Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1049 ggr
LinaN
0

John Pinell NH- instruktör

kommer ni ihåg "idioten" som hade en serie på youtube med hur man botar bockning?

Han har även en teknik för att lära hästar att lasta, med något som han kallar för Warbridle, krigstränset…. 

åter igen vet jag itne om jag ska skratta eller gråta…. Den här formen av horsemanship suger allvarligt… /min personliga åsikt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

hjullan1
0

usch.. jag vågar inte ens se.. det där med bockningen tog priset.

tessa
0

Kan ni inte länka till bocknings-filmen, vet inte vilken ni pratar om?!

Vad är detta för människa, känd?

Mixie
0

Vad ska det där va bra för? Han ber ju praktiskt taget hästen gå på honom =S

//Mickan

LinaN
0

#3 eller att backa, så fort hästen går framåt så rycker han ju i grimskaftet….

hittade en med honom om hur man tränsar en tidigare otränsad häst.

#2 hoppas verklgien itne det…. tror du komemr fatta varför.

hittade även en om problemhästar

Se o begrunda…… alla NH-gurus är inte bra.

joytick
0

Ursäkta men fy fan vilken jävla idiot :'( Gu va arg jag blev när jag såg de där filmerna.

Mixie
0

Haha hörde jag rätt när han sa i del 1 av bockningsfilmerna att det är så svårt att få en sadel att inte glida runt en häst som är byggd på det viset? :P att man måste vara väldigt försiktig och att den egentligen inte passar att rida på? :S

//Mickan

MiaMaria
0

Kollade på filmen och visst är de inte de bästa jag sett, är bara den "grimman" han har som jag motsätter mig (dock dålig på engelska så har inte kunnat översätta alla ord).

Men min fråga är, hur lastar du LinaN?? Hur gör du med en häst som bestämt sig att den inte ska gå in?

jen
0

jag tittade fram till film nr3..

lastningen var ju inte så farlig tycker jag, jag antar att det skulle gå ut på att hästen skulle söka trygghet hos honom.

men bockningsfilmerna var inte så bra tycker jag. särskilt inte nr 3. efter den slutade jag titta

bubbelbubbel
0

men den filmen där han tränsade hästen, den tyckte inte jag var nått fel på ?

och hans warbridle ser ju ut som nån tre sekunders version av en repgrimma ?

Lorita
0

#0 jag fick en klump i magen Gråter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MiaMaria
0

Jag har kollat även på tränsningsfilmen nu, jag aer absolut inget fel i den. Och såg även mer av hans warbridle, tycker inte den är så farlig, hästen avgör ju själv om den "krigssaken" ska vara smärtsam eller inte, visst kanske inte helt den motod jag står för men ändå tycker jag de är acceptabelt i en kunnig människas hand.

[slo]
0

Ehh… Jag förstår inte riktigt vart han ville komma med lastningen faktiskt. Och det står faktiskt "master horseman" inte något med nh ;)

tessa
0

Jag förstår verkligen inte vad det är han försöker göra, hästen ser ju ut som en stort frågetecken! Dessutom känns han inte som någon behaglig hästperson, han rör sig sig ryckigt och verkar fumlig.. Förstår ingenting.

Reagerade också på hur seg han verkar vara under lastningen, rycker i hästen i "tid och otid" och även där verkar hästen vara som ett frågetecken, som undrar vad människan egentligen ber honom att göra..

Knepig gubbe!"

IdaS-A
0

#0 Har han utgett sig för tt vara ngn NH "gubbe"?  Känner inte till honom.

Trist mitt ljud strejkade så jag hörde inte ett ord vad han sa, inte så "skoj" att se filmerna då eftersom man missar halva innehållet.  Tyckte bara att det var ju inte så begåvat att visa upp sig utan hjälm när man rider en häst som bockar så. Tittade inte på alla filmer.

gejsa
0

Jag har bara sett första filmen. Men är det ingen som reagerar på att det verkar som hästen vill gå in i transporten och han rycker i den för att den ska backa. Tror inte att den där hästen är svårlastad ens.

Sedan åker repgrimman på ögat stup i kvarten ju. Stackars häst.

LinaN
0

#7 Inte står jag o rycker i tid och otid i grimskaftet. Jag kan aldrig dra upp en häst på transporten. och att slå linor om bakdelen tycker jag är för riskabelt.

Nu har ju jag tur o har en rätt lättlastad häst. han brukar gå på de första 2-3 försöken, men om han inte vill så ställer vi oss, jag uppe i transportenmed mediumsträckt grimskaft och sambon bredvid rampen för att Harry itne ska trampa snett ner av rampen om han backar. Jag lockar på harry i transporten och så fort han ger miguppmärksamhet berömmer jag mycket, sedan vid minsta lilla rörelse framåt, om han så ens skiftar vikten framåt, så får han ännu mer beröm, kommer en hov upp på rampen så ännu mera beröm. När bägge frambenen är överst på rampen brukar det aldrig vara några problem längre utan ha nknatar gladeligen upp i transporten o står sedan som ett ljus.

