Trotsålder
I vilka åldrar har hästarna sina trotsåldrar?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

2½-3½ någon gång plus minus ett halvår åt båda hållen. Som med oss så varierar det mycket från häst till häst
I alla åldrar, med en månads intervall ;D

finns det inte en trotsperiod när de är 5-6 också?
min 4åring hade trotsperiod i höstas innan jag fick hjälp av Jos Lansink=)

#1. peppar peppar, Kiara har inte kommit in i sin än. Hon är snart 3 år. Hoppas hon klarar sig hehe
okie….. för idag hade jag en "trotsig" häst! han är ju 2½ nu.
Han kastade sig när jag ledde honom och slutligen reste han sig till hälften på bakbenen två gånger. *överlycklig* äntligen litet eldighet i honom o inte bara slöfocken klumpeduns! :)
Men jag lät honom rasa av sig, berömde honom så fort han slutat och lugnat ner sig. Han hade en oerhörd respekt för mig, han slängde sig bara bakåt och ut åt sidorna, men aldrig mot mig, vilket jag tar som ett verkligt tecken på respekt.
och så fort vi kom in i ridhuset så slutade han tvärt. På vägen hem gick han som ett ljus.
SÅ jag är nöjd, äntligen litet aktion, o sålänge man håller det konsekvent o inte blir upprörd kommer det här flyta på galant…. kanske rentav har tid o lära honom stegra på kommando istället ^^ göra något nyttigt av buset.
han har ju hållt på att naffsas nu i en 3-4 veckor, o det har bara blivit värre o värre.
hurlänge brukar trotsåldern hålla på?
Har också hört att de får en ny vid 5-6 årsåldern.
Nisse trotsade när hon va 4-5 år. Nu är hon en vuxen dam och klokare än de flesta. :D
/Elin
ska gå en runda emd Harry idag med o se hur han uppför sig ^^ jag tycker faktistk det är kul att han börjat trotsa, om det nu inte var en engångsföreteelsse.
min e 8år och han är fortfarande i trots ålderna fast det kan ju bero på att han är enivis och busig som attan också x)

Jag tycker att Stella är trotsig nu och hon är bara halvåret lite drygt. Fast jag försöker göra som du och använda energin till ngt bra. Idag hoppade vi ett kryss! D.v.s. när Stella sprang lös så sprang jag runt lite och hon följde mig. När jag hoppade över krysset följde hon efter. Gjorde det tre-fyra ggr, var överlycklig! Det gäller att fånga hennes uppmärksamhet innan annars springer hon åt ett annat håll, men är hon fokuserad så tar hon sig över hur balanserat som helst. Skitcoolt!

vad är trotsåldern`?
#12 Samma som barn får. Dom blir som stumdvis tomma i huvudet och glömmer allt dom lärt sig… *ler*
och gör då tvärtemot ska väl tilläggas…
#2 - Låter mer troligt.. ;)
"Min" kusa är dock i den hela tiden, varje dag.. ;)
jahapp, idag fortsatte trotsandet….
han växte fast, drog ut i diket, när jag använde spöt för o driva på så tog han det som ursäkt att börja spöka rundor. slutligen så försökte ha nslita sig, vilket gick rätt bra ändå för spännet på longerlinan brast. o han stack bort till ridskolehästarnas hage o snackade med skimmeln med kaninöron. DÄr höll han på att gå ner sig i ett dike, ha nsjönk till hasorna. men jag lyckades få o longerlinan i grimman o knöt fast den i grimman.
stt gå till ridskolan tog ca 10 minuter, att gå hem från ridskolan (ca 300m) tog en timme…..
någon som vil ha en häst? han bortskänkes mot avhämtning…. :S
#16. När han "växte fast" stannade han bara, med sänkt huvud o var lugn och ville helt enkelt inte gå vidare. Eller hade han huvudet högt och såg sig omkring eller stirrade rakt fram? Eller blev han tokig just då när du ville driva fram honom?
Har han gått till ridskolan förut? och har det gått utan problem tidigare?

#16 *viker mig dubbel* Åh vad jag känner igen! Från när Mangis var "liten" (OK, sju), och från andra unghästar. De är ju för söta. Ack så svårt att inte bli arg när det har funkat tidigare…
#15 Min med, särskilt nu när han vilar i sjukhagen. Är 26 men beter sig om en 5-åring ibland.

