Avel?

new forrest?

varför inte ett halvblod

det får ju bli ett litet halvblod i sånna fall, risken finns ju annars att den växer över..
Schess är ju new forrest/halvblod, men han blev ju liten stor häst..

men jag fattade det som att hon ville ha en häst över 148?

#4 oojdå ;) jag läste liiiite fel ;) trodde hon ville ha den under ponnymåttet 
du får leta upp ngn liten halvblodshingst som dokumenterat ger små avkommor…

men hon vill ju inte ha ngn liten häst :)
Och jag trodde hon ville ha en häst men en liten sådan..jaja där ser man hur vi läser det olika…

lr vad vet jag… :) det kanske hon vill….
Det säkraste sättet att få den häst man önskar sig är att köpa den…
Det är ofta så att korsningar med lite storleksskillnad på föräldrarna tenderar att följa stoets storlek mer än hingstens, både för stora och små ston. Dvs ett ponnysto får oftare avkommor i ponnystorlek även om hingsten är stor. Och ett större sto får ofta övervuxna avkommor även om man väljer en liten hingst. Men det finns naturligtvis undantag…
(jag har själv en avkomma i hagen härute där mamman är 160 och pappan 132. Det är mycket tveksamt om den kommer stanna under ponnymåttet - tackochlov är den beställd och kommer ha ett användningsområde oavsett vilket då köparen driver ridskola och kommer ha henne till både sin egen ridhäst och att avla vidare på)
- Varför ska du ha en korsning och vad vill du få ut av det?
- Vad ska du ha den till?
- Vad är det för fel, precis som Anna skriver, att köpa en häst? Eftersom av inlägget att döma så är storleken det viktigaste. Det finns garanterat massor av annonser som stämmer in.
Om du ändå har bestämt dig för att det är avel du vill syssla med… Ha följande i tanken: "Avel är inte förökning, det är förbättring!"
Jag har för mig att New Forest är godkänd som inkorsningsras med Knabstrupper, så i så fall är det ett ganska naturligt val. Hör med Lorita, hon har stenkoll :)

#10# och #11# Hon kanske vill vara med från början och kanske behålla det. :) Därför brukar man avla. Det finns många fina korsningsponnyer.

Och det finns fler korsningsponnyer som har inget värde, itne är bra på något och det är rätt synd om.
Varför bidra till mer dålig avel när man kan bidra till bra? Finns ju kraftigare större new forestar att ta sitt sto med för att få en stadigare, renrasig ponny som även vuxen kan rida.
#12 - jag har aldrig sagt emot att hon ska avla själv, jag vill bara att hon ska veta förutsättningarna för att få det hon vill ha.
Ibland kan det vara ett bättre alternativ att låna ett avelssto som har samma storlek som den avkomma man vill ha, det ökar chansen betydligt att man får vad man vill ha.
När man avlar så tycker jag att man ska utgå ifrån att avkomman blir som mamman. Att man inte ska räkna med att hingsten ska "göra större delen av jobbet" för att få en avkomma som inte är som mamman, oavsett om det handlar om exteriör, storlek eller hoppförmåga.
I det här fallet tycker jag att #0 ska börja med att ställa sig följande frågor och bestämma sig för vilket av det som är viktigast.
- Är det mest viktigt för mig att få en avkomma efter just detta stoet?
- Är det mest viktigt för mig att få vara med från början?
- Är det mest viktigt för mig att avkomman får rätt storlek?
Och svaren på frågorna, så som jag ser det är
- Välj renrasigt och försök få en ponny, eller korsa och chansa och håll tummarna att det blir det du vill ha.
- Låna ett sto som bättre stämmer med målet för avkomman
- Köp ett föl
Så kanske det blir mer begripligt hur jag resonerat.

#13# Ja du, det finns sjuka renrasiga med. Så hur man än gör så är ändan bak.
Vill hon nu avla så har vi inget med det att göra.

Elins första d-ponny var en korsningsponny på halvblod/russ. Den var jättefin och frisk som en nötkärna i hela sitt liv. Den dog 27 år gammal efter sviterna av någon infektion i halsen. Ville bara tala om det. :)

tänkte samma… det finns jättefina välstammade hästar som det inte är ngt värde i oxå..
det kan ju lika gärna bli en jättefin häst…
Gejsa, du har väl haft hunduppfödning? Jämför gamla typen av schäfer och nya, med hasorna i backen… Vilken tycker du bäst om, och hur kom den nya till…? Möjligtvis genom inkorsning av andra raser och avel på felaktiga individer. Är det där vi vill hamna med våra hästar också?

