Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningskötsel
Läst 99 ggr
flocken
0

Lädervård. Vad rekommenderar ni?

Jag letar efter ett bra kitt för att hålla träns och sadel fina och mjuka.
Vad rekommenderar ni? Inte för dyrt.
Jag håller på att plocka ihop lite egna saker då jag inte är nöjd med vad stallägaren har. Eller ska man säga, hennes brist på intresse för att hålla saker fina.
Alla är olika.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
0

Gärna via hööks 🙂

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Vixxen
0

Vanlig lädertvål fungerar bäst i den dagliga hanteringen. Och så någon dyrare läderolja att använda ibland.

flocken
0

#2: återfuktar även tvålen?

Det är över 18 år sedan jag hade egen häst så hänger inte med i utvecklingen

…………………………………..

Vixxen
1

#3: Ja, tvålen återfuktar.
Men det ska vara ytterst lite vatten i svampen. Blir det skum av tvålen har man för mycket vatten.

flocken
0

#4: tack. Då ska jag kolla vidare

…………………………………..

Maleficum
0

Tycker det är en ren djungel när det kommer till lädervårds produkter och vad man ska göra med dem (ofta är det ju dessutom dålig instruktioner på själva förpackningarna om hur produkten faktiskt ska användas).

Vad jag lärde mig för evigheter sen är att man tvättar med lädertvål helst efter varje användning (gör rent och vårdar) och någon gång ibland så kan man fetta in lädret (och det är väl främst om det inte ska användas på ett tag).

Men finns säkerligen lika många åsikter om hur man ska göra och vad man ska använda som det finns produkter på marknaden (och säkerligen fler än så).

Finns ju den klassiska hårda lädertvålen som jag använt hemma mycket till lädersaker (som läderkoppel, mina ridstövlar) men vet att det också finns i flytande/sprej form (vilket kan vara lite smidigare).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
1

#4: Där är en av de saker som det finns olika åsikter om, några säger som du att det inte ska vara skum medan andra säger att det är skummet man vill ha.

Vixxen
0

#7: Skummet torkar ut lädret när det torkar och lämnar vita fläckar efter sig.

Maleficum
0

#8: Meningen är väl att torka bort skummet.

Vixxen
0

#9: Jamen, då blir det dubbeljobb. Har man flera träns och sadlar att rengöra/smörja varje dag är det enklare att se till att det inte blir skum som sen måste torkas bort. Men var och en gör som den vill.

Stallmima
0

Effax Leder-Balsam