alla har fullt så inte ens att dela på sig har nappat någonstans, ci gör vad som för komma iväg.

Shirley har dåligt med bete utan har bara vinterhagar. Hon har sina hästar iväg på bete över sommaren.

Han är arg för att vi annonserar efter annat bete och stall pga att det är så struligt hos honom. Vi har svårt att få tag på honom vid betalningsdax och får han ej pengarna i tid så blir det sånt här strul så det känns så fruktansvärt hopplöst när han är så omöjlig. han skulle bara ha 400 för betet, men får vi ingen hage med bete så vill jag inte betala det, då hästarna har gått ner i vikt nu med bara för vi ej fått tag i honom och veta vilken hage vi kan ta. Men nu fåt vi inte ens en annan hage men betala ska vi. Inte intresserad av  det. Vill gärna ha mat till de också…. Usch allt känns så hopplöst…. ringt runt sen 8.00 imorse….

PimTheGreat
0

#64 alla råd är varmt välkomna. Just nu känns allt svart

PimTheGreat
0

Kan tillägga att min sambo fick ringa från sin telefon ( bonden känner ej till hans nr) för att få tag på honom. uppenbart att han inte svarar när han ser att det är vi som ringer……… enbart därför fick vi tag på honom och kunde betala. Så jädra sjukt. Då ska man fanken inte klaga på att man ej får pengarna i tid…

gejsa
0

Det går ju att ringa så det inte syns vem som ringer också från din telefon. 400 kr i månaden är inte dyrt. Har han mer bete då?

PimTheGreat
0

#68 ja men vi får inte tillgång till det pga vi annonserar efter annat, antar jag. så han e väl sur för det. 400 är inte mkt, men jag vill ju ha bete då med vilket vi inte får. hästarna har redan gått ner i vikt

Tummelisa
0

Ja ja, då är ni redan på kant med honom. Inte så kul att ha hästarna kvar ändå. Hoppas ni hittar något annat idag då. Är här ingen annan här i fokus som bor nära er och har hästar, har för mig jag har sett någon mer från era trakter?? Kanske kan vara idé att fråga i allafall.

PimTheGreat
0

#70 Kan man göra det smidigt p något sätt som syns väl?? Dålig på de olika finesserna som kanske finns här…inte utforskat så mkt..

Sehvrin
0

#71 starta ett nytt ämne och så kan vi se till att hålla det uppe, det är det ända tips jag kan ge för tillfället, alt prata med Linda och se om hon kan lägga in det som en artikel så den hamnar på första sidan…..

[slo]
0

Det är inte så att du betalar i efterskott då? Alltså, dom 400 är för det dom betat ner?

gejsa
0

Men då måste ni ju få tillgång till hö och/ev boxen om det inte finns mat åt hästarna. Eller?

PimTheGreat
0

NU HAR ALLT LÖST SIG!!!! Fått bete kanske t om boxar!!!!!

Pratat med skatteverket med och han har gjort helt fel. Ett företag får inte ta in 1 kr svart…… måste lämna kvitto och kontrakt så imorgon kommer jag ringa och anmäla honom om han hindrar oss i något här nu idag när vi ska flytta dem. Hälsoskyddsnämndet har honom på gång också tydligen. Ska bli SÅÅÅ skönt nu att få iväg allt idag!

Tusen tack till er alla som hjälpt och gett mig råd!!!!

Tummelisa
0

Vad vinner ni på att bråka tillbaka. Då är ni ju inte något minsta bättre än honom. Jag förstår inte varför man måste hämnas på allt och alla. Vet ni varför det är krig i världen? Strunta i bonden. Helt klart, ni kommer ju inte överens! Är verkligen allt hans fel. Vi har ju inte hört hans version! Urbota löjligt att hålla på nu när allt ändå löst sig.

Sehvrin
0

#76 Men det var ju bara om han hindrade dem de skulle anmäla honom (hoppas jag?)

