Veterinärbesiktning - hur gör man?
Köpet av Dandelion närmar sig med stormsteg och jag funderar över veterinärbesiktningen.
Hans ägare säger att han blev röntgad i benen inte långt innan jag tog honom på foder (på grund av en bortopererad lös benbit) så är det något fel i benen så lär ju det bero på mig?
Vem brukar stå för besiktningen? Köparen eller säljaren? Jag tror inte att ägaren är så sugen på att betala, och jag vill ju ha en ordentlig besiktning, gärna med röntgen av allt som går om det är möjligt?
Nån som har en aning om vad det kommer att kosta? Alltså en totalgenomgång. Röntgar man både benen och ryggen då? Eller räcker benen?
HUR GÖR MAN?

Jag stod för besiktiningen när jag sålde min islänning, inkl röntgen…landade på runt 3000
när jag köpte Ludde, ridtravaren, så delade vi (jag o säljaren) på vet.besiktning. Minns tyvärr inte vad det kostade, men runt 1000kr kanske) o det var utan röntgen…
Nog väldigt olika hur man gör…beror ju på vad man kommer överräns m ägaren om!
Köparen brukar stå för besiktning.
Jag gjorde det när jag köpte Lyrik, tog ut ambulanstoriska.

När vi sålde Schess så sa vi att vi står för en gårdsbesiktning.. Ville man ha han klinikbesiktigad, röntgad o.s.v. fick köparen stå för det..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
hade också bara en gårdsbesiktning…

Det där är ju olika. Precis vad man kommer överens om. Sa ni inget när du hämtade hästen. Tex gjorde en besiktning innan du tog han? Eller att ni isf ska dela på kostnaderna nu?

#6 Nä, ingenting är sagt. Fanns ju inga planer alls på att jag skulle köpa honom när jag tog honom på foder. Jag skulle bara ta hand om honom ett tag medan min kompis (ägaren) var utomlands och pluggade. Från början skulle jag bara vara medryttare på honom när han stod hemma hos dom, men jag flyttade ju honom hit och nu är han "min". Bara pengarna, kontrakt och besiktning kvar :)

Ok! Men om du får hästen billigt och du har ridit den bra länge själv så vet du ju om den har några krämpor. Då kanske inte en besiktning behövs eg?

#8 Jo, det är det jag funderar lite över… Han är väl billig för den han är, men det är ju ändå mycket pengar, 48 tusen är deras senaste bud. Det är för mycket för mig om jag ska betala besiktning och en ny sadel också.
Har funderat på om han har ont i ryggen för han går med svansen på sned. Men kan inte säga om han gjort det hela tiden. Men han protesterar aldrig när det gäller ryggen, vad man än begär av honom. Och benen är det inga problem med heller, inte vad man märker iaf…
Och om han hade några medfödda/ärftliga fel så borde de ju ha kommit fram vid senaste röntgen?
Det är så svårt! Jag vill inte vara snål och strunta i veterinärbesiktning om det behövs göras. Men om man inte behöver den så känns det ju lite onödigt, det blir ju att kasta pengarna i sjön. Fast det vet man väl inte förrän besiktningen är klar ;)
Jag tycker att ni ska satsa på en vanlig gårdsbesiktning, röntgen är dyrt. I Skara kostar det mellan 3000-4500:-, enligt en som besiktgade sin 4 åring där… Kan tänka mig att det är minst lika dyrt i sthlm :S
kostar han så mkt hade jag aldrig låtit bli besiktning…mkt pengar för mig iallafall;-D

#10 Nu har jag precis pratat med ägaren och vi kom nog tillsammans fram till att det inte behövs någon veterinärbesiktning.
Det är ju jag som har haft honom de två senaste åren utan att ha märkt något problem med honom.
Vad kan en veterinärbesiktning säga egentligen? Vad är det man vill försäkra sig om? Jag vet ju att han är fullt ridbar i både dressyr och hoppning..
Somköpare har man undersökningsplikt.
Det innebär att man som köpare ska anlita en veterinär för besiktning och att man också bör vara med och stälal frågor vid besiktningen. Köparen ska betala kalaset = vara veterinärens uppdragsgivare.
OM Det visar sig att hästen har s.k dolda fel och det är säljaren som har besiktigat hästen så kan det vid en tvist bli så att köparen anses inte ha fullgkort sin undersökningsplikt och får därmed stå sitt kast.
#9 - Be säljaren att få ett skriftligt röntgenutlåtande från röntgenundersökningen, du ska inte bara lita på säljarens ord! Helst ska du kunna få en fullmakt från säljaren som ger kliniken rätt att visa dig alla rtg-bilder + hästens journaler. EN säljare som inget har att dölja ger dig denna fullmakt…
DU känner dig tveksam angående hästen, att den går på sniskan. Det är ALDRIG bortkastade pengar att låta undersöka hästen ordentligt! Det är ju värre om det framkommer fel på hästen om en månad, som hade kunnat hittas på en besiktning…

Vad ligger hans livförsäkring på? Är den högre än summan du köper hästen för och dessutom haft hästen en tid så är det kanske inte så nödvändigt med besiktning. Det är ju trots allt inte bra för hästens ben att utsättas för böjprov
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Oj, vad priset så pass så hade jag iaf veterinärbesiktigat hästen. Det kan ju finnas något dolt som kan komma fram när som helst. Som du inte hunnit märka än menar jag. Men ta en gårdsbesiktning utan röntgen. Man röntgar ju utifall det är någon hälta eller så när veterinären kollar hästen. Ser han inte något fel i stallet hemma så är det ju onödigt med röntgen kanske.
Hos mig kostar en veterinärbesiktning ca 1500 kr.