så vi ska bara ha renrasiga hästar tycker ni?
Vi behöver inte överdriva korsninghästproduktionens effekter, tycker jag. Det behöver inte vara dåliga individer för att man korsar, man måste bara vara medveten om VAD man gör och HUR.
För att lyckas med korsningsavel bör man korsa två individer som är så lika som möjligt. Dvs de ska helst ha samma goda egenskaper och förstärka varandras brister. Och det är viktigt att det inte enbart handlar om att förstärka varandras brister för risken är då lika stor att man får en avkomma med bägge föräldrarnas brister som att man får drömavkomman med bägge föräldrarnas goda egenskaper. Om det skiljer mycket mellan föräldradjurens egenskaper, i storlek, exteriör eller användningsområde så minskar chansen betydligt att man får den önskade avkomman.
- Alltså, vill man ha en hopphäst - para två hästar som hoppar bra
- Vill man ha en travhäst - para två hästar som är bra travare
- Vill man ha en D-ponny - para två D-ponnyer som ligger väl inom gränsen
- Vill man ha en häst på 165 - para två hästar som båda ligger väldigt nära den höjden
- Vill man ha en femgångare - para två säkra femgångare
Sen är det bara att hålla tummarna att det faller ut som man har tänkt sig, oavsett om hästarna man parar är av samma raser eller inte. Chansen ökar betydligt att lyckas om man parar medvetet. Risken att man får den avkomma man helst ville slippa ökar om man inte tänker efter och använder föräldradjur där ingen av dem egentligen har de egenskaper som man vill att avkomman ska få, utan att man hoppas att avkomman ska bli ett mellanting.

Knabstrupper om dit sto är av grund färg och Phaustino som just klarat bruksprovet, eller Vivax om han blir godkänd nästa år.
New Forest + knabstrupper = knabstrupper
om new Foresten är av rätt färg och har stam 

min tränare föder upp mycket korsningar. halvblod/new forrest, halvblod/welsh m.m. och det är fakstiskt de trevligaste och finaste hästarna jag träffat på..
bara för de är renrasiga och har superstam behöver de inte vara finare eller duktigare än andra..

Jag tycker egentligen inte man skall korsa, men gör man det med en tanke bakom kan det vara okej. Mitt New Forest sto på 144 cm betäcktes med en Engelsk Fullblodshingst på 155 cm. Jag ville ha en liten stor häst till mig att rida på. Avkomman blev 146 cm, jättetrevlig, gick senare SM i fälttävlan.
Jag citerar en av de jag ser upp till, Bengt Blomqvist: "Att korsa med fullblod är inte att kora, det är att förbättra".
Knabstruper är väl en korsning redan, så varför blanda in en sådan ras. Mitt råd är i första hand New Forest i andra hand Engelskt Fullblod.
#23 - ditt resultat är ytterligare ett exempel på att avkomman ofta blir närmare mamman än pappan storleksmässigt.

#23 därför att New Forest är en godkändinkorsings ras i knabstruppern, jag är i alla fall mycket nöjd med min knabstrupper pojke med New Forest mamma.
Varför man ska välja knabstrupper är för att kunna få gröna papper, något jag tycker alla hästar har rätt till. Väljer man sen Phaustino så får man en hel del fullblod också
#24, jag har två knabstrupper födda på gården, och inte har dom blivit små. Det föl jag har nu mamma 123 är snart om vuxen av sitt föl 7 månader och pappan är 137 cm (welsh).
Den andra som jag har har en knabstrupper pappa på 157cm och ett new forest sto till mamma liten C-ponny och jag hoppas han stannar på 148 cm.
Snacket om att korsningar inte skulle vara bra är rent skitsnack! Kolla på många av våra tävlingsponniers härstammning… Import eller okänd står det på de flesta. Ändå har de blivit bra!

#26 slupen fungerar i bland, en stam är en god hjälp att välja hingst till ett sto och att undvika ärftliga fel. Vi har ett enormt bra premierings systen i landet som vi ska följa och vara rädda om
jag tycker att man alltid ska använda en godkänd hingst till sina ston, dom är prövade och man får en stamtavla på fölen.
Klart att det är en fördel om man känner till stammen… Men hur många hästar gör du det på?? Har själv fött upp new forest för ett antal år sedan. Jätteviktigt med en bra stam, men också bra meriter.

Kollar man på dressyrponnyerna som går de högre klasserna ser man nästan inga utan härstamning eller är reggade som korsnignsponnyer. Säger något om vilka som är födda med de bra gångarterna eller vilka som är värda pengar och hamnar i bra hem.

eller vilka som har råd med bra och ofta träning?