Om han däremot backar av rampen, följer jag med i rörelsen, leder av honom från rampen, går ett stycke från transporten (ett par meter elelr så) och ber honom backa, eller göra något annat "jobbigt" en liten stund, sen provar vi igen. men oftast hjälper det bara med att leda runt honom o backa några steg, hästar är lata av naturen o kan de komma undan med att göra ngt som kräver mindre av dem, så gör de ju det (varför tror ni hästar genar i hörnen om ryttarna inte är på dem? ;P)

Men nu har jag ju ingen svårlastad häst, och är jäkligt glad över det :) Men med positiv förstärkning och mycket tålamod så kan ma nfå en mycket lättlastad häst. NÄsta projekt är att sända in honom i transporten.

MiaMaria
0

Jo vi lastar ungefär på samma sätt Lina =) men hur skulle du göra med en häst som verkligen bestämt sig för att INTE gå in??

LinaN
0

#17 nu var det längesedan jag hade en sådan häst. O det var Jullan, en travare som vart iväg på travet.

Hon trilskades väldigt, ville verkligen itne gå på släpet.Detta var ju innan jag börjat läsa mer om NH och hade egentlgien ingen egen erfarenhet av att lasta hästar, jag hade läst i de vanliga hästböckerna hur det skulle göras. Men då blev det en del dragande o slitande (vilket resulterade i att jag blev utdragen ur släpet) så den gången var de titne jag som lastade henne slutligen för det kom förbi en gammal travtränare som tog henne i grimman o ledde upp henne utan några som helst besvär.

Men den andra gången jag lastade henne så gick hon upp i transporten som en klocka, men då var det en väldigt allvarlig situation vi var i. tredje gången skulle hon till fodervärden, och den lastnignen tog väl en 10 minuter, och då gjorde jag som jag beskrev ovan. Sista gången jag lastade henne skulle hon till sin nya ägare, och då tog det en aningens längre tid, jullan vart orolig för att fodervärden grät o var jätteledsen o hon ville antagligen itne lämna Alexandra.

Men jag har hjälpt till o lasta en fullblodshingst, hans ägare skulle iväg o träna galoppen en helg, och de drog o slet i honom, han reste sig på bakbenen o slutligen så röt frun till karln att gå och hämta långpisken. DÅ gick jag fram o frågade om jag fick prova. jag ledde runt honom ett par varv på gårdsplanen o när gubben kom ut ur stallet med pisken klev vi helt sonika upp på släpet och stod kvar däri. o det är väl den mest svårlastade häst jag sett o jobbat med. Men där tror jag att iom att ägarna hade en sinnestämning och jag en annan så blev det lättare att lita på mig.

Sedan har jag lastat en ponny som itne alls ville. De skulle iväg till träning, och hon tvärvägrade. o där fungerade ingenting, inte att slå linor om bakdelen på henne, inte att lirka, inte ens att muta på henne på släpet gick. Så tjejen fick stanna hemma från träningen. veckan därpå var hästen tillbakalämnad till ägaren. Men sen fick jg itne hjälpa till såmycket heller för dne här tjejen, o hennes mamma lade sig också i. "Detta måste hon klara av själv, du kan väl itne komma och lasta hästen varje gång heller!?"

Hur gör du själv MiaMaria? Med en häst som tvärvägrar gå på släpet? som kanske stegrar o slår med huvudet och kastar sig bakåt?

Lizzan
0

Usch :/

MiaMaria
0

Ja de e ju till och börja med helt beroende på hästen, va den är för psyke och varför den inte vill gå in, är den rädd eller har den helt enkelt bara bestämt sig för att inte göra som jag vill.

Är hästen rädd så tar vi ett steg i taget och bygger upp förtroendet, inga linor eller något, möjligtvis en hink med LITE gotta i. Går in/halvvägs/mot transporten och sen ger jag order om att nu backar vi ut eller därifrån, gör så tills hästen känner sig trygg och kan gå både in och ut och behålla lugnet. Gärna att den ska gå in själv oxå med mig på sidan, kanske inte går första gången men de kommer. Ingen medhjälpare, såvida inte lemmen ska stängas, en medhjälpare stör oftast bara.

Är däremot hästen "dum" och inte vill så börjar vi med att stärka ledarskapet och gör sen på samma sätt som ovan, ungefär. Detta brukar fungera, men gör de inte de och hästen tydligen visar att den inte tänker gå in så läggerjag min hemgjorda sele på den och ber någon försiktigt knacka den på haserna med ett spö. Väl inne går vi då ut igen och fortsätter sen så tills hästen går in utan sela och medhjälpare.

Om hästen stegrar och slår med huvudet så löser jag orsaken till de i första hand, sen går vi vidare med lastningen som ovan.

LinaN
0

#20 Låter bra miamaria :D

fast, med min häst, har man gottis emd sig, så går ha nsom en klocka oavsett vart ma nska… han är lättmutad. litet för lättmutad o matglad.

MiaMaria
0

Haha ja men de e alltid en fördel, eller ja, nästan jämt iaf ;-)