Ni säger så mycket klokt! :)
Livförsäkringen ligger 5000 under det jag köper honom för, men de kunde höja upp den till samma pris om jag ville. Känns inte som att det spelar någon större roll för mig, men jag är ju helt grön på det här med att ÄGA en häst..
Priset jag kommer betala för honom är 40 000 och en gårdsbesiktning är nog vad jag kör på - om ni tycker det är det bästa?
#16 Det låter bra :)

Ja, det tycker jag ni kan kosta på er. Ni kanske kan dela på kostnaden? Det är väl det mest vanliga vad jag har hört iaf. För bådas bästa är det ju faktist.
jag läste i tidningen fokus där var det med ang detta med besikta hästen det visa sig att hästen hadde fel på ena knät tror jag o sen fick den mängder med fel. Köparen i detta fall hadde jätteotur och hästen kommer alldrig kunna bli en ridhäst lr körhäst massor med fel. Om jag köper en häst så gör jag en gårdbesikning alla böj,springer,longerar klämmer å känner på kusen. Har gjort det på mina russ dels för att jag vill veta att allt var okey och för att veta om något var galet isf vad. Även att jag fick dom så ville jag göra detta. Men det var för min skull så jag inte vart orolig för att jag kör å rider å dom har ont någonstans.

I de fall jag har varit inblandade i, har köparen stått för vet.besiktningen så länge hästen går igenom.
Man kan antingen göra en vanlig enkel gårdsbesiktning eller en på klinik. Men med tanke på att du har haft hästen på foder, så vet du ju allt om hästens förflutna. Dessutom, om hästen haft en lös benbit så är den ju redan röntgad en gång och skulle det vatt andra problem hade man sett dom då. Kanske skulle man röngta igen för att se om det skett några förändringar med tanke på den lösa benbiten, hästen kanske har osteokondros och det bildas fler lösa benbitar.
Sedan spelar ju priset på hästen in också, om man tycker det är lönt att röntga en billig häst som inte visar några problem.
Tro mig, börjar man röntga hela hästen, KOMMER man hitta fel. Båda mina hästar är oförklarigt halta, och att röntga Peppe är lika "roligt" var gång för man hittar alltid nåt, och förmodligen har det ingen betydelse och det är bara dumt att veta om det för man hänger upp sig på det.
Röntga ryggen vid besikting skulle inte jag själv gjort, i så fall får hästen kosta en hel del. Nästan alla hästar har någon slags avvikelse i ryggen, och man kan förstöra en hel del för både säljare och köpare om man hittar en liten avvikelse i ryggen. Jag är tveksam till om jag låtit någon röntga ryggen på min häst så länge hästen går som den ska.
Be om journalerna till hästen också, så att du själv kan kolla igenom det. Tyvärr kommer jag inte åt Peppes gamla journaler, hans fd. ägare vägrar släppa ifrån sig det utan att prata med en advokat…
Lycka till! Skönt att köpa en häst som man har haft och göra med förut :)

Enligt ägaren (som är en av mina kompisar och som jag känt i över tio år) så sa veterinären i samband med den lösa benbiten att det var en typisk unghästgrej, nåt som inte var helt ovanligt hos unghästar. De röntgade båda benen för att se att det inte var problem i båda benen.
För ett och ett halvt år sedan röntgades ena frambenet i samband med akut lymfangit och då hittade de inget konstigt i det heller. Så i princip (när det gäller medfödda fel) så finns det bara ett ben kvar att röntga…
Men jag kör nog på en gårdsbestiktning.
#21 - Är den lösa benbiten bortopererad?

#22 ja det skrev hon innan
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Köparen brukar stå för besiktnignen.
Är det en dyrare häst, framförallt en inriden häst skulle jag inte nöja mig med gårdsbesiktning, utan åtmindstonde på klinik, och helst röntga rygg, ben och nacke.
Blev han värkligen röntgad finns det ju papper på det så att du med säkerhet kan se att det är gjort och att han var ok…
Jag skulle absolut göra en gårdsbesiktning för min egen och hästens skull vi pratar ändå om 40tusen plus en häst som du ska rida och kanske köra varje dag framöver i ett par många år till. klart man vill veta att allt är så bra de kan bli. men att åka in på klinik vet jag inte om jag skulle gjort, som sagt är han röntgad innan o din kompis inte har något att dölja är de juh givet att du får ta del av dessa papper och där med ser du juh oxå att det är oki sen tidigare.