Jag använde inte spöet för o slå, utan mer lägga åt honom. Inte hårdare än att ajg själv utan o tveka skulle kunnat lägga åt lika hårt på mig själv. Jag lade på spöet flera gånger på raken, och sen utan förvarning så började han spöka runt på en volt runt mig, och sedan tvärsticka åt ett håll. (dvs när han kommit upp på vägen igen)
När han fryser fast så använder jag itne spöt, utan när han går ner i diket, för i diket ska han inte vara….. tror han har någon sorts dikefetish… o dikena består bara av lera…. Men som sagt, ha nfrös, med huvudet lyftat o en hov i vardera väderstreck.
Han har aldrig haft problem med att gå varesig till eller från ridskolan, i tisdags så reste han sig två gånger på vägen dit o busade litet. men inget allvarligare ändå. O hn gick hem hur fint som helst. Vi har gått förbi ridskolans hagar både emd och utan andra hästar ute, och med o utan eget sällskap. Han vart lugn precis hela tiden.
Men eftersom jag hade en tid o passa till jobbet så började jag känna mig rätt pressad efter ett tag. men det var först efter att han slet sönder longerlinan jag hade som ledtygel.
till en början med så väntade jag bara ut honom o berömde massor när ha nbörjade röra på sig. me nnär tiden började tryta så började också tålamodet (verkligen inget jag är stolt över men humöret/stressen tog ut sin rätt där…. :S) sedan när han växte fast försökte jag lirka honom, dvs lägga tyngd i ledrepet, först bara framåt, o eftersom ha nitne gav efter då så gungade ajg repet fram o tillbaka för att få honom ur balans…. Sambon däremot tappa "tåolamodet" o hängde sig i grimman frammåt (det såg ut som ne helan o halvan komedi men då hästne inte flytta sig överhuvudtaget så fick jag säga til lbägge två å sluta tramsa ^^)
Men när vi väl kommit tillbaka till punkten där vi stod när han slet sig så fortsatte han ju konstra, o då blev jag arg. riktigt arg. Så jag tog honom i grimman o drog ner huvudet till ögonhöjd, skällde på honom (dvs förklarade för honom att jag hade redan haft ett jäkla tålamod med honom o att det finns folk därute som inte alls skullevart lika snälla mot honom i samma situation.), och slutligen bet jag honom i nosen. O då förstod han allvaret, för han följde snällt efter.
Nästa gång han stannade tog jag linan över nacken på honom (samtidigt som jag förklarade för hono matt jag itne alls gillade att göra så) o ner i andra sidans ring o ryckte till en gång, sen gick han som en klocka o vart superlydig. o då tog jag givetvis loss den "lösningen" och fortsatte som vanligt.
Så jag har kommit fram till att den här trotsen kommer sätta mitt tålamod på hårda prov. och jag har lärt mig att inte ha tidspress när vi ska göra något hädanefter.
menmen…. jag är itne stolt över händelserna men, ja, jag får jobba på det.
#21. Okej, som jag tolkar det så har du bevisat för hästen det hästar alltid tror om oss, att vi är rovdjur. De testar oss på våra svaga punkter för att se när det brister för oss. Så fort man blir känslosam så har man förlorat. Plus att när du bet han, så fick han det ännu mer bekräftat. Du kommer få jobba hårt för att vinna tillbaka hans förtroende.
Vad jag skulle gjort redan från början när hästen stannade första gången.. eller visade tecken på att vilja stanna. Skulle jag backat / gått tillbaka, dit där han fortfarande kände sig tillfreds/trygg. och stannat där tills hästen tuggat, sänkt huvudet eller visat på något annat sätt att han accepterar situationen. Eventuellt bett hästen lyfta en hov eller något liknande för att få hästen att tänka istället för att fokusera på det hästen själv vill.
Sedan skulle jag gått vidare och gjort samma sak om och om igen tills man kommit dit man vill. Då urartar det inte till den grad att hästen blir farlig och okontrollerbar. Om man hinner snappa upp de små signaler som tyder på att hästen kommer vilja protestera. Det är vad man gör idag, som avgör hur bra det kommer gå imorgon. Det blir bättre för varje dag.
#22 Det ligger mycket i det du säger, o sådär värst svårt o jobba tillbaka förtroendet är det inte. Det var värre den gången jag oavsiktligen rappa till honom med spöt över brigan för att jag blev rädd att han skulle springa ner mig. Det tog tid. Det här är itne ens i samma klass.
Men jag vet att det var ett bakslag o tappa humöret. vilket är något jag sagt at tjag behöver jobba mer på, o jag tror jag kommer lära mig oerhörda mängder om mig själv i denna trotsperioden.
Av vilka anlednignar blir ett rovdjur argt? Jo när det jagar ett byta och när det blir rädd/skrämt av något. o när han slet sig o gallopperade mot ridhuset/ridskolan och 70 vägen så blev jag rädd.
Men även de som är duktiga kan göra fel. Men det finns två sorters idioter, de som lär sig av sina misstag, o de som inte lär av misstagen, jag brukar tillhöra den första gruppen. o så lär det väl bli denna gången också.
Och jag blir litet upprörd när jag läser ditt inlägg, MEN det är bara för att JAG VET att JAG gjorde fel idag o det är alltid tufft att inse just det, o ännu värre är att få det utpekat för sig. Men jag inser, förstår och vet vad jag gjort galet idag. O tackar för tipset! Ska tänka på det nästa gång!
#23. varför blir du arg på mig? jag försöker bara hjälpa till …
Hur och varför biter man hästen över snoken? =)
- Gör hästar det på varandra?