PimTheGreat
0

Jag sa att jag skulle göra det om han jävlas eller hindrar oss med någoting nu när vi är där uppe! Nu har vi betalat allt och inget mer med det. Om det är hans eller vårt fel spelar ingen roll och lämnar han oss i fred nu när vi packar och så så lämnar vi honom i fred, men jag tänker ju inte bara stå och ta massa skit, när jag vet nu att det han gjort är olagligt!

__iE
0

vad skönt att dt löste sig! =)

hoppas dt blir bättre i fortsättningen då :)

Anna Johansson
0

Heja! Vilken tur att allt löste sig! Lycka till med nya stället!

gejsa
0

Ja, lite fel är det ju iaf. Ni visste att han tog betalt i svarta pengar och så länge som han inte bråkade med er så gick det bra att betala svart. Eftersom ni inte krävde varken kvitto eller hyreskontrakt så borde ni väl förstå att det var svart.

Tycker inte att ni ska bråka med honom när ni har flyttat. Och har du hotat honom med att anmäla honom om ni inte får flytta så förstår jag hans ilska.

PimTheGreat
0

#81 har inte hotat honom på något sätt men atlltid skönt att veta man kan försvara sig på ett sätt som man vet kan bita på honom. Vi har också bett att få kvitto och kontrakt och han sagt att det är på gång men att han alltid haft så mycket att göra. Vi har försökt vara lite "snälla" mot han om man säger så och inte hållt på och tjata och vara jobbiga mot honom OCH

han hade gått fram till ena tjejen idag och bett om ursäkt för att det blev så här men det är hennes fel och pekade in mot sitt hus…dvs hans flickvän så hon ligger bakom detta, hur vet jag inte, men han sa så till denna tjejen. Denna flickvän bor inte ens på gården och har ett stall på ett annat ställe. Hon har inget vackert rykte. Jag tjabbar aldrig mer än vad som behövs…dvs att jag har rätt att vara elak tillbaka till människor som e elaka mot mig. Varför ska jag bara svälja skit????

PimTheGreat
0

#81 glömde fråga! Menar du att han har rätt att neka mig flytta från stället? Allt e betalt….. ingen uppsägningstid då vi ej fått kontrakt . undrar bara låter lite konstigt om han ska bestämma över mig och min häst.

gejsa
0

(Jag sa att jag skulle göra det om han jävlas eller hindrar oss med någoting nu när vi är där uppe! )

Jag svarade så ang detta som du skrev. Förstår då även hans ilska.

PimTheGreat
0

#85 men om en människa jävlas med dig och hindrar dig att flytta din häst genom att vägra låsa upp stallet till era saker, skulle du då bara svälja allt och se glad ut??????? Det gör inte jag, så jag är väl knäpp då…. hade vi haft skuld hade det varit en sak men nu är inte fallet så.

gejsa
0

Nej nu nej. Men innan han låste dörrarna hade ni en skuld. Men det var inte det saken gällde nu. Utan du hotade honom lika mycket genom att säga att bråkar inte du så bråkar inte jag med dig. Alltså anmäler.

PimTheGreat
0

men jag har aldrig gjort det!!! Jag har inte sagt något sånt till honom. Vet inte var du fått det ifrån Det var en säkerhet för mig att KUNNA göra det om han skulle bli omöjlig för oss att få ut våra saker……då stallet var låst innan idag när vi var och betalade och han vägrade öppna då..FAST han fått pengarna… hur skule jag kunna lita på att han verkligen öppnade stallet och inte bara dragit iväg hemifrån för att jävlas, då måste ju jag också kunna göra något för att verkligen kunna komma med något så vi fick våra saker.. Alltså jag kan inte förklara detta på ett annat sätt men uppenbart att du ej förstått mig rätt. HAR INTE SAGT ETT ORD ELLER YTTRAT NÅGOT TILL HONOM hotat eller nåt…….. en säkerhet för mig om jag ej skulle fått mina saker…….. äsch jag ger upp! Han vet INTE att jag vet att han gjort nåt olagligt och att jag KAN sätta dit honom. Inte sagt nåt om det till honom

gejsa
0

Hur ska jag kunna veta vad du säger och tänker? Jag läser bara vad du skriver. Och du skrev att JAG SA ATT JAG SKULLE GÖRA DET om han jävlades. Alltså anmäla. Det var väl till honom du sa det då eller var det till någon annan. Du skrev som om det var till honom du sa det och du efterberättade det här. Ingen är väl synsk här vad jag vet. Flört