#28 Ja vist så är det och vad blir det då om man korsar okänt med okänt och utan meriter? Inte blir det bättre och risken för inavel och ärftliga fel ökar.
All avel måste ha ett mål, för att nå målet måste man har receptet på det man korsar, annars blir det pannkaka av allt…om man nu har sådan tur.
Har man ett sto med stam så vist kan man avla gärna ska man ha visat den först sen väljer man en visad hingst som man tror på och som ger föl med gröna papper. Ridponnyn finns också med gröna papper, men jag är inte så duktig på den rasen då jag har knabstrupper (gröna papper)……varför avla på ett sto och inte välja det bäste = en hingst visad för en premieringsnämd som utfört bruksprov och veterinärundersökning……finns det något skäl att välja något sämre?

fridak
Visst påverkar det även, men de som har dessa pengar (ryttarna) väljer ju att köpa de bättre ponnyerna, dvs rasponnyerna med känd stam. På hoppsidan är det aningen fler som inte ser ut att ha stam eller vara korsningsponnyer med stam, men maroriteten är inte det.
Så "Kolla på många av våra tävlingsponniers härstammning… Import eller okänd står det på de flesta. Ändå har de blivit bra!" stämmer nog inte.

Jag det är nog också så att i dom lägre klasserna så finns fler utan stam, det är nog fler utan stam på veterinärklinikerna också, då man vet att rätt benställning mm ökar hästen hållbarhet.
Ska hästen hålla för högre klasser så krävs rätt, ben huvud, rygg gud vet vad och det är det man jobbar för när man avlar seriöst.

#11 Därför jag vill ha ett föl av min ponny när hon blir för liten (så jag behöver en större häst än henne) För jag vill aldrig sälja henne, för hon har underbart temprament
#34 Okej, hyffsat vettig anledning. Men om du betäcker med en stor hingst, och ändå får föl som är för små, har du tänkt ut vad du ska göra med dom…? Om dom blir lika underbara som mamma häst, vilket är relativt troligt eftersom föl präglas på mamma, så borde dom vara ungefär lika svåra att sälja för dig…?
Får jag komma med ett alternativ… Ha kvar ponnyn, kör in henne och möjligvis skaffa en skötare som du kan lita på, sen köper du en stor häst :)

tycker slos förslag låter bra.
Du kan ju ha kvar ditt sto då och får en ridhäst.
#34 - Jag kan förstå om du inte vill göra dig av med henne, men frågan är om hon kan ge dig den avkomma du vill ha. Det vet man inte förrän avkomman är 3-4 år kanske…. Det är inte alltid så enkelt som att välja en större hingst.
Varför inte betäcka henne renrasigt och föda upp en D-ponny och kanske sen byta bort den mot en häst av den storlek du VILl ha? Eller köpa en sådan?

#18# Nej, det har jag inte haft. Ingen kennel inte.
Den gamla sorten schäfer hade ju ännu mer hasor i backen. Den tyska sorten är det visst. Man försöker ju nu att avla fram den bättre schäfersorten utan räkrygg osv.
Jag har sett många korsningsponnyer som varit väldigt fina. Men själv har jag ju fött upp diplomston. *fniss*
Men jag tycker att hon ska få göra som hon vill. Det är hennes val.

Det är bara det att väljer hon fel hingst så är det fölet som får grå papper, väljer hon rätt hingst kan fölet få gröna papper.
Jag gjorde samma sak som Between, jag hade en New Forest och valde en större hingst som gav gröna papper och fick en underbar häst, i min Ametist.
#39 - är det inte viktigare att hitta en kombination sto/hingst som ger en BRA och användbar häst än vad det är för färg på pappren, när det ändå är en korsning?

#40 Ametist är ingen korsnig och det är klart att jag valde en hingst som passade med mitt sto. Ametist är en knabstrupper och inget annat, jag håller mig till rasföreningens regler helt fullt ut.
Karisma är också knabstrupper med 75% welsh blod, hon är knabstrupper. Kiara är AB, premierad (diplomsto) knabstrupper med welsh pappa. Alla mina hästar är knabstrupper och inget annat, sen blandar man in annat blod och förädlar rasen, så har man gjort i många raser, tex det svenska varmblodet.

#35 haha skulle aldrig våga sitta bakom henne^^ Men funderar ändå på att köra in henne. haha ^^ kan bli roligt :P Skulle inte vilja vara den första som sitter bakom henne^^ iaf inte om det finns en älg i närheten HAHAHA^^
Ne men om fölet också blir "för litet" så kmr jag förmodligen träna upp det så det blir så trevligt som möjligt innan jag säljer det, lr om jag låter min syrra rida den så jag har en avkomma kvar (A) haha ne men det blir nog att sälja då.. och köpa en stor fast då kmr jag aldrig mer att hoppa :D

#42 välj hingst med omsorg, och det till att få grönapapper på ditt föl. Det är bättre men en New Forest hingst än en hingst som inte ger ditt föl en riktig stamtavla.

