Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 848 ggr
doradora
0

Jag är medryttare

Betalar inget men arbetar i stallet. Vad är rimligt att begära i arbetsinsats av mig? Vad tycker ni?

Just nu mockar jag tre boxar och gör maten till fem hästar. Det tar ca 2,5 tim och sen rider jag i en timme ca.

För mig känns det för mycket.

hjullan1
0

Det är så olika vad man kommer överens om. Vissa kräver en summa av medryttaren, vissa får rida gratis, vissa får jobba för att få rida (t.ex. mocka och göra stallgörat till "sin" häst, eventuellt ta in och ut) vissa blir betalda för att rida någon annans häst.

Så det är svårt att bedöma vad som är rimligt.. Rimligt är väl när båda parterna är nöjda. Något som kanske spelar in är hur du rider hästen, tränar du den? Dvs om du utvecklar hästen?

svampi
0

Du har det bra tycker jag! När jag hade sköthäst så fick vi jobba 9 till 4 den dagen vi skulle rida. Vi fick mata massor av djur och mocka.

Nu har jag foderhäst och betalar istället och får rida mer.

Fast som #1 säger så är det väldigt olika.Vad får du göra? Hur ofta rider du?

AusaBausa
0

vi skötte om alla 20 hästar i det stall jag var i. Mocka, strö, ge mat hjälpa till o släppa in samt allt annat som skulle göras..MEN då fick vi rida så mkt vi ville, hur ofta ville..

sen var ägaren väldigt mån om oss då vi var väldigt duktiga o billig arbetskraft(;-D) så han bjöd m oss t Flyinge, körde oss t ridskolan så vi fick rida hans hästar där(det var ju även hjälp för honom men nyttigt för oss) sen hade vi hand om stallet när han var på semester, vakade(självmant) vid fölningar dock vakade vi i 5 nätter o han sov över den dagen det kom föl…( han hade lite mer pejl på det!)

Väldigt olika regler på hur mkt man ska göra men jag var väldigt tacksam över o få rida gratis fast vi slet som djur ibland…

Maja
0

Det är olika från stall till stall.. Jag får som medryttare rida/köra/promenera med hästarna hur mycket jag vill, stallägaren vill inte ha någon betalning, men jag känner ändå att hon är för snäll, så jag brukar mocka, sopa stallgånger samt pyssla med lite annat ibland ändå.. =)

Tusen
0

#0 Gäller det varje dag eller bara då du rider?  Jag tycker att det låter mycket. Då jag hade medryttare till mitt halvblod var jag jätteglad över att hon tog hand om mockninga av boxen, uppvägning av hö till dagen därpå och blandade kraftfodret. Detta gjordes enbart åt min häst. Hon fick rida så ofta hon ville bara hon skötte dessa uppgifter. Ofta blev det 2 ggr i veckan och det var ganska skönt tyckte jag. Jag var ledig 2 dagar i veckan och fick min häst ompysslad och riden. Det var jag mycket tacksam över.

Bobby
0

Vår medryttare betalar 300 kronor i månaden. Hon rider 2-4 dagar i veckan. De dagar hon rider mockar hon 2 boxar.

LinaN
0

Jag tycker att som minst, så kna ma nbegära att de dagar ma nrider en häst så ska man mocka till den, o sköta om denna hästens omvårdnad med matblandning osv…

Men sen beror det ju på en massa andra saker.

mina skötare gör mockar, ryktar o blandar mat åt min häst, även då de itne rider alls.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

bubbelbubbel
0

jag mockar, släpar vatten och pysslar om fyra hästar tre dagar i veckan, och rider inget alls :)

detta gör jag dels för att avlasta ägarens föräldrar, men också för att jag tycker det är kul och rogivande, och jag lär mig hur mycket som helst.

men jag tycker inte det är för mycket begärt av någon som rider att mocka lite och blanda lite mat, jag tycker det tillhör ridningen. och om man då får rida gratis, så tycker jag verkligen inte att det är fel.