Skitsamma. Nu har du ju flyttat hästarna och allt är frid och fröjd. Du tog väl med stallkatten också?

PimTheGreat
0

#88 Vi är 4 st som flyttat våra hästar och har kvar skåp att flytta imorgon, så tyvärr får vi nog avliva stackarn imorgon när vi hämtat skåpen. Får inte har med henne till detta stället för ägaren. själv har jag 4 katter hemma och får inte ta hem henne hit för min sambo.Men hade gärna velat…hon är så mysig. Givetvis så skulle vi aldrig bara lämna henne. Har frågat runt men ingen som vill ta sig an henne…. Tänkte ringa kks imorgon och höra om de kan försöka placera om henne.

gejsa
0

Men kan inte gubben ta hand om katten då? Någon måste det väl finnas.

PimTheGreat
0

#90 tror inte han vill det. Man kan ju alltid fråga i för sig. Ska ringa kks med imorgon

NinaToy
0

ha katten inlåst och sen avliva den…? det finns nog bättre sätt. Det verkar som om det är katten som står bakom allt för det är h*n som fått allt skit ju. Varför inte försöka omplacera den eller låta den vara kvar på gården?! Det finns många som vill ta hand om en stackars katt… Får du absolut inte tag i någon kan jag säkert hjälpa till.

Tigrou
0

Ni kan ju inte avliva katten för f……n. Den som har skaffat katten måste ju också ta ansvar för den Den stackaren ska väll inte lida för detta. Ja menar ni hade väll inte tänkt att vara kvar i detta stall i hela kattens liv eller?? Önskar jag bodde i närheten, då hade jag tagit den.

PimTheGreat
0

#92 + 93 Nej nej nej nej.. vadå hålla henne instängd??? Hon är ute nu eftersom gubben låste upp stallet tillfällit när vi hämtade saker igår. Jag har mailat kks om de kan ta hand om henne och kunna omplacera henne, väntar även svar från en annan som kanske kan ta sig an henne.

Ska tilläggas att vi inte "skaffade" katten utan hon dök upp och var vrålhungrig och utmäglad. Givetvis gav vi henne mat då eller skulle vi struntat i henne? Vi gör allt vi kan för att rädda henne givetvis men går det inte måste hon ju avlivas. Jag kan inte ha mer än 4 katter annars hade jag tagit henne direkt!

Och knappast vårt fel att bonden låser in katten!

lisette
0

tar kks åt sig katter utan att ta betalt? det trodde jag inte..

hjullan
0

jag skulle varit minst lika förbannad som du pimthegreat. tycker även du ska sätta dit han o anmäla killen. trots att det ordnat sig för er efter flytten.. han lär ju fortsätta på samma vis med kommande hästägare. ska han syssla med olagliga grejer får han ta smällen om han jävlas sådär. vafan är det för stil o låsa in era grejer, okej om han vill slänga ut er , men då ska han ge er prylarna också. bara min åsikt det här, men hämndlysten som jag är skulle jag gjort allt det, plus förstört hans rykte i stan så att han inte får nya kunder så han får ångra sig en lång jävla tid.. ta ner han på jorden så han inser att man inte kan bete sig hursomhelst, oavsett vem man är.

Sussi
0

#93 De tar ju sitt ansvar om de avlivar katten om de inte hittar plats åt den. Skulle de inte ta sitt ansvar skulle de lämna den vind för våg.

