Ny hovis!
Eftersom den gamla hovisen inte funkar längre, så har jag efter tips av en hästbekant fått tag i en ny.
Vecka 25 kommer han och skor min gammelman runt om.
Hoppas nu bara att det funkar bättre med honom!

jag ska ta och ringa min hovis idag och ha ut honom så calippo får skor ivf fram, han är så öm så öm när vi rider på grus… sen ska oskar både verkas och ha nya dojor fram han med..

Min har haft hovslagarsjukan.
hovslagarsjukan?:S
/Elin

Är det hovslagaren eller hästen som det inte har fungerat för?

#2# Är det vad jag tror. Man ringer och ringer och får inte tag på honom fast man har bestämt tid och han kommer inte ändå? Efter några dagar kommer en dålig ursäkt. Det måste vara hovslagarsjukan eller?

#5 Isf är det precis så som min förra hovis var, nu har jag bytt.

#2. Ungefär så. Fast det har börjat nu. Vi har haft samma i säkert 15 år och aldrig haft detta problem tidigare.

He, he så har nästan alla mina hovisar varit t o m han som vi har nu. Men det händer inte så ofta.

Det är så skönt att min hovslagare har hästen i samma stall. han finns alltid tillgänglig hihi

Vem har du då believer?

gejsa - micke heter han. han håller på med trav. hmmm. givetvis så kommer ja ju inte på efternamnet nu bara för det *skrattar*
vem har du? =P
Hovslagarskjukan är allvarligt. De drabbas ofta och länge!. 
Ganska dåliga ursäkter dessutom.

Jag har det ganska förspänt då jag bor i hop med min hovslagare

#11# Han heter Håkan och bor i Kungsör.
Det har funkat nu i ca 2½ år med den gamla hovisen.
Kommit i tid (tom för tidigt!), trevlig mot hästen och mig, bokat ny tid.
Men nu på den sista tiden har det inte funkat alls. Visserligen kommer han i tid (för det mesta) men han är otrevlig mot både pållen och mig.
Han tycker väl bara för att man har en pensionär som inte använts så ofta numera utan mest skrotar i hagen, behöver man inte vara så noga med hovvården mm. De andra i stallet som har honom som sin hovis (ca4-5 st till) är han trevlig mot både häst och ägare.
Min häst skoddes i bak i fredags (gått 13 veckor i bak), men det blev katastrof!

#15 Usch, så tråkigt. Det skulle underlätta en hel del om folk kunde vara rak och ärlig i stället och hänvisa till nån annan. Det är ju nu så att alla inte kompar ihop men man borde ju kunna tala om det i stället för att vara otrevlig tycker jag.
Hoppas att det går bättre med den nya hovisen.
Mvh Anki
# 16 Jag hoppas det. Haft måånga hovisar till min pålle under de snart 10 år jag ägt honom (köptes 25 dec 1996
).
Eftersom min pålle måste ha ringskor+sula i fram pga strålbenshälta hf, så måste jag ha en hovis som både KAN och VILL göra ringskor i stallet.
Ett tag fick jag åka till Mälarkliniken var 6-7 vecka för att sko honom, fanns inga hovslagare då som "kunde" och ville göra ringskor i Uppsala. Fick då tag på denna hovslagare genom MK´s hovis, som har funkat med tills nu.
Pållen har haft sina ringskor sedan sommaren 2001, då Ultuna "hittade" strålbenshältan. Sen juni 2002 har han haft sulor oxå, enligt MK.

På vilket sätt blev det katastrof då?
# 18
Lyrik fick stå i sjukhage några dagar pga mkt lös baksko (satt kvar på 2 söm!), eftersom han INTE får tappa sina skor (svårt att få dit dem då, dåliga hovar).
Så han var stel förstås, brukar vara bättre om han går i sin vanliga hage och dessutom kan gå en promenad innan för att mjuka upp lederna lite.
Hovisen var sur, grinig och stressig, lät mig knappt komma in i stallet med hästen innan han ryckte upp vb-benet och började plocka av den. Fick inte ens ta bootsen han hade för att inte trampa av vbskon.
Lyrik är väldigt stresskänslig och blev oroad av hovisen OCH allt spring omkring, stod dessutom på fel plats.
Höll på att trilla omkull flera gånger.
Skorna kom på, men det ser förjävligt ut!
Så nu har jag beslutat att denna hovis får inte sko min häst längre.

Har haft samma problem som er andra. Har nu fått en kille som är helt underbar, både mot mig och hästarna. Han klarar till och med av Dixi fast hon är en riktig subba mot hovisar annars. Nu när hon var sjuk var han sååå underbar med henne. Snacka om en kille som höll på att slå knut på sig själv för att underlätta för hästen.
Så de bra finns, man får bara leta lite (och oftast betala lite mer, fast det är de värda).
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag har en jättebra hovis! Snäll och tar sig tid fast han ska sko tretti hästar den dagen! (Nej, jag överdriver inte). Dessutom har han vunnit EM i hovslageri.

#21 Stackars hans rygg..undrar om han kan verkligen göra samma bra jobb efter den 29:onde hästen..
1 timme per häst tar det ung att sko, det innebär att han jobbar 30 timmar non-stop…
Japp men kan tilläga att han ibland har medhjälpare oxå….Om det är fler än ridskolans hästar… Så det blir ca 20 hästar var då…

Ha, ha lite skillnad från 30 hästar till 20. 

Fast 20 hästar är otroligt många hästar de också. Blir det verkligen riktigt gjort då? Och kan man få en bra relation till sin hovis en sådan gång? Ja, vad vet jag. Jag har i alla fall en super nu och är nöjd. Brukar bjussa på en kopp kaffe innan han åker från stallet så orkar han bättre vid nästa ställe han ska till ;-)
Audiatur et altera pars
#25 Ja men tänk så mkt pengar han tjänar! Och det blir välgjort oxå. Har dock hört att nästa gång ska han sprida ut det till 2dgr. Så att det inte blir för mkt!
ja, hm, om han skulle sko 30 hästar på en dag, och det skulle ta en timme var, ja då blir det helt enkelt mer tid än dygnet självt…
och tjugo, då får han inte sova mycket ;)

Man har ju träffat på både det ena och det andra. Ibland tror man att man drömmer.
Jag har sett dom som tagit en jämn skiva oavsett hur hoven ser ut spikat på skon och det har tagit max 20 min på alla 4.
Sen har jag sett en som spikade fast skon och högg hoven efter skon, trodde inte mina ögon. Denna hästen blev halt på alla 4 och jag fick till svar att hon inte red honom varje dag. Därför var han svullen och halt.
Sen om det ska bli något resultat på skoningen, så tar det ca 15 min per hov. Då har dom som regel tagit sig tid till att verka hoven efter hästen och sen slå på skon.
Behöver nog inte nämna att jag gillar sista alternativet bäst

Min hovis verkar alla hovar först och ser till att hästen har korrekta hovar och att det är rätt benställning för den innan han ens börjar fundera på att slå på några skor. Det uppskattas kan jag säga. ;-)
Audiatur et altera pars