MKT utevistelse?
Vad anser ni som mkt utevistelse på en dag?
När folk skriver i anonser å så att hästen vill ha det. Mina är kanske ute drygt tio timmar per dygn ibland mer. Ibland lite mindre.. Hur har ni?
Bara en liten allmän undran
Våra är ute mellan 10 och 14 timmar per dygn. Om vädret är mycket dåligt, typ storm eller så, blir det kanske runt 6 timmar iaf.

Japp och schrek är ute 7 till 16-18, beror på vädret, om dem vill in tidigare o.s.v. så 9-11 timmar..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
våra är ute 24h om dygnet…det är mkt enligt mig;-D OCH lagom!
#3 lösdrift lr? Mina är ute 8-17 men ökar mera när det blir ljusare på kvällen har mörkrädda russ

OKEY..
Ja det beror ju på ljusets timmar oxå.. så trist när det är mörkt.. men nu går det iaf mot lite ljusare tider..
#4 jopp….
Mkt är dygnet runt. Det har vi och det är alldeles lagom. Allt under 12 timmar räknar jag som för lite.
Under vintern är dom i "mitt" atall ute från 07.00 till 17.00, och när det är lite varmare så är dom ute till 20.00.

7# där fick jag en åsikt om vad som är för lite=) tack !
#9. ;)

Så mycket som det går… Optimalt är lösdrift om jag har med mina. Men går inte det så ska de ut så fort som möjligt och in så sent som möjligt. Sedan beror det också på vilka hagar som finns och hur mycket hästarna rör sig i övrigt.
Min medryttarhäst är ute 24h per dygn utom då man tar in henne för att borsta och göra iordning inför ridning. Hon står på lösdrift.

I vanliga fall kommer hästarna ut 5.30 o in 20. Det tycker jag är bra tid ute.
Nu när sambon varit ledig har de kommit ut 6.30 istället, men in samma tid som vanligt.

Mina går ut mellan 6-7 på morgonen. Dom kommer in vid 19-19.30 tiden. Men tidigare om det är busväder.
Lagom tid för en häst är ju iaf minst 10 timmar per dag tycker jag. Och då måste dom ju få hö att äta ute någon/några ggr dagtid ändå. Vet att en del släpper ut på morgonen och släpper in vid 18 tiden utan hö på hela dagen. Det är inte bra.

Måste bara fråga en grej utan att mena nått dumt..
Många har skrivit att hästarma kommer ut/in senare/tidigare vid dåligt väder. Beror det på att "utsläpparen" inte vill gå ut i vädret eller för att hästarna skulle må dåligt av det? ;)

i stallet är de ute ungefär 12 timmar, vilket jag tycker är normal-mycket.
de kan gå in tidigare ibland pga dåligt väder. Vissa fall är det insläpparen som tycker det är ruskigt men oftast vill hästarna in, de har inget vidare skydd i hagen så har det öst ner hela dagen så går det in vissa gånger redan vid em-fodringen.
Arrak är ute mellan 7.00 - 19.00 har jag för mej. 12 timmar alltså. Dock inte säker.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#15. kanske dåliga hagar?

#15 när det regnar i vårt stall eller blåser och är riktigt skitväder så hänger de flesta hästarna vid grinden och vill in.. då tar vi in dom tidigare.
Annars går dom ute från 07.30-08.00 till 19.30-20.00
//Mickan
vet egentligen inte hur dags våra pållar kommer ut i delägarstallet då den andra delägaren alltid sköter det på vardagarna men på helgerna kommer dem ut(om det är min helg) vid 9 och sen ute så länge som möjligt, typ 19 om jag är hemma annars kan det bli tidigare då ingen kan ta in dem senare till mig… alldels för lite egentligen enligt mig…
minst 12h tycker jag….
Just i nu läget så kommer hästrana ut vid sex eller sju och går ute till 17.
Våra går ut senast 8:30 (ibland 6). In mellan 19-21, beroende på vem som fodrar kväll. Får morgon och lunch ute, har ett vindskydd i hagen, men där får det bara plats 2½ häst…
Lyrik har aldrig varit ute så här länge om dagarna. Det längsta han har varit ute till är 16, så det blev en omställning för honom när vi flyttade till det nya stallet. Och inte har han ätit hö i hagen på drygt 7 år (förutom när han har stått i sjukhage då)…

#15# Mina springer gärna in när vi tar in dom tidigare. Ända gången som dom har bråttom att få komma in. Men sånt lär man sig att se när man sköter in- och utsläpp varje dag.
Jag har inga bra regntäcken till Gobban heller. Dom blir ju sönderbitna direkt. Alla mina är lagade så dom håller inte så värst många timmar. Men jag tar inte in före kl 16 iaf. Så det är ju bara några timmar mindre. Men blåser det storm så att höet blåser bort. (har väl hänt kanske 2-3 ggr på 9 år) då tar jag in dom tidigare även om klockan bara är 12 då.

