Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2308 ggr
Klasselover
0

Bett eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Shetlandsponnyn som jag tar hand om är väldigt krånglig med bett. Nästan varje gång när man kommer med tränset så sticker han undan och vägrar 'ta på sig' det. Vet inte om han har ont i munnen, för ibland så kommer han snällt fram och tycker det är helt okej. När man rider honom är han väldigt mjuk och snäll, går gärna i form och så. Men så fort man kör honom blir han stel och hård i munnen, och man kan behöva dra ibland för att få stopp på honom. Ibland kör/rider vi på remontnosgrimma, då är han likadan i både ridning och körning - omöjlig att få ner i skritt, ska trava hela tiden, jättepigg.

Ska jag använda bett eller inte, han gillar verkligen inte att bli tränsad men ägaren säger att han inte har vant sig än (han har haft bett i 1 år nu).

Nån som har något tips hur man kan få hästen att se positivt på utrustningen, han går alltid undan när man kommer med sadel/sele/träns/vagnen. Han verkar vilja slippa det, men ändå så är han ursnäll att rida och ibland köra. Jag är helt kluven hur jag ska göra!? Vi brukar ge godis innan vi tar på utrustningen, men det funkar inte ändå. Bettet doppar vi i äpplejuice.¨

Funderar på att köpa läderbett, kan det vara något? Du kan läsa om bettet på www.kaupreridsport.e-butik.se , klicka vidare på Distans/fritidsridning och sen bett. Jag kommer dock använda hvudlag till bettet.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Marija
0

Tycker det är viktigt att han ser att bli tränsad med något positivt. Hästar kommer ihåg dåliga händelser bättre än vi. Så avsluta alltid när det går som bäst! :)

Har inget tips ang. bett eller inte. Men lycka till!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

thilda-
0

nu har jag inte läst hela texten men… Har du kollat tänderna på han???

Klasselover
0

Vi ska göra det, men jag tror inte det är de. Så fort han har bettet i munnen är det inga problem, det är just när man tränsar. Han är lika stel när man kör oavsett bett lr inte.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

zettan
0

vad har ni för bett`?

Klasselover
0

Ett tvådelat tränsbett. Tänkte ev. byta till rakt gummibett utan kärna, men hittar inget.

zettan
0

#5 min personliga råd till dig är att testa rakt vanligt tränsbett med rörliga ringar. Ja kan nästan garantera dig att du kommer märka skillnaden.

Peppe
0

#6 jag säger samma men med fasta ringar istället.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

zettan
0

fasta ringar eller inte får man nog prova sig fram. Har ett sto här hemma som inte alls gillar de fasta ringarna. Medan ett av de andra stoet älskar de. Så de är väl lite vad hästen gillar.

Peppe
0

jag skulle ändå testa med fasta ringar först eftersom det blir stadigast

Klasselover
0

Okej, stål eller gummi eller stål med gummi?

Peppe
0

inget gummi skulle jag köra på. finns hästar som fått allergireaktion och som tuggar sönder det

se till att inte köpa för stort bett! min maxade d-ponny har 9.5 …ha det i bakhuvudet när du köper till shettisen…

Marija
0

När du köper bett, kolla på det gamla (om det passar) hur stort det är. Som Peppe säger, stora hästar kan ju ha små munnar. Vet en stor häst som har 10 cm, sen en d-ponny som har 11 cm.

Peppe
0

det bästa är om tandläkaren kan testa storleken och ge råd om bett. bettets storlek bestäms efter skallen, inte läpparna

Klasselover
0

Han har kort men brett huvud, 9.5 tror jag det här bettet är.

Peppe
0

Hmm är ju svårt att avgöra på bild men han ser helt klart ut att ha smalare huvud än Blacky.. 8.5 hade jag köpt Glad

Marija
0

Du kan ju alltid byta mot ett annat om det skulle vara för stort/litet.

Klasselover
0

Jag tog hem bettet igår för att mäta, när jag mätte nu så var det 11.5 så jag hade nog tagit russets bett ;)

Klasselover
0

Nån som vet var man kan köpa bett billigt i närheten av Linköping?