Momla
0

2,5 timme för att mocka 3 boxar och blanda mat?

Då jag hade en tjej som red Reddie så "krävde" jag att hon mockade och fixade mat till honom. De andra hästarna hade hon inget med att göra, det skötte deras ägare.

Meningen med medryttare/skötare är väl att ägaren av någon anledningen inte kan ta sig till stallet just den dagen.

Men du ska ju bara behöva ordna till din medryttarhäst tycker jag. Om det nu inte är kollektivstall där alla hästägare har vissa uppgifter, då måste du sköta de uppgifter din hästägare är åtlagd den dagen du är i stallet

doradora
0

Tack för era synpunkter!

Egentligen så tycker jag att det är upp till var och en att fråga sig vad man vill ge för att rida. Man är så olika i vad man orkar och inte, så det finns naturligtvis inga generella regler.

Det här är för mycket för mig då jag har dålig rygg och tennisarm så jag skall protestera.

#3: är du medveten om hur mycket du lät dig utnyttjas?

Ser ofta att unga oerfarna barn utnyttjas i stall som billig arbetskraft bara för att dom så gärna vill vara där. Det är oansvarigt av vuxna människor !

LinaN
0

Jo, en 2½ timme för o mocka 3 boxar är rätt mycket….. det tar mig en 15 min att mocka till min häst när det är riktigt skitigt. 20 min om jag ska lägga in ny torv. Det tog 20 min o mocka när jag hade honom på halm inkl att lägga in ny halm.

o blanda foder inkl mäta upp hö tar mig 10 min.

Du kanske ska börja planera om din tur i stallet, se var du kan spara in tid någonstans, så att du får mer tid till ridning.

Ett tag mockade jag till 3 hästar och blandade foder, mätte upp hö mm o det tog mig en halvtimme, max trekvart om det var riktigt skitigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Believer
0

Från början måste du väl ha vetat att det var detta som gällde? Hästägaren måste ju ha berättat för dig vad som ska göras m.m. Det är nog bättre att säga ifrån då, än ett tag efteråt.

Hur många av hästarna är det du rider? Tycker iaf. att man bara ska behöva mocka, fixa mat till den hästen /dom hästarna man rider.

DojoKelder
0

Oj.. d låter som om jag är hemskt snäll mot min medryttare.. =)
Allt är oftast redan färdigt när han kommer till stallet så det enda han behöver göra är att plocka in och rida pållan.
Någon gång ibland, men väldigt sällan finns det någon liten uppgift kvar att göra som han givetvis fixar om jag ber honom.
Han betalar inget heller..
Men anledningen till att jag har medryttare är ju å andra sidan att jag vill att pållan ska bli riden av någon mer än bara mig. Jag hade mkt väl kunnat ta hand om henne helt själv då tiden finns där.
Men då hon är unghäst och under inridning så vill jag att hon ska ha mer än bara mig på ryggen några dagar i veckan.

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har samma som #13 våran medryttare bestämmer själv när hon rider honom..mockar nån gång men inget som hon måste göra,tar heller inte betalt. Men jätteduktig är hon :)

E_hjo
0

När jag var medryttare (var den enda som red hästen) så gjorde jag inget annat än att rida ^^
Boxen var ju redan fixad jämt så…  ;)

AnnaJohansson
0

Jag är medryttare 2 ggr i veckan och jag betalar ingenting, då ingår ridhus och paddock. Jag måste mocka, väga upp höpåsar och fixa mathinkarna. Och även pyssla om henne såklart! Jag är jättenöjd och på min f.d medryttarhäst gjorde jag samma saker fast fick betala 300:- i månaden. Då ingick inte heller något ridhus eller paddock och stallet var rent ut sagt skit. Men anledningen till att ägaren till Py behövde medryttare var för att hon blev gravid efter att ha försökt i måånga år. Och nu har hon äntligen fått lilla Molly, men jag får fortsätta ändå och hon är väldigt mån om mig/oss.