Men hallå det är väl klart hästarna springer in. Det ligger ju mat i krubban!
Tror man förmänskligar hästarna i det läget. De vet när de ska komma in, därför står de vid grinden.

#24# Skrev du till mig nu? Nej, mina springer inte in annars. Bara vid dåligt väder. Då jäklar har dom bråttom in alllihop.

Våra går inte heller gärna in om vädret är fint.. Visst vi kanske förmänskligar dom men är det solsken får vi gå långt ner i hagen och hämta dom, är det skitväder står dom redan och väntar :)
//Mickan
#25 Våra står oxå och hoppar vid grinden om det är skitväder och/eller mörkt.
Våra hästar stog också o väntade vid grinden när dom hade små hagar och ingenting att göra.. När maten var dagens höjdpunkt. Då kunde dom stå där i timmar på eftermiddagen o vänta bara.
Nu ser man inte röken av dom förrän man tjoar på dom.

min medryttarhäst får vara ute mellan 8 och 18 ungefär.. förut fick han va ute längre, till 21 ungefär, men så hade han och hagkompisen brottom in en kväll och drog iväg med den som skulle ta in dom, så nu vill ingen ta in dom på kvällen :(

Mirabil är ute 12 h/dag…ut kl 06 och in igen runt 18 tiden.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Vid typ storm (eller fullständigt ösregn och hård blåst hela dagen) så går de in tidigare för att de inte har något bra skydd i sin vinterhage och står vid grinden och trycker. Då får de gå in vid em-fodringen. De är inte sugna på att gå in annars, man får kalla på dem, så det märks tydligt att de vill in. Hade de haft vindskydd så hade de fått gå kvar ute till kvällen. Ska de ändå bara stå vid grinden och hänga så kan de lika gärna stå i sina boxar. Har ett stall med "fritt blås" så det är som ute fast under tak.

på sommaren och början av hösten fick min häst gå ute hela dygnet men när det blev mörkare och sämre väder ute blev han knäpp i hagen och sprang runt och gnäggade. Då visste jag att det var dags att börja ta in honom om kvällarna. Så visst kan dom säga till att de när de vill komma in.
När jag hade honom hemma hos mina föräldrar gick han ute från 6 till 22 om jag inte red sent på dagen för då fick han stå inne efter ridningen. När vi bodde på öland och jag ahde honom uppstallad där, gick han ute mellan 8 och 13-15 beroende på när de hade tid att ta in dem,de fick nämligen allt sitt hö i stallet. Det ända som var dåligt med det tycker jag var att insläppstiderna varierade så mycket eftersom de skulle få mat. Det var dock viktigare att man gjorde något med hästen varje dag- eftersom han fick stå inne så mycket.

Mina åker ut vid 7tiden, då har dom ätit frukost, in vid 18.00 om det inte är busväder(regn) för då står dom ändå bara stilla och trampar vid grinden och vill in. Dom har mat i hagen hela dagen.
Men lösdriftshästarna går ytterst sällan in, om dom gör det så går dom ut igen efter 10 min.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
jag kan inte riktigt svara på när våra går ut, men jag skulle gissa på runt sex-sjutiden ?
iaf plockar jag in dom runt fem halv sex, vid sex är alla inne iaf, eftersom jag har 15-20 min till stallet, så kan inte jag åka ut senare heller, måste ju gärna hinna äta middag innan jag ska till jobbet igen :D
men säg då i runda slängor, 11 timmar ?
jag tycker det är lagom, 11-12 timmar ? nja, det tror jag nog.
ca 14 timmar är mina ute om vädrek är ok.
de kommer ut 06.00 och in ca 20.00
får frukost ute (3kg var) kl 06 och lunch vid 14-15.00 (3kg var)
och sen kvällsmaten vid insläppet
när folk skriver mycket utevistelse så kanske dom menar lite mera an en ridskolehäst går ute dom kommer ju oftast in på dagen. Äh jag vet inte jag chansar allså på det iaf.