#41# För mig Lorita är din häst en korsning, fast en godkänd sådan. Man vet aldrig rätt som det är så kan ju andra korsningar också bli godkända. *ler*

#43 jo :)

#44 inte mer korsningar än vilket sv. varmblod som helst, det är inte möjligt för korsningar att premieras och få diplom
jag har tre knabstrupper med gröna papper alltså inte införda i något korsnings register……nja, snart är två welsh partbred också, men det är en annan femma och det är ett korsningsregister. Vet man vad man gör så blir allt så mycket bättre.

#46# Ja, det är ju det jag menar. *ler* Att rätt som det är så är andra korsningar också godkända och får gröna papper. sånt vet man aldrig i framtiden.

#47 nej så går det inte till, man vet inna vad som gäller. Avlar man inte målmedvetet då är man ute på mycket hal is, om man nu vill ha bra föl som är något extra 
Lorita - du får gärna stånga dig blodig om du vill, för MIG är dina ponnyer korsningar, om än de är godkänd som knabisar i något reservregister av något slag. Men några renrasiga knabstrupper blir de aldrig. Det FINNS skillnader där.
Och jag anser fortfarande att det är viktigare att det är viktigare att hästen ifråga får BRA EGENSKAPER som ridhäst/ridponny än vad det är för färg på pappren.
Och om man nu anser att det är superviktigt att avkomman ifråga blir stamboksberättigad någonstans så kanske man ska välja en hingst som gör att avkomman blir Svensk Ridponny, antingen en RP-hingst eller en förstakorsning med fullblod - ger förvisso inte raskod 43, men även 93orna ska numera kallar för ridponnyer och är fullt stamboksberättigade där.
Och - även om man från början har tänkt sig att avkomman ska stanna kvar hos uppfödaren så är det omöjligt att förutse vad som händer med livet 10 eller 20 år framöver, dvs ett faktiskt VÄRDE på avkomman är ALDRIG fel.
Och ska jag vara ärlig så ser jag hellre en köpare som vill ha hästen för dess goda ridegenskaper än för att den råkar ha en förälder som är prickig och kanske har blivit prickig själv.

#49# Precis så menade jag. Fast mina ord var inte så specifika som dina. *ler*

#49 dom är reggade i huvudstamboken och inget konstigt med det. Det är knabstrupper hur man än vänder och vrider på det
sen att du inte känner till rasen, är en annan sak.
Rogstaby Kiara SKN 1042 mer knabstrupper kan man nog inte bli. Jo, kanske för hon fick ett poäng mer när hon blev AB premierad i somras. Alla tre är gröna och mycket trevliga och bra hästar och rättstälda.

Här är föresten hingsten jag föreslog till New Foresten kommer troligaen att finnas på semin nästa år. Han har samma pappa som min Ametist.
PHAUSTINO SKN 17

Fast genom att ha öppet register för andra raser hela tiden gör att de flesta inte ser det som en egen ras, förstår du vad jag menar Lorita?

#53 den är inte öppen för alla raser utan bra några tex New Forest om några år kommer den möjligheten att försvinna också.
Mina hästar är berättigde till huvudstamboken och det ska ingen annan komma och påst att så inte är fallet. jag följer rasföreningen och säger du Kiara till någon som är med i föreningen, så nog vet dom vilken häst det är, tro mig 

Jag tycker det är synd att korsa sönder en New Forest med en knabstruper, som i sig själv är en korsning av allt möjligt. Tom Shetlandsponny är ju godkänd inkorsningsras.

#55 nog är det väll bätre att korsa och få stam och röna papper än att ta en hingst som inte ger gröna papper med stoet.
Sen kan jag säga att Ametist, en så bra häst hade jag aldrig kunnat få med en New Forest, han har ett underbart steg, är läraktig och lite större än än vad jag skulle få med en New Forest.
Man bör ju titta på stamen bak och Faust, lämna bra hästar, pappa till Phaustino, och där siktar du inga shetlands ponny så långt ögat kan nå. Knabstruppern är indelad i fyra typer, så mini behöver hjälp av shetlands ponnyn för att få ner storleken.

#56. Jag kan inte tycka att en ras är seriös som godkänner raser i syfte att få ner storleken. Vad är avelsmålet med Knabstrup?

