Konditionsträna
Jag har bestämt mig för att ägna juni åt konditionsträning i huvudsak… Men hur går man till väga? :) Har en 800m rundbana som är märkt var 100e meter. Men hur ska jag lägga upp träningen? Antar att det är intervallträning som gäller, men vad är lagom att börja med, om hästen har dålig kondis? :)

Är det unghästen som du ska konditionsträna och tävla i höst med? Den var ju knappt inriden skrev du för någon månad sedan. Ta det varligt med hästen så att hästen inte får värk osv.

Börja med att skritta lååång och lääänge, för att bygga grunden ordentligt, annars kan den aldrig bygga "riktig" kondis. Skritta till o börja med en timma (nu vet jag inte hur mkt den har rört sig innan) om dagen med nån vilodag/vecka (oxå beroende på hur mkt den har gjort) o sen ökar du till 1,5 och 2 timmar. Låt det pågå i några veckor och sen kan du börja göra samma sak i trav o så småningom i galopp. Lägg in klättring emellanåt för att stärka den, men inte för ofta.
Ja så hade nog jag gjort, men det är ju som sagt helt beroende på vad den gjort innan och vilken kondis den har nu. Lycka till!
#1 han har faktiskt bättre kondis än jag trodde… :) Men ja, jag tänkte tävla i höst med honom, vi får väl se vad det blir av det…
#2 okej, massor av skritt… Bör jag använda gummisnodd för att slippa tjaffsa med formen på honom, eller är det bara fri skritt på lång tygel som gäller? Klättring har jag ganska bra möjligheter till, så det är inga problem!

Nej nej ingen snodd, låt honom bara gå om det blir tjafs. Men försök däremot att få igång honom bakifrån så du får formen utan att tjafsa. Varför tjafsar han för den delen?
Ofta när jag rider ut så gapar han så fort jag tar i honom. Det är inget problem på ridbanan, när han börjar jobba och koncentrera sig så försvinner det… Men det är inte lika kul att jobba ute =)