Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1012 ggr
Klasselover
0

Dålig kondition

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om det är nån som har nått bra tips för att bygga upp konditionen. Det är en 14-årig shetlandsvallack jag pratar om, riden och körd sen 7 månader tillbaka. Han har dålig kondis och blir svettig och flåsar efter bara en liten stund, men han springer ändå - på vilja.. Han har rätt dålig balans när det gäller hoppning, vet inte riktigt var benen är. Han är stark och pigg både att köra och rida. Vi kör med en lätt sulky eller en tyngre rockard, rider med bomlös sadel, om det spelar nån roll.

Fick ett tips från en vän att galoppera mkt med honom, ca 3 minuter. Han blev ju helt slut, gubben. Det var då med en lätt sulky efter.

Vad ska jag göra för att bygga upp konditionen? Vi har tillgång till paddock (frusen nu), rundpaddock (inte frusen, bra underlag), en motionsslinga (travbana) och fina skogar.

Vilket alternativ av träning låter bäst? Har försökt komma på lite olika träningstips, men det kanske inte är så bra? Ge tips om ni tycker nått annat..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.