#57, vilken variant? jag avlar på ponny och det är då en bra tävlings ponny av ridponnytyp, Kiara är väldigt nära det avelsmålet. Jag kan lova dig att knabstrupper aveln (vi med stam mm) är väldigt seriösa i vårt avelsarbete.
Om man nu väljer mellan att betäcka sitt sto med en hingst av annan ras och få grå papper eller om man väljer att ta en hingst av en ras där ens häst är godkänd som inkorsningsras och få gröna papper……är inte gröna papper mer seriöst än grå? Gå in och titta på Phaustinos stam, den går inte av för hackor åt något håll.
PHAUSTINO SKN 17
Jag skulle tro att det skulle bli mycket bra med en New Forest, jag vet att Faust blev det med mitt sto.
När knabstrup har blivit "nästan vilken prickig häst som helst" så anser jag inte längre att det är en ras. Jag vet nog faktiskt mer än du anar om detta… ;) Och jag håller med en av mina vänner som jobbar på att bevara den ursprungliga knabstruppern, som hon själv använder till akademisk ridning, att det absolut kan diskuteras om det är bra avelspolitik att tillåta allt prickigt som knabis.

#59 allt prickigt är inte knabstrupper, där har hon fel och jag tror rasen mycket snart kommer stängas för inkorsningsraser. sv varmblodet startade också så. Det finns redan nu ett avels program för att renavla knabstruppern, det passar inte min typ av knabstrupper än, men helt klart den lite grövre typen.
Jag tycker också att om man nu kan betäcka och få gröna papper och fortsätta att kunna avla, så är det bättre än att betäcka ett sto med gröna papper och få grå. Man stoppar liksom avelsarbetet då.
Sen måste du erkänna att mina hästar är berättigade till huvudstam boken, hur fel än vissa i föreningen nu skulle tycke om mina hästar, så har dom godkänd knabstrupper stam och är mycket bra hästar.
sen är det synd att vissa kalla alla prickiga för knabstrupper lika synd som när alla små ponnyer under 107 cm blir shetlandsponny. men det har inget med avels arbete att göra.
Jag och din goda vän håller på med hel olika inriktningar, jag jobbar för en bra ridponny, för hoppning och dressyr. Din vän hon arbetar för den akademiska typen och plats för oss båda finns det, vi använder nämligen inte varandras hästar när vi avlar.
Ett sto som Kiara som får 41 poäng på premiering, hon måste vara rastypisk, Kiara är faktisk det första kanbstrupper ponny stot som blivit diplom sto på åtta år.
Det finns plats för både den ursprungliga typen och den nyare sport typen. Vilket inte fanns i det Sv. varmblodet, den har förändrats massor som senaste 10-20 åren. Knabstuppern har löst detta genom att dela in rasen i olika typer, en mycket bra lösning, tycker jag. Kanske lite krånglig för den som inte vill förstå, men funkar alldeles utmärkt, för oss aktiva.
Jag hoppas du inte menar att man ska göra en häst med grå papper bara för att din vän inte gillar knabstupper ponnyer? det är väll lite väl egoistiskt.

"och plats för oss båda finns det, vi använder nämligen inte varandras hästar när vi avlar."
Jag tycker det är lite lustigt att samma ras alltså skulle tillåta korsningar emellan dessa två? Vad får man då egentligen?
Och vad betyder det för rasstandarden?
Det du beskriver låter mer hela tiden som att du har intresse utav att avla svenska ridponnyer, eftersom du inte avlar efter någon särskild rasstandard och mål ifrån din rasförening?
Och nope, jag är inte insatt i knabstruper, men är intresserad utav att veta mera och du förbryllar mig och ger mig mest negativ syn på det hela nu ärligt talat…

Varför avla på Knabstruper när det finns Svensk Ridponny? Om det är nu en sporttyp man är ute efter.

Ett ursprunget var vad korsar man en New Forest med om man vill ha en liten stor häst, mitt svar är knabstrupper, för det finns bra stora hingstar och hästen får gröna papper (är det något fel på gröna papper)
Vi har som welsen lite olika typer, vem tycker att welsponnyns olika typer är konstiga?
Jag skulle inte välja att plocka in det akademiska blodet i mina ponnys, det är nämligen inte mitt avels mål.
Varför jag avlar på knabstrupper, det började med att jag gjorde Ametist och då av samma skäl som ursprungs frågan och att jag vill ha gröna papper. Sen så såg jag Kiara på, riks 04 och blev kär, när hon senare blev till salu så köpte jag henne.
Kiara är en kanon ponny, hon är av den lättare sport typen av ponny, men det är inte lika mycket fullblod i henne som i ridponnyn. Sen kan jag i timmar förklara skillnaden mellan raserna, men den springande punkten är skulle jag korsa Kiara med ridponny då blir det grå papper i båda avelsföreningarna. Inga grå papper för mig tack, sen är knabstruppern lugnare och väldigt intelligent. En ypperlig barn ponny, jag vill inte ha fullblod i miniatyr.
Kiara hon är ju en bra ponny och knabstrupper då blir ju aveln just knabstrupperavel.
jag är inte intresserad av att avla sv.ridponny, jag vill ha en rid ponny eller som man säger om dom stora hästarna en häst av sport typ.