#25 Ja säg det….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Undrar utan att vara kritiskt om du tror att han förstår vad du säger när du talar om för honom att du inte alls gillar att sätta linan över nacken på honom? Eller när du säger att det finns människor som skulle vara mycket värre.. =S
Att sätta hästens huvud i ögonhöjd är det också något speciellt moment när det blir "allvar"?
Jag har ingen som helst aning om vilka "metoder" alla ni använder och denna kanske är en ny?
Kom ihåg det är ingen kritik på något vis bara nyfikenhet :)
//Mickan
#27. det är inte någon NH-metod iallafall.
#24 VA?! Jag var ju bara ärlig om det du skrivit i ditt tidigare inlägg…. :´( men jag ska kanske låta bli o vara ärlig framöver o förklara hur jag tänker? Vilket förefaller för mig idiotiskt. :S Jag säger kort o koncist vad ditt inlägg skapar för känslor och förklarar också varför jag känner som jag känner vilket innebär att jag har förståelse för situationen och inte bara förkastar det du säger…. jag reflekterar över min egen reaktion och är ärlig med det.
#25 Man biter i näsvingen eller den bit av mulen man nu lyckas få grepp om….. o jag har sett Harry o Ganten stå o småtjäbbla så innan. Bet gjorde jag för att det kändes rätt i situationen och kanske för att få hans odelade uppmärksamhet, o gissa vad, det fungerade, så bra att jag själv blev litet förvånad.
#27 givetvis förstår han inte själva orden, men jag har en väldigt livlig fantasi och JAG TROR PÅ att hästar kan läsa av och förstå tankar och känslor, speciellt om de "visas" i bilder, och eftersom jag alltid tänkt och sett i tankebilder så tror jag att han (och även andra hästar o djur) kan förstå vad jag menar. nu får alla tro på vad de vill, men jag tror på tanke/bildöverföring från människor och djur. Och jsut det där med ögonhöjd, vete tusan varför, men det kändes rätt o riktigt att göra det så. O jag går gärna på instinkt. O någon metod var det itne, det var bara rena tillfälligheten att det blev som det blev.
#28, Inte någon metod överhuvudtaget? vad vet jag,*rycker på axlarna* det finns säkert någon som kommer tillrätta med alla sina hästproblem på det viset…. O som jag sa innan så var just denna situationen en ren tillfällighet. :)
Jag använder inga hela system eller metoder, jag plockar från de olika jag känner till o använder det som fungerar bäst, känns rätt och leder till någon form av förtåelse. Och det väldigt mycket neligt konceptet Trial and error, dvs testa, fungerar det så fungerar det, fungerar det inte, shit happens o gå vidare.
O ska vi åter knyta till ordklyverier så är ordet natural horsemanship människans sätt att förhålla sig till hästen. Oavsett om man heter perelli, Lina eller hjullan, alla har olika sätt att förhålla sig till hästen. (men detta diskuteras redan i en annan tråd o vi behöve rignet sidospår här. ;P)

#29 Tack för svaren =))
//Mickan
#30, var god :) Det är bara att fråga om mina knasigheter ^^
#29. hästar käbblar när de är trygga, din häst var inte det vid tillfället och ditt bett var inte vänligt. Hästar tar inte illa upp om båda är med i leken.
jag sa inte att det inte är någon metod överhuvudtaget, om man nu ska haka upp sig på ord.. Metod är det definitivt, men en dålig sådan. jag tror inte att någon kommer tillrätta med alla sina hästproblem på det viset. ärligt talat. man får en kuvad och förvirrad häst som ser en som en fiende.
okej, men då kanske jag uppfattade det fel i att du blev arg på mig? läste bara att du blev upprörd av det jag sa.. men det är klart att du ska säga som du känner! jag svarade bara på hur jag skulle gjort istället.. men det kanske inte jag heller borde ha gjort?
#32, jo du uppfattade fel. Jag blev irriterad på dig, för att du sa det när jag egentligen redan visste att det var sant. så fungerar människor.
Så hädanefter läser vi ordentligt vad vi skriver ^^ o drar igna förhastade slutsatser även om menignarna innheåller negativt laddade ord som "upprörd" och "irriterad" o dyl. :)
Summan av kardemumman är att jag lärt mig en hel del av dagens händelser, och det är bland det viktigaste. Det blir ett misstag mindre att göra i framtiden.
Och Harry har aldrig vart långsint, utan är väldigt förlåtande för vad jag gör fel, precis som jag är väldigt förlåtande när ha nmosar mina glasögon när han vill pussas, eller när ha nvälter ut skottkärran, eller sliter sig så jag får ett brännsår i handen av firktionen fårn grimsakftet…. sådant blir ajg itne arg på längre, sådant blir ajg på min höjd litet uppgiven på…. suckar djupt och rycker på axlarna….