Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 686 ggr
bonde
0

Grannen ska skjuta raketer

Grannen kom idag och berätta att de ska skjuta raketer ikväll. Mina hästar brukar inte vara direkt stressade av raketer. Men deras hus och trädgård ligger precis jämnsides med stallet, så det kommer smälla så nära inpå dem. Så jag undrar hur gör ni?

Radion på hög volym? Hänga för fönstren? Bomull i öronen, har inga bollar, vad kan man då använda?

Tidigare år brukar jag titta till dem vid 12 när det smäller som mest, men de har bara stått och tittat ut genom fönstret.

gejsa
0

Om du kan så häng för fönstrena. Radion på.  Tänd och var där inne. Har dom slut på hö så ge dom att äta. OM dom vågar äta. Min Gobban fick sist nästan hjärtattack. Hans ögon rullade och han blev helt tokig. Så jag bad dom att inte smälla fler ggr. Hoppas verkligen inte att dom gör det nu. Dom brukar också ringa isf före. Men har inte gjort det än så…..

AusaBausa
0

Har inte gjort ngn förberedelse för mina pållar förr om åren men då har de stått i stall som ligger rätt långt från andra hus men i år är de mer inne i byn så börjar faktiskt oroa mig o blev det ännu mer då stallägaren sa att grannarna brukar va o smälla på marken brevid deras hage…hrm! Vill inte stänga in dem heller då jag tror det blir värre men har iallafall stängt hagen ner t sjön då de kan ta sig ut om de går i vattnet…vet ju inte om de får panik så kanske de går ner där…

har också bett stallägaren kolla till dem för de skulle också vara hemma…kanske själv också får gå ner o kolla…

IdaS-A
0

Skumgummi, om du har ngn madrass eller dyna eller nåt kan du klippa lite i den, istället för bomull.

gejsa
0

#2# Brukar du stänga av den hagen? För OM dom får panik och springer så ser dom ju inte i mörkret att det är avstängt. Dom är ju vana vid att den är öppen menar jag. Fick sätta upp gula små lappar i min hage när jag stängde av den till fälligt. Dom såg det inte i mörkret. Sprang rätt på tråden flera ggr.

Cilla89a
0

Våra grannar smäller också, och det är inte lite vill jag lova :O Jag lovar det är nästan värre här ute i skogen än inne i stan ;) Men dem erbjöd sig själva att åka iväg ett par km med raketerna, väldigt snällt tycker jag :) Det är ju inte så att Japp och Schrek är livrädd, men helt klart oroliga..

vi brukar ha viss lampa tänd under natten + radion, också stänger vi stalldörren som i vanliga fall brukar stå öppen..

när vi hade Millan som var LIVRÄDD, stoppade vi bomull i öronen och så stod hon inne hos Schess, då lugnade hon sig betydligt mer då INGENTING skrämmer Schess xD

Medarbetare på Dressyr.ifokus

tessa
0

Kan du inte be grannarna att skjuta sina raketer en bit bort från stallet??

Dessutom syns fyrverkerierna mer, om det är mörkt där man står, och inte intill boningshus eller dyl (läs stall) ;)

Hyggliga grannar som "förvarnar" iaf.

LinaN
0

har du bara vanlig bomull så kan man ta ett större stycke o rulla ihopa till en korv o stoppa ner i öronen på hästen. o sen på med öronhuva, för minsta lilla huvudskakning så åker tussarna allv ärldens väg.

ska be stallägaren titta till hästarna ikväll när det börjar smälla. hade ajg itne jobbat inatt så skulle jag ha vart i stallet mellan 23-02 ttroligtvis. får bli nästa år.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

thilda-
0

me bomullen så gör jag dom till en boll och trycker ner så långt jag kan

Lorita
0

Jag ställer in mina i stallet och låter det vara tänt och sen har dom mycket hö. Man får se det som skott träning typ Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bonde
0

Ja, mina hästar fick skott träning av rejäl kaliber vid 12-slaget. När jag pratade med grannen igår, så sa jag att det bästa är om de kan skjuta på baksidan av sitt hus eller bakom sin ladugård.

Men när de börja så stog de ca 5-10 meter ifrån boxfönstren. Fast det var bara några små raketer… tills de fick tänt på en sån där kub med en 20-30 raketer som skjuts iväg i en följd!!!

Som tur var så blev nog både vi och grannen mer förskräckta över spektaklet än hästarna. Resten av raketerna sköt de iväg bakom sin ladugård.

AusaBausa
0

#4 det är en stor grind så de kommer inte igenom samt att den är öppen ibland och stängd ibland så de kollar nog innan de springer på den ;-D

chik
0

GladJa mina hästar står inne.Och man skall ju inte ut gå från att dom är rädda.Vi smäller rätt bra här ,men som sakt man har ju hästarna inne.Oskyldig

Lena.P är jag i verkliga livet.

gejsa
0

#12# Ytterligare en ny medlem. Välkommen hit! Vad har du för häst?