Man tycker inte att welsharnas olika typer är kontsiga för att deras olika typer ändå är väldigt snarlika och hålls i stort isär. Knabstruppern skiljer sig markant mer, så jag ser inte jämförelsen här..?
Nu låter det som att knabstrupper för dig bara är ett sätt att korsa dina ponnyer och få gröna papper på barnponnyer. Måste fråga: vad är målet i det?

Min åsikt är att om man absolut skall korsa en New Forest så är Engelskt Fullblod det enda vettiga alternativet.

Med stona jag har nu? Bra ridponny för barn med ett steg och hoppförmåga som är lite extra och så lätta att handskas med att dom är trevliga barn ponnys, trygga hästar att rida. jag vill också att dom ska var exteriört korrekt, fler Kiaror alltså 
Jag, vill ha stam och ras på mina hästar, ja och att dom är något lite extra.
Welsen är inte speciellt lika och dom olika typerna korsar med varandra, gå in på avelsföreningens sida och läs.

#65 Ametist blev riktigt lyckad faktiskt, även om jag använde något så otänkbart som knabstrupper.

#67. I avel måste man tänka flera generationer framåt. Om det är massa olika raser inblandade vet man inte vad som kan ploppa upp i framtida avkommor.
Jag tror säkert att dina hästar är både fina och trevliga. Jag begriper mig bara inte på hur alla dessa korsningar som tillåts inom Knabstrup kan räknas som en egen ras
.

#68 rasen befinner sig i ett uppbygnads skede, snart kommer inte så många inkorsningar att tillåtas, det är jag säker på.
När man korsar som jag gör så har man väldig koll på stammar, på som hästar man korsar in med. Jag har ju stamtavlor på båda mina hästar och väljer Hingst och sto som passar ihop med varandra. jag bor i Göteborg och har hamnat i trakterna av Anderstorp varje gång jag låtit betäcka mina hästar. jag har ju liksom inte valt närmaste hingst utan vilken jag tror är den bästa. När jag var och premierade Kiara i somras så tyckte premieringsförettaren ett Karisma (Kiaras föl, var något extra inte bara det han så utan även stammen och det var ju kul att höra)
Tinker, kräver ingen stam alls en så länge, mor och far på hingstarna (ett led), sen kan det var vad som bakom…..så är det med unga raser.
Frågan var vad för stor häst ska men betäcka en New Forest med, mitt svar är knabstrupper för då får man gröna papper och det finns passande hingstar att välja på.
Nu frågar jag vad är det för fel på gröna papper, under förutsättning att man väljer en passande hingst?
"Jag hoppas du inte menar att man ska göra en häst med grå papper bara för att din vän inte gillar knabstupper ponnyer?"
Nej, jag menar att man inte ska göra en prickig avkomma för att få gröna papper om man kan göra en bättre avkomma med en annan ras.
Och jag menar att när färgen är ett av kriterierna så tar det VÄLDIGT mycket längre tid att även avla in kvalité i rasen. Det visas ju också av det faktum att ditt sto är det första ponnydiplomstoet i rasen på 8 år, enligt det du själv skrev…
Sen din kommentar om att allt under 107 cm är shettisar - det är verkligen inte så och det är också något som rasföreningen jobbar hårt emot! SSS registrerar INGET ANNAT än shettisar som har ren shettisstam så långt det går att följa, dvs inga inkorsade ponnyer av annan sort! Tidigare (typ 60-70-talet) kunde kortstammade ponnyer visas på premiering och stambokföras OM de var rastypiska enligt rasens ursprung. Idag krävs tre fulla led med shettisstam, utifrån betäckningsrapporter och registreringar, för att avkomman ska anses vara stamboksberättigad shetland.
Och ja, halvbloden är korsningar mellan fullblod och varmblodiga ridhästar från diverse olika stamböcker. Det är dock LIKNANDE hästar rakt igenom och även om man idag vill ha lättare hästar än för några decennier sedan så har det inte avvikit så väldigt mycket från urpsrunget.
Welsh pony = ponny från wales
Welsh mountain pony = bergsponny från wales
Welsh Cob = Cob från Wales
De olika welshponnymodellerna har väl funnits i evigheter och hållits separerade.
Det prickiga ponnyer som idag räknas som knabstrup, VAD mer än prickarna har de gemensamt med den "ursprungliga" knabstruppern?
Och för att återgå till trådens ursprungsfråga:
Jag förstår att du värnar om dina prickiga hästar Lorita, men varför tror du att det ger en NF-korsning ett större värde att ha gröna papper som knabis än att ha godkänd härstamning som ridponny? Det viktigaste är väl att hitta en hingst som kompletterar stoet på bästa sätt för att ge den avkomma man önskar. Trådskaparen vill korsa sin NF-ponny med något som ger chans att få en större avkomma. Om DET är målet så spelar nog matchningen större roll än pappersfärgen.
Och jag tror att både du och jag, Lorita, tycker att man ska avla på kvalité före färg… Hoppas i alla fall.