Klasselover
0

Jag ställer ännu en fråga. Mitt bett (ett bett med koppar och sweet iron) har börjat rosta. Ska jag köpa ett annat tredelat (han går rätt bra på det) eller ska jag satsa på ett mildare, också ett rakt bett? Han är stoor shettis, pigg att köra och rida men gapar om man tar för mkt i tömmen/tygeln, vilket kan behövas eftersom han gärna inte står still.

Marija
0

#18 Du kanske kan köpa på internet? Vet inte om det är så säkert ifall det skulle bli fel längd osv.

Prova söka på google annars.

#19 Är det samma pålle?

Peppe
0

#19 ett sweet-iron bett Ska rosta Glad det är poängen med dem

Klasselover
0

#20; Nae, det är hans bror jag snackar om nu. Honom som jag skrev som russ förut, han är som ett russ då han är 118cm men shettis. Vi tar dom vid namn istället ;) Klasse (shettisrusset) är den som jag funderar att byta bett på. Putte (shettis) är problemponnyn :)

Klasselover
0

#21 - Okeej, visste jag inte ^^

Peppe
0

#23 haha en i vårat stall köpte ett sånt för att det var på extrapris. så småningom började det ju rosta och hon blev skitsur och ringde upp försäljaren. fick då omtalat för sig att det ska rosta ^^

Klasselover
0

Aha ;) Jag köpte för att jag tyckte det såg bra ut ^^ Och för att det smakar ju lite, så hästen tuggar mer :)

hjullan1
0

#24. jaha. det visste inte ens jag, vi har såna bett, ottinos har börjat rosta, men jag har bara använt min en gång på jullan så den rostar inte.. vad är meningen med att det rostar? alltså vad har det för effekt?

Peppe
0

Det ska smaka lite extra gott så de suger på bettet Glad

hjullan1
0

#27. hahaha, smakar rost gott? undrar hur det påverkar kroppen.. hmm.. nu kommer inte jag använda det mer.. tills jag vet mer iallafall.

Casper
0

Gummibett eller bett som är klädda med något är ofta tjockare än ett vanligt tränsbett och kan vara knepigt för hästen att få "plats" med i munnen. Ett rakt bett är ofta tunnare och får lättare plats i små shettismunnar. Numera är betten ofta märkta med tjockleken såväl som längden.

LinaN
0

#28 De små mängderna järn som hästen får i sig medan det rostar är försvinnande små, och ska itne vara farligt för hästen. man rider ju sällan mer än nån timme eller två o på ens en månad skulle jag bli tveksam om de ens får i sig ett gram rost….

det är som med kopparbett, där avges ju bara joner och minimala mängder koppar, så litet att det inte är skadlig. Då är det farligare o mhästarna får beta på gräs som ligger så det får avgaser på sig…. typ ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Klasselover
0

Okej. Nu funderar jag på om jag ska köpa rörliga eller fasta ringar. :S

hjullan1
0

#30. ok, tack för ditt svar! det verkar logiskt.

LinaN
0

#31 är hästen orolig i munnen är det bättre med fasta ringar, samt att fasta ringar inte kan nypa hästen i mungipan (som rörliga ringar kan göra, det betyder itne att de alltid gör det.)

Fasta ringar ger också en minimal hävstångsverkan som kan vara bra om hästen är svår o få stopp på. Samt att bett emd fasta ringar sällan glider igenom munnen som rörliga rignar kan göra om man måste ta akut-tygeltag (tex vid sken eller liknande)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Klasselover
0

#33 - Tack, det låter bra :) Ska köpa ett i veckan..

Har hittat ett bett som är 14mm tjockt, är det för tjockt? Det är rostfritt stål och har fasta ringar.

Peppe
0

#34 det är för tjockt för en shettis

IdaS-A
0

#34 det finns speciella butiker anpassade för shettis..

www.jaboruder.se

www.selar.se (shettis sidan)

www.lillhastenistav.se

kika där vad de har..

Klasselover
0

#36 - Det finns som minst 13mm, men det finns som minst 10.5cm, vilket är för stort. Vad jag har sett på alla tre så är det minsta 13mm, det kortaste 8.5cm.