Tigrou
0

#97 ja jag kan hålla med om att de tar ansvaret då man absolut inte ska lämna en katt vind för våg. Men det som jag stör mig mest på är resonemanget börjar man mata en katt och bestämer sig för att behålla den så tycker jag att man har beslutat att ta hand om den tills den går bort "narturligt"  Men vi alla har olika åsikter om djurhållning.

Nu är det ju ialla fall skönt att hästarna förmodligen får det bättre och även deras ägare.

gejsa
0

#98# Håller med dig! Tycker också att man ska ta sitt ansvar. Har man en gång tagit hand om ett djur ska man inte bara avliva så fort det inte fungerar. Som tyvärr väldigt många gör så fort det blir jobbigt. Tänk vad många friska djur som avlivas pga detta. Varje dag! Året om! Just nu till sommar och semester så avlivas mest friska djur eftersom dom ska åka bort och dom har inte någon som kan sköta djuret.

Faxlin
0

Tyvärr är det så att många inte tar sig råd att avliva sina katter utan de släpper dem lösa så de får klara sig själva. Hur många sommarkatter finns det inte runt om i Sverige? Massor. Tyvärr så är katthemmen runt om i landet ofta fulla av små stackars katter som ingen velat ha.
Att de började mata denna katt kanske kan säga vara fel, men jag hade gjort samma sak. Hade det dykt upp en liten utmärglad sommar katt till stallet så hade jag köpt mat till den.
Om vi sedan ponerar att jag inte kan ha mitt stall kvar och ingen kan ta emot katten, varken katthem eller privatperson. Ja då kan man se det som att det är bättre att avliva än att åter låta den springa vind för våg.
En sak att testa innan man tar till den slutgiltiga sista färden är att sätta ut en hjälp mig annons i tidningen. Mycket möjligt att det finns någon som öppnar sitt hem för missen så att den får leva då. Finns ju trots allt många med hjärtat på rätt ställe också, inte bara sådana som kastar ut sina sommarkatter och tror att allt löser sig då.

Audiatur et altera pars

PimTheGreat
0

Jag lovar att vi gör allt för att rädda henne! Vill helst ha henne själv

Faxlin
0

#101: Tror jag också att ni gör.

Audiatur et altera pars

NinaToy
0

#101: Så bra! :) Jag har 8 katter och kattuppfödning så jag kan också försöka hitta ett hem. :) Men var bor ni?

gejsa
0

Hur har det gått med katten?

PimTheGreat
0

#101 Vi finns i Kallinge, Blekinge. Kan du hjälpa oss blir vi glada.

PimTheGreat
0

Förlåt skrev fel. Förra var menat till #103

#104 Vi har inte fått tag i någon som kan ta hand om henne helt. Jag har fått min sambo att gå med på att han henne här hemma tills någon kan ta hand om henne, men inte någon längre tid, vi har inget stort hus och han tycker det är mkt som det är med 4 katter redan. Som vi löst det idag är hon kvar på gården och vi åker dit och kelar henne och ger mat varje dag…men vi har dåligt samvete….hon är så mkt ensam! KAN NÅGON HJÄLPA OSS????

Eve
0

finns det ingen lokaltidning du kan annonsera i??

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

lisette
0

#106 tyvärr får jag inte ha katt, sambon är allergisk. får itne ens ha stallkatt… :(

Anna-hfg
0

P.T.G. Finns det inte annonser om hästbete i någon tidning. Jag hade gärna hjälp dig men jag har ingen gård utan stallar in min häst själv och dessutom bor jag i skåne så det hade varit lång även om jag hade haft bete. Jag utgår från att du vill ha hästen nära dig? Det finns ju många hästgårdar här i Kristianstadstrakten  så någonstans borde det finnas bete.  Ge inte upp nu. Det kommer att lösa sig.  Finns det inga annonser i Ridsport ellar andra hästtidningar eller på nätet?

gejsa
0

Vi har 6 katter så nog går det alltid. Vi hade 5 st som inne katter när vi bodde i lägenhet. Tjata på sambon vet jag.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.