Jag har läst och läst i den här diskussionen och har väl konstaterat att den mer eller mindre har urspårat totalt. Sitter på jobbet nu och har inte riktigt tid att skriva så mycket som jag vill men ska börja lite smått.
Knabstruppern är en relativt ny ras i Sverige som försöker bygga upp en bred bas med hästar av bra material och kvalité som vi kan använda i vårat avelsarbete. Det finns tre typer av knabstrupper:
Den klassiska modellen
Sporthästen
Miniatyrknabstruppern
För att få fram bra avelsmaterial korsar man in andra raser, viktigt att observera är att vi inte korsar in alla raser utan endast ett fåtal, och dessa är noga utvalda för att passa knabstrupperns ändamål.
Dessa är:
Svenskt halvblod, inklusive arabiskt och engelskt fullblod samt halvblodsstamböcker, vilka är godkända för svensk halvblodsavel.
-Angloarabiskt fullblod
-Fredriksborgshäst
-New Forestponny
-Welsh mountain samt Welsh sektion B+R
-Connemara ponny
-Russ
-Dartmoorponny
-Shetlandsponny
Man kan ha mycket åsikter om varför vissa raser är med men det är upp till var och en. Viktigt att poängtera är att dessa raser finns inte med för att alla ska kunna hobbyavla hemma om det är så att man har ett russ och vill ha en "korsning" med gröna papper, utan för att främja avelsarbetet inom knabstruppern.
Som exempel på en stor ras i Sverige med tillåtna inkorsningsraser finns det Svenska Halvblodet, detta kan man läsa om i denna artikeln tex http://www.equipage.se/arkiv/sv_halvblod.pdf
Här är ett citat:
Det svenska halvblodet är ingenting annat än en blandning av främst hannoveranare, engelska fullblod och trakhener, så det är inget konstigt med att vi fortsätter att ta in till exempel tyskt blod, säger han.
Att ni sedan tar upp Svensk Ridponny som en ras som skulle vara mindre korsningsras än Knabstrupper förstår jag mig verkligen inte på, då man får använda i stort sett samma raser i Svensk Ridponnyavel som i Knabstrupperavel.
Godkända raser inom ridponnyaveln:
Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod,
Förädlare inom ridponnyaveln:
Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C.
Fortsättning följer imorgon om jag har tid, nu är rasten slut!
/CarCar

Färg????? när har jag nämnt färg, var jag ute efter färg då hade Karisma haft en knabstupper pappa inte en welsh.
Jag, tror på dom ter hingstar vi har att tillgå (troligen) här i landet nästa år med en New Forest. Sen om man får papper på sin häst så ger det ju möjlighet tillgå att kunna avla på nästa generation också med papper.
Att Kiara är första ponny diplomstoet, har ju lite att göra med rasens storlek (250 registrerade totalt i landet). Sen är hon extremt fin med mycket utstrålning och steg.
När det gäller att korsa New Foresten så att den blir rid ponny, så faller det ju på att ursprunget var att hon ville få fram en stor häst.
En en gång, jag avlar inte på färg, jag avlar på kvalité.
#72 - nej DU avlar inte på färg kanske, men som med alla andra mindre vanliga färger så är det VÄLDIGT många som väljer förg före kvalité.
Det finns hingstar som ger Ridponny som är betydligt större än D-ponny….

#73 Tänk, vad mycket du förutsatt om mig. Du har försökt byta stambok på mina hästar och du försöker få min avel att vara färg inriktad och inte på kvallité. Jag har stam och bra stam på alla mina hästar + att dom är snygga och rättstälda + att dom hoppar enormt bra till ett bra steg.
Jag, avlar på riktiga knabstrupper, med stam och efter rasföreningens regler. Jag hoppas du kan inse att jag vet vad jag sysslar med.
Till huvud frågan jag föreslår knabstrupper och du ridponny, jag läger vikt på att fölet ska få gröna papper så att aveln (om det blir ett sto) inte slutar där. Troligen kommer man vilja betäcka ett sto föl i framtiden också. Då är det roligare/bättre med riktiga gröna papper om man nu vill kalla det man håller på med för avel 
OM du läser vad jag skrev i sista stycket i #70 så står det
"Och jag tror att både du och jag, Lorita, tycker att man ska avla på kvalité före färg… Hoppas i alla fall."
HUR får du det till att DU avlar på färg före kvalité?
Sen är jag av den bestämda åsikten att man inte måste betäcka allt bara för att det råkar vara ett sto, oavsett färg på pappren. Och att knabis är intressant OM man är intresserad av knabisar. Och att andra raser är mer intressanta att korsa med OM man är ute efter ridhästar.
Detta är mina åsikter och dem står jag för.

#75 jag tycker all avel ska vara inriktad på framtida avel och att man alltid ska försöka få ett så bra slutresultat som möjligt.
Sen behöver man inte betäcka ett sto bara för att det är ett sto, det håller jag helt med om. Men det är en hästs rättighet att få en bra stam och komma till genom ett genomtänkt beslut.
Sen kan jag knabstrupper, och är mer än nöjd med min Ametist. med just en New Forest mamma.
Ska du korsa din häst rekommenderar jag att du använder dig av en av de tre erkända och mycket användbara förädlarraserna nämligen engelskt fullblod, arabiskt fullblod eller anglo-arabiskt fullblod!
varför inte en korsnigshingst flyenge har ju en gammlig snygg som tusan. Sedan finns det ju fullblod som man får betäcka med trevliga avkommor. Arab är oxå trevliga att korsa med, men se till att stoet och hingsten komplerterar varandra och ta en godkänd mitt tips.
http://flyinge.se/ hingsten jag tänker på är Power Boy RP 112 så snygg så läcker och hanns avkommor blir bra
om din ponny är pigg i tempramentet så ett halvblod , om du vill ha en mer " livad" häst så ta ett fullblod
#11: "Jag har för mig att New Forest är godkänd som inkorsningsras med Knabstrupper…"
Vad betyder detta??
#82: Så himla söt =)

#81 det betyder att New Forest är en av dom raser som man kan använda i Knabstrupper aveln nu i uppbygnadsskedet för att få fram ett bra avelsmaterial och en bas för rasens uppbygnad.
Det betyder att New forest (med rätt färg och gröna papper) och en godkänd Knabstrupper ger en knabstrupper. Oavsett om fölet får prickar eller inte (prickar är det bra krav på om det är en hingst som ska användas i avel)
nästan alla raser är korsningar från början :)
sålänge man avlar seriöst dvs med rätt mamma och pappa som kan tänkas passa ihop, plus att de är korrekta.
då kan man korsa.
om man läser här så är New Foresten väldigt många raser i från början.
http://sv.wikipedia.org/wiki/New_Forest_ponny
här finna alla raser

#0 Köp en häst i den storleken du vill ha/behöver istället för att korsa en renrasig new forest är min åsikt.
Kör in din ponny så kan du använda den även om den är urvuxen.
Man vet aldrig vilken storlek fölet får även om du tar en större hingst.
jag är anti korsa fjording med något annat än fjording tycker själva rasen är så fin och bra som den är. Har träffat måga trevliga fjordkorsningar men orginalet är bäst :) hoppas ni förstår vad jag menar. Men träffat new f-fjord fjord-arab (mycket snygg denna) fjord-nordsvensk fjord-travare men som sakt fjordnig i renras är bättre
Har bara läst några av de första inläggen
Jag har en bekant som hade ett fint C ponnysto som hon betäckte med en ridponnyhingst (med bland annat halvblod i sig)som var D ponny. Ut kom en ponny smo blev maxad C och blev så lyckad att de fem år senare bestämde sig för att göra om samma kombination i förhoppning om att få en till ponny.
Den hästen är idag runt 4 år tror jag och en bit över 160 cm. Så man kan aldrig veta när man korsar stort med smått eller inte ens om man korsar två jämnstora varav en har nåt avvikande bakom sig, det kan slå igenom.
Har bara läst några av de första inläggen
Jag har en bekant som hade ett fint C ponnysto som hon betäckte med en ridponnyhingst (med bland annat halvblod i sig)som var D ponny. Ut kom en ponny smo blev maxad C och blev så lyckad att de fem år senare bestämde sig för att göra om samma kombination i förhoppning om att få en till ponny.
Den hästen är idag runt 4 år tror jag och en bit över 160 cm. Så man kan aldrig veta när man korsar stort med smått eller inte ens om man korsar två jämnstora varav en har nåt avvikande bakom sig, det